zonnepanelen en storing op hf ??

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
bigthey
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 jan 2013, 09:41
Roepletters: pd0roc
Locatie: landgraaf

zonnepanelen en storing op hf ??

#1 Bericht door bigthey »

hallo allemaal
mijn buurman gaat 16 zonnepanelen plaatsen,mijn grote vrees storingen op hf ,waar moet ik op letten ,mijn buurman is erg schappelijk, en wil best mee denken in de aanleg van de panelen ,zodat ik geen storingen krijg , heeft iemand ervaringen hier mee ,of tips ,dan hoor ik het graag.

ik wil me alvast bedanken voor de reacties theo

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: zonnepanelen en storing op hf ??

#2 Bericht door pa0ejh »

Hallo Theo.

Er loopt al conversatie over Zonnepanelen in het Hoofdstuk EMC zie:http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=20&t=9565
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: zonnepanelen en storing op hf ??

#3 Bericht door PA0RAB »

Het is vooral een kwestie van het ontstoren de schakelpulsen in de omvormer van het spul.
Ik kan me niet onttrekken aan de gedachte dat de industrie weer het grapje uithaalt om de storing te verleggen in de amateurbanden Dan hoven zij niet te ontstoren en de vinger wijst toch het eerst naar....
De schakelpuls mag niet te steil zijn want dat geeft door harmonischen de storing en de leidingen zijn de antennes. Zorg er voor dat de puls niet op de transportleiding komt en scherm de transportleidingen af. Dat kost geld . Dat wil de industrie niet dokken Dus dan maar troep de lucht in Denk maar aan een deurbel met een antenne over de onderbreker zeker een paar km bereik
55 en 73 de Ruud PA0RAB

kijk verder bij EMC

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: zonnepanelen en storing op hf ??

#4 Bericht door PA1 »

Ik heb zelf een installatie van 3,5 kW boven de shack zitten en de omvormer hangt zo op een 5 meter van de shack. Ik ervaar geen storing, tenminste niet dat ik weet.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: zonnepanelen en storing op hf ??

#5 Bericht door PA0RAB »

Blijkbaar een goede wees blij
Die zijn er ook
2 stuks op zo'n 700m wel zij het licht waarneembaar 4xham niet blij.zeker de om op 75 m niet maar is niet meer zo actief De spaarzame momenten kan ie wel vergeten
73 de Ruud PA0RAB
Zie EMC

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: zonnepanelen en storing op hf ??

#6 Bericht door PA0FRI »

pa0ejh schreef:Er loopt al conversatie over Zonnepanelen in het Hoofdstuk EMC zie:http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=20&t=9565
In dat forum wordt al gemeld welke omvormers niet storen. Laat de buurman vastleggen dat hij bij storing een ander type of merk omvormer krijgt.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: zonnepanelen en storing op hf ??

#7 Bericht door elsinga »

Onderwerp even verplaatst naar de EMC hoek. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie