plasma tv

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

plasma tv

#1 Bericht door pa4o »

Woppa weer een nieuw storing erbij. Ben op onderzoek gegaan waar het vandaan kwam. Is hier een 50m hemelsbreed vandaan. Aangekomen bij de buurman en na hebben uitgelegd wat er aan de hand is hebben we de spanning van het huis gehaald. Woeps, storing weg. Dus storing is in zijn huis. Zijn we gaan zoeken naar spotjes of trafo's. Boven aangekomen zag hij toevallig dat de tv aan stond van 1 van zijn kinderen. Hij trok de 220V stekker uit het stopcontact en weg was de storing. Hij raar kijken. Het betreft dus inderdaad een Panasonic plasma tv. Hij heeft deze tv 2de hands gekocht via Marktplaats. Dus ik vrees dat er niks aan te doen valt. Heb met hem afgesproken als ze boven geen tv kijken dat ze de tv uit zouden zetten, ook van standby af. Dit is de link van de storing. http://www.youtube.com/watch?v=cmLOvb3h ... e=youtu.be alleen erg last op de 20m band.

Nu nog op zoek naar een andere storing die een 250 a 300m bij mij vandaan zit maar die stoort over de hele hf avonds. Overdag is het goed..pffff. Wordt er niet echt vrolijk van.

Peter

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: plasma tv

#2 Bericht door PE2AAB »

Tsja, dit is altijd lastig.

Ik heb eens ooit een brom op de PC speakers van mijn buurman veroorzaakt. Heb ik nieuwe speakers voor hem gekocht welke destijds bedoeld waren voor naast een conventionele monitor. Deze waren dus goed HF afgeschermd zodat de magneten geen problemen met de monitor zouden veroorzaken.

Ik snap dat een TV kopen wellicht een wat grotere kostenpost is maar wellicht het overwegen waard. Kan jij die Panasonic weer verkopen (ergens naar een ver en afgelegen dorp zonder zendamateurs ;-))
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: plasma tv

#3 Bericht door pa4o »

Deze tv hebben de mensen 2de hands gekocht via Marktplaats. Maar om zelf een ander te kopen gaat me te ver. Heb ook al een nieuwe adapter voor een laptop voor iemand gekocht. Dat viel nog mee qua prijs. maar wanneer is het eind in zicht dan. Gelukkig heb ik een afspraak met hem kunnen maken zodra ze geen tv kijken dat ze de tv helemaal uit zullen gaan doen. Maar zien hoe lang dat goed gaat.
Wat ik raar vind is dat deze alleen maar tussen de 11 en de 17Mhz zit. Ken ook een amateur die ook last heeft van net zo'n tv maar die stoort vreselijk op de 40m.

Peter

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: plasma tv

#4 Bericht door EMCees »

Plasma tv's zijn zeer moeilijk " stil " te krijgen, dit komt omdat de meeste emissie plaats vindt door het scherm, en niet over de kabels.
Ofschoon e.e.a. voorzien van ferrieten wel kan helpen.

Zie ook dat bekende filmpje van de WDR.
http://www.youtube.com/watch?v=-BZSXKxyJn0

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: plasma tv

#5 Bericht door KHoos »

EMCees schreef:Zie ook dat bekende filmpje van de WDR.
http://www.youtube.com/watch?v=-BZSXKxyJn0
Leuk filmpje, wat het probleem duidelijk uitlegt zonder al te technisch te worden.
Duidelijk is wel dat het Bundesnetzagentur actief is in deze zaken. Ik kwam vandaag FCC Agents Trace Radio Interference to Doorbells, Videogames, Blankets - Wall Street Journal tegen over de Amerikaanse collega's van de FCC die klachten van zowel mobiele aanbieders als amateur radio gebruikers serieus behandelt.
In beide verhalen is het duidelijk dat gebruikers van storende apparatuur echt geen idee hebben en raar staan te kijken als ze bezoek krijgen van een controleur.
Koos van den Hout callsign PE4KH

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: plasma tv

#6 Bericht door pa4o »

Ook inmiddels de andere storingsbron gevonden. Hier betreft het Led verlichting. Zit hier precies 180m hemelsbreed vandaan. Als ze de led uitdoen wordt het stukken beter bij hun in huis maar helemaal weg is het niet. Zit vanzelf ook een geschakelde voeding tussen. Probeer het met ferriet op te lossen. Als dat niet wil dan moet ik "ook" daarmee maar mee moeten leven..

Peter

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: plasma tv

#7 Bericht door EMCees »

verlichting valt onder de 55015 (cispr 15) Het grote probleem is dat AT zegt als het aan de norm voldoet dan is het goed, maar BundesNetz.. zegt als het stoort is het niet goed.. een ietwat andere insteek.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: plasma tv

#8 Bericht door pa4o »

Hoi EMCees,

Kom net bij die mensen vandaan en ze hebben 3 lengtes van 5m hangen. Ieder apart gevoed met een geschakelde voeding. 12V en 4A staat erop. Weet niet hoeveel stroom ze in echt trekken. Ze hebben alles mooi weggewerkt. Ik heb ferriet klemmen om de 220V kant erom heen geklemd, het is iets beter geworden maar het is nog lang niet weg. AT is inderdaad behoorlijk soepel en ze zeggen al gauw van je moet er maar mee leren leven. Terwijl het ook anders kan dus. Heb gekeken op een handscanner en de storing gaat tot ruim 55Mhz als ik bij hun in huis sta.

Peter

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: plasma tv

#9 Bericht door kees - pa3deb »

Dat een plasma tv behoorlijk stoort is ook mij snel duidelijk geworden. Het duidelijkst is dit te zien in een sdr-achtige omgeving. Een jaar voor ik weer actief werd na een periode van weinig radio-activiteit, hadden wij een plasma-tv gekocht. Prachtig mooi groot scherm, heel scherp, mooie kleuren en goed geluid. Mijn xyl houdt van films, dus wij waren blij. Dat veranderde snel nadat ik weer eens een radio had aangeschaft. Zodra de tv aan staat is mijn favoriete 80 mtr band vergeven van de storingen. Op hogere banden is het te verdragen, maar 80 en 160 mtr zijn onbruikbaar als de tv aan is, vooral als je graag zwakke stations uit de ruis haalt. Zie de plaatjes:
De situatie op 80 mtr als de tv uit is.
De situatie op 80 mtr als de tv uit is.
De situatie met de tv aan.....
De situatie met de tv aan.....
De eerstvolgende keer dat een nieuwe tv wordt aangeschaft, ga ik met de KX3 en een kleine antenne naar de winkel om te checken of de beoogde nieuwe tv stoort. Zal een heel gedoe worden, maar liever een gedoe dan de sfeer verpest door onnodige storingen.
De tv in kwestie is een Samsung PS42Q91H.
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: laptop adapter

#10 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo mede strijders in de emc ellende...

Vraag aan Peter : welk type adapter heb je voor die buren gekocht ?
En als deze niet stoort kan je dit melden op http://www.pc5e.nl bij “contact”.
Er wordt een lijst gemaakt van apparaten die wel of juist niet storen, als daar dus een adapter in staat die niet stoort dan kunnen andere amateurs daar hun voordeel aan doen.
Tevens de vraag of er amateurs geprobeerd hebben een storende adapter “stil” te krijgen d.m.v. een netfilter of ferriet klemmen ?

Ad, pa3fbi

P.s. Samsung tv's staan bekend als storende apparaten...

Vind de qrm, voordat de qrm jouw vind :mrgreen:

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: plasma tv

#11 Bericht door pa4o »

Moi Ad, de type die ik gekocht heb weet ik niet meer maar was wel een orginele die bij die laptop hoort. De stoor ding was een replacement waar gewoon onderdelen in miste. Heb hem uiteindelijk goed stil kunnen krijgen nadat ik hem met een meuker heb behandelt en daarna in de grijze kliko heb gedumpt. Foto's moeten nog ergens staan op ZA.

Peter

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: plasma tv

#12 Bericht door PA8JDG »

pa4ps schreef:Hoi EMCees,

Kom net bij die mensen vandaan en ze hebben 3 lengtes van 5m hangen. Ieder apart gevoed met een geschakelde voeding. 12V en 4A staat erop. Weet niet hoeveel stroom ze in echt trekken. Ze hebben alles mooi weggewerkt. Ik heb ferriet klemmen om de 220V kant erom heen geklemd, het is iets beter geworden maar het is nog lang niet weg. AT is inderdaad behoorlijk soepel en ze zeggen al gauw van je moet er maar mee leren leven. Terwijl het ook anders kan dus. Heb gekeken op een handscanner en de storing gaat tot ruim 55Mhz als ik bij hun in huis sta.

Peter

Hallo Peter,

Ik heb hier hier langere tijd last gehad van storing, met name op 40m. Bleek een halogeen trafo even verderop in een keuken te zijn die waarschijnlijk altijd al niet helemaal in orde is geweest omdat de verlichting zo nu en dan ook knipperde. Deze trafo heb ik onlangs vervangen door een Osram HTM150. Uiteraard voor het inbouwen thuis alles goed getest met de radio vlak in de buurt, en de storing was echt minimaal. Heeft drie 12V uitgangen en wellicht kan deze enkele trafo de drie voedingen die je gezien hebt, vervangen.

73's

Jan.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: plasma tv

#13 Bericht door pa4o »

Oke Jan heel hartelijk bedankt voor je info. Mocht ik het niet weg krijgen dan is dit misschien een optie. Twee van die voedingen zijn vlak bij elkaar de 3de zit er een beste eind vanaf. Zie wel even..

Peter

Plaats reactie