nieuw zonne panelen project : "HuurDeZon"

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

nieuw zonne panelen project : "HuurDeZon"

#1 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo mede strijders in de emc ellende,

Hieronder de tekst die ik gemaild heb naar het at en de veron emc commissie:

Geachte mijnheer, mevrouw,

Gisteren was er een bericht op het journaal dat er een project van start gaat over het voorzien van huurwoningen van zonnepanelen.
Daar ben ik een voorstander van al zit daar een probleem aan wat overigens makkelijk op te lossen is.
Zorg ervoor dat er een type gekozen wordt welke niet stoort op de korte golf.
Dus bijvoorbeeld de soladin web 1500, die schijnt niet te storen.
Hier ligt volgens mij een taak voor het agentschap telecom, het kan toch niet zo zijn dat we over een tijdje met 10-duizenden storende inverters opgescheept zitten ?
Net zoiets als in Nederland te koop zijnde brand dekens die zelf in brand gaan.
We moesten het horen van onze zuiderburen, dus we hebben hier niet goed op het winkeltje gepast…


Met vriendelijke groet,

Ad van Drunen, pa3fbi

Vind de qrm, voordat de qrm jouw vind :mrgreen:

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: nieuw zonne panelen project : "HuurDeZon"

#2 Bericht door PA3BAS »

Kleine uitleg wat de korte golf dan is en waarom het vervelend is als je daar storing ondervindt is ook wel handig voor leken.


Edit: anders begrijpen die mensen van de woningbouwvereniging echt niet waar je het over hebt.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: nieuw zonne panelen project : "HuurDeZon"

#3 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo Bastiaan,

Ik heb de text gestuurd naar het at en de veron emc commissie, in de hoop dat die ervoor gaan zorgen dat er bij dat project de juiste apparatuur geinstalleerd wordt, en dat ze uitleg geven aan het hoe en waarom.
Ik wilde iedereen op het forum informeren wat ik gedaan heb. :?

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: nieuw zonne panelen project : "HuurDeZon"

#4 Bericht door PA3BAS »

Ok, dat mag natuurlijk.

Ik had je eerste bericht niet zo goed en dacht dat dat de brief was die je aan een/de woningbouwvereniging had gestuurd. Je mag er inderdaad wel van uitgaan dat de VERON en het AT snappen wat de korte golf is.... :D
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: nieuw zonne panelen project : "HuurDeZon"

#5 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo mede strijders, of strijd ik alleen ?

Het is net als bijvoorbeeld een klacht bij de politie over vuurwerk het hele jaar door :als er maar 1 klager is wordt er niets aan gedaan, pas bij meerdere klachten worden ze wakker...
U snapt het al, hierbij de oproep om massaal te klagen bij het agentschap telecom en de veron emc commissie.
info@agentschaptelecom.nl en secr-emccie @ veron.nl
http://www.veron.nl/vereniging/details/ ... issie.html
Zoals het nu gaat klagen we tegen elkaar, daar schieten we niets mee op want we weten zelf wel hoe de vlag erbij hangt... :?
Laatst schreef er iemand naar aanleiding van een actie van een duitse amateur: "hadden we in NL ook maar zo iemand...", dat tekent de stemming die er in NL heerst:
Een ander doet het wel...
Het helpt toch niet...
Ik kan nou niet zeggen dat ik er last van heb...
Er komt wel een andere technologie...
Nou, ik ben benieuwd of jullie nu in de pen (toetsenbord) klimmen..., tot nu toe is er op het draadje "HuurDeZon" maar 1 reactie geweest, terwijl het 125 maal bekeken is...

Om met de reklame van een sportschool te spreken : KOM OP KOM OP NOU !!!

73 Ad, pa3fbi

vind de qrm, voordat de qrm jouw vind... :mrgreen:

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: nieuw zonne panelen project : "HuurDeZon"

#6 Bericht door PE1LGW »

Misschien een beetje kort door de bocht.
Het lijkt dat de elektronica achter de zonnepanelen is die de storing veroorzaken en de panelen zelf.
Nu ken ik enkele mensen die een zonnepaneel op hun dak hebben, heb hier geen klachten over gehoord.
Maar alles is mogelijk.
Nu ga ik wat bekennen. ik maar zomers soms gebruik maak, van een PLC , mogelijk heb ik een hele goede uitvoering deze werkt goed, en tot nu tot geen storing ondervonden.
Laten de goede niet leiden onder de slechten.

Conlusie kom met zonnepaneel installaties die geen storing veroorzaken, meerdere modellen.
Dan wel een lijstje die wel storen veroorzaken.
Onderbouwd met klachten en ervaringen.
En ga na waar deze storing vandaan komt.

Dit is ook gedaan met wat CV ketels, nadat we weten welke dit zijn wordt door de desbereffende CV bouwer opgepikten en waar mogelijk opgelost.

Wel een goed punt dat je op de baricade gaat staan voor dit onderwerp.

Nu moeten we niet gaan door draaien volgens dit verhaal.
Een Duitse zendamateur heeft een zend verbod gekregen omdat zijn buurman minder goed beeld had op zijn plasma beeldscherm. (Nu weten wij dat een plasma scherm ook een stoor bron kan zijn)
En dit alles omdat de amateur een klacht had ingediend omdat de plasma tv stoorde op zijn hf set.

Als hier en brommer door de straat rijdt zie ik soms ook wel eens een stoorsignaal op de TV of op mijn set, gaan we nu alle brommers verbieden.

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: nieuw zonne panelen project : "HuurDeZon"

#7 Bericht door coolepascal »

Een tip voor Mark en Diederik, we betalen nog geen zon-belasting !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: nieuw zonne panelen project : "HuurDeZon"

#8 Bericht door ad pa3fbi »

"Het Duitse DARC trekt de PLC meetgegevens van het Duitse Bundesnetzagentur in twijfel.
Net als de geschiedenis leert bij het Britse Ofcom gaf de Duitse toezichthouder niet zomaar inzage in de meetresultaten via een WOB verzoek, maar moest men eerst naar de rechter. Blijkbaar was er iets te verbergen.
Een deel van de officiële metingen aan PLC blijkt te zijn gedaan in "standby" mode.
Dit is hetzelfde als de geluidsoverlast van een grasmaaier meten als hij uit staat, of stationair draait.
Heeft de PLC lobby dan echt alle Europese toezichthouders tot schoothondje gemaakt?
http://www.darc.de/aktuelles/details/ar ... taufsicht/
Petje af voor de doortastendheid van o.a. Thilo Kootz DL9KCE, hadden we maar zo iemand in Nederland."

73
Paul
PD0PSB

Hallo Rens,
Met dat berichtje over die duitse amateur bedoelde ik het bovenstaande.
Over plc home plug nog het volgende : er zijn plc’s die minder storen, die zijn onderdrukt op de amateur banden, maar onderdrukt is niet hetzelfde als nul.
Ook blijft het zo dat die plc’s buiten de amateur banden storen, en dat is gewoon fout.
Of het overdreven is :ik heb op 20m s8 storing, en op 40m s9+. :?
Blijkbaar hebben velen onder ons (nog) geen last, (gelukkig), maar dat neemt niet weg dat men de mening van mensen die wel last hebben toch serieus mag nemen.
Een brommer/scooter die langs rijd is een tijdelijke storing, net als b.v. een stofzuiger of een wasmachine, daar is mee te leven…
Zonnepanelen die niet goed zijn storen als er daglicht is, plc’s storen continue.
Het enige wat ik hoop te bereiken is dat er een instantie is die ervoor zorgt dat er geen slechte produkten op de markt zijn.
Ik wens u allen nog lange tijd een storingsvrije ontvangst… :wink:

Ad, pa3fbi

Vind de qrm, voordat de qrm jouw vind… :mrgreen:

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: nieuw zonne panelen project : "HuurDeZon"

#9 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo mede ? strijders in de emc ellende,
Hierbij het antwoord van het agentschap telecom op mijn mail over het HuurDeZon project:

"Geachte heer van Drunen,

Uw bericht over zonne-energie systemen heeft mij bereikt. Dank voor uw opmerkzaamheid. Er zullen inderdaad over Europa veel zonne-energie systemen worden uitgerold. De invertors zijn soms stevige stoorbronnen die in de zonnepanelen weer een effectieve antenne hebben.

Agentschap Telecom en de Europese zuster organisaties werken samen in meet campagnes aan specifieke product soorten. Ik kan u melden dat er ook aan deze invertors wordt gewerkt.

Met vriendelijke groet,"

Kijk er wordt toch iets gedaan... :wink:

Ad, pa3fbi

vind de qrm, voordat de qrm jouw vind... :mrgreen:

Paul PD0PSB

Re: nieuw zonne panelen project : "HuurDeZon"

#10 Bericht door Paul PD0PSB »

Het grote verschil tussen zonnestroom inverters en PLC is dat zonnestroom fabrikanten geen enkel belang hebben bij het genereren van storing.
Het is een ongewenst bijproduct. Onderdrukken van dit bijproduct zal samenhangen met kennis en financiën.

Bij PLC is de situatie heel anders; de PLC fabrikant heeft juist baat bij een zo sterk en breed mogelijk signaal om maximale data overdracht te bewerkstelligen.
Deze zucht naar bandbreedte en signaalsterkte zal alleen maar toenemen, omdat daarmee de maximale data overdracht groter wordt.
Dit is belangrijk omdat consumenten steeds grotere datastromen gebruiken voor allerlei toepassingen.

De PLC lobby blijft hard aan de weg timmeren om normen bij te buigen in het voordeel van deze techniek.
Ook boven de 30MHz zijn daar normerings plannen voor in de maak vernam ik van AT.

Het is goed te horen dat AT het onderdrukken van EMC bijproducten in Solar techniek erg serieus neemt.
(Maar wel jammer dat Solar QRM in de praktijk vaak overstemd zal zijn door PLC signalen welke men toestaat d.m.v. kromme en tegenstrijdige normen)

73
Paul
PD0PSB

Plaats reactie