DARC trekt PLC meetgegevens van toezichthouder in twijfel

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Paul PD0PSB

DARC trekt PLC meetgegevens van toezichthouder in twijfel

#1 Bericht door Paul PD0PSB »

Het Duitse DARC trekt de PLC meetgegevens van het Duitse Bundesnetzagentur in twijfel.

Net als de geschiedenis leert bij het Britse Ofcom gaf de Duitse toezichthouder niet zomaar inzage in de meetresultaten via een WOB verzoek, maar moest men eerst naar de rechter. Blijkbaar was er iets te verbergen.

Een deel van de officiële metingen aan PLC blijkt te zijn gedaan in "standby" mode.
Dit is hetzelfde als de geluidsoverlast van een grasmaaier meten als hij uit staat, of stationair draait.

Heeft de PLC lobby dan echt alle Europese toezichthouders tot schoothondje gemaakt?

http://www.darc.de/aktuelles/details/ar ... taufsicht/

Petje af voor de doortastendheid van o.a. Thilo Kootz DL9KCE, hadden we maar zo iemand in Nederland.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2557
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: DARC trekt PLC meetgegevens van toezichthouder in twijfe

#2 Bericht door PA5COR »

Beetje kort door de bocht.
Ik denk dat er in Nederland genoeg mensen bezig zijn hiermee, je ziet/hoort het niet, wat niet wil zeggen dat er niks gebeurt.

Zelf ben ik al jaren bezig met het helpen van amateurs met antennemasten etc, geheel op eigen rekening en eigen tijd, ik loop daar ook niet mee te pronken, ik vind het normaal dat je je kennis aanwend om andere amateurs te helpen, zo ben ik opgevoed, ook al kost het veel tijd en geld wat ik erin heb gestoken.
Op de achtergrond zullen de EMC mensen best wel aan de weg timmeren, en daarover niet veel ruchtbaarheid geven om de instanties niet te veel in het harnas te jagen, maar door overleg op die manier meer te bereiken.
Veel zal in internationaal verband moeten gebeuren in de E.U. en dat kost veel ( vrijwilliger) tijd.

Wat ik wel merk is dat diegenen die hun handelen afstemmen aan hun principes en dus de amateurwereld helpen veel kritiek krijgen van diegenen die mooi op het hek blijven zitten.
Ik zie dat ook terug in de verenigingen waar ik lid van ben, vaak zeuren over het bestuur, maar is er een plaats open die opgevuld moet worden is niemand thuis behalve weer de vaste groep die zich altijd opofferd.

Geen commentaar op de eerste post, gewoon een constatering.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Paul PD0PSB

Re: DARC trekt PLC meetgegevens van toezichthouder in twijfe

#3 Bericht door Paul PD0PSB »

Natuurlijk Cor,
Ik serveer de soep altijd nét iets heter ;-)

Maar wat echter pas écht kort door de bocht is, is dat het Bundesnetzagentur:
-ondanks haar grote EMC expertise toch zeer "kromme" PLC meetresultaten hanteert.
-deze weigert af te staan via een standaard WOB, maar schoorvoetend afgeeft na juridische pressie.

Achter de schermen waar ongetwijfeld veel goede dingen gebeuren, zijn blijkbaar andere sterke (lobby?-) krachten in het spel waardoor meetresultaten en regelgeving "toevallig" nogal eens in het voordeel van bedrijven uitpakken.

Ik denk dat in Nederland op dit gebied ook nog het een en ander bloot te leggen valt.

73
Paul
PD0PSB

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: DARC trekt PLC meetgegevens van toezichthouder in twijfe

#4 Bericht door EMCees »

Iemand toevallig een pdfje van dat artikel in cqDL ik hou me aanbevolen..

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: DARC trekt PLC meetgegevens van toezichthouder in twijfe

#5 Bericht door EMCees »

Ik las in de samenvatting dat ze die plc modems niet onder vollast testen (dus geen maximaal data transport).
Klinkt als hoe test je een adapter ehhh ohmse belasting?

Plaats reactie