Inventarisatie (niet) storende apparatuur

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#1 Bericht door elsinga »

Hallo, naar aanleiding van diverse artikelen hier op het forum heb ik een webpagina opgezet waar ik apparatuur ga opnemen die wel/niet stoort op de HAM banden. Ik onderscheid 2 soorten apparatuur (PLC en overig) en drie categorieën (groen/oranje/rood):

- groen: deze apparatuur stoort onder normale omstandigheden NIET op de HAM banden, is dus zonder problemen in de omgeving van een zendamateur station te gebruiken
- oranje: deze apparatuur stoort wel, maar is met eenvoudige middelen zo aan te passen dat deze niet meer stoort
- rood: deze apparatuur stoort altijd en wil je als zendamateur dus niet in je omgeving aantreffen

Een voorbeeld van een "groen" apparaat is een PLC netwerkadapter die in idle vrijwel geen signaal uitzendt en tijdens dataoverdracht netjes de HAM notches respecteert en dus geen overlast veroorzaakt. Een voorbeeld "oranje" apparaat is een PLC netwerkadapter die de notches niet respecteert, maar die na een firmwareupdate dat wel doet. Een voorbeeld van een "rood" apparaat is een PLC netwerkadapter die niet buiten de HAM banden te houden is.

Maar: hierbij heb ik uiteraard jullie hulp nodig! ;)

Weet je van bepaalde apparatuur of deze stoort, niet stoort of eenvoudig is te ontstoren? Mail dan de volgende zaken naar emc ed pc5e.nl: een foto/plaatje van de apparatuur (waarop de apparatuur duidelijk is te herkennen) en een document waarin je beschrijft hoe het apparaat zich gedraagt (en eventueel hoe het is te ontstoren). Document graag in een redelijk normaal formaat (MS Word of iets dat Word snapt, PDF, TXT), ik zet het in elk geval om naar PDF voor publicatie. Vermeldt ook in elk geval het volledige merk en typenummer van het apparaat en eventueel een serienummer reeks of build/print variant als dat nodig is.

Het idee is dat we straks als zendamateurs een database gaan krijgen van foute en goede apparatuur, zodat we foute apparatuur eenvoudig kunnen vervangen door goede of een goed advies kunnen geven over wat mensen in onze omgeving het beste kunnen kopen, zodat ze ons niet storen. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#2 Bericht door PA2REH »

Een mooi initiatief Robert. Prima !!

Wellicht één kanttekening, geef dan ook aan hoeveel (onafhankelijke) meldingen er zijn, want het wil nog al eens verschillen.
En om nu meteen een apparaat rood te verklaren omdat er 1 OM last van heeft is wellicht te kort door de bocht.
Omgekeerd ook (groen op 1 melding). Want een PIR bewegingsdetector detector die ik met geen mogelijkheid weet te ontstoren, doet het bij een mede OM helemaal normaal. Er is dus meer ....
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#3 Bericht door Randy »

Eindelijk gaat het de constructieve kant op na een schopje :)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

Prima Robert. Hulde.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#5 Bericht door elsinga »

Suggesties zijn welkom, wellicht voor dubieuze (wel/niet) meldingen ook de oranje categorie gebruiken? Da's er toch al eentje van "even oppassen, kan werken maar ook niet". En wellicht ook in de meldingen de call of mailadres van de OM die de melding deed? Zodat er nagevraagd kan worden?

Nu nog meldingen van apparatuur ontvangen. :mrgreen:

Zit trouwens nog te denken om de plaatjes er gewoon uit te gooien, nemen relatief veel plaats is... gewoon in het document een plaatje opnemen kan tenslotte ook.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#6 Bericht door elsinga »

Is het trouwens een idee dat iemand met goede meetmogelijkheden (een SDR wellicht, is in elk geval goed voor mooie plaatjes ;)) een stapel van die PLC's bestelt bij een webwinkel zonder verzend- en retourkosten en ze dan test? Kost uiteindelijk niks, maar je bent wel een tijdje het geld kwijt.

Zelf heb ik die mogelijkheid niet trouwens. :(

En: info/pagina is nu in het nederlands, maar is engels wellicht handiger? Voordeel: meer info en grotere doelgroep, nadeel: ook veel niet in NL verkrijgbare apparatuur en voor sommigen minder goed te begrijpen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Paul PD0PSB

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#7 Bericht door Paul PD0PSB »

Super initiatief Robert.

Voor categorie PLC heb ik geen input omdat ik sinds twee jaar mijn HF afdeling elders heb ondergebracht (remote bediend).

Wel zit ik hier midden tussen de ernstig storende Mastervolt solar inverters (ik zal daar het type van melden) en is mijn ervaring met LED dat de iets duurdere Philips meestal minder storen.

Laat het een lijst zijn die langzaam groeit tot een naslagwerk.
Zodra er een topic onstaat over storing van apparaat x van merk y, even doorverwijzen naar de database.

Ik hoop dat de verenigingen dit initiatief ook oppikken en ernaar doorverwijzen.

Ongenotchte KPN verbindingssets kunnen natuurlijk meteen als "klapperrrrrrr van de week" naar rood ;-)

73!
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#8 Bericht door elsinga »

Nou, die KPN zut kan naar oranje, want kunnen wel genotched worden. En in de documentatie kan gelijk een link naar een beschrijving hoe de boel bij KPN te melden.

Maar laat de beschrijvingen maar komen!
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

-Verwijderd account

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#9 Bericht door -Verwijderd account »

elsinga schreef:Hallo, naar aanleiding van diverse artikelen hier op het forum heb ik een webpagina opgezet waar ik apparatuur ga opnemen die wel/niet stoort op de HAM banden. Ik onderscheid 2 soorten apparatuur (PLC en overig) en drie categorieën (groen/oranje/rood)
Goed initiatief!
Begrijp ik het goed dat e.e.a. alleen betrekking heeft op PLC en soortgelijke apparaten?
Of worden andersoortige apparaten óók opgenomen?
Zoals allerhande soorten signalen die gewoon in de aan ons toegewezen frequentie's werkzaam zijn; denk aan weerstations en afstandsbedieningen die -vooral- in de 70cm band werken. In mijn visie beschouw ik die ook als stoorzenders op onze HAM banden.
elsinga schreef:Het idee is dat we straks als zendamateurs een database gaan krijgen van foute en goede apparatuur, zodat we foute apparatuur eenvoudig kunnen vervangen door goede of een goed advies kunnen geven over wat mensen in onze omgeving het beste kunnen kopen, zodat ze ons niet storen. :)
Zo'n database is een goed hulpmiddel, maar doen we daar ook nog iets mee? Bijvoorbeeld aanbieden aan de politiek en/of toezichthoudende instanties.
Oorzaak aanpakken bij de bron lijkt mij de enig juiste werkwijze en een goed opgebouwde database kan daarvoor een uitstekend document zijn.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#10 Bericht door elsinga »

Ik ben er mee begonnen om voor onszelf alternatieven vast te leggen. Stel de buurman heeft een KPN PLC ding en kan ook niet zonder PLC, dan is het handig om te weten dat merk X type Y niet stoort.

De pagina is bedoeld voor PLC, maar ook voor andere apparaten. Bijvoorbeeld televisies, schakelende voedingen, zonnestroom omvormers, whatever. Maar PLC is wel de grootste stoorzender, dus dat zal vast de hoofdmoot worden.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#11 Bericht door Hans PE1KWH »

Alvast een artikel :

Dell Notebook voeding 60 Watt ( met 3 polig geaard netsnoer ) stoort bij mij niet,
zijn 90 Watt broertje met 2 polig netsnoer en platte eurosteker stoort wel.

Deze voedingen zijn van notebooks van enige jaren geleden maar juist die zijn zo leuk voor de shack.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#12 Bericht door elsinga »

En de eerste (rode) PLC staat op de site. Stoort van 80 t/m 20 meter ook op de HAM banden, daarna neemt de storing langzaam af.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PC3D
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2013, 20:19
Roepletters: PD3DL
Locatie: JO22NA

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#13 Bericht door PC3D »

Hans PE1KWH schreef:Alvast een artikel :

Dell Notebook voeding 60 Watt ( met 3 polig geaard netsnoer ) stoort bij mij niet,
zijn 90 Watt broertje met 2 polig netsnoer en platte eurosteker stoort wel.

Deze voedingen zijn van notebooks van enige jaren geleden maar juist die zijn zo leuk voor de shack.
Ik heb zelf ook een Dell laptop, die driepolige stoort ook als je hem ongeaard aansluit.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#14 Bericht door Randy »

PD3DL schreef:Ik heb zelf ook een Dell laptop, die driepolige stoort ook als je hem ongeaard aansluit.
Je geeft zelf al aan wat je fout doet. Dat kun je niet op de leverancier afschuiven... Ook al hebben veel huishoudens, pakweg alles wat gebouwd is voor 1992, nog stopcontacten zonder randaarde in de woon- en slaapkamers.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Inventarisatie (niet) storende apparatuur

#15 Bericht door PD9CN »

Hallo Robert,

Dit is een super initiatief Chapeau :D
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Plaats reactie