ontstoren hoofdstroomvoorziening

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: ontstoren hoofdstroomvoorziening

#16 Bericht door Math PD0MAT »

pe1rea schreef:En dan zou ik als je niet gewend ben aan werken onder spanning (bij ons in het bedrijf moet je er een ontheffing voor hebben, heb ik overigens) zou ik het gewoon niet doen.
De kans op ellende is gewoon te groot.
Werken onder spanning zou ik niet aan beginnen nee, de spanning moet je lekker op de electronica houden en niet op jezelf :lol:

Even zonder gekheid, het is wel link inderdaad. Wanneer de volle mep via de ene hand binnenkomt en via de andere hand je lijf weer verlaat, is het minste wat je overhoud een dag stramme schouders. Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die het niet na kunnen vertellen.

ALTIJD geïsoleerde tangen gebruiken. En als het even kan, trek de groepen van de meterkast er uit en zet de filters op het spanningsvrije gedeelte. Alles wat verder bij de hoofdaansluiting zit wil je niet aanzitten zonder supervisie van een expert. Oh, en zorg ervoor dat alles ook spanningsvrij blijft op het moment dat het zover is. Ik heb in het verleden wel spannende ervaringen overgehouden aan iemand die doodleuk de schakelaars weer terugzette terwijl ik boven een WCD verving... Gelukkig enkel stramme armspieren en schouders aan overgehouden voor twee dagen, maar sindsdien neem ik wel een stuk minder risico's bij dergelijke activiteiten.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1743
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: ontstoren hoofdstroomvoorziening

#17 Bericht door pe1rea »

Is ook de reden dat ik een eigen hangslot gebruik waar ik alleen de sleutel van heb....
En ik heb ook wel eens ruzie gehad met een of andere nono die boos werd omdat ik mijn eigen slot erbij gehangen had....
Hij begreep niet dat als hij op een verdieping klaar was er wel eens iemand op een andere verdieping ook aan het net kon werken....
Had ik mijn slot er niet bij gehad dan had hij ineens de spanning er weer opgezet en had ik aan een 125 A zekering gehangen tot ik opgerookt was....

Hij heeft zijn boosheid bij de hoofduitvoerder kunnen uitleggen...... :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie