PLC misschien einde oefening

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

PLC misschien einde oefening

#1 Bericht door pb1a »

Naast dat wij als hobbyisten last hebben van PLC's hebben nu ook zorginstellingen last van die dingen.
Vooral binnen de gehandicaptenzorg waat voor de nacht afsluiter systemen zijn gaat het goed mis.
Door de plc's met name van de KPN gaat het hele afluister systeem plat. Dan praat je over een levensbedreigende situatie. Bij de gehandicaptenzorg instelling waar ik werk mogen geen KPN producten meer voor en door bewoners worden aangeschaft.
Is het voor ons hobbyisten zeer vervelend, maar als het levensbedreigend wordt voor mensen met een verstandelijke beperking mag de overheid het wel heel serieus nemen.
Dus zo slecht is onze constatering dus niet :mrgreen:

Gr. Anne PB1A (CW included)
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: PLC misschien einde oefening

#2 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo Anne, en mede strijders,

Ik neem aan dat dit geval ook gemeld is bij het at, want als er niet gemeld wordt gebeurd er zeker niets... :(

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: PLC misschien einde oefening

#3 Bericht door PA2LAD »

pb1a schreef:Naast dat wij als hobbyisten last hebben van PLC's hebben nu ook zorginstellingen last van die dingen. Vooral binnen de gehandicaptenzorg waat voor de nacht afsluiter systemen zijn gaat het goed mis.
Vertel er eens iets meer over. De praktijkervaring die ik meegekregen heb, is gedurende het verblijf van mijn vrouw. De alarmering van de kamers ging naar een Dect telefoon van de dienstdoende verpleger.
Dat werkt overigens van geen meter. Regelmatig verkeerd kamernummer in het scherm of de melding komt helemaal niet door. Daarnaast wordt ook nog gewerkt met een HF pagersysteem rond 30-40 MHz.
kan me voorstellen dat die als eerste plat gaat door de PLC.

Paul PD0PSB

Re: PLC misschien einde oefening

#4 Bericht door Paul PD0PSB »

Dit lijkt me het logische gevolg van het overschreiden van de EMC directive.
Die is ervoor bedoeld om dit soort situaties te voorkomen.

Het lijkt me dan ook *zeker* iets om bij AT te vermelden, vanuit de instantie waar dit voorval plaatsvond. (niet als amateur)

73
Paul
PD0PSB

pb1a schreef:Naast dat wij als hobbyisten last hebben van PLC's hebben nu ook zorginstellingen last van die dingen.
Vooral binnen de gehandicaptenzorg waat voor de nacht afsluiter systemen zijn gaat het goed mis.
Door de plc's met name van de KPN gaat het hele afluister systeem plat. Dan praat je over een levensbedreigende situatie. Bij de gehandicaptenzorg instelling waar ik werk mogen geen KPN producten meer voor en door bewoners worden aangeschaft.
Is het voor ons hobbyisten zeer vervelend, maar als het levensbedreigend wordt voor mensen met een verstandelijke beperking mag de overheid het wel heel serieus nemen.
Dus zo slecht is onze constatering dus niet :mrgreen:

Gr. Anne PB1A (CW included)

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: PLC misschien einde oefening

#5 Bericht door EA5JEX »

In hoeverre is het oproep systeem gecertificeerd als "medisch device"?

Als een systeem wordt gebruikt voor patiëntveiligheid moet het gecertificeerd zijn, de meeste (ict) bedrijven weten dat niet.

Hier zijn ISO normen voor:
NEN-EN-IEC 60601-2-49:2001 en Medische elektrische toestellen -
Deel 2-49: Bijzondere eisen voor de veiligheid van multifunctionele patientbewakingsapparatuur.

Hier staan ook EMC eisen in waaraan de apparatuur moet voldoen.

Het kan dus aan 2 kanten fout gaan.

Kees

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 399
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: PLC misschien einde oefening

#6 Bericht door PD0JSB »

Met afgrijzen lees ik regelmatig de PLC klachten, en ik zie ook regelmatig de posts van PD0PSB, eigenlijk constant hamerend op het AT, dat toch ogenschijnlijk "doof" lijkt voor de klachten .( niet verkeerd uitleggen , ik waardeer PD0PSB enorm)

Maar klagen wij als radioamateurs niet bij het verkeerde loket ? klagen bij het AT lijkt zo logisch ,maar ik heb me toch eens achter mijn oren gekrabd
bij het lezen van het volgende artikel http://www.om.nl/organisatie/beleidsreg ... wijzing-6/

graag hoor ik jullie inzicht in deze materie
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Paul PD0PSB

Re: PLC misschien einde oefening

#7 Bericht door Paul PD0PSB »

PD0JSB schreef:Met afgrijzen lees ik regelmatig de PLC klachten, en ik zie ook regelmatig de posts van PD0PSB, eigenlijk constant hamerend op het AT, dat toch ogenschijnlijk "doof" lijkt voor de klachten .( niet verkeerd uitleggen , ik waardeer PD0PSB enorm)

Maar klagen wij als radioamateurs niet bij het verkeerde loket ? klagen bij het AT lijkt zo logisch ,maar ik heb me toch eens achter mijn oren gekrabd
bij het lezen van het volgende artikel http://www.om.nl/organisatie/beleidsreg ... wijzing-6/

graag hoor ik jullie inzicht in deze materie
Hoi Jan,

Technisch gezien wordt PLC niet erkend als "zender" dus wordt er ook niet tegen opgetreden als stoorzender.
Ook is het officieel geen "draadloos" device, maar jij en ik weten dat RF op onafgeschermde kabels gelijk staat aan een zendinstallatie,
en breedbandig gelijk staat aan een RF jammer.
AT weet dat ook.

Ik heb de stille hoop dat -bij voldoende klachten- er ooit een beweging onstaat waarbij mensen met grote EMC/RF expertise (zeker vindbaar in AT) hun deskundige tanden laten zien naar hun meerderen (EZ).
Daar is trots voor je expertise en passie en erkenning voor het belang van radio voor nodig.

Ik heb niet de illusie dat een enkeling (zendamateur) in een juridisch conflict enig succes kan boeken in onze lobbycratie.
De economsiche tegenkrachten zijn te groot en het maatschappelijk belang van het radiozendamateurisme wordt te laag ingeschat.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 399
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: PLC misschien einde oefening

#8 Bericht door PD0JSB »

Paul , wat ik in het hoofdstuk vervolging lees , is dat er bij bundeling van krachten wel mogelijkheden zouden moeten zijn


OPSPORING EN VERVOLGING 1. Inleiding

Storing van frequenties in de ether kan ernstige gevolgen hebben. Er kan sprake zijn van gevaarzetting, ernstige hinder of (grote) economische schade. De ernst van de overtreding is afhankelijk van het soort radiozendapparaat en de daarop geprogrammeerde frequentie. In het proces-verbaal van bevindingen van de opsporingsambtenaar wordt aangegeven op welke frequentie(s) de verboden apparatuur stoort en of deze frequentie(s) van vitaal belang is (zijn). Frequenties van vitaal belang zijn frequenties die gebruikt worden door de politie voor openbare-orde-doeleinden en (staats)veiligheidsdoeleinden, door hulpverleningsdiensten, lucht- en scheepvaartverkeersbegeleiding, defensie, publieke alarmdiensten, en in voorkomende gevallen ook mobiele telefonie en radio- uitzendingen. Bij radio-uitzendingen kan bijvoorbeeld sprake zijn van verstoring zijn van de rampenzender. In het proces-verbaal worden zo mogelijk ook concrete storingsmeldingen genoemd die veroorzaakt worden door de uitzendingen van de overtreder.


Agentschap Telecom hanteert een prioritering ten aanzien van storingsmeldingen en de ernst daarvan. Er wordt onderscheid gemaakt in storingsmeldingen met Prio 1, 2 en 4[5].

De meest ernstige categorie (Prio 1) betreft storingen van netwerken of infrastructuur waarbij geen gebruik kan worden gemaakt van alternatieve frequenties of alternatieve communicatiemogelijkheden. Bijvoorbeeld:

- vitale overheidsinfrastructuur (zoals: C2000, P2000);
- continuïteit van vitale netwerken (internet knooppunten, mobiele telefonie);
- vitaal frequentiegebruik (luchtverkeersbegeleiding, essentiële scheepvaartcommunicatie, rampenzenders bijvoorbeeld),
- storingen die een levensbedreigende situatie kunnen veroorzaken;
- storingen die grote economische schade kunnen veroorzaken (als meer dan 250 personen worden gedupeerd of als het gaat om grote schade (>€100.000)) of die de continuïteit van een bedrijf bij het voortduren van de storing in gevaar brengen.

Bij Prio 1-meldingen volgt de inbeslagneming van de radiozendapparatuur en strafrechtelijke vervolging.

Prio 2-meldingen zijn storingen die economische schade veroorzaken, maar niet levensbedreigend zijn of anderszins tot Prio 1 behoren. Onder Prio 4-meldingen vallen de overige storingsmeldingen. De Prio 2- en Prio 4-meldingen worden doorgaans bestuursrechtelijk afgedaan.


Bij bundeling van krachten ,moet hier toch een mogelijkheid zijn , en waarom zou PLC geen serieuze bedreiging zijn voor het voortbestaan van onze toeleveranciers ?..
Ik denk dat er een vorm van opening in zit , maar nooit door de aanpak van eenlingen . Verenigingen en Toeleveranciers lijkt me al een aardige combinatie , krijg je dan ook nog zorg instellingen zoals het in het begin van dit topic mee . begint er toch een aardige opening te komen , dan is het ook geen eenzijdig verhaal , dan komen er meer gevaren en nadelen in beeld

mvg Jan de PD0JSB
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: PLC misschien einde oefening

#9 Bericht door EMCees »

Zucht...
De EMC richtlijn is geïmplementeerd in de Nederlandse Telecom wet.
In die richtlijn wordt verwezen naar normen, deze zogenaamde geharmoniseerde normen geven de fabrikant een vermoeden van voldoen aan de richtlijn, dus aan de telecom wet.
Nu is het zo dat AT deze normen gebruikt voor het beoordelen van storingsklachten.
Echter is er voor PLC apparatuur geen norm, die maken misbruik van een hiaat in de normeringen.
Immers zijn er geen conducted emissie eisen in het gebied onder de 30 of 80 MHz.
Kortom, AT kan niets doen is het standpunt.. mijns inziens moet er gewoon jurisprudentie komen hoe om te gaan met normen (GEEN WETGEVING) versus de emc directive wat wel wetgeving is.

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: PLC misschien einde oefening

#10 Bericht door pb1a »

De verstoring en gemeld. :mrgreen: (Als zorginstelling) en wees maar niet bang. Het verstoorde device is door een ICO 9002 bedrijf aangelegd en voldoen aan alle voorwaarden. Een zorginstelling mag geen fouten hieromtrent maken en bij ons wordt daar zeer serieus mee omgegaan. De zorginstelling waarvoor ik werk is zelfs HKZ gecertiviseert. Meer kan ik helaas niet vertellen m.o.p. wet privacy.
Ik vraag hier begrip voor. 8)

Gr. Anne PB1A.
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Paul PD0PSB

Re: PLC misschien einde oefening

#11 Bericht door Paul PD0PSB »

Goede zaak Anne!
Houd ons op de hoogte hoe dit afgehandeld wordt door de instanties.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: PLC misschien einde oefening

#12 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo mede strijders,

Als klant van kpn kan je niet overgaan op bekabeling, in ieder geval niet voor de tv omdat de experia box geen coax uitgang heeft.
Als kpn een box bij de klanten zou plaatsen met een coax uitgang dan zou dat beter zijn.
gr, Ad pa3fbi

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: PLC misschien einde oefening

#13 Bericht door PA3BAS »

ad pa3fbi schreef:Hallo mede strijders,

Als klant van kpn kan je niet overgaan op bekabeling, in ieder geval niet voor de tv omdat de experia box geen coax uitgang heeft.
Als kpn een box bij de klanten zou plaatsen met een coax uitgang dan zou dat beter zijn.
gr, Ad pa3fbi
Volgens mij heeft het met die coax niet veel van doen. Het gaat erom dat je het digitale signaal op de een of andere manier naar je tv of decoder moet krijgen. Als je dus een ethernetkabel naar je tv legt en die in de decoder kan prikken kan je het kastje met coax/scart/hdmi/kabeltje aansluiten op je tv.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: PLC misschien einde oefening

#14 Bericht door coolepascal »

PD0JSB schreef:Met afgrijzen lees ik regelmatig de PLC klachten, en ik zie ook regelmatig de posts van PD0PSB, eigenlijk constant hamerend op het AT, dat toch ogenschijnlijk "doof" lijkt voor de klachten .( niet verkeerd uitleggen , ik waardeer PD0PSB enorm)

Maar klagen wij als radioamateurs niet bij het verkeerde loket ? klagen bij het AT lijkt zo logisch ,maar ik heb me toch eens achter mijn oren gekrabd
bij het lezen van het volgende artikel http://www.om.nl/organisatie/beleidsreg ... wijzing-6/

graag hoor ik jullie inzicht in deze materie
Zoals Kees ook al aangeeft, het AT maakt geen regels doch voert ze uit.
Vroeger hadden we een minister van waterstand die hierover ging.
Nu gaat economische zaken hierover, en tja, die hebben we zojuist naar huis gestuurd wegens disfunctioneren....

@PB1A HKZ Certificering ??? lijkt me niet echt dat een personen oproep systeem daar onder valt ;)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: PLC misschien einde oefening

#15 Bericht door Math PD0MAT »

ad pa3fbi schreef:Hallo mede strijders,

Als klant van kpn kan je niet overgaan op bekabeling, in ieder geval niet voor de tv omdat de experia box geen coax uitgang heeft.
Als kpn een box bij de klanten zou plaatsen met een coax uitgang dan zou dat beter zijn.
gr, Ad pa3fbi
Ik raad iedereen in mijn omgeving aan om geen KPN te gebruiken.

De enige uitzondering is mijn vader, die woont zo ver van de bewoonde wereld af dat KPN de enige is die hem internet aan durft te bieden. Niet dat dat van geweldige kwaliteit is, maar de rest levert het simpelweg niet...

Plaats reactie