Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#46 Bericht door PD9CN »

Kan het zijn dat als de PLC unit een tijd niet gebruikt wordt in slaap modus gaat.
Want de twee bewoners die al een paar dagen niet thuis zijn.
Dit omdat ik ieder avond aan de deur ga maar niemand thuis
Dus wordt de PLC ook niet gebruikt.

En ik merkte vanavond op dat ik minder storing heb veel minder ruis +-6s punten op ZW.
Waar de ergste storing vandaan komt.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#47 Bericht door ad pa3fbi »

ad pa3fbi schreef:Hallo Egbert en medestrijders,

Dan komt het erop neer dat het melden bij kpn en het aanvragen van genotchte plc's via het formulier een " wassen neus is" , dan hebben klanten dus geen tv meer.
Het komt er dus op neer dat plc de wereld uit moet en tv via coax binnenshuis aangesloten moet worden en telefoon en intenet ook met een kabel.
Is er dan een apparaat dat de uitgang van de kpn experia box kan omzetten naar een coax signaal?

Ad, pa3fbi
Update:
Hallo medestrijders,
Ik ben inmiddels nog een keer op het adres in de straat langs geweest, want ik kreeg gisteren ineens een idee, wat blijkt:
Er was daar in het verleden een 2e set plc's, waarvan er 1 verdwenen is, waarschijnlijk met het wegnemen van de oude computer op de zolder.
Ik had dus de enige overgebleven plc van dat paar vervangen, samen met 1 plc van het paar dat ik moest vervangen... :oops:
Vandaar dat de tv het niet deed.
Ik heb dus de plc van de zolder computer weggehaald, de tv speelde gewoon door, dus dat was goed, maar waar zat nu de " tv" plc? , die hoort in een wandcontact doos in de muur bij de tv te zitten...
Hij bleek in het tv kastje achter de tv in een stekkerdoos te zitten, wat dus niet volgens de kpn installatie voorschriften is... :evil:
Maar goed, de tv werkt weer, nu dus met de genotchte plc's, of het heeft geholpen weet ik niet, ik heb er inmiddels weer een hardere storing bij. :twisted:
Het was s7 op 20m, en is nu s8, met een tikkend geluid erbij.
2 weken geleden was de ruis 3 dagen compleet weg, dus totaal geen s meter uitslag op 20m, ik vermoed dat er ergens een plc defect is geraakt, en dat ze een nieuwe gekocht hebben die nog harder stoort...
Het is dus zo dat ik waarschijnlijk geen last had van dat adres waar nu de genotchte plc's zijn geplaatst, maar goed..., ik heb er weer wat van geleerd.
Wordt weer vervolgd...
Ad, pa3fbi

Paul PD0PSB

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#48 Bericht door Paul PD0PSB »

ER ZITTEN NOTCHES VOOR HF **LUCHTVAARTBANDEN** IN DE NIEUWE NORM!!!

Waarom verzwijgt iedereen dat toch steeds?
Is dat een pijnlijk onderwerp?

KPN stoort dus willens en wetens de HF luchtvaartbanden, terwijl ze op de hoogte is dat dit volgens de laatste "state of the art" PLC norm niet meer toegestaan is. Ik ga er tenminste vanuit dat Agentschap Telecom dit duidelijk heeft gemaakt aan KPN.

Men doet nu steeds alsof men uitsluitend moeite doet om "die amateurtjes" tevreden te stellen.
Ik erger me hier mateloos aan.

73
Paul
PD0PSB
(voor het eerst dat ik capitals gebruik in een forum, excuses daarvoor)


PD9CN schreef:Paul,

Nogmaals dank :wink:


Ik lees de frustratie uit je verhaal.
Had zelf ook nog via een ander kanaal ook een vraag gesteld over de norm EN-50561-12012.
En kreeg dit terug als antwoordt.

Wat betreft de status van de door u genoemde norm het volgende. De norm is inderdaad in oktober door CENELEC bekrachtigd. De norm wordt echter pas officieel van kracht en de EU na publicatie in de Official Journal of the EU. Deze OJEU is te vergelijken met onze Staatscourant. De publicatie heeft nog steeds niet plaats gehad omdat de norm nog moet worden behandeld in het Europese Parlament. Dit kan resulteren in een latere publicatie datum en dus datum van ingang. De verwachting was dat de norm in 2014 van kracht zou worden en de modems dus in ieder geval vanaf die datum zouden moeten voldoen aan de eisen van de norm. Als de norm van toepassing wordt verklaard door de leverancier dan moeten de modems voorzien zijn van notches voor de demping van het signaal in de amateurbanden.
De door KPN geleverde modems beschikken over deze notches, maar worden bij eerste installatie niet geactiveerd. Men wacht af tot er klachten komen, omdat het inschakelen van de notches de bandbreedte vermindert en dus de beeldkwaliteit. De systemen zijn bovendien erg gevoelig voor storing op het lichtnet waardoor men gebruik moet/wil maken van de maximale bandbreedte.
Onze ervaring is dat indien er modems met ingeschakelde notches worden gebruikt, de storing op de amateurbanden erg laag of helemaal weg.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#49 Bericht door PD9CN »

Paul PD0PSB schreef:ER ZITTEN NOTCHES VOOR HF **LUCHTVAARTBANDEN** IN DE NIEUWE NORM!!!

Waarom verzwijgt iedereen dat toch steeds?
Is dat een pijnlijk onderwerp?

KPN stoort dus willens en wetens de HF luchtvaartbanden, terwijl ze op de hoogte is dat dit volgens de laatste "state of the art" PLC norm niet meer toegestaan is. Ik ga er tenminste vanuit dat Agentschap Telecom dit duidelijk heeft gemaakt aan KPN.

Men doet nu steeds alsof men uitsluitend moeite doet om "die amateurtjes" tevreden te stellen.
Ik erger me hier mateloos aan.
Hier heb ik nog niet bij stil gestaan :oops:
Maar ik schrijf een mail terug met jou opmerking!
voor dat ik de mail stuur, stuur ik je nog even een PB.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#50 Bericht door PD9CN »

En waar ik me ook een beetje aan stoor.
Het is als je per ongeluk niet je roepletters opnoemt in een QSO krijg je gele kaart.


Maar als je de hele amateurband of 27Mc of Luchtvaart band dicht gooit met die PLC TROEP.
Hoef je niet te vrezen voor een gele of rode kaart want dat maakt geheel :evil: niet uit knallen maar met die bende.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#51 Bericht door PD9CN »

Is er ergens software te downloaden.
Waar je de ongenotch PLC zelf kan notche met software.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PA3FAT
Berichten: 1299
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#52 Bericht door PA3FAT »

Wat is het merk? Al eens daar gekeken?
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#53 Bericht door PD9CN »

Hoop dat ik dit weekend te zien krijg bij de bewoner.
Wat ik wel weet dat het om een Ziggo abonnement gaat en de daar bij geleverde PLC units.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#54 Bericht door elsinga »

Levert Ziggo ook al PLC dingen bij abonnementen? Ben zelf Ziggo abonnee, maar niks van gemerkt... ze leveren wel een wifi-router, maar ook PLC...?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#55 Bericht door PD9CN »

Ik ben van de week aan de deur geweest bij de bewoner.
En gevraagd of er internet via het stopcontact wordt gebruikt en antwoord was ja.
Vroeg is het toevallig van KPN en antwoord was nee van Ziggo.
Er zou dus een abonnement kunnen zijn van ziggo en PLC wat niet geleverd is door ziggo.

Heb wel met de bewoner een afspraak dat ik langs kom om te kijken.
En we gaan ze ook even uitschakelen om te kijken of dit de bron is.
Dan kan ik ook gelijk zien of de PLC van ziggo afkomstig is.

Ik heb wel een tip als je in gesprek gaat met de PLC gebruiker.
Heb zelf een film opnamen gemaakt met me Iphone.
En leg uit wat het probleem is en laat dit dan ook door middel van film zien.
De reacties zijn dan meestal wat ik heb meegemaakt dat zich dan gelijk behulpzaam opstellen :mrgreen:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#56 Bericht door pb1a »

Ik snap niet dat die PLC's nog in trek zijn. Ik heb er ooit zelf eens 2 aangeschaft van Klik aan Klik uit a 75 bps, maar die dingen storen voor geen meter. Wat ze wel doen is als ik beneden 100 megabit aanbiedt en dat naar zolder lijdt hou ik 10 megabit over. Dus 90 megabit verlies. Een kabeltje trekken of en digirepeater geeft veel minder verlies. Met HD TV lijkt het mij dus
1 grote ramp. Maar ja, Het is maar wat je wil. Kilo's met data aanbieden waar letterlijk niets van over blijft. :mrgreen: :mrgreen: Waar ze wel storen is in de medische wereld bevoorbeeld bij hartbewaking. Dit is sinfs kort geconstateerd en
doorgegeven aan AT. Ik denk en hoop dat die dingen hun langste tijd gehad hebben. Wat een troep.

Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#57 Bericht door PD9CN »

Heb wat hulp nodig :roll:

Ik ben een gesprek aangegaan met de PLC gebruiker.
Deze gebruikt PLC van Sitecom 500Mbps.

En er wordt perfecte medewerking verleend.
Door deze gebruiker.

Situatie is als volgt.
Beneden staat de router van KPN max 20Mbps.
En ze willen internet zowel op 2 verdieping als op de 3 vrij groot huis.
Maar kabel trekken is geen optie jammer genoeg.

Wat zou het beste werken Wifi Extender maar dan red je het niet met ééntje denk.
Wie heeft wat ideeën of opties.
Bijlagen
IMG_3736.JPG
IMG_3736.JPG (62.8 KiB) 6941 keer bekeken
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PA3FAT
Berichten: 1299
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#58 Bericht door PA3FAT »

Kabeltrekken is altijd een optie, ze hebben toch 220v boven? Gewoon langs de draden utp trekken. Even werk groot plezier.

Optie is om op 2e verdieping wifi router te plaatsen, moet toch lukken dan door het huis.

Sitecom.....low budget...500mb...natuurlijk. Al enig idee of de firmware notches toepast?
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#59 Bericht door PD9CN »

Kijk dat vergeet ik helemaal de firmware voor de notches.
Waar zou ik dat kunnen vinden!

Want dat zouden ze zelf kunnen doen die update.
En daarna kan ik weer een meting doen!

Klopt even een UTP kabel trekken is de beste optie.
Maar is denk geheel uitgesloten hadden ze zelf ook naar laten kijken of dat ging.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Paul PD0PSB

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#60 Bericht door Paul PD0PSB »

Ik gebruik regelmatig het principe van "passieve wifi extensie" naar een plaats waar je nét geen bereik meer hebt.

Maak aan twee uiteinden van een coaxkabel een kwartgolf antennetje voor 2,4GHz door een stukje coax blank te maken.

Haal de kabel door een kabelbuis naar de gewenste verdieping.
Beneden bevestig je het uiteinde tegen de router-antenne met een tie-wrap.

Boven (rond het andere uiteinde) heb je vervolgens prima wifi dekking!
Geen gedoe met CAT5, plugjes of repeaters.

Dit gaat ook prima met een ongebruikte TV antennekabel die al door een buis zit.

73
Paul
PD0PSB

Plaats reactie