Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#31 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo Cor en medestrijders,

Hier heb ik op een adres in de straat ook een set plc's vervangen door genotchte (van kpn), op de plc's is met zwarte stift "ZA" geschreven, wat waarschijnlijk voor zend amateur staat.
Ik heb ze zelf vervangen, deze mevrouw wilde dat niet zelf doen, het is nu zo dat ik de oude weer terug geplaatst heb, omdat telefoon en internet wel werkte, maar de tv niet.
Dus we zijn weer terug bij af.
Ik ben benieuwd of er bij jouw ook ZA op staat, zo niet, dan zijn het waarschijnlijk ongenotchte.
De vraag is nu of die genotchte wel werken met tv?

Ad, pa3fbi

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#32 Bericht door pa0ejh »

Ze hebben te weinig bandbreedte, daarom halen ze de Notches er uit, om ook TV te kunnen kijken via PLC. . . .
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#33 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo Egbert en medestrijders,

Dan komt het erop neer dat het melden bij kpn en het aanvragen van genotchte plc's via het formulier een " wassen neus is" , dan hebben klanten dus geen tv meer.
Het komt er dus op neer dat plc de wereld uit moet en tv via coax binnenshuis aangesloten moet worden en telefoon en intenet ook met een kabel.
Is er dan een apparaat dat de uitgang van de kpn experia box kan omzetten naar een coax signaal?

Ad, pa3fbi

Paul PD0PSB

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#34 Bericht door Paul PD0PSB »

Precies wat ik jaren geleden al riep.
Als je de deur op een kier zet voor PLC dan zal de zucht naar meer bandbreedte alleen maar toenemen.

Blijkbaar is KPN er op enig ogenblik achter gekomen dat voor HDTV de genotchde Homeplug niet meer voldeed. De stuiptrekking was om de notches dan maar uit te zetten met en soort gedrocht-regeling voor ZA's.

Men kan nu nog nét van de overgangsjaren naar EN50561-1 gebruik maken om zoveel mogelijk ongenotchde PLC te dumpen en voorlopig in-home HDTV via PLC veilig te stellen.
Tot er weer een paar pixels bij komen en ook deze bandbreedte niet meer toereikend is...

Dan moet men door naar 80MHz of hoger.
De lobby daarvoor zal al in volle gang zijn.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 907
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#35 Bericht door 19DT2120 »

ad pa3fbi schreef:Hallo Egbert en medestrijders,

Het komt er dus op neer dat plc de wereld uit moet en tv via coax binnenshuis aangesloten moet worden en telefoon en intenet ook met een kabel.
Is er dan een apparaat dat de uitgang van de kpn experia box kan omzetten naar een coax signaal?

Ad, pa3fbi
Meestal ligt er nog wel coax van de aop naar de tv en die zou je kunnen gebruiken met een MoCa(http://en.wikipedia.org/wiki/Multimedia ... x_Alliance) netwerk.
Voordelen zijn dat het niet stoort en dat je veel makkelijker hogere snelheden haalt .
Nadeel is dat het een stuk duurder is!
Soms weet ik het ook niet meer.........

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#36 Bericht door PD9CN »

Contact gehad met de KPN en inderdaad er wordt een merkje aan gebracht aan de binnen kant als de PLC is genotchd is.
En die ik even mocht bekijken van de bewoner was zonder viltstift merk.

Maar ik merk er niet veel van deze actie.
Nu heb ik die ik het ergste en verste wat ik hoorde met peilen zover dat deze genotchd is.
Moet nu nog twee huizen doen waar ze met PLC werken deze zitten weer dichter bij plus minus 75Mtr.

Wat ik wel gek vind dat ik eigenlijk een dijk van een ruis S9 heb staan op 14Mhz.
En dat is het ergste als de antennen op ZW staat is ook de richting van de PLC!

En als ik hem 180 graden draai dan scheelt dat 6s punten.

Maar kan de PLC een enorm ruis veroorzaken zonder dat ik eigenlijk een ratel hoor!?
Want ik zo op You-Tube kijk hebben de meeste en ratel. En dat heb ik niet zo.

Niet dat ik in de verkeerde hoek zit e zoeken :oops:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#37 Bericht door ON5GM »

Die ruis heb ik ook, zelfs tot 9+30. Er hoeft niet altijd een ratel bij te horen.
Wanneer men dan de PLC's uitschakelde was de ruis ook verdwenen, tot signaal 3, die ruis was dan weer afkomstig van een andere PLC, enkele tientallen meters de andere richting uit.
Tot op heden heeft de Belgische AT (BIPT) de PLC's wel weten te vinden. Nu dient een andere dienst eerst PLC's naar de Belgische AT te sturen, deze worden dan onderzocht door de AT of ze wel genotch zijn en worden dan vervangen bij de eigenaars van de storende PLC's. Maar juist dit duurt blijkbaar wel langh, zit er al 3 weken en meer op te wachten. :evil:
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#38 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo Cor en medestrijders,

Ik heb ook die ruis, ik ben nu van plan om de ruis uit te peilen met een ft 817 en daarvoor een kleine loop antenne te maken.
Buiten de amateur banden zijn er vele frequenties waar een s9+ signaal te horen is, en dan heb ik nog geen beam, alleen een stuk draad met tuner.
Ik heb goede hoop dat het met de ft 817 beter gaat dan met een wereld radiootje.
Dus niet de plc op bijvoorbeeld 13,750 MHz peilen, maar gewoon midden in de 20 m amateurband waar de ruis zit, en dan gaan peilen.
Wat betreft de plc's waar we last van hebben : ze moeten gewoon overgaan op een box waar coax voor de tv uitkomt...

Ad pa3fbi

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#39 Bericht door PD9CN »

Ja Ad PLC strijders dat zeg je goed want het is echt een strijd om weer een normaal ontvangst signaal te krijgen.
Wat die PLC TROEP niet kan veroorzaken voor de zendamateur :evil:

En Mark ON5GM ook sterkte in de strijd daar tegen de PLC, je hebt trouwens een hele mooie setup daar :!:
Maar je mag blij zijn dat er actie ondernomen wordt en hopen dat ze niet genotchd zijn!

Dus bij storing van PLC kan er een ratel te horen zijn maar hoeft niet.
Een dijk van een ruis is of kan ook afkomstig zijn van PLC

Maar wat ik dan niet begrijp :roll:
Als die PLC dan wel genotchd is.
Is het dan zo dat er wel storing is maar deze valt dan buiten de amateur banden!?
Dan zou ik in (principe) geen last van ruis moeten ondervinden op 14Mhz.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#40 Bericht door PD9CN »

Ad,

Ik ben benieuwd hoe je ervaring gaat worden met de FT-817 en loop antenne.

Ik peil zelf met een Portofoon IC-E92D en daar heb ik een heel soepele lange antenne bij 2/70.
Deze kan ik rond buigen zodat het een vorm van een loop krijgt.
Moet zeggen dat hij dan een wonderbaarlijk richting gevoel krijgt :mrgreen:

En ik zet hem ook op de frequentie waar ik de meeste ruis hier op de HF set ontvangen en ga dan lopen kijken wat ik vind.
Als ik hoor dat ik meer QRM ga opvang draai ik meestal aan de VFO knop om het wat te fine tune.

Ik ben vanavond nog met de portofoon langs de genotchd PLC gelopen.
En die zitten netjes buiten de amateurband te ratelen!
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Paul PD0PSB

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#41 Bericht door Paul PD0PSB »

PD9CN schreef: Maar wat ik dan niet begrijp :roll:
Als die PLC dan wel genotchd is.
Is het dan zo dat er wel storing is maar deze valt dan buiten de amateur banden!?
Dan zou ik in (principe) geen last van ruis moeten ondervinden op 14Mhz.
Cor,

Attached een spectrum overview van *genotchde* PLC.
De dipjes zijn de amateurbanden, de heuvels zijn PLC data.

73
Paul
PD0PSB
Bijlagen
PLC notches overview
PLC notches overview
PLC notches.jpg (22.17 KiB) 7296 keer bekeken

Paul PD0PSB

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#42 Bericht door Paul PD0PSB »

Dit zijn wat Perseus SDR waterfall overviews van de amateurbanden in detail.
Je ziet hierop duidelijk waar de PLC notches beginnen en ophouden.

73
Paul
PD0PSB
Bijlagen
RDJPP 28MHz PLC.JPG
RDJPP 25MHz PLC.JPG
RDJPP 21MHz PLC.JPG
RDJPP 18MHz PLC.JPG
RDJPP 14MHz PLC.JPG
RDJPP 7MHz PLC.JPG

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#43 Bericht door PD9CN »

Paul,

Bedankt dit schept veel duidelijkheid voor mij :wink:


Misschien wil je zo vriendelijke zijn om de spectrum overview van *genotchde* PLC naar mij te mailen in het originele formaat als dat kan?

Dit wil ik gebruiken in de brief over de PLC die aan de gebruikers geef.
Waar ik in laat weten waarom ze geen PLC moeten gebruiken :mrgreen:
Kan ik aan de hand van dit aantonen wat er niet gebeurt wat wel zou moeten.

Want dat is de tweede vraag is het wel verplicht dat de PLC genotchd is?
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Paul PD0PSB

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#44 Bericht door Paul PD0PSB »

Hi Cor,

In dit document vind je de exacte "permanently excluded frequencies" (item 358)
Dat zijn de genotchde banden volgens de nieuwe norm.
http://www.cept.org/Documents/wg-se/698 ... 0561-12012

De nieuwe norm heet EN50561-1:2012 (correct me if I'm wrong)
De norm is echter geen verplichting maar een richtlijn voor de industrie.
Ook zal het nog een paar jaar duren voordat deze norm van kracht is voor de industrie (overgangsregeling)

Als men deze norm op de verpakking zet, dan is er een "vermoeden" dat het product voldoet aan die norm. Als je als consument het vermoeden hebt dat dit vermoeden onjuist is, kun je vermoelijk een juridische procedure beginnen. Vermoedelijk zul je die niet winnen omdat je als eenling dit vermoedelijk technisch juridisch niet glashard kunt maken.

Ik vermoed dus dat dit onbegonnen werk is en dat we met dit vermoeden, vermoedelijk aan de leeuwen zijn overgeleverd, die daar vemoedelijk heel veel centjes mee verdienen. Vermoedelijk is deze norm dus wederom een neoliberale wassen lobbyneus van een instituut Cenelec dat inmiddels vermoedelijk EMC normen publiceert die elkaar tegenspreken, waardoor de EU EMC adviseur die dit schoons moest ratificeren vermoedelijk is opgestapt dan wel de deur is gewezen. Maar ook dat is een vermoeden.

Sorry voor mijn (vermoedelijk vermoeiende) cynisme.
Ik zal je de full-resolution JPGjes per PB sturen.

73
Paul
PD0PSB

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#45 Bericht door PD9CN »

Paul,

Nogmaals dank :wink:


Ik lees de frustratie uit je verhaal.
Had zelf ook nog via een ander kanaal ook een vraag gesteld over de norm EN-50561-12012.
En kreeg dit terug als antwoordt.

Wat betreft de status van de door u genoemde norm het volgende. De norm is inderdaad in oktober door CENELEC bekrachtigd. De norm wordt echter pas officieel van kracht en de EU na publicatie in de Official Journal of the EU. Deze OJEU is te vergelijken met onze Staatscourant. De publicatie heeft nog steeds niet plaats gehad omdat de norm nog moet worden behandeld in het Europese Parlament. Dit kan resulteren in een latere publicatie datum en dus datum van ingang. De verwachting was dat de norm in 2014 van kracht zou worden en de modems dus in ieder geval vanaf die datum zouden moeten voldoen aan de eisen van de norm. Als de norm van toepassing wordt verklaard door de leverancier dan moeten de modems voorzien zijn van notches voor de demping van het signaal in de amateurbanden.
De door KPN geleverde modems beschikken over deze notches, maar worden bij eerste installatie niet geactiveerd. Men wacht af tot er klachten komen, omdat het inschakelen van de notches de bandbreedte vermindert en dus de beeldkwaliteit. De systemen zijn bovendien erg gevoelig voor storing op het lichtnet waardoor men gebruik moet/wil maken van de maximale bandbreedte.
Onze ervaring is dat indien er modems met ingeschakelde notches worden gebruikt, de storing op de amateurbanden erg laag of helemaal weg.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Plaats reactie