Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#1 Bericht door PD9CN »

Misschien handig om wat ervaring te delen met de storingen van PLC.
Als u hier u verhaal deelt kunnen we van mekaar leren.

Welke merken PLC geeft het meeste overlast storing type en merk.
Welke merken PLC beperken de overlast storing tot een minimum type en merk.

En hoe heeft u de PLC stoor bron gelokaliseerd met of zonder AT.
Heeft het AT u geholpen of heeft u zelf gedaan omdat het AT niks kon doen voor u.
Hoever was het bij u vandaan en welk merk type PLC trof u daar aan.
Wat was de oplossing (alternatief) met de PLC gebruiker.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#2 Bericht door PD9CN »

Even een aftrap.

Heb zelf bij me directe buren een PLC ontmanteld.
Merk en type weet ik zo niet meer.

Daar was het Wifi bereik minimaal.
Oplossing was een Wifi extender. Deze met de buren geïnstalleerd en buren blij en ik blij probleem opgelost.

Maar toen dat was opgelost bemerkte ik dat er nog eentje of twee PLC ergens stonden te draaien.
Vervolgens met de portofoon rond gelopen.
En kom tot de conclusie dat er op plus minus 150MTR in de lengte richting van me huis een zodanig stoor signaal zit.
Dat ik deze eerst maar eens moest gaan onderzoeken.

Vandaag aan de deur geweest en inderdaad er wordt met PLC gewerkt van met merk Tele2.
Ik heb nu afgesproken om a/s zaterdag rond de klok van 12:00 deze 1 uur geheel uitschakelen.
Om te kunnen controleren of deze de boosdoeners zijn van me ruis en ratel.

Nu heb ik het opgespoord met een IC-92D en deze op de frequentie gezet waar ik de meeste storing ondervind thuis op de HF set.
En hier zit nogal lang dunne spriet antenne op.
En als ik dichter bij het stoor signaal kwam dan kon ik de spriet antenne rond buigen zodat het een soort van loop antennen wordt.
En dat gaf de portofoon een enorm richting gevoel. Het uit peilen was daarna eigenlijk vrij gemakkelijk.

Er zit er ook nog eentje op plus minus 75Mtr van me huis.
Maar deze is veel minder hevig op de portofoon dan die van 150Mtr.
Dus vandaar dat ik bij de ergste storing ben begonnen.

Wordt vervolgd :mrgreen:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#3 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo Cor en andere mede strijders...
Ik heb mijn storing bij het at gemeld, zie het onderwerp "ruis van 160 tot 15 meter".
Omdat ze al 3x geweest zijn moet ik het zelf verder maar uitzoeken, dus dat doe ik dan maar anders is het einde hobby.
Ik heb het idee dat dit bij velen nog niet doordringt, en ook ervaar ik dat velen het als normaal beschouwen dat er tot s9 ruis op de hf banden staat.
Mijn eerst peilervaring: ik heb een wereldradiootje type "ranex", je kan hiermee langs de voordeuren lopen, dan is snel duidelijk waar de krengen zitten.
Ik ben de schaamte reeds voorbij, ik bel gewoon aan, met het verhaal dat de plc stoort op mijn radio en dat het illegaal is, ik vraag welke provider ze hebben, is het kpn (bij mij tot nu toe steeds het geval), dan vul ik het formulier in, en stuur het naar dvs-za@kpn.com
Ook stuur ik een kopie naar het at:
info@agentschaptelecom.nl

Ik heb nu een Yaesu ft 817nd besteld,om de boel verder op te sporen, ik heb storing van meerdere bronnen.
Net boven en onder de 20m band zitten veel s9+60 dB signalen, de vraag is nu:zijn dit plc’s die een notch hebben, en zo ja, hoeveel ruis geven die op de amateur banden?
Daarom heb ik een portable ontvanger nodig met digitale frequentie uitlezing, en een richt antenne.
Hiervoor wil ik een kleine loop antenne maken, doorsnede 30cm.
Een loop met een doorsnede van 1m geeft op zolder ook s7 ruis op 20m, als ik hem 90 graden draai is de ruis weg.
Dus hiermee wil ik de ruis uit gaan peilen, want dat is waar ik last van heb.
Kijk ook eens op het antenne register, hier kan je zien welke amateurs er in de buurt zitten:

http://www.antenneregister.nl/register/Map.aspx

En bij qrz.com onder het kopje database: -advanced search
vul in bij look up: je woonplaats
vul in bij type: by name/adress
Je krijgt dan een lijst van amateurs in je woonplaats, je kan dan een briefje in de bus doen en de zaak uitleggen en kijken of er gezamelijk iets gedaan kan worden.
Zo ontvangt een amateur die 300m verder woont het s9+60dB signaal altijd nog met s3…
Ik hou jullie op de hoogte van de “ontwikkelingen” !
(Toch slim van Den Haag: weer 20% van €599,- euro in de knip !)
Misschien moeten we een eigen opsporingsdienst openen ?
:?:

P.s.mijn call is nog ouderwets uit de computer “gerold”, maar blijkbaar was het een computer met glazen bol: pa3FBI

73 Ad pa3fbi

Sync-AM
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:30

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#4 Bericht door Sync-AM »

De meeste PLC's zullen op elkaar lijken omdat er slechts 2 of 3 fabrikanten zijn die de chipsets bakken (Atheros bijvoorbeeld).

De enige storing van PLC die ik op dit moment ken is de bekende pulserende storing in rust en een 'gepiep' (in am) op het moment dat er data overheen gaat. Het 'handige' hieraan is is dat het eenvoudig is om te horen of er twee PLC installaties in werking zijn.

In mijn ervaring komen de lagere banden er het beste vanaf en is vooral 16-28mhz de klos. Ik controleer de notch meestal door van 28mhz naar beneden te draaien.

De afstanden waarop ik last heb gehad van PLC zijn maximaal 30-40 meter van een huis (dipoolantenne). Niet de ernstigste storingen die ik heb meegemaakt, ben nu bezig met een airco op een halve kilometer ter vergelijking...

Ik heb na een klacht bij het AT het er met een medewerker over gehad en hij legde vooral de schuld bij de zeer gevoelige ontvangstapparatuur van luister/zendamateurs, en dat ze met de pijlwagen nauwelijks iets horen van plc als ze door woonwijken rijden.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#5 Bericht door ON5GM »

PLC pluggen welke door onze BIPT werden gewonden een paar woningen verder dan de mijne.


Woning A
Afbeelding



Woning B
Afbeelding

Storingen teweeg gebracht door deze rotzooi: :evil: :twisted:
Telkens signalen van 9+++
PLC 1.mp3
PLC 2.mp3
Reeds meer dan 2 jaar storingen, hopelijk weldra opgelost.

zie ook : http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 0&start=60
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Paul PD0PSB

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#6 Bericht door Paul PD0PSB »

Sync-AM schreef: Ik heb na een klacht bij het AT het er met een medewerker over gehad en hij legde vooral de schuld bij de zeer gevoelige ontvangstapparatuur van luister/zendamateurs, en dat ze met de pijlwagen nauwelijks iets horen van plc als ze door woonwijken rijden.
Aha, dus eigenlijk is het allemaal onze eigen schuld?
Ik vraag me af of je met die peilwagen ook DX kunt werken.

Als je er niet uitkomt: draai de kip en het ei om.... :evil:

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#7 Bericht door ON5GM »

Hier hetzelfde, met de peilwagen is niets waar te nemen. Ze hebben het parcours tevoet moeten afleggen met speciale apparatuur en dan konden ze de storingen er zo uithalen. Ze hebben wel geen enkele opmerking gemaakt over mijn apparaten.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#8 Bericht door ad pa3fbi »

Het is inderdaad zo dat de meetradio minder qrm oppikt dan onze apparatuur, dat heeft de beambte mij ook verteld, zelfs de duurste transceivers kunnen daar niet aan tippen, de rhode und schwartz kost dan ook € 30.000,-
Dat blijft voor mij toch wat vreemd, ik weet wel dat betere filters daar veel in doen, en ook de breedband ingang van onze apparatuur is geen goed uitgangs punt, maar ja, qrm is qrm zou je zeggen...
Er schijnt ook nog wat verbeterd te kunnen worden door line filters in de antenne kabel, en/of een aparte ontvangst antenne zoals bijvoorbeeld de pa0rdt mini whip.
Ik vind het wel het paard achter de wagen spannen, het spectrum dient gewoon niet vervuild te worden, maar als het wat helpt, dan moet het maar....
Heeft iemand ervaring met deze pa0rdt mini whip?

Ad, pa3fbi

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#9 Bericht door PD9CN »

Hier is het AT ook geweest.
En naar de storing geluisterd maar zij zeiden dat het vast en zeker PLC storing is.
Ze vertelde wel dat het PLC uitpeilen ook een hele lastige klus is voor hun.

Want de evt. veroorzaker kan misschien wel een kilometer ver weg zitten.
En dat is volgens het AT onbegonnen werk voor hun.
Wat ze wel willen doen indien je het zelf uit gepeild hebt.
En je komt er niet uit met de PLC stoorder dan willen ze wel hulp aanbieden (bemiddeling) .

Dus ik ben zelf maar de boer opgegaan eerst met een Tom-Tec AM ontvangertje van jawel €5.
En daar kon ik makkelijke de PLC bron mee op sporen.
Toen met de Porto het nauwkeurige werk gedaan, kreeg het toen eigenlijk exact gepeild.

Ik heb er twee kunnen pijlen.
En de ergste zit het verste weg +-150Mtr.
En nu gaan we dus zaterdag die ergste PLC uitschakelen en dan kijken wat dat oplevert.

En daarna op naar de tweede :mrgreen:
Wat Ad PA3FBI ook zegt het was voor mij ook een drempel om de eerste keer aan te bellen :mrgreen:


Ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar iemand die last heeft gehad van ongenotch KPN PLC.
Die na een klacht bij de KPN wel genotch PLC geleverd heeft gekregen.

Wat was het resultaat in deze.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#10 Bericht door Math PD0MAT »

ON5GM schreef:Hier hetzelfde, met de peilwagen is niets waar te nemen. Ze hebben het parcours tevoet moeten afleggen met speciale apparatuur en dan konden ze de storingen er zo uithalen. Ze hebben wel geen enkele opmerking gemaakt over mijn apparaten.
Hoe staat het AT tegenover hulp vanuit het zendamateur kamp?
We zijn tenslotte de beroerdste niet. Wanneer wij de zooi uit kunnen peilen en zij de rest doen, is iedereen tevreden :D

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#11 Bericht door PD9CN »

Hallo Ad,

Ik ga binnen kort een Mini Whip van PA0RDT bestellen.
Daar wil ik een experiment mee doen in combinatie met de Time Wave ANC-4 Noise Canceler.
En kan dan ook kijken wat de Mini Whip doet als luister antenne.

Maar wat is precies een antenne line in filter :roll:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#12 Bericht door PA8JDG »

PD9CN schreef:Hallo Ad,

Ik ga binnen kort een Mini Whip van PA0RDT bestellen.
Daar wil ik een experiment mee doen in combinatie met de Time Wave ANC-4 Noise Canceler.
En kan dan ook kijken wat de Mini Whip doet als luister antenne.

Maar wat is precies een antenne line in filter :roll:
Je zou ook aan een loopantenne kunnen gaan denken. Daarmee kun je storing vaak heel goed "wegnullen". Met zo'n miniwhip haal je waarschijnlijk juist nog meer storing binnen omdat de coaxmantel hiervan deels meedoet als antenne.

Groet,

Jan.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#13 Bericht door PD9CN »

Een test met een loop antenne gaan we hier zeker niet uitsluiten.
Heb in het verleden ook al wat ervaring op gedaan met wat loop antennes zie me site.
Maar voor de Time Wave ANC-4 moet de noise antenne meer storing binnen halen als de hoofd antenne.
Voor een goed resultaat.

Er is met een antenne wel verbetering te halen in het geratel en ruis.
Als ik de antenne (yagi) 180 graden draai dus van ZW naar NE dan scheelt dat 5s tot 6s punten op 14Mhz.
En ZW is ook de directe richting naar de twee PLC stoorders waar ik dus 5 tot 6s punten meer storing (ruis ratel) heb.
Ik moet ook zeggen dat het rond 14Mhz hier het ergste ratel en ruis is.

Dus daar kan je wel in winnen.
Maar vergeet ook niet dat er ook ruis en storing via het lichtnet je Transceiver binnen komt van de PLC.
En dat is niet weg te filteren :evil:

Ik zit hier midden in het centrum dus helemaal geen man made noise kan ik niet en verwacht en verwacht ik ook niet.
Maar voor dat deze nieuwe bewoners er nog niet woonde met hun PLC troep.
Had ik hier gemiddeld een S2 tot S3 op 14Mhz en dat vind ik zeer aanvaard baar midden in een dorp.


Daarom ben ook zo benieuwd met iemand die last heeft gehad van de KPN PLC die ongenotch was.
En na een klacht bij de KPN de genotch vervangen is voor de niet genotch versie.

Wat was het resultaat wat hier in behaald werd.

Want als deze PLC van KPN die genotch is veel uit maakt in storing.
Zou dat en optie kunnen zijn als er nou echt niks anders is als een PLC oplossing bij de gebruiker.
Deze PLC van KPN dan aan te bieden als vervanger.

Maar wie weet zijn er wel beter onder de hele slecht, want er bestaan absoluut geen goede PLC's.

Of een idee zou kunnen zijn.
Dat er iemand die zeer handig is met dat PLC spul software.
Een notch software programma schrijft waar in de notch ZEER goed is uitgevoerd voor de amateurbanden :wink:
En dat we deze dan kunnen aanbieden bij de gebruiker om hem te update met de nieuwe zendamateur notch.
Of te vervangen voor de zendamateur versie met de zendamateur notch :mrgreen:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Sync-AM
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:30

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#14 Bericht door Sync-AM »

Misschien nog een andere 'fun fact'; PLC werkt ook over een isolatie transformator. De snelheid was bij mijn test wel wat lager maar het bleef werken.

Dit is natuurlijk ook de methode die ze gebruiken om tussen fasen te springen.

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: Ervaring met PLC en PLC vergelijk.

#15 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo Cor en andere medestrijders,

Ik bedoelde een antenne line isolator , sorry :oops:
http://www.hyendfedantenna.nl/joomla/bl ... ystem.html

google ook eens op ‘common mode noise”, of het helpt weet ik niet, dat zal van geval tot geval verschillen.
Ik ben benieuwd naar de resultaten van de mini whip, en de noise canceller !
Over de noise canceller: ik heb ook nog ergens gelezen dat de 2e antenne, de noise antenne het beste van een een ruisarm type kan zijn om de beste resultaten te halen.
Dus de mini whip is misschien een goede keuze, je kan ook nog een loop proberen,(nadeel: erg smalbandig, vooral als de loop afmeting al erg klein is voor de betreffende band), maar misschien werkt het, gewoon van installatie draad een cirkeltje maken, dat is voor ontvangst goed genoeg.

Waar komt de plc ellende op neer: Het niet willen aanleggen van een kabel, alles moet tegenwoordig “plug en play” zijn…

Ik heb in mijn jeugd nog stage gedaan bij de toenmalige ptt-telefoon dienst, het was heel gewoon dat er een draad getrokken werd naar het 2e telefoon toestel boven, al moest het op de plint van de trap bevestigd worden…

Ik wordt blijkbaar oud…
73 Ad pa3fbi

Plaats reactie