Hoe PLC te storen?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Hoe PLC te storen?

#1 Bericht door pa3kc »

Ik ben heel erg nieuwsgierig hoe wij terug kunnen slaan.

Disclaimer: het delen van deze informatie is niet strafbaar, dus schuw je niet om dit te delen.

Wie weet iets dat echt werkt?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#2 Bericht door PE9ZZ »

Mijn vingers jeuken... Helaas is PLC ontworpen om in een vijandige omgeving (lichtnet!) te functioneren. Je zal moeten synchroniseren met de datacommunicatie van deze dingen. Ik heb begrepen dat het lijkt op de modulatie van DVB-T (COFDM) en dat is behoorlijk robuust. Als je de clock van het systeem kan terugdestilleren heb je misschien een kans.

Tjerk, 9ZZ

PD5WL
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 sep 2013, 10:09
Roepletters: PD5WL
Locatie: JO22md
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#3 Bericht door PD5WL »

Laten we bij het begin beginnen:

Eerst informatie in winnen, dan hardware analyseren, dan de zwak heden in kaart brengen. Vervolgens kun je dus bepalen wat je moet doen om die zwakheden te misbruiken....

Althans zo deed ik het vroeger met server en lekke routers.... (Lees goed vroeger...) en dat werkte prima en toe hadden we nog geen bibliotheek genaamd internet... :P
73's,

Wijnand - PD5WL - JO22md

TX/RX : FT-817, TS-700G, DJ-596 MkII, Condor 16 / 3000, Ultimate 3, 2m DIY TX, 23cm ATV TX
RX: Yaesu FRG-7700, 13cm ATV RX
Ant. : Comet CX-903, 10el Yagi, 23cm yagi 36 elm,
DIY Ant.: Dipole 10M band, 40m Inverted V, J-Pole 2m, EndFed 10/20/40, 13cm Dish, Active HF Antenna.
On the shelf : 2m kruisyagi, Kathrein 70cm rondstraler, 4 el. yagi 145Mhz, G5RV Junior, Longwire 9:1 unun, 23cm Yagi 35elm, 13cm yagi 8 elm. & Outback 1899.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Hoe PLC te storen?

#4 Bericht door 19DT2120 »

Wat zou er gebeuren als je een antenne die natuurlijk 240V ontkoppelt is ,parallel aansluit op de plc?
Volgens mij kan je dan wel iets meer storen dan de buren en of je wijk ,dus eerst maar even de mede amateurs uit de regio waarschuwen :twisted:
Soms weet ik het ook niet meer.........

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Hoe PLC te storen?

#5 Bericht door PE1LGW »

DOE NIET ZO MOEILIJK

gewoon de stop er uit halen, zien ze direct zwart voor de ogen.

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe PLC te storen?

#6 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo mede strijders...

http://www.uba.be/nl/dossiers/bpl/uba-t ... plc-system

Citaat van deze web pagina:......

"The PLC system tested is extremely sensitive to interference from legitimate transmitter signals inside the amateur bands. Power levels as low as 5 Watt have shown to disrupt the link. Tests were done by pinging the network and by transmitting a film over the network.!!!"

Dus mensen: zet een signaal in de lucht, niks geen 5 Watt, gewoon de volle 100 ertegenaan, bij voorkeur tijdens populaire tv programma's.
En kijk dan eens of bij de buren de tv ermee stopt, de meeste hebben de gordijnen open...handig !!!

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Hoe PLC te storen?

#7 Bericht door PA3JMS »

Ervaring van een familie lid. KPN had alles draadloos gmaakt. PLC gebruikt voor de communicatie tussen de meterkast en de TV. Toen kwamen de kerstdagen en ging de led verlichting aan in de kerstboom met als gevolg een blokkerig beeld.

Dus voldoende netvervuiling werkt en zoals hier boven ook opgemerkt HF signaal in de lucht zetten. Is niets illegaals aan. Alleen oppassen voor de PLC lobby. :!: Als ze er achterkomen zullen ze bij de politiek proberen om de amateur banden dicht te krijgen. Want ja, het stoort op hun apparatuur :wink:
73 Jan

Paul PD0PSB

Re: Hoe PLC te storen?

#8 Bericht door Paul PD0PSB »

PA3JMS schreef:Alleen oppassen voor de PLC lobby. :!: Als ze er achterkomen zullen ze bij de politiek proberen om de amateur banden dicht te krijgen. Want ja, het stoort op hun apparatuur :wink:
Misschien blijken de apparaatjes dan niet immuun genoeg te zijn?
Dat krijg je als je een HF ontvanger direct aan het lichtnet koppelt...

Een zeer goed lichtnet-ontkoppelingsfilter inbouwen is dan de enige oplossing.
Of 30-49 e/o 55-65MHz gebruiken.
Hebben zij geen last meer van ons en wij niet van hunnie ;-)

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#9 Bericht door coolepascal »

ad pa3fbi schreef: Dus mensen: zet een signaal in de lucht, niks geen 5 Watt, gewoon de volle 100 ertegenaan, bij voorkeur tijdens populaire tv programma's.
En kijk dan eens of bij de buren de tv ermee stopt, de meeste hebben de gordijnen open...handig !!!
Tip: als het werkt doe dat dan tijdens een voetbal wedstrijd.
Om de een of andere onduidelijke reden veranderen normale mensen dan ineens in volkomen irrieele lieden.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#10 Bericht door PD9CN »

WSPR geïnstalleerd en antenne gericht op target :mrgreen:
En dadelijk eens een wandeling maken en kijken of er een TV beeld stil staat :lol:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Hoe PLC te storen?

#11 Bericht door ON5GM »

@ PD9CN

en ??? resultaat gehad ??? (hopelijk wel)
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#12 Bericht door PD9CN »

ON5GM schreef:@ PD9CN

en ??? resultaat gehad ??? (hopelijk wel)
Hallo ON5GM,

Ik heb het vanavond moeten afblazen.
Dus kan nog geen resultaat overleggen.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#13 Bericht door PD2WR Danny »

Het volgende had ik ergens op het internet gelezen. Geen idee of het werkt. Kort samengevat:

Produceer met je transceiver korte pulsen; ong. 0,3 seconden TX, ong. 0,7 seconden RX, ong. 0,3 secon... enz. Om dat voor elkaar te krijgen zou je een simpel scriptje kunnen maken die de seriële poort van je PC aanstuurt. Via een optocoupler kan je dan de PTT van de transceiver bedienen. Het schijnt dat na een tijdje de Homeplug apparaten in een soort van (synchronisatie?) loop raken. In die periode is er dan geen dataoverdracht tussen de Homeplug apparaten.
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#14 Bericht door PA3HMP »

sstv op HF uitzenden verstoord de plc

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe PLC te storen?

#15 Bericht door PA2OLD »

En dat werkt?
Frequentie en vermogen in de antenne?
Vertel eens wat mee a.u.b. :)
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Plaats reactie