PLC units van de markt gehaald in Noorwegen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1429
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: PLC units van de markt gehaald in Noorwegen

#16 Bericht door PH2LB »

Paul PD0PSB schreef:
PD2LB schreef: Mooiste zou zijn als we ze allemaal een zouden kunnen testen en een zwarte en vooral witte lijst kunnen aanmaken.
Ik weet niet hoe vaak ik het nog met roepen:

Er ís geen "goede" of "slechte" PLC!
Er is slechte PLC en nog slechtere PLC :-)
--knip--
Dat is natuurlijk ook zo. Maar als er een ding is wat ik heb geleerd afgelopen tijd is niet gelijk zeggen aan de eigenaren dat die dingen slecht zijn. . . je kunt beter eerst een verhaaltje uitleggen van het hoe en waarom en dan het elektrosmog verhaal er achter aan gooien. :twisted:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Paul PD0PSB

Re: PLC units van de markt gehaald in Noorwegen

#17 Bericht door Paul PD0PSB »

PH2LB schreef:Maar als er een ding is wat ik heb geleerd afgelopen tijd is niet gelijk zeggen aan de eigenaren dat die dingen slecht zijn. . . je kunt beter eerst een verhaaltje uitleggen van het hoe en waarom en dan het elektrosmog verhaal er achter aan gooien. :twisted:
Wij veroorzaken ook "electrosmog" dus pas op ;-)

Wat alleen zo vervelend is dat *wij* aan onze buren moeten uitleggen hoe PLC werkt en welke emissies plaatsvinden, terwijl iedere instantie in die hier professioneel mee bezig is en op toeziet exact weet wat de problemen zijn.

AT heeft een pracht PDF op de website waarin beschreven wordt hoe radiozendamateurs "hinder en storing" moeten accepteren.
http://www.agentschaptelecom.nl/sites/d ... toring.pdf

Waarom heeft AT niet ook een PDF waarin aan niet-zendamateurs wordt uitgelegd waarom PLC problematisch is?
Dat zou het een stuk eenvoudiger maken om storing aan te kaarten in je naaste omgeving.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1246
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: PLC units van de markt gehaald in Noorwegen

#18 Bericht door PA9X »

Paul PD0PSB schreef:Waarom heeft AT niet ook een PDF waarin aan niet-zendamateurs wordt uitgelegd waarom PLC problematisch is? Dat zou het een stuk eenvoudiger maken om storing aan te kaarten in je naaste omgeving.
Misschien moet je ze even mailen met de tip.

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: PLC units van de markt gehaald in Noorwegen

#19 Bericht door Math PD0MAT »

PE1LGW schreef: Er zijn er bij die wel werken (zonder storing), ben eerlijk, in de zomer maanden maak zelf gebruik van plc, om in de achter tuin ook internet te hebben.
Daar wil ik je wel vanaf helpen, een 9dBi antenne op je router wil wel eens een paar meter bereik schelen. Anders zijn er altijd nog de zendontvangers van ALFA van 1-5 watt (mag officieel maar tot 100mW gebruikt worden, maar zolang je op een kanaal zit wat je buren niet gebruiken is er niemand die er last van heeft). Anders kan je altijd nog over richtontvangers (denk schotelontvanger) denken.

Gebruikersavatar
pa3ayw
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 feb 2009, 23:00
Locatie: JO22QE

Re: PLC units van de markt gehaald in Noorwegen

#20 Bericht door pa3ayw »

Math PD0MAT schreef:
PE1LGW schreef: Er zijn er bij die wel werken (zonder storing), ben eerlijk, in de zomer maanden maak zelf gebruik van plc, om in de achter tuin ook internet te hebben.
Daar wil ik je wel vanaf helpen, een 9dBi antenne op je router wil wel eens een paar meter bereik schelen. Anders zijn er altijd nog de zendontvangers van ALFA van 1-5 watt (mag officieel maar tot 100mW gebruikt worden, maar zolang je op een kanaal zit wat je buren niet gebruiken is er niemand die er last van heeft). Anders kan je altijd nog over richtontvangers (denk schotelontvanger) denken.
Antennes bedoel je, neem ik aan. Beetje lastig met moderne apparatuur zonder externe (antenne)aansluiting en meestal ook geen mogelijkheid (ruimte) om daarvoor een aansluiting te maken. Een repeater is dan wellicht een betere oplossing.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: PLC units van de markt gehaald in Noorwegen

#21 Bericht door PA2OLD »

Als we nu eens zouden verplichten, iedereen op te nemen in het Antenne Register die een PLC gebruikt?
Het huisnet is een groot antenne... :wink:
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1429
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: PLC units van de markt gehaald in Noorwegen

#22 Bericht door PH2LB »

PA2OLD schreef:Als we nu eens zouden verplichten, iedereen op te nemen in het Antenne Register die een PLC gebruikt?
Het huisnet is een groot antenne... :wink:
He he, dat is idd wel een gaaf idee :-)
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie