Nieuwe PLC norm eindelijk van kracht in Europa !

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Paul PD0PSB

Nieuwe PLC norm eindelijk van kracht in Europa !

#1 Bericht door Paul PD0PSB »

Ik lees dat de nieuwe norm EN50561-1 voor PLC eindelijk van kracht is in Europa sinds 9 oktober jl.
http://www.cenelec.eu/dyn/www/f?p=104:1 ... JECT:23145

Belangrijkste kenmerken van deze norm voor HF gebruikers (RZA,SWL,CB,etc):

Permanent genotchde banden:
1,80 – 2,00 Amateur Radio Service
2,85 – 3,025 Aeronautical mobile
3,40 – 4,00 Aeronautical mobile
4,65 – 4,70 Aeronautical mobile
5,25 – 5,45 Amateur Radio Service
5,48 – 5,68 Aeronautical mobile
6,525 – 6,685 Aeronautical mobile
7,00 – 7,30 Amateur Radio Service
8,815 – 8,965 Aeronautical mobile
10,005 – 10,15 Aeronautical mobile
11,275 – 11,4 Aeronautical mobile
13,26 – 13,36 Aeronautical mobile
14,00 – 14,35 Amateur Radio Service
17,9 –17,97 Aeronautical mobile
18,068 – 18,168 Amateur Radio Service
21,00 – 21,45 Amateur Radio Service
21,924 – 22,00 Aeronautical mobile
24,89 – 24,99 Amateur Radio Service
26,96 – 27,41 CB radio
28,00 – 29,7 Amateur Radio Service
(NB: CB radio en HF Luchtvaart nu ook permanent genotched!)

Dynamisch genotchde banden:
2,30 – 2,498 Broadcasting
3,20 – 3,40 Broadcasting
3,90 – 4,05 Broadcasting
4,75 – 5,11 Broadcasting
5,75 – 6,20 Broadcasting
7,20 – 7,70 Broadcasting
9,30 – 9,95 Broadcasting
11,55 – 12,10 Broadcasting
13,55 – 13,90 Broadcasting
15,05 – 15,85 Broadcasting
17,40 – 17,90 Broadcasting
18,90 – 19,02 Broadcasting
21,45 – 21,85 Broadcasting
25,65 – 26,10 Broadcasting
(Deze banden worden "'adaptief" genotched bij gedetecteerd bandgebruik)

Verder zal PLC vanaf nu aan dynamische zendvermogen reductie doen afhankelijk van verbindingskwaliteit. Dit betekent dat het zendvermogen wordt gereduceerd als de signaalovedracht goed is en vice versa.

Ik neem aan dat er nu duidelijk beleid gaat komen aangaande bestrijding van PLC apparaten die niet aan de nieuwe norm voldoen en dat er voor "KPN excessen" geen plaats meer is.
Nu PLC apparatuur ook permanent genotched moet zijn in de HF luchtvaart segmenten, is de handhaving van de PLC norm bovendien gekoppeld aan veiligheid in de luchtvaart.

Hoewel ik altijd zeer sceptisch ben geweest over deze nieuwe norm, die feitelijk door de industrie is geïnitieerd en de EMC directive passeert, zie ik ook de voordelen in het licht van de afgelopen "cowboy"-jaren. Ik hoop dat EN50561 een duidelijk standpunt gaat opleveren bij alle instanties zodat RZA's,SWL's,CB'ers en andere radio liefhebbers vanaf nu exact weten waar ze aan toe zijn. Ik hoop ook dat het de diverse verenigingen lukt deze duidelijkheid voor amateurs boven tafel te krijgen. De Veron onderhoudt voor de Nederlandse radiozend- en luisteramateurs contact met AT,NEN en IARU.

Aan Veron EMC-EMF commissie en Agentschap Telecom heb ik een mail gestuurd waarin ik vraag wat de invoering van deze norm concreet gaat betekenen voor radiozend- en luisteramateurs. Hierop heb ik nog geen respons gehad.

Wordt vervolgd.

73
Paul
PD0PSB
Laatst gewijzigd door Paul PD0PSB op 23 okt 2013, 16:22, 3 keer totaal gewijzigd.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Nieuwe PLC norm eindelijk van kracht in Europa !

#2 Bericht door EA5JEX »

Op zich goed nieuws, maar houdt men zich er ook aan en hoe zit het met illegale spullen uit China die men reeds gekocht heeft.
Ziet er naar uit dat Agentschap het druk gaat krijgen.
Hoe zit het trouwens met PLC op hogere banden?
Hoe zit hit met spullen die reeds ingevoerd zijn, waarschijnlijk is er een overgangsregeling.

Kees

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe PLC norm eindelijk van kracht in Europa !

#3 Bericht door PA2OLD »

en... hoe gaat de KPN daarmee om, nemen ze nu het voornemen niet meer te notchen terug?
Notchen is ok maar hoeveel dB en wat is het effect daarvan voor ons?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe PLC norm eindelijk van kracht in Europa !

#4 Bericht door Randy »

Ik heb vanmorgen namens Hamnieuws een aantal vragen bij AT voorgelegd en wacht op terugkoppeling. De persvoorlichter heeft zojuist aangegeven de vragen (zie onder) verder uitgezet te hebben binnen de organisatie.

- In hoeverre is Agentschap Telecom, of haar Europese collega toezichthouders, betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe norm?
- In hoeverre is de nieuwe norm een verplichting voor leveranciers van apparatuur?
- Hoe gaat Agentschap Telecom om met klachten over PLC's van bijvoorbeeld radiozendamateurs en hoeveel klachten waren dit in 2012 en tot nu toe in 2013?

Paul PD0PSB

Re: Nieuwe PLC norm eindelijk van kracht in Europa !

#5 Bericht door Paul PD0PSB »

Randy schreef:Ik heb vanmorgen namens Hamnieuws een aantal vragen bij AT voorgelegd en wacht op terugkoppeling. De persvoorlichter heeft zojuist aangegeven de vragen (zie onder) verder uitgezet te hebben binnen de organisatie.

- In hoeverre is Agentschap Telecom, of haar Europese collega toezichthouders, betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe norm?
- In hoeverre is de nieuwe norm een verplichting voor leveranciers van apparatuur?
- Hoe gaat Agentschap Telecom om met klachten over PLC's van bijvoorbeeld radiozendamateurs en hoeveel klachten waren dit in 2012 en tot nu toe in 2013?
Het aantal klachten is irrelevant.

Het gaat erom dat een norm wordt nageleefd.
Die norm is er nu voor PLC ter berscherming van radiozendamateurs maar ook de luchtvaart, omroep, CB en overige gebruikers.

Als er slechts 10 storingsklachten komen uit de luchtvaartsector maar er crasht 1 vliegtuig is het aantal klachten volstrekt irrelevant.
Het handhaven van een norm houdt geen verband met -en wordt niet gelegitimeerd door- het aantal klachten!

Als er radioactiviteit wordt gemeten in het drinkwater, is de mate van bestrijding hiervan niet afhankelijk van het aantal traceerbare gezondheidsklachten.
De radioactiviteit van het water moet simpelweg *onder de geldende norm* blijven ter voorkoming van calamiteiten.

Daar zijn normen voor.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PD7BZ
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:14
Roepletters: PD7BZ
Locatie: Schoonoord (Dr.)
Contacteer:

Re: Nieuwe PLC norm eindelijk van kracht in Europa !

#6 Bericht door PD7BZ »

Ik heb hier ook last van storing....zeg maar een ruis.
AT is hier geweest te meten en ook gevonden waar het vandaan kwam.
Ze hebben aangebeld,maar deed niemand open..daarna hebben hun ook geen stappen meer gedaan.

De Ambtenaar dacht aan storing van het internetten via het lichtnet.
Iets waar ik mee oneens ben,omdat het ruis niet altijd is.
In de zomer met warm weer is het weg...wordt het kouder is het er weer.
Daarom denk ik dat het gerelateerd is aan de CV installatie.

Later weer eens gebeld met AT..
Toen werd mij ook verteld dat ze met de normen voor PLC's bezig gaan.
Dat zou afgelopen januari worden,maar is dus later..
Mij werd ook verteld dat de norm gaat gelden voor nieuwe PLC's.
Dat zou betekenen dat de oudere versies gewoon blijven bestaan...
Of de leverancier moet die stappen willen doen.

We wachten af hoe de dingen gaan...
73's de PD7BZ Bernard
http://www.pd7bz.nl

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe PLC norm eindelijk van kracht in Europa !

#7 Bericht door Randy »

PD7BZ schreef:Iets waar ik mee oneens ben,omdat het ruis niet altijd is.
In de zomer met warm weer is het weg...wordt het kouder is het er weer.
Het zou zomaar kunnen dat de beste man - met jaren ervaring in het oplossen van 100'en klachten - gelijk heeft. Je verklaard het zelf eigenlijk al: Met warm weer zit je niet achter je PC te downloaden, maar download je biertjes op het terras. PLC-storingen kunnen verband houden met bandbredtebehoefte. Wanneer er dus geen Internet gebruikt wordt, zal de storing af kunnen nemen.

Gebruikersavatar
PD7BZ
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:14
Roepletters: PD7BZ
Locatie: Schoonoord (Dr.)
Contacteer:

Re: Nieuwe PLC norm eindelijk van kracht in Europa !

#8 Bericht door PD7BZ »

Randy schreef:
PD7BZ schreef:Iets waar ik mee oneens ben,omdat het ruis niet altijd is.
In de zomer met warm weer is het weg...wordt het kouder is het er weer.
Het zou zomaar kunnen dat de beste man - met jaren ervaring in het oplossen van 100'en klachten - gelijk heeft. Je verklaard het zelf eigenlijk al: Met warm weer zit je niet achter je PC te downloaden, maar download je biertjes op het terras. PLC-storingen kunnen verband houden met bandbredtebehoefte. Wanneer er dus geen Internet gebruikt wordt, zal de storing af kunnen nemen.
Hoi Randy,

Wat allemaal niet kan he.
De Ambtenaar heeft aangegeven waar ongeveer de storing vandaan komt.
De ene huis woont een oude man die geen internet heeft en daar naast een jong gezin die kleine kinderen heeft en niet tot diep in de nacht op internet vertoefd.
Met zomers heb ik het niet over een uurtje..maar dagen zowel weken geen last.

Ik zal zelf eens de stoute schoenen aantrekken en kijken wat het kan zijn.
73's de PD7BZ Bernard
http://www.pd7bz.nl

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Nieuwe PLC norm eindelijk van kracht in Europa !

#9 Bericht door coolepascal »

Paul PD0PSB schreef:Ik lees dat de nieuwe norm EN50561-1 voor PLC eindelijk van kracht is in Europa sinds 9 oktober jl.
http://www.cenelec.eu/dyn/www/f?p=104:1 ... JECT:23145

Belangrijkste kenmerken van deze norm voor HF gebruikers (RZA,SWL,CB,etc):

Permanent genotchde banden:
1,80 – 2,00 Amateur Radio Service
2,85 – 3,025 Aeronautical mobile
3,40 – 4,00 Aeronautical mobile
4,65 – 4,70 Aeronautical mobile
5,25 – 5,45 Amateur Radio Service
5,48 – 5,68 Aeronautical mobile
6,525 – 6,685 Aeronautical mobile
7,00 – 7,30 Amateur Radio Service
8,815 – 8,965 Aeronautical mobile
10,005 – 10,15 Aeronautical mobile
11,275 – 11,4 Aeronautical mobile
13,26 – 13,36 Aeronautical mobile
14,00 – 14,35 Amateur Radio Service
17,9 –17,97 Aeronautical mobile
18,068 – 18,168 Amateur Radio Service
21,00 – 21,45 Amateur Radio Service
21,924 – 22,00 Aeronautical mobile
24,89 – 24,99 Amateur Radio Service
26,96 – 27,41 CB radio
28,00 – 29,7 Amateur Radio Service
(NB: CB radio en HF Luchtvaart nu ook permanent genotched!)

Dynamisch genotchde banden:
2,30 – 2,498 Broadcasting
3,20 – 3,40 Broadcasting
3,90 – 4,05 Broadcasting
4,75 – 5,11 Broadcasting
5,75 – 6,20 Broadcasting
7,20 – 7,70 Broadcasting
9,30 – 9,95 Broadcasting
11,55 – 12,10 Broadcasting
13,55 – 13,90 Broadcasting
15,05 – 15,85 Broadcasting
17,40 – 17,90 Broadcasting
18,90 – 19,02 Broadcasting
21,45 – 21,85 Broadcasting
25,65 – 26,10 Broadcasting
(Deze banden worden "'adaptief" genotched bij gedetecteerd bandgebruik)

Verder zal PLC vanaf nu aan dynamische zendvermogen reductie doen afhankelijk van verbindingskwaliteit. Dit betekent dat het zendvermogen wordt gereduceerd als de signaalovedracht goed is en vice versa.

Ik neem aan dat er nu duidelijk beleid gaat komen aangaande bestrijding van PLC apparaten die niet aan de nieuwe norm voldoen en dat er voor "KPN excessen" geen plaats meer is.
Nu PLC apparatuur ook permanent genotched moet zijn in de HF luchtvaart segmenten, is de handhaving van de PLC norm bovendien gekoppeld aan veiligheid in de luchtvaart.

Hoewel ik altijd zeer sceptisch ben geweest over deze nieuwe norm, die feitelijk door de industrie is geïnitieerd en de EMC directive passeert, zie ik ook de voordelen in het licht van de afgelopen "cowboy"-jaren. Ik hoop dat EN50561 een duidelijk standpunt gaat opleveren bij alle instanties zodat RZA's,SWL's,CB'ers en andere radio liefhebbers vanaf nu exact weten waar ze aan toe zijn. Ik hoop ook dat het de diverse verenigingen lukt deze duidelijkheid voor amateurs boven tafel te krijgen. De Veron onderhoudt voor de Nederlandse radiozend- en luisteramateurs contact met AT,NEN en IARU.

Aan Veron EMC-EMF commissie en Agentschap Telecom heb ik een mail gestuurd waarin ik vraag wat de invoering van deze norm concreet gaat betekenen voor radiozend- en luisteramateurs. Hierop heb ik nog geen respons gehad.

Wordt vervolgd.

73
Paul
PD0PSB
Dank je wel voor je verhaal Paul.

Wat mij toch wel verbaast is het feit dat ook de luchtvaart banden worden genotched terwijl de luchtvaart geen enkel probleem met PLC zal hebben.
HF in de luchtvaart wordt immers enkel gebruikt om vanaf een beperkt aantal grondstations (b.v. Gander en Shanwick) te communiceren met vliegtuigen welke zich tijdens vluchten over de oceaan op grote afstand van deze AirTraficControl stations bevinden. Daar zal een PLC modem weinig problemen veroorzaken.

De amateurdienst zal helaas ook weinig gebaat zijn met een paar notches... we hebben vandaag de dag immers allemaal een breedbandige ontvanger dus zonder gedegen preselectie. De elende uit zo'n PLC modem bevind zich aldus niet binnen de amateurbanden maar zorgt er wel voor dat de mixertrappen flink van katoen krijgen hetgeen zich afhankelijk van de kwaliteit van de ontvanger tot de meest vreemde en onvoorspelbare mengprodukten kan leiden.

Blijven alleen nog de (nog zeldzamer beluisterde) korte golf omroepbanden over.
De signalen die daar worden uitgezonden zijn iha behoorlijk hard en zullen van een PLC modem niet echt veel last ondervinden.

Vervolgens kun je ook nog eens afvragen of de gebruikers van een PLC modem dan gebaat zijn.
Als buurman met 10W HF zit te zenden en de tranceiver met het reguliere aardnet heeft verbonden dan vrees ik dat zo'n breedbandig PLC modem daar behoorlijk last van zal hebben.

Kortom beleid of niet, slechts weinig mensen zullen echt blij worden van deze nieuwe normering.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Nieuwe PLC norm eindelijk van kracht in Europa !

#10 Bericht door elsinga »

Ik vraag me (na de opmerking hierboven) af in hoeverre de PLC modems last van *ons* hebben, als we gewoon legaal ons ding doen op HF? En natuurlijk of er ook een legale werkwijze is die de PLC gebruikers het meeste last bezorgen. 8) :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Nieuwe PLC norm eindelijk van kracht in Europa !

#11 Bericht door TomNL »

PD7BZ schreef: De Ambtenaar heeft aangegeven waar ongeveer de storing vandaan komt.
De ene huis woont een oude man die geen internet heeft en daar naast een jong gezin die kleine kinderen heeft en niet tot diep in de nacht op internet vertoefd.
Met zomers heb ik het niet over een uurtje..maar dagen zowel weken geen last.

Ik zal zelf eens de stoute schoenen aantrekken en kijken wat het kan zijn.
Misschien dat die oude man TV kijkt via KPN?
KPN levert (verkoopt) bij hun interactieve televisie namelijk ook PLC spul.

Paul PD0PSB

Re: Nieuwe PLC norm eindelijk van kracht in Europa !

#12 Bericht door Paul PD0PSB »

coolepascal schreef:
Dank je wel voor je verhaal Paul.

Wat mij toch wel verbaast is het feit dat ook de luchtvaart banden worden genotched terwijl de luchtvaart geen enkel probleem met PLC zal hebben.
HF in de luchtvaart wordt immers enkel gebruikt om vanaf een beperkt aantal grondstations (b.v. Gander en Shanwick) te communiceren met vliegtuigen welke zich tijdens vluchten over de oceaan op grote afstand van deze AirTraficControl stations bevinden. Daar zal een PLC modem weinig problemen veroorzaken.

De amateurdienst zal helaas ook weinig gebaat zijn met een paar notches... we hebben vandaag de dag immers allemaal een breedbandige ontvanger dus zonder gedegen preselectie. De elende uit zo'n PLC modem bevind zich aldus niet binnen de amateurbanden maar zorgt er wel voor dat de mixertrappen flink van katoen krijgen hetgeen zich afhankelijk van de kwaliteit van de ontvanger tot de meest vreemde en onvoorspelbare mengprodukten kan leiden.

Blijven alleen nog de (nog zeldzamer beluisterde) korte golf omroepbanden over.
De signalen die daar worden uitgezonden zijn iha behoorlijk hard en zullen van een PLC modem niet echt veel last ondervinden.

Vervolgens kun je ook nog eens afvragen of de gebruikers van een PLC modem dan gebaat zijn.
Als buurman met 10W HF zit te zenden en de tranceiver met het reguliere aardnet heeft verbonden dan vrees ik dat zo'n breedbandig PLC modem daar behoorlijk last van zal hebben.

Kortom beleid of niet, slechts weinig mensen zullen echt blij worden van deze nieuwe normering.
Beste Pascal,

Of storing op luchtvaartbanden *waarschijnlijk* is doet er niet toe. Normen zijn er ook voor een "wat als" scenario. Ook is het cumulatieve effect van steden vol PLC een bedreiging, deze geven een verhoogd stoorniveau over veel grotere afstanden. Dit is in de luchtvaartsector en ik meen ook door defensie onderzocht.

Feit is dat er niet voor niets notches voor HF luchtvaart in de norm zijn gebouwd. Deze zijn aangedragen door de luchtvaartsector na uitvoerig onderzoek uit veiligheidsoverweging. Hier moet hier dus serieus op worden toegezien.

Amateurtranceivers met bredere bandpassfilters hebben niet zo'n moeite met PLC buiten de amateurbanden. Vaak is de PLC notch net diep genoeg om de PLC van een buurman in een amateurband afdoende te onderdrukken. Ook is het dynamisch gedrag van veel tranceivers inmiddels toereikend om in deze situatie geen mengproducten te veroorzaken.

Op sterkere omroepsignalen en CB is PLC een plaag. De pulssignalen zijn vaak als een ratel door het station heen waarneembaar. Vooral bij AM detectie is dit effect erg hinderlijk. Ook heeft een gemiddelde noise blanker nog nauwelijks effect nabij sterke signalen.

Of de norm toereikend is of niet laat ik aan de experts over. De norm is nu geratificeerd en biedt een mate van bescherming voor zend-/luisteramateurs, de luchtvaartsector en CB.

Een eenduidige handhaving ervan, dáár gaat het nu om.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Nieuwe PLC norm eindelijk van kracht in Europa !

#13 Bericht door PA3JMS »

Ik vraag me (na de opmerking hierboven) af in hoeverre de PLC modems last van *ons* hebben, als we gewoon legaal ons ding doen op HF? En natuurlijk of er ook een legale werkwijze is die de PLC gebruikers het meeste last bezorgen.
Grote kans dat ze er niet tegen bestand zijn. Ken voorbeelden van PLC modems die door LED kerstverlichting verstoort raakte. Gevolg slecht TV beeld. Gebruikers zullen het denk ik in het legemeen alleen merken aan verminderde performance. Ze zullen zelfs de relatie niet leggen of kunnen leggen met onze activiteiten.
73 Jan

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe PLC norm eindelijk van kracht in Europa !

#14 Bericht door PA4JAN »

Wij waren er eerder dan het PLC toch... Dan hoor je als PLC je aan te passen vind ik

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Nieuwe PLC norm eindelijk van kracht in Europa !

#15 Bericht door coolepascal »

elsinga schreef:Ik vraag me (na de opmerking hierboven) af in hoeverre de PLC modems last van *ons* hebben, als we gewoon legaal ons ding doen op HF? En natuurlijk of er ook een legale werkwijze is die de PLC gebruikers het meeste last bezorgen. 8) :mrgreen:
@Robert,
Een PLC modem is in essentie gewoon een SDR tranceiver met een (voor onze begrippen) vrij hoge sample rate maar een vrij lage bitresolutie.
Waneer 'buurman' op een bepaalde freq gaat zitten kwekken dan wordt de ontvanger zijde van dat modem inherent aan de technologie domweg dichtgedrukt waardoor de rest van de freqs ook niet meer doorkomen.
Dat PLC op spreadspectrum technologie is gebaseerd veranderd daar niets aan.

Een experiment dat je thuis zelf met beperkte middelen kan uitvoeren, zet eens een draadloze 2.4HGz video camera naast je wifi modem en zie dat de wifi verbinding wegvalt. Die paar miliwatt van de camera is voldoende om de wifi ontvanger (wat ook weinig meer is dan een snelle ADC met lage bitresolutie) in verzadiging te sturen.

@Paul,
Het lijkt er dus op dat de onderbouwing (die ik gemakshalve even de jouwe noem) vooral een politieke en iets minder een technische overweging is.
Op zich is daar niets mis mee beide plaatjes moeten immers kloppen.
Vanuit die benadering heb ik in mijn verhaal idd als saaie techneut minder gekeken.

Al met al is het iig triest dat onder druk van de commercie zo'n beetje alle mooi technologie die er gecreeerd wordt enkel nog mag worden toegepast om een beperkt aantal grote organisaties te steunen terwijl de belangen van de rest van de wereld steeds minder mee tellen... ik geloof dat we dit democratie noemen, of was het nu demon-cratie ??
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie