Weer storing.

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Weer storing.

#1 Bericht door pa4o »

Het is een paar maanden goed gegaan tot een paar week geleden.

http://www.youtube.com/watch?v=Uh4ud4Snw38

Peter

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1429
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Weer storing.

#2 Bericht door PH2LB »

Jemig daar ben je klaar mee. Heb je ook een idee uitwelke richting het komt?
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Weer storing.

#3 Bericht door pa4o »

Jawel, maar storing is er niet altijd, dat maakt het zoeken wat moeilijker. Maar komt vanzelf..

Leuk he dat amateurisme. Fijn leuke qso's maken op hf:-( Ze verpesten het goed voor ons zo..

Peter

Lexie
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2013, 08:59
Roepletters: PD0GFN
Locatie: Den Haag

Re: Weer storing.

#4 Bericht door Lexie »

Hmm, ik lees ook vaak mee op tweakersnet, daar word verondersteld dat je je probleem duidelijk aangeeft en ook wat je hebt geprobeerd om het op te lossen.

Om mee te denken, kun je wat meer omschrijven welke apperatuur & antenne je gebruikt en welke omgeving?

Of staat hier op het forum al een link?

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Weer storing.

#5 Bericht door pa4o »

Moi Lexie,

Heb hier een 3el FB33 op een hoogte van 17m. Zit in een woonwijk, dus is mij bekend dat er veel meer kans is op storing. Heb het ongeveer gevonden waar het is en heb reeds de eerste stappen ondernomen op het weer zelf op te lossen. Helaas ben ik niet zeker welke huis of het is dus moet ik bij meerdere mensen langs om te vragen. Heb slecht een wereldontvanger wat trouwens uitstekend werkt. De storing zit hier ongeveer een 130m vandaan. Deze storing/50hz brom begint zo rond de 13 a 14Mhz en gaat door tot een 16Mhz ongeveer. Dan begint het zo de 20Mhz weer tot een dikke 22Mhz en dan begint het net voor de 28Mhz. En dat vind ik juist het vreemde. Ligt beslist niet aan de set want als ik de antenne draai dan draai ik het wel weg. Lijkt wel het omgekeerde van een notch filter die de amateur banden stoort. Op de lagere banden heb ik geen last...

Peter

Lexie
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2013, 08:59
Roepletters: PD0GFN
Locatie: Den Haag

Re: Weer storing.

#6 Bericht door Lexie »

Soms is een oude wereldontvanger een slechte peiler :wink:

Iets gelijks heb ik hier ook soms, troep tussen 1500khz en 8000Khz, voordeel hiervan is dan wel weer dat ik met een portable radiotje kan pijlen. Als ik hier alles thuis uit zet en langs de stopcontacten loop, weet ik wel waar het vandaan komt :evil:

Als ik alles wil storen, sluit ik gewoon m'n dvd speler aan. Een Akia bij Marskramer stoort hier op FM-radio to HF aan toe :oops:

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Weer storing.

#7 Bericht door PA3FS »

Het geluid wat je op het filmpje hoort rond de 22 MHz is PLC rommel.

Gebruikersavatar
PA8E
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 aug 2007, 08:59
Roepletters: PA8E
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Weer storing.

#8 Bericht door PA8E »

Als je dat op je beam op 17 meter hoogte binnenkrijgt, staat er wel iets heel ernstig hard te sproeien. Je doet er goed aan om het in eerste instantie zelf te zoeken. Maar indien de (mogelijke) veroorzaker niet thuis geeft of je het uiteindelijk toch niet exact kunt lokaliseren: storingsmelding doen bij AT!
Ik heb begrepen dat ze graag meewerken aan het oplossen en zeer vriendelijk en meewerkend zijn.

Het feit dat het precies op die 3 amateurbanden het hardst is, zou dat niet komen omdat je antenne juist daar resonant is? Zou je een breedbandigere antenne gebruiken, dan zie je over het hele spectrum misschien wel dezelfde sterkte.

Hou ons op de hoogte, ik hoop dat het snel is opgelost!
73, Jim PA8E

Zie voor meer info: https://pa8e.nl

ICOM IC-7610, ICOM AH-4, random wire, Kenwood TM-742 (incl 23cm), Diamond X-6000.

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Weer storing.

#9 Bericht door PA3FS »

Hoezo werkt AT mee ? In geval van plc storing mag je het zelf proberen op te lossen.

Gebruikersavatar
PA8E
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 aug 2007, 08:59
Roepletters: PA8E
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Weer storing.

#10 Bericht door PA8E »

Welnee, allemaal kolder. Als er iets storing staat te genereren op o.a. de amateurbanden wat op 17 meter hoogte nog hoorbaar is, overtreedt dat sowieso de EMC-regels. Al is het je oma's brijnaald, dan zal het AT, in geval van klachten, gewoon optreden.
73, Jim PA8E

Zie voor meer info: https://pa8e.nl

ICOM IC-7610, ICOM AH-4, random wire, Kenwood TM-742 (incl 23cm), Diamond X-6000.

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Weer storing.

#11 Bericht door PA3FS »

No way

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Weer storing.

#12 Bericht door pa4o »

Heb een probleem gevonden. De mensen waren gelukkig meer dan uiterst behulpzaam en willen me aan alle kanten helpen. Probleem moet worden opgelost zeggen ze.
Ten eerste hebben ze wel PLC homeplug zooi. Kan niet zien op mijn wereldontvangertje of die genotcht is ja of nee. Maar is wel van KPN. Helaas heeft hij de dozen weggegooid. Ze hebben trouwens alles van KPN en ook een Motorola 1963.
Nu blijkt die ding dus te storen en hoe. Dus zal ik nu verdere stappen ondernemen. Ik begrijp trouwens niet hoe een Motorola zo erg kan storen. Iemand anders wel die daar een antwoord op heeft?

Peter

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: Weer storing.

#13 Bericht door PD0RTT »

Meestal is het de geschakelde voeding die in een (half) defect apparaat begint te storen.
Vanuit de fabriek is het apparaat correct ontstoord, maar het kunnen condensatoren of andere componenten in het voedingsdeel zijn die na enige tijd (maanden of jaren) verlopen of los gaan zitten via de solderingen heb ik het vermoeden.

Een voorbeeld is; ik heb hier twee goedkope dvd spelertjes van 20 euro waarvan er één zo erg stoorde.
Ik ben op zoek gegaan waar die storing vandaan kwam omdat ik wist dat die vlakbij moest zijn.
Nadat ik alle stekkers één voor één in me woning eruit haalde kwam ik tenslotte uit in de huiskamer waar de storingsbron zich bevond.
En dat bleek dus die dvd speler te zijn, hetzelfde type heb ik tweemaal maar die stoort niet.
En de dvd speler werkt dus gewoon, maar toch zit daar iets niet goed anders zou het niet zo storen.
Maar dit is allemaal goedkope meuk uit China...

73'Martin

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Weer storing.

#14 Bericht door pa4o »

Dit probleem is ook weer geregeld. AT heeft me prima geholpen en die heeft het verder geregeld met KPN. KPN heeft de mensen heeft de mensen andere homeplug zooi opgestuurd die genotcht zijn. De oude hoefden ze niet eens terug te sturen...En dat vreemde lawaai is ook weer weg wat van de Motorola type1963 kwam. Dacht eerst dat er een voeding niet goed was van dat ding. Dus dat plc brut verpest veel wat er op aangesloten is.. Nu nog 77 andere buren opzoeken :)
Het is wel een ellende hoor..

Peter

Gebruikersavatar
PA8E
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 aug 2007, 08:59
Roepletters: PA8E
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Weer storing.

#15 Bericht door PA8E »

@PA4PS: super! Fijn dat het geregeld is!

@PA3FS: I hate to say it, but I told you so ;-)
73, Jim PA8E

Zie voor meer info: https://pa8e.nl

ICOM IC-7610, ICOM AH-4, random wire, Kenwood TM-742 (incl 23cm), Diamond X-6000.

Plaats reactie