Whitespace spectrum

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Whitespace spectrum

#1 Bericht door PD4M »

Op Nu.nl (http://www.nu.nl/tech/3594470/google-en ... uiken.html) staat dat ze in GB aan de slag gaan met toepassingen ontwikkelen voor ongebruikte delen van het Britse mobiele spectrum. Het zogenaamde whitespace spectrum.

Wikipedia geeft iets meer info. http://en.wikipedia.org/wiki/White_spaces_(radio)

Maar wat is dat precies en waar zitten de frequenties? En heeft dit negatieve gevolgen voor onze hobby?
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1246
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Whitespace spectrum

#2 Bericht door PA9X »

Volgens mij gaat het om de ruimte tussen de oude analoge TV kanalen.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Whitespace spectrum

#3 Bericht door PA3JMS »

De apparatuur zoekt, aan de hand van bandplannen, frequenties die mogelijk niet meer in gebruik zijn. Bijvoorbeeld de oude analoge tv kanalen. Deze kanalen kunnen dan gebruikt worden voor internet verkeer. Je gaat dus efficiënter met de ether om. De apparatuur zoekt zelf naar een vrije frequentie over een breed gebied. Zie het als primaire en secundaire gebruikers. Deze apparaten zijn als het ware secundair gebruikers.

Als het werkt zoals ik denk dat het werkt hoeft het geen bedreiging te zijn. Het zou wel zo kunnen zijn dat ze in de toekomst ook gebruik maken van de amateur banden. Zijn ook niet altijd en overal in gebruik. 70 mHZ en hoger zullen daar het meest voor in aanmerking komen denk ik. Het kan zelfs zo zijn dat de PLC techniek overbodig wordt en daarmee HF weer bruikbaarder.

Is wel een interessante techniek. De apparaten moeten elkaar toch maar zien te vinden op de banden. Of zouden ze ook gebruik maken van een oproep kanaal :D
73 Jan

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Whitespace spectrum

#4 Bericht door EA5JEX »

D66 heeft dit ook voor Nederland voorgesteld om innovaties te bevorderen.

Kees

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Whitespace spectrum

#5 Bericht door Randy »

AT heeft er net een tweet uitgedaan mbt whitespace - https://twitter.com/AgentschapT

Paul PD0PSB

Re: Whitespace spectrum

#6 Bericht door Paul PD0PSB »

Het lijkt me prima lege stukken UHF/SHF voor short-range data te gebruiken.
De vaste allocaties (zoals amateurbanden) kunnen eenvoudig worden ontzien.

UHF/SHF leent zich uitstekend voor datanetwerken.

PLC voor short-range datanetwerken is daarentegen het grootste gedrocht ooit bedacht en zal *NOOIT* genoeg bandbreedte en stabiliteit bieden voor de toekomst.

73
Paul
PD0PSB

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Whitespace spectrum

#7 Bericht door EMCees »

In NL is het nationaal frequentie plan leidend. Dus, LTE ook wel bekend als G4 mobiele telefonie maakt al gebruik van de voorheen TV kanalen op UHF.
Kortom hergebruik van frequenties die niet meer voor de vorige gebruiker worden gebruikt is logisch.

Echter uit een nieuwsbrief van AT blijkt dat amateur frequenties onderdruk staan door toenemende vraag van telefonie en ander wireless zooi.
http://www.agentschaptelecom.nl/actueel ... teurs-zijn

kortom let op uw banden.. Er staat hier dat HF ook onder druk staat..

Gebruikersavatar
PA8E
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 aug 2007, 08:59
Roepletters: PA8E
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Whitespace spectrum

#8 Bericht door PA8E »

"De radiozendamateurs zenden ook uit in de commercieel heel interessante banden van 100 tot 5000 MHz. Er komt steeds meer druk op die banden omdat met name de mobiele operators steeds meer ruimte opeisen. ‘Ik kan me voorstellen dat de komende jaren kritisch gekeken wordt naar de voor de zendamateurs beschikbare ruimte, maar tegelijkertijd komen er ook steeds meer in onbruik geraakte lage frequenties bij voor de amateurs."

Waar lees jij dat de HF-frequenties onder druk staan? Ik lees dat alleen de frequenties tussen 100 en 5000 MHz commercieel interessant zijn. Er zou daar dus wel iets van afgesnoept kunnen gaan worden. Maar tegelijkertijd krijgen de radiozendamateurs er lagere banden (onder die 100 -5000 MHz)bij. En dat klopt, 70 MHz, 500kHz, etc. Die frequenties hebben commercieel gezien niet zo heel veel waarde meer.
Ik heb weleens iemand de uitspraak horen doen dat op langere termijn waarschijnlijk zo'n beetje heel het gebied van 0 - 50 MHz aan radiozendamateurs toegewezen zal worden omdat tegen die tijd zij überhaupt de enige zijn die er nog iets mee willen doen.

Time will tell, right?
73, Jim PA8E

Zie voor meer info: https://pa8e.nl

ICOM IC-7610, ICOM AH-4, random wire, Kenwood TM-742 (incl 23cm), Diamond X-6000.

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Whitespace spectrum

#9 Bericht door PA-een »

Helaas gooit KPN met hun PLC's roet in het eten voor 0 - 50MHz, ook al zijn zij strict gezien geen 'gebruiker' van deze radiofrequenties... ;)

Ook bedraad is er een 'honger' naar bandbreedte.

Theo

Re: Whitespace spectrum

#10 Bericht door Theo »

PA1JIM schreef: waarschijnlijk zo'n beetje heel het gebied van 0 - 50 MHz aan radiozendamateurs toegewezen zal worden omdat tegen die tijd zij überhaupt de enige zijn die er nog iets mee willen doen.
Ik wil daar niets doen :shock:
Zo wordt ik gedwongen om maar piraat te worden, dat kan toch niet de bedoeling zijn.
je are 5/9 and 006, next
Dat gruwelt me toe om zendamateur te zijn, met alleen maar korte golfen.

Plaats reactie