ruis van 160 tot 15m

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#76 Bericht door PD9CN »

Ik wil gaan praten met de nieuwe stoorbron van PLC.
Wat zij zeer sterke argumenten, om ze te overtuigen dat ze die PLC TROEP direct uit het stopcontact moeten halen.

Dacht er zelf ook aan om te zeggen dat alles wat ze doen met die PLC dat ik dat kan volgen :mrgreen:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PA1MNA
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2011, 18:21

Re: ruis van 160 tot 15m

#77 Bericht door PA1MNA »

Sterke argumenten.
Een kabel leggen en de snelheid is een stuk hoger dan PLC.
Even uitrekenen, je hebt 2 PLC's nodig verbruik 4,3 Watt (geloof ik bij een erg zuinig model) als deze een jaar in het stopcontact zitten verbruik je zomaar even
(4.3X2(of meer adapters)X24X365)=73478.4 Watt uren extra, "het kost geld" is altijd een goed argument het kan al lonen om dat even voor hem uit te rekenen en op papier te zetten haha.

Even lofje voor mijn buren die verre van meewerkend zijn, deze is er (zelf) op gekomen dat UPC veel sneller is en dat het met een kabel het beste ging, (PLC komt volgens hem dus niet aan de snelheid die het belooft, en is uiteraard ook een goed argument).
En deze buren trekken zich echt niet aan of ze bij mij storen of niet.
'73 PA1MNA

pe5t
Berichten: 1550
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: ruis van 160 tot 15m

#78 Bericht door pe5t »

Ergens anders schreef ik:

Als toezichthouder kan AT de houder van een storend apparaat (voldoet niet aan de EMC richtlijn, dus ook niet aan de telecomwet) een aanwijzing geven het gebruik te stoppen.
Wordt de aanwijzing niet opgevolgd dan moet er bestuursrechtelijk worden ingegrepen (bestuursdwang, dwangsom ed) om de overtreding te beeindigen.
Door een handhavingsverzoek in te dienen kun je proberen AT te dwingen dit traject in te gaan.
Het verbaast mij dat dit kennelijk weinig wordt gedaan.
Die PLC homepluggen (van KPN m.n.) zouden een mooie aanleiding kunnen zijn.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#79 Bericht door PD9CN »

Ben aan het googelen geweest maar niet gevonden.
Waar kan ik die EMC richtlijnen vinden voor de PLC.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#80 Bericht door PD9CN »

Hier heb ik 1 en ander van EMC.
Er is veel info te vinden als je op deze link klikt :mrgreen:

http://emc-emf.veron.nl/download.html
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

pe5t
Berichten: 1550
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: ruis van 160 tot 15m

#81 Bericht door pe5t »

De tekst van de EMC richtlijn moet je kunnen vinden, de CENELEC normen zijn auteursrechtelijk beschermd.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#82 Bericht door PD9CN »

Wie kan deze storing thuis brengen.
Lijkt wel iets van een data overdacht PLC?
Zit plus minus 50Mtr bij me vandaan.

Dit ontvang ik op de HF set S9+40dB met de yagi, en met de dummyload S3.
Kan dit ook met gemak met me porto en mini antenne in de shack ontvangen.

Zit op frequentie 13.6Mhz.

NR:1 geluidsbestand is met dummyload.
NR:2 geluidsbestand is met antenne yagi.
Bijlagen

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Laatst gewijzigd door PD9CN op 22 dec 2013, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Paul PD0PSB

Re: ruis van 160 tot 15m

#83 Bericht door Paul PD0PSB »

Klinkt lekker Cor... :evil:

Wat was de frequentie van dit signaal?
Breedbandig spectrum?

Het lijkt er zo zoetjesaan op dat niet-zendamateurs meer signaal produceren dan zendamateurs...

73
Paul
PD0PSB

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#84 Bericht door PD9CN »

Hallo Paul,

Ja inderdaad heb er een amateur bij in de straat :mrgreen:
Maar die volgens mij alleen digitaal doet :lol:
Weet nu wel naar grote waarschijnlijkheid waar dit vandaan komt.

De frequentie 13.561.00Mhz.
En spectrum +-50Hz zal dit nog eens goed nakijken.
Maar ik denk dat dit al me overlast geeft op 14Mhz?
Want daar heb ik heel hoge ruis vloer en ratel en daar onder een soort van 50Hz brom.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

pe5t
Berichten: 1550
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: ruis van 160 tot 15m

#85 Bericht door pe5t »

De band 13.553-13.567 MHz is een zgn ISM band, bedoeld voor Industriele, Wetenschappelijke (Scientific)en Medische toepassingen. Er geldt geen limietwaarde (of nauwelijks). Misschien een fysiotherapeut, een lasser oid in de buurt?
Zie Wikipedia, ISM

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#86 Bericht door PD9CN »

Hallo Kees,

Bedankt voor jou reactie.


Zo plots het signaal kwam is het ook weer weg.
Het is ook voor het eerst dat ik het geluid hoor.
En hier zit niks van fysiotherapie of laser of iets dergelijks in de straat :?

Maar het ratel geluid en soort van 50Hz brom is nog aanwezig.
En dit komt volgens mij van een PLC van +-100 meter veder.

Nou ja AT komt binnen kort langs om pols hoogte te nemen.
En te kijken waar de 50Hz en ratel vandaan komt.

Heb afgelopen week telefonische contact gehad na dat ik geluid fragment gemaild had.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#87 Bericht door PD9CN »

Net nog even gekeken op de frequentie.
En dit geluid is er nog te horen is minder heftig als eerder deze dag.
Is altijd toch nog een S9+20.
Lijkt wel of het nu in een slaap modus staat?

Loopt van 13.555Mhz t/m 13.565Mhz.
Bijlagen

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: ruis van 160 tot 15m

#88 Bericht door pe1pal »

Misschien een fonds oprichten waaruit we iedere storende plc de keuze stellen om gratis over te stappen op wifi niet van kpn uiteraard :wink:
73'
Paul -PE1PAL

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#89 Bericht door PD9CN »

Deze tekst vond ik op het internet.

Dit is misschien iets als je het uitprint,en na een gesprek met de PLC gebruiker die storing veroorzaakt.
Vraagt of ze dit nog eens op hun gemak willen door lezen.

Of in een cirkel van 500Mtr bij iedereen in zijn brievenbus doet :lol:


"Met een set powerline-adapters, ook wel homeplugs of ethernet over power (EoP) genoemd, leg je in no-time een computernetwerk aan via het bestaande elektriciteitsnet in huis. Een powerline-netwerk is een gemakkelijk alternatief voor een bedraad en draadloos netwerk. Een set van 2 adapters is eenvoudig uit te breiden met een losse adapter van hetzelfde merk."

Klinkt mooi he? Nou, er zit wel een klein addertje onder het gras. Of misschien zelfs wel een anaconda.

Waarom ? Deze "mooie" techniek gebruikt het elektriciteitsnet in je huis als transport kabel. Nu kun je op het elektriciteits net niet zo maar een signaal zetten want er staat natuurlijk al een spanning op van 230 volt met een frequentie van 50 hz dus daarom gebruiken ze een HF signaal wat ze moduleren met de data die je wilt versturen. Als dit HF signaal maar 1 frequentie heeft is het niet mogelijk een grote snelheid te halen dus gebruiken ze een heel breedbandig HF signaal waarbij meerdere bits tegelijk worden verstuurd. Dat breedbandige signaal is heel breed en loopt van 1 tot vele megaherz-en (soms wel tot 200Mhz). Zoveel zelfs dat ze zelfs in de radio en tv frequentie banden terecht komen en daar storing veroorzaken en tot een grote straal rondom uw huis is te ontvangen.

Nu zult u wel denken ? "Maar ik heb helemaal geen TV/Radio antenne, ik heb kabel, dus heb ik er toch geen last van?". Nou ja en nee. U zult, als u kabel TV/Radio heeft, er minder last van hebben. Maar vergeet niet dat veel elektriciteitsnet kabels naast TV/Radio kabels liggen in de grond en in uw huis en er altijd overspraak kan optreden, ook bij goede en dure kabels. Heeft u nog in ergens een gewone radio staan met antenne (b.v. in de keuken, de garage, slaapkamer etc) zult u zekers hinder ondervinden.

Heeft u geen gewone radio meer ? Dat is mooi voor u. Maar houdt er wel rekening mee dat als u PowerLine communication technologie gebruikt u wel degenlijk hinder veroorzaakt in een wijde omtrek en daarmee het voor kort en middengolf of zelfs FM luisteraars het luisteren naar hun favoriete uitzending bijna of zelfs helemaal onmogelijk maakt. Ook geven de PLC's storing in banden die gebruikt worden door het leger, luchtvaart en worden gebruikt voor noodcommunicatie.

Naast de normale radio luisteraars zitten er ook de gelicenseerde zendamateurs die in de zelfde frequentie banden werken en verbindingen onderhouden met collega zendamateurs over de gehele wereld en daarbij vaak afhankelijk zijn van de ontvangst van zeer zwakke signalen.

Om u een idee te geven vraag ik u het volgende voor te stellen. Een sterk signaal heeft een waarde van 1.000.000, een signaal wat van de andere kant van de wereld komt en door de zend amateur wordt ontvangen heeft een waarde varierende tussen 1 en als hij veel geluk heeft 100. De signaal sterkte van een PLC kan op een afstand van 200 meter vanaf uw woning nog een waarde van 500.000 hebben. U kunt zich dus voorstellen dat de betreffende zendamateur dus nooit meer iets kan ontvangen behalve het gekraak en geruis van uw PLC.

Deze gelicenseerde zendamateur hebben vaak jaren heeft geinvesteerd in studie en onderzoek en daarnaast ook vaak nog veel geld heeft geinvesteerd in zijn hobby om deze verbinding mogelijk te kunnen maken. Deze gelicenseerde zendamateurs zijn de mensen die er vaak vrijwillig voor zorgen dat in geval van nood (stroomuitval, overstormingen, rampen etc) er communicatie met de buitenwereld wordt onderhouden en de rampen teams van politie, brandweer, medische diensten, leger etc ondersteunen. Er zijn verhalen bekend dat zendamateurs hun hobby hebben opgegeven door dat hele wijken over gingen op PLC technologie en hun hobby daarmee onmogelijk is geworden.

In November 2012 zag heeft het Europees Comite voor Elektrotechnische Normalisatie (CENELEC) ingestemd met de ontwerp-EN50561-1 norm, welke zou vereisen dat alle low-voltage PLC's speciale sper filters om de amateur/leger/noodcommunicatie/luchtvaart radio-frequenties te ontzien, uit te schakelen wanneer deze niet in gebruikis, en houd zendvermogen tot een minimum beperken.

In november 2012 was het een norm en begin november 2013 is het aangenomen als verplichting. Helaas zijn er al veel PLC adapters in omloop en worden er ook nog diverse modellen verkocht die niet aan deze norm voldoen om een zo'n hoogmogelijke snelheid te kunnen krijgen.

Gelukkig is door ingebruikname van deze norm het mogelijk om een klacht in te dien bij het Agentschap Telecom (AT) als iemand hinder ondervind van PLC's en zal het AT ook onderzoek doen naar de oorzaak van deze storing en waarnodig optreden door b.v. een gebruiks verbod op te leggen.

Tot zover het technische stuk. . . . .

Maar dat is niet het enigste, powerline communicatie (PLC) veroorzaakt ook nog wat anders, namelijk een hoge dosis elektrische smog (electro-smog) die 24 uur per dag 7 dagen in de week, 365 dagen per jaar door je huis heen golft. Want een powerline communicatie adapter stuurt altijd data heen en weer om te controleren of er wel een verbinding is met zijn collega adapters.

Sommige mensen zijn gevoelig voor elektrische smog en hebben vaak problemen met slapen als b.v. een mobiele telefoon, tablet met active wifi en/of DECT telefoon toestel op het nachtkastje ligt.
Heeft u er ook wel eens aangedacht als het signaal zover is waar te nemen buiten u huis dat iemand met de juiste technologische kennis dit vrij kan ontvangen en mee kan kijken wat er allemaal verstuurd is?

Misschien dan toch maar liever een paar echte netwerk kabels leggen en alle informatie binnenshuis houden en lekker slapen
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#90 Bericht door kees - pa3deb »

pe1pal schreef:Misschien een fonds oprichten waaruit we iedere storende plc de keuze stellen om gratis over te stappen op wifi niet van kpn uiteraard :wink:
Noem mij een cynicus misschien, maar ik vrees dat het er straks op neerkomt dat het zendamateurisme wordt verboden omdat anders de privacy geschaadt kan worden van mensen met een plc....

desalniettemin prettige feestdagen en goed 2014 gewenst
73
Kees, PA3DEB

Plaats reactie