ruis van 160 tot 15m

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1429
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#91 Bericht door PH2LB »

@Cor-PD9CN

Tekst komt me vaag bekend voor :lol:

(Spel en gramatica fouten included)
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#92 Bericht door elsinga »

En voor algemene verspreiding is de tekst veeeeel te technisch. Wellicht is er een amateur die zich geroepen voelt om een foldertje te maken waarin ook voor niet-techneuten begrijpbaar wordt uitgelegd waarom PLC voor hen en ons zo fout is?

Wellicht even in een apart draadje de gevaren van PLC voor niet-amateurs op een rijtje krijgen?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#93 Bericht door PD9CN »

Heel goed stukje Lex PH2LP :wink:
Goed verwoord en geschreven.

Vind het een heel goed idee van Robert om er een goede folder van te maken.
Die het in consumenten taal heel erg begrijpbaar is en zegt blijf er ver vandaan :mrgreen:
Dat de data die in de lucht komt van die PLC TROEP makkelijk te onderscheppen is :mrgreen:

Maar ja wie kan dit en wilt dit doen.
Misschien dat we een rekening nummer moeten openen en tegen betaling kunnen bestellen.

Of misschien dat we de folder kunnen laten maken bij Max ON5UR waar we QSL kaarten kan laten drukken. Misschien kan hij de folder maken.

http://www.on5ur.be

Zomaar wat ideeën.
Maar vind het wel een zeer goed plan :!:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#94 Bericht door elsinga »

Ik denk: folder van dubbelzijdig A4 maken die je kunt vouwen tot 4x pagina A5. Kan iedere amatoeter zelf afdrukken en verspreiden. Gewoon als PDF gratis ter beschikking stellen, niks betaling. ;)

Okay, aftrapje:

PLC:
- werkt via het 230v lichtnet, dat hier niet voor bedoeld is
- daardoor werken de 230v draden ongewild als antennes en is het internetverkeer tot enkele kilometers verderop te ontvangen
- de PLC zendt dit signaal uit over elke stroomdraad in huis, sommige mensen zijn hier gevoelig voor en krijgen hoofdpijn of andere klachten
- diezelfde 230v stroomdraden ontvangen ook andere signalen als de eigen PLC, waardoor het signaal wordt gestoord en de snelheid omlaag gaat
- het PLC signaal dat ongewild wordt uitgezonden stoort tot in de verre omtrek mensen die naar kortegolf stations luisteren en eventueel ook de luchtvaart
- bovendien: PLC is vrij eenvoudig af te luisteren, iemand in de buurt kan zo meekijken met het internetverkeer

Wifi:
- is bedoeld om draadloos te zijn
- is beveiligd, afluisteren is daardoor vrijwel onmogelijk
- is er naast de drukke 2.4GHz band (de B/G band) ook als 5GHZ band (de A band), die veel minder gebruikers kent
- last hebben van elkaar is dus niet nodig
- bij slechte ontvangst elders in het huis is het signaal met een wifi versterker eenvoudig te versterken en heb je overal een goed signaal

Netwerkkabels:
- zijn niet draadloos
- zijn niet af te luisteren
- storen anderen niet
- hebben daardoor altijd de hoogst mogelijke snelheid

Voor vragen is de in uw buurt wonende zendamateur, die voor het mogen gebruiken van o.a. de kortegolf banden die door PLC worden verstoord een examen heeft moeten afleggen, graag beschikbaar. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#95 Bericht door PD9CN »

Kijk dat is al een een mooie schot voor de boeg Robert.
Hier ook nog misschien iets wat het minder aantrekkelijk maakt.
En we mogen denk best ook wel tekst van Lex PH2LB gebruiken denk!?

De snelheid van powerlan neemt sterk af wanneer de adapters op afzonderlijke fasen of groepen in het stroomnetwerk zijn aangesloten. Een betere overdracht is dan alleen mogelijk met een fasekoppelaar.

Maar naar een goed kerst diner en een glaasje.
Ga ik nu even uit buiken :wink:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1429
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#96 Bericht door PH2LB »

PD9CN schreef:En we mogen denk best ook wel tekst van Lex PH2LB gebruiken denk!?
Gewoon van pakken wat je kunt gebruiken :D

Gisteren nog discussie over gehad met mijn vriendin die in de marketing en communicatie zit en hoewel de discussie irritant was (zowel zij als ik zijn behoorlijk koppig als het op standpunten aankomen) kwam het er op neer dat in het kort enkele punten aangepakt moeten worden :
  • * Dat het storing veroorzaakt bij een kleine groep zal bij de gebruiker aan dovenmans oren gericht zijn, want de mens is egoïstisch en ziet alleen zijn eigenbelang (uiterraad doen wij dat zelf ook).
    * Het wordt gewoon in de winkel verkocht en er staat een CE keurmerk op dus het zal wel goed werken / geen storing veroorzaken / gevoelig zijn voor storing volgens de koper en/of de gebruiker.
    * Het moet duidelijk zijn wat er te winnen is voor de gebruiker als hij/zij de PLC modems weg doet en vervangt voor iets anders (persoonlijk hoop ik gewoon dat er een keer iemand de hackbaarheid van die dingen publiceert en dat een consumenten programma er aandacht aan besteedt).
    * Het zaaien van angst m.b.t. de 24/7/365 electrosmog zal alleen de alu-hoedjes, geitenwollen sokken types (sorry geen betere term) en de mensen die niks van elektromagnetische verschijnselen weten bereiken en kan back-fire opleveren m.b.t. onze installaties
En zo waren er nog wel een paar.

Haar stelling is dat je mensen het idee moet geven dat ze er wat te winnen hebben in die situatie (ook al is dat eigenlijk niet zo), in de trend van dat het lammetje zichzelf naar de slagbank wil brengen (haar directe woorden waren iets grover en niet geschikt voor online reproductie).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: ruis van 160 tot 15m

#97 Bericht door PA3BAS »

PH2LB schreef:
PD9CN schreef:En we mogen denk best ook wel tekst van Lex PH2LB gebruiken denk!?
Gewoon van pakken wat je kunt gebruiken :D

Gisteren nog discussie over gehad met mijn vriendin die in de marketing en communicatie zit en hoewel de discussie irritant was (zowel zij als ik zijn behoorlijk koppig als het op standpunten aankomen) kwam het er op neer dat in het kort enkele punten aangepakt moeten worden :
  • * Dat het storing veroorzaakt bij een kleine groep zal bij de gebruiker aan dovenmans oren gericht zijn, want de mens is egoïstisch en ziet alleen zijn eigenbelang (uiterraad doen wij dat zelf ook).
    * Het wordt gewoon in de winkel verkocht en er staat een CE keurmerk op dus het zal wel goed werken / geen storing veroorzaken / gevoelig zijn voor storing volgens de koper en/of de gebruiker.
    * Het moet duidelijk zijn wat er te winnen is voor de gebruiker als hij/zij de PLC modems weg doet en vervangt voor iets anders (persoonlijk hoop ik gewoon dat er een keer iemand de hackbaarheid van die dingen publiceert en dat een consumenten programma er aandacht aan besteedt).
    * Het zaaien van angst m.b.t. de 24/7/365 electrosmog zal alleen de alu-hoedjes, geitenwollen sokken types (sorry geen betere term) en de mensen die niks van elektromagnetische verschijnselen weten bereiken en kan back-fire opleveren m.b.t. onze installaties
En zo waren er nog wel een paar.

Haar stelling is dat je mensen het idee moet geven dat ze er wat te winnen hebben in die situatie (ook al is dat eigenlijk niet zo), in de trend van dat het lammetje zichzelf naar de slagbank wil brengen (haar directe woorden waren iets grover en niet geschikt voor online reproductie).
Ik zit in Hilversum wel dicht bij het vuur en wil er best wel wat olie op gooien. Is er iemand die plc heeft gehackt? Dan wil ik dat graag weten, mag ook per pb en ik garandeer anonimiteit indien gewenst.
.... But will it blend?

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#98 Bericht door PD9CN »

Dat zou helemaal super zijn Bastiaan PA3BAS.
En ik hoop het echt dat het iemand gelukt is om dit systeem te kraken :mrgreen:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: ruis van 160 tot 15m

#99 Bericht door PA3BAS »

Ik moet we zeggen dat op het eerste gezicht de beveiliging van plc/homeplug wel in orde lijkt. Des-encryptie is best wel goed.....
.... But will it blend?

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#100 Bericht door PD9CN »

Gisteren nog discussie over gehad met mijn vriendin die in de marketing en communicatie zit en hoewel de discussie irritant was (zowel zij als ik zijn behoorlijk koppig als het op standpunten aankomen)
Ik begrijp precies wat je bedoelt Lex :mrgreen:

Dat is nog een lastige opgave om iets te verzinnen waar de gebruiker denkt dat ze er zogenaamd wat te winnen heeft!
Maar er zijn denk wel forum leden die dit wel goed kunnen verwoorden!
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#101 Bericht door PD9CN »

Hackers can do a lot of damage via broadband power lines.

Hackers showed they have a very long reach at the Defcon hacker conference this week. They can turn off your power or hack your home automation systems through internet-connected power lines.
Independent security researchers David “Rel1k” Kennedy and Rob “Kc57″ Simon told the audience that they were releasing free tools that will let hackers break into home automation, business automation, and security systems that operate over the electrical wires of a building. It’s one more example of how hackers can pretty much break into any computerized technology available.

“We have to bring more exposure to this attack vector,” Kennedy said in his talk, which drew a big crowd at Defcon.

The newest “broadband over power line” (BPL) networks allow users to extend their internet connections over electrical wires to places where wireless networks or wired Ethernet networks won’t easily reach or just won’t do the job, such as living rooms that need very high-speed internet connections to play streaming games or movies. BPL networks can deliver broadband internet at 35 megabits to 40 megabits a second, depending on a variety of factors. Home automation systems use these BPL networks to control devices such as lights, electronic lights, air conditioners, security cameras, and security alarms.

But Kennedy and Simon found that the signals are sent unencrypted over the wires and don’t require the things that are connected to them to be authenticated. Much like water meters, this fact makes the networks vulnerable to hacking. The hackers say they can connect a “sniffer,” which captures signals sent along the wire. That allows them to collect the raw signals and then try to decipher them. Once they do that, they can send commands through the network that countermand what the home owner wants.

Kennedy and Simon said they took a couple of months to create their open-source tools to hack into home automation systems that use the X10 electrical wire protocol. Normally, you plug a device like a light into an X10 adapter, which plugs into a wall socket. That allows the X10 device to turn that light on or off via commands from the home automation system.

That protocol doesn’t support encryption. The hackers say their X10 Sniffer tool can monitor what is connected to an X10 network and what the devices are doing. Their X10 Blackout tool can jam signals on the network. The tools use a $16 Teensy microcontroller board to emulate a keyboard on the network. The first time the hackers tried it, they fried their Teensy.

They also investigated the Z-Wave wireless communications protocol for home automation. That supports AES encryption standard, but they only found one device using the AES encryption and it was doing so incorrectly. You can jam a Z-Wave system, but that is illegal. The researchers showed how the hacking tools work. They can plug them inside a power socket outside a house or into a house next door, since signals from one house can be detected from afar because they may use the same interconnected wiring.

Kennedy said he could detect signals from 15 home automation systems around his home in Ohio. The tools can be preprogrammed to jam a signal if someone breaking into a house triggers an alarm by opening a window. The tool can sniff data remotely and send it to a cell phone, where a user could send back commands via text messages to disable an alarm.

By doing surveillance, cyber-savvy thieves could figure out when home owners are at home or not. They could jam the alarms and break into the house.

http://venturebeat.com/2011/08/07/hacke ... wer-lines/



http://m.youtube.com/watch?v=XjBJHy1hD_ ... jBJHy1hD_A
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PA1MNA
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2011, 18:21

Re: ruis van 160 tot 15m

#102 Bericht door PA1MNA »

Ik zit in Hilversum wel dicht bij het vuur en wil er best wel wat olie op gooien. Is er iemand die plc heeft gehackt? Dan wil ik dat graag weten, mag ook per pb en ik garandeer anonimiteit indien gewenst.
Het hacken van iets dergelijks is in Nederland legaal, misschien heb je hier dan iets aan (gewoon op youtube te vinden) wel irritante sprekers, die kunnen duidelijk niet met een microfoon overweg haha :)

http://www.youtube.com/watch?v=XjBJHy1h ... pp=desktop

zelfde video-tekst, maar ander beeld.

http://www.youtube.com/watch?v=6rxu4NwnUqA

En de pagina er van:

http://venturebeat.com/2011/08/07/hacke ... wer-lines/
'73 PA1MNA

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: ruis van 160 tot 15m

#103 Bericht door Math PD0MAT »

PD9CN schreef:En ik hoop het echt dat het iemand gelukt is om dit systeem te kraken :mrgreen:
Ik zal komende weken voor de grap eens informeren bij afdeling Technische Informatica, kijken of hier toevallig rapporten van zijn.
Misschien loopt er nog wel iemand met ervaring tussen ook :)

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: ruis van 160 tot 15m

#104 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo mede strijders in de emc ellende...

Zie voor de uiteindelijke ontknoping van de zaak "ruis van 160 tot 15m" het onderwerp :
"wie heeft (of had) de kpn experiabox TG 789 van kpn",

Ad, pa3fbi

tja, de qrm vind jou eerder, dan jij de qrm... :evil:

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: ruis van 160 tot 15m

#105 Bericht door PD2WR Danny »

Het foldertje zou zo gemaakt moeten worden dat die uit te delen is door een zendamateur, luisteramateur, een (legale) CB gebruiker of wie dan ook die gebruik maakt van de korte golf (behalve de Homeplug gebruikers dan ;-)).
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Plaats reactie