Storing van een frequentie-regelaar.

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Storing van een frequentie-regelaar.

#1 Bericht door maarten_c »

Al een hele tijd wordt ik geplaagd door een enorme kraak die van tijd tot tijd optreedt op 40m.
Eigenlijk moet ik eerlijkheid halve toegeven dat de gehele HF van 3 tot bijna 10MHz vervuilt is. Ook hoor ik een toename van ruis op de 12m Warc band.
Heb hier de hele flat al doorgelopen, maar kon het niet niet lokaliseren. Heb ik heel lang gedacht dat het een laad-apparaat van het een of het ander was.
Door de hele flat is het te horen. Van onder tot boven, behalve op mijn hulp-antenne op het balkon.

Met die antenne luister ik dan naar 40m, en met de grote antenne zend ik dan. Werkt goed voor lokaal verkeer, maar voor DX ging dat niet.
Totdat:

Van het weekend was er een probleem in onze kelder. We hadden waterlekkage.
In onze kelder staat een hydrofoor unit. Deze dient om extra druk op de waterleiding te zetten, omdat anders op de bovenste verdieping de waterdruk te laag wordt.
En wat blijkt nu, al mijn storing is weg. Zit nu al een hele tijd te luisteren en de band is hartstikke schoon.

Die Unit wordt gestuurd middels een frequentie-regelaar. En mijn vermoeden is dan ook dat dat ding een hele hoop rotzooit op het elektriciteitsnet zet.

Gelukkig heb ik de bron nu gevonden, en gelukkig is ie voor mij nu ook bereikbaar.
Nu nog een oplossing vinden voor het probleem.

Suggesties?

Maarten.

pa1mt
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:10
Roepletters: pa1mt
Locatie: Siddeburen
Contacteer:

Re: Storing van een frequentie-regelaar.

#2 Bericht door pa1mt »

leverangcier aanspreken. Via de eigennaar !! Desnoods via Agentschap telecom.

Frequentie regelaars zijn prima te ontstoren. Alleen moet met wel geld hierin willen steken.

Meestal neemt men de gok. Komt er geen klachten heeft men het mooi verdiend.

Succes,


maarten_c schreef:Al een hele tijd wordt ik geplaagd door een enorme kraak die van tijd tot tijd optreedt op 40m.
Eigenlijk moet ik eerlijkheid halve toegeven dat de gehele HF van 3 tot bijna 10MHz vervuilt is. Ook hoor ik een toename van ruis op de 12m Warc band.
Heb hier de hele flat al doorgelopen, maar kon het niet niet lokaliseren. Heb ik heel lang gedacht dat het een laad-apparaat van het een of het ander was.
Door de hele flat is het te horen. Van onder tot boven, behalve op mijn hulp-antenne op het balkon.

Met die antenne luister ik dan naar 40m, en met de grote antenne zend ik dan. Werkt goed voor lokaal verkeer, maar voor DX ging dat niet.
Totdat:

Van het weekend was er een probleem in onze kelder. We hadden waterlekkage.
In onze kelder staat een hydrofoor unit. Deze dient om extra druk op de waterleiding te zetten, omdat anders op de bovenste verdieping de waterdruk te laag wordt.
En wat blijkt nu, al mijn storing is weg. Zit nu al een hele tijd te luisteren en de band is hartstikke schoon.

Die Unit wordt gestuurd middels een frequentie-regelaar. En mijn vermoeden is dan ook dat dat ding een hele hoop rotzooit op het elektriciteitsnet zet.

Gelukkig heb ik de bron nu gevonden, en gelukkig is ie voor mij nu ook bereikbaar.
Nu nog een oplossing vinden voor het probleem.

Suggesties?

Maarten.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Storing van een frequentie-regelaar.

#3 Bericht door maarten_c »

Ik ben voor 1/12 deel eigenaar van die installatie. Ik woon nl in een koop flat.
De leverancier komt binnenkort toch langs om dat ding te repareren, dus kan ik daar naar vragen.

Verder kan ik het AT wel inschakelen, maar als dat een hoop geld gaat kosten voor ons als eigenaren,
geloof ik niet dat men daar blij mee zal zijn.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Storing van een frequentie-regelaar.

#4 Bericht door EMCees »

Installatie handleiding nazoeken over de installatie voorschriften afgeschermde kabel filter etc.

Zit er een kunstof werkschakelaar tussen.. vervangen door een stalen met EMC wartels etc...
Kortom.. even uitpluizen..
dus

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Storing van een frequentie-regelaar.

#5 Bericht door PD0JSB »

en kijk eens naar de aarding
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Storing van een frequentie-regelaar.

#6 Bericht door maarten_c »

Ik heb inmiddels de sleutels van het hok waarin de unit staat.
Dus in principe kan ik er nu dag en nacht bij.

Ga hier in duiken en kijken wat er uit komt.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Storing van een frequentie-regelaar.

#7 Bericht door Ton_O_E »

De kabel van de regelaar naar de motor dient afgeschermd te zijn (EMC-kabel) in de motor moet een metalen wartel zitten (EMC)
Bij veel regellars wordt nog een extra filter voorgeschreven, maar die wordt om finaciele redenen vaak weg gelaten.

Als de kabel naar de motor niet is afgeschermd, zal vervanging waarschijnlijk het probleem al oplossen.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Storing van een frequentie-regelaar.

#8 Bericht door maarten_c »

Van de week komt de monteur toch naar die installatie kijken.
Ik zal zorgen dat ik thuis ben en dan even kijken.

Omdat ik in ploegendienst werk, vang ik vaak klusjesmensen op voor de buren.
Het is dan ook een koud kunstje om er bij te zijn als die monteur bezig is.
Kan ik zelf kijken en eventueel op een paar zaken letten.

Het rare is wel, die installatie staat in de kelder.
Mijn antenne staat boven op het appartement complex, dus daar zitten bijna 8 verdiepingen tussen.
En dan hoor ik die installatie nog altijd met een s7 tot s9 binnen komen.
Vandaar dat ik eigenlijk niet aan de kelder dacht,
totdat door lekkage die installatie uitgezet werd. Heb nu al heel de week een storingsvrije 160 tot 40m en nagenoeg geen ruis op 12m.

Eigenlijk stoort dat ding behoorlijk hard. De piek ligt overigens zo rond de 40m. Vandaar dat 12m (24MHz) de ruis ook toeneemt. 7x3=24.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Storing van een frequentie-regelaar.

#9 Bericht door PA3JMS »

Hallo Maarten,

Ooit een pdf op internet tegengekomen met de titel: EMC in de aandrijftechniek, van SEW Eurodrive. Het bevat veel technische informatie over dit onderwerp. Met does en don'ts bij de installatie van dit soort omvormers. Veel is overigens ook van toepassing als het gaat om zonnepaneel inverters.

Het document is hier te vinden:

http://sew-eurodrive.com/download/pdf/10530479.pdf

Wellicht kan je samen met de installateur/monteur gewapend met deze kennis kijken wat je kan verbeteren aan de installatie.
73 Jan

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Storing van een frequentie-regelaar.

#10 Bericht door PA2LAD »

PA3TON schreef: Als de kabel naar de motor niet is afgeschermd, zal vervanging waarschijnlijk het probleem al oplossen.
Mogelijk is er wel afgeschermde kabel gebruikt, maar de braiding niet aangesloten aan aarde.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Storing van een frequentie-regelaar.

#11 Bericht door Ton_O_E »

als je bij de moter een emc wartel toepast wordt dat opgelost (als je hem volgens de voorschriften toepast)
in de frequentieregelaar zit normaal een voorziening om het scherm aan te sluiten
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Storing van een frequentie-regelaar.

#12 Bericht door Hans PE1KWH »

Controleer ook even of de HELE kabel afgeschermd is.....

Heb het zelf meegemaakt dat een softstarter werd verwisseld door een heuse frequentieregelaar met alle mogelijke filters.
Toch een storing op een analoge sensor ( drinkwateropslag, niveau ging een halve meter omhoog als de regelaar aangezet werd ).
Kijken in de schakelkast, keurig ingebouwd, filters gemonteerd en aangesloten, afgeschermde kabel naar onder de vloer dus alles lijkt prima.
Dan maar onder de vloer kijken, zit er maar 1 meter afgeschermde kabel aan die dan aan de oude niet afgeschermde kabel is geknoopt.

Duidelijk een installateur die geen idee heeft waar hij mee bezig is......

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Storing van een frequentie-regelaar.

#13 Bericht door Ton_O_E »

bij een softstarter hoef je geen emc-kabel te gebruiken. :D
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Storing van een frequentie-regelaar.

#14 Bericht door Hans PE1KWH »

bij een softstarter hoef je geen emc-kabel te gebruiken.
Nee maar als er een Frequentieregelaar voor in de plaats komt moet wel de hele kabel worden vervangen....

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Storing van een frequentie-regelaar.

#15 Bericht door Ton_O_E »

Klopt. Waar ook niet iedereen bij stilstaat, is dat bij een softstarter nog steeds spanning staat op 1 fase, als de motor stilstaat.
Hij moet altijd in combinatie met een contactor.
(ik dacht dat je zelf de softstarter had verwisseld voor een frequentie-regelaar)
Voorheen PA3TON

Plaats reactie