Einde HF of niet!!

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#181 Bericht door PD9CN »

EMCees schreef: Kortom als je genoeg economisch belang hebt ga je een een norm cie. zitten.
VERON heeft slechts 1 stem van de 25, vrza zit er niet in.
http://tinyurl.com/jwhmgll voor het commissie plan, hierin staan de leden.
EMCees hartelijk dank voor deze heldere en duidelijke uitleg.

Maar wat ik me dan afvraag of niet begrijp.
Is waarom vertegenwoordigd de VRZA deze NEC-EMC niet!?
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#182 Bericht door EMCees »

ehhhh geld? Kost een aardige duit centen. Ik dacht ca 500 of 750 Eu per lidmaatschap.

Maar ja al we een Europees potje maken en we bevolken de norm cie's en masse met amateurs dan kun je zoiets tegenhouden.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#183 Bericht door PD9CN »

Financieel VRZA.

De penningmeester is iets positiever over de ledenadministratie en laat weten dat 2012 met een positief resultaat van € 18.209 is afgesloten. Dit komt met name omdat het verenigingsorgaan CQ-PA sinds halverwege het jaar digitaal is verder gegaan, waarbij de druk en portokosten zijn komen te vervallen. Deze drukte dermate erg op de begroting van de vereniging, dat zij vorig jaar noodgedwongen besloot digitaal verder te gaan. Het positieve resultaat is toegevoegd aan de reserve van de vereniging, die nu uitkomt op € 28.247.

Dus ik denk dat dit geen excuses mag zijn bij de VRZA.
Ga dit toch eens voorleggen bij de voorzitter van de VRZA W.Visch.

Dus een Europees potje maken zou een goed actie zijn.
Maar ja hoe ga je dat opzetten!?
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Paul PD0PSB

Re: Einde HF of niet!!

#184 Bericht door Paul PD0PSB »

Dank Cees,

Wat ik alleen nog steeds niet begrijp is de schijnbare afwezigheid van handhavingsdwang bij normen;
Als economisch belang bedrijven ertoe beweegt in een norm commissie te gaan zitten, hoe zit dit dan bv. met milieu normen?

Ik kan me niet voorstellen dat milieu organisaties net zoveel budget hebben als grote ondernemers.
Toch komen er normen van de grond die niet alleen in het voordeel van de ondernemer zijn, maar ook ter bescherming van de samenleving. Economische lobbyisme of grootschalig zitting nemen in een cie wint daar dus blijkbaar niet altijd.

De autoindustrie wint het niet volledig van ons recht op schone lucht, de chemische industrie wint het niet van voorstanders van schoon drinkwater. Zij krijgen niet de ideale normen die hen maximale winst zou opleveren. (denk ik)

Ook zijn er milieunormen waar "een vermoeden" van conformiteit fataal zou kunnen zijn.

Waarom lijkt dit in geval PLC/EMC zo anders en "vager" te liggen?

73
Paul
PD0PSB

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#185 Bericht door EMCees »

Het eeuwige dilemma,
AT is enerzijds de handhaver, maar valt onder EZ. Dus de economie is het belangrijkst, dus moet je handhaving afdwingen via bestuursdwang.
Wederom, handhavingsverzoek etc.. gang naar de rechter...
En omdat een norm een vermoeden geeft van voldoen...

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#186 Bericht door PD9CN »

DIT IS EEN ANTI PLC FACEBOOK VOOR ALLE RADIO AMATEURS

https://www.facebook.com/groups/743236972373559/

LID ZIJN IS VOLDOENDE ..Probeer zoveel mogelijk mensen hier te krijgen voor een Petitie actie te beginnen...73 PA9RF / 19RF001
De Info staat ook op de website www.rfdx.eu onder de button plc klachten !!


Misschien een idee om hier aparte topic van te maken!?
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: Einde HF of niet!!

#187 Bericht door PD0RTT »

En wat denk je hiermee te bereiken?

De plc blijft toch wel, het AT doet er niks aan.

Als ik het AT bel omdat ik geen (dx) ontvangst meer heb op alle HF frequenties krijg ik te horen dat ik technisch genoeg ben om dit zelf op te lossen.

Ik heb alleen geen idee waar die qrm vandaan komt over peil apparatuur beschik ik niet en de ruis/brom is niet op een portable te ontvangen.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#188 Bericht door PD9CN »

Martin PD0RTT,

Wat je hier mee bereikt weet ik niet.
Ik vind het wel een zeer goed initiatief dat er zendamateurs zijn die er echt mee bezig zijn om het tegen te gaan!
Maar kwam dit tegen en heb het daarom ook gepost :wink:

Wat ik wel weet dat alle kleine beetjes helpen.
En dat het wel aangeeft hoe onze hobby wordt bedreigt door die PLC troep.

Zelf vind ik het AT erg behulpzaam met uitleg of hulp bij storing.
En dit ook weer met de middelen die zij mogen of kunnen.
Maar je moet ze wel een beetje hulp geven van uit welk hoek die QRM kan komen.

Heb zelf met een hele goedkoop middengolf ontvangertje van Aldi dacht €5.
Rond gelopen en toen al twee storingen bronnen opgelost (lichtdimmer en een lader voor een eclectische fiets)

En PLC bij de buren is perfect opgelost met de Alfa Network adapter :mrgreen:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Einde HF of niet!!

#189 Bericht door PA2LAD »

PD0RTT schreef:Als ik het AT bel omdat ik geen (dx) ontvangst meer heb op alle HF frequenties krijg ik te horen dat ik technisch genoeg ben om dit zelf op te lossen.
Oplossen is een ander verhaal, want jij het geen toegang tot andermans woning/pand en AT kan dat wel met behulp van politie krijgen. Voor ze iets voor je kunnen gaan betekenen moet je wel met wat eigen onderzoekresultaten aankomen. Als je belt krijg je meestal een standaard antwoord, want er zijn zoveel mensen die voor het geringste bellen. Met je eigen rapport kunnen ze wat mee en dat iets wat een algemene klager niet kan geven.

PA1MNA
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2011, 18:21

Re: Einde HF of niet!!

#190 Bericht door PA1MNA »

DIT IS EEN ANTI PLC FACEBOOK VOOR ALLE RADIO AMATEURS

https://www.facebook.com/groups/743236972373559/

LID ZIJN IS VOLDOENDE ..Probeer zoveel mogelijk mensen hier te krijgen voor een Petitie actie te beginnen...73 PA9RF / 19RF001
De Info staat ook op de website http://www.rfdx.eu onder de button plc klachten !!


Misschien een idee om hier aparte topic van te maken!?
Ik ben het hier mee eens, als er niet iets gedaan wordt dan is het ooit einde hobby, het enigste wat (ik zie) dat echt mogelijk is, is dat er een heuse petitie op touw gezet wordt en aangeboden aan de regering.
Bij voldoende handtekeningen is de wet verplicht iets te doen in voordele van ons.
Helaas heeft de anti PLC groep nog te weinig leden om te beginnen.
Doen we niets dan gaat de storing verder.......
'73 PA1MNA

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#191 Bericht door elsinga »

Een petitie is prima, maar dan wordt het onderwerp alleen maar op de agenda gezet, het is niet gelijk iets in ons voordeel...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 907
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Einde HF of niet!!

#192 Bericht door 19DT2120 »

Ik kwam deze net tegen op tweakers: http://tweakers.net/nieuws/93366/bedrij ... ebben.html
De FINsix-adapter kan zo klein zijn door een vinding van MIT-wetenschapper David Perreault. De techniek maakt gebruik van vhf, de frequenties tussen 30 tot 300MHz, voor de omvormer. Hoe hoger de frequentie, hoe kleiner de adapter kan zijn,......
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#193 Bericht door PA3DAT »

Dat hoeft toch niet breedbandig te zijn, over het gehele gebied? Zou maar zo kunnen dat men daarvoor een
deel van het VHF-gebied kiest waar dit geen kwaad kan. Uiteindelijk hebben ze al met ons kennisgemaakt,
de industrie! :D

Ik bedoel maar: al die notchfilterjtes in zo'n PLC. Dat zullen ze toch liever vermijden lijkt mij...
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#194 Bericht door EMCees »

Inderdaad hoe hoger de freq hoe kleiner je kunt bouwen..
Zie ook de 400 Hz in vliegtuigen, hierdoor wordt het benodigde ijzer in trafo's een stuk kleiner.. en minder zwaar..
Deze techniek is al minstens 50 jaar oud. Waarschijnlijk maken ze in die adaptor gebruik van snelle vermogens mosfets..
Relatief goede ferrieten (monokristalijn) dus kun je de vermogensdichtheid in je trafo omhoog duwen..

Paul PD0PSB

Re: Einde HF of niet!!

#195 Bericht door Paul PD0PSB »

PA3DAT schreef: Ik bedoel maar: al die notchfilterjtes in zo'n PLC. Dat zullen ze toch liever vermijden lijkt mij...
Notches in PLC worden gedefinieerd door firmware.
Een fabrikant (of provider) kan zelf het spectrumprofiel instellen door een klik met de muis.

Bestaande PLCs zouden zelfs op afstand voorzien kunnen worden van notches volgens de laatste norm.

73
Paul
PD0PSB

Plaats reactie