Einde HF of niet!!

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#166 Bericht door PD9CN »

Wat er gebeurt is helemaal niks.
Men zal de sloot pas dempen als kalf al verzopen is.

En ik vind dat er maar weinig zendamateurs de PLC niet zien als een bedreiging van hun hobby.

Als er een topic aangemaakt wordt dat de F licentie makkelijker gemaakt moet worden.
Dan is iedereen wel waker en zegt wel hoe het wel of niet moet.

Maar dat we dadelijk allemaal PLC zendamateurs krijgen zonder licentie nee dat geeft niet :evil:
Dat maakt niet uit, en ook niet als die 24/7 QRV zijn :mrgreen:

De tekst van deze topic zegt het goed EINDE HF is nabij :!:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#167 Bericht door PA3DAT »

Ik denk dat het vechten tegen de bierkaai is...

Deze maand in de computerbladen: uitgebreide tests van alle mogelijke PLC-apparaten, mét handige workshops
hoe je een en ander thuis kunt aanleggen. Voorts aandacht voor PLC-WiFi-repeaters etc. etc.

Ik denk dat we middenin de grote doorbraak van dat spul zitten, het wachten is nog op modems/routers met
ingebouwde PLC, dan heb je helemaal geen bedraad- of WiFi-netwerk meer nodig. Dat vindt iedereen (behalve
wij) vast vreselijk handig. Ik heb de indruk dat PLC thuis het WiFi-gebeuren (deels) gaat vervangen.

Of, nóg waarschijnlijker nu iedereen draadloos gaat met tablets (en laptops): PLC als basis voor WiFi: een PLC-
netwerk met hier en daar een PLC-Wifi-repeater. Bijv. op elke verdieping.

Positief: er komen steeds minder desktop-computers bij de mensen thuis, dus als WiFi goed werkt heeft men
helemaal geen bedraad- of PLC-netwerk meer nodig. Eerder nieuwe WiFi-kanalen op 5GHZ etc.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1429
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#168 Bericht door PH2LB »

PA3DAT schreef:Deze maand in de computerbladen: uitgebreide tests van alle mogelijke PLC-apparaten, mét handige workshops hoe je een en ander thuis kunt aanleggen. Voorts aandacht voor PLC-WiFi-repeaters etc. etc. .
Oh chips, das mooi klote. Zou bijna eens moeten denken aan een tegen offensief via b.v. het gerenommeerde duitse maandblad C't. Ik weet dat er in duitsland een stevige anti PLC lobbie aan het vormen is. Zal een paar duitse OM's een mailen of ze daar ook de tijdschriften eens in de gaten willen houden.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#169 Bericht door PD9CN »

Kunnen we niet iets zoals meld vuurwerkoverlast opzetten?
Een web site waar 1 ieder zich kan melden met PLC-Overlast

http://vuurwerkoverlast.nl/ zie link als voorbeeld.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#170 Bericht door PA2OLD »

Ik vind dat eigenlijk helemaal niet zo'n gek plan.
Er is echter al een facebook pagina waar dat geloof ik kan, maar een echte website, dan wel professioneel opgezet wel beter.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Einde HF of niet!!

#171 Bericht door pa3kc »

Wij (zendamateurs) zijn een kleine verwaarloosbare groep. We zullen het hoogstwaarschijnlijk moeten afleggen tegen de commercie, want daar word het meeste geld mee binnen gehaald.

Zelfde met die aardbevingen door de gas boringen in Groningen. In Den Haag in de rekenkamer liggen ze er niet wakker van. Ze hebben al een potje klaar staan om de schade te vergoeden die daar door komt. Er komt bakken met geld binnen door het gas wat men uit de grond haalt, dat kan men echt wel vergoeden die schade. Het is maar een kleine onkosten post de schade aan de huizen en gebouwen, meer niet. Dat gas omhoog halen en die gas boringen gaan gewoon door.

Het liefst zou ik graag zien dat al die PLC zooi verboden word verklaard. Het is een serieuze bedreiging voor onze hobby. Maar ik probeer wel realistisch te blijven. We moeten het afleggen tegen het grote geld. Daar gaan wij als zeer kleine groep het echt niet van winnen.

Paul PD0PSB

Re: Einde HF of niet!!

#172 Bericht door Paul PD0PSB »

pa3kc schreef: Het liefst zou ik graag zien dat al die PLC zooi verboden word verklaard. Het is een serieuze bedreiging voor onze hobby. Maar ik probeer wel realistisch te blijven. We moeten het afleggen tegen het grote geld. Daar gaan wij als zeer kleine groep het echt niet van winnen.
Als het politiek zo zou liggen (en ik deel vaak je vrees maar probeer ook realistisch te blijven) dan zou hetzelfde gelden voor milieu-,geluids-,voedsel-,medicijn-,bouw- en vele andere normen.

Dan kunnen ook alle normeringsinstituten vandaag opgedoekt worden.

Ik blijf hoop houden dat er íets tegen te doen is -al is het maar schadebeperking- als de juiste mensen op de juiste plaatsen niet in slaap dommelen. Daar kunnen amateurs aan bijdragen.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: Einde HF of niet!!

#173 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo Mede strijders...

Een bericht sturen naar de computer bladen dat plc illegaal is !
En ook naar consumenten programma's op tv.
En de voedsel en waren autoriteit.
Bouwmarkten en computer winkels.
Daar zullen de meesten zich niets van aan trekken, maar als die bladen dat bericht plaatsen met het verhaal over storing op hf en op komst zijnde gerechtelijke procedures dan zijn ze toch maar vast ingelicht...
Kunnen ze niet zeggen "we wisten het niet"... :mrgreen:

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Einde HF of niet!!

#174 Bericht door pa1bvm »

niet alleen storing op de hf banden ....daar doen ze niets mee

nee slechte what's app verbinding , of storing van pacemakers , of slecht beeld op je digitenne
onverklaarbare pijn in het hoofd , slecht kunnen concentreren , gele vlekken zien
garage deuren die opengaan , moibiele telefoon die uitvalt ..
"
hoeft allemaal niet te zijn uitgezocht en of het waar is al helemaal niet ..
wat in de afgelopen jaren allemaal gebruikt is tegen zendamateurs is natuurlijk dubbel en dwars geldig voor alle PLC devices ..genotched of niet maakt niet uit er zijn er veel en veel meer van dan van zendamateurs ... en die luisteren 80% van hun tijd .. een plc ..jaja die zend en gruwelijk veel ook .. hoor maar hier ..zomaar op de korte golf pffff
ja dat hoort niet .. maar dat ding doet het wel !! ik zie weer gele vlekken .. en wat was de vraag .. ik kan me slecht concentreren in de buurt van zo een PLC ..

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#175 Bericht door PA3DAT »

ad pa3fbi schreef:Een bericht sturen naar de computer bladen dat plc illegaal is!
Eén van die bladen had zelfs een tekstje over radioamateurs. Daarin werd ook uitgelegd dat de
amateurbanden genotched worden, zodat wij er geen last van zouden ondervinden...

Ik moet het nakijken, maar het is PCM of Computer!Totaal.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Theo

Re: Einde HF of niet!!

#176 Bericht door Theo »

Paul PD0PSB schreef: Als het politiek zo zou liggen (en ik deel vaak je vrees maar probeer ook realistisch te blijven) dan zou hetzelfde gelden voor milieu-,geluids-,voedsel-,medicijn-,bouw- en vele andere normen.
En daar is het pressies het zelfde Paul, zie odfjell, zie implantaten, zie vlees, zie kleren, zie instortende stijgers, zie justitie en ga maar zo door.
Wat denk je dan waarin we leven? Tis een groot circus met als inzet geld en macht.
Geeft het volk brood en spelen en een goede internet verbinding welke ten alle tijden is af te luisteren.
Ik heb geen enkel vertrouwen op dit gebied in de overheid, helemaal niets.

Paul PD0PSB

Re: Einde HF of niet!!

#177 Bericht door Paul PD0PSB »

Daar zie je inderdaad dezelfde excessen Theo.
Des te meer reden om aan de bel te blijven trekken.

Dat in de huidige politiek individuele en economische vrijheid prevaleert boven maatschappelijk belang en een leefbare wereld zul je mij zeker niet horen ontkennen ;-)

73
Paul
PD0PSB








Theo schreef:
Paul PD0PSB schreef: Als het politiek zo zou liggen (en ik deel vaak je vrees maar probeer ook realistisch te blijven) dan zou hetzelfde gelden voor milieu-,geluids-,voedsel-,medicijn-,bouw- en vele andere normen.
En daar is het pressies het zelfde Paul, zie odfjell, zie implantaten, zie vlees, zie kleren, zie instortende stijgers, zie justitie en ga maar zo door.
Wat denk je dan waarin we leven? Tis een groot circus met als inzet geld en macht.
Geeft het volk brood en spelen en een goede internet verbinding welke ten alle tijden is af te luisteren.
Ik heb geen enkel vertrouwen op dit gebied in de overheid, helemaal niets.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#178 Bericht door PD9CN »

Paul PD0PSB schreef:Daar zie je inderdaad dezelfde excessen Theo.
Des te meer reden om aan de bel te blijven trekken.
Dat ben ik geheel eens met Paul.
We moeten aan de bel blijven trekken.

En ben echt van mening dat we iets moeten met een site.
Die je kan invullen van zeg nee tegen PLC of iets in die orde.
Is dit niet iets voor de Veron en Vrza?

En als ze al ergens schrijven dat die PLC genotched moet worden.
Voor de zendamateurs, dan is er toch al zo iets ja PLC stoort.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#179 Bericht door PA3DAT »

Nee, dat schrijven ze niet. Ze schrijven erover dat wij klagen en dat daarom die dingen van de
fabriek uit reeds genotched zijn, zodat wij er geen last meer van hebben. Dat is ongeveer de
strekking van zo'n "inzet", een gekleurd blokje tekst over zendamateurs...
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#180 Bericht door EMCees »

Klaarblijkelijk is er niet veel kennis over de manier waarop een nrom tot stand komt.
Een concept norm (draft standard) wordt via de landelijke organisaties ter discussie aangeboden, in ons land is dat NEC-EMC, hierin zitten fabrikanten AT en de VERON tevens is de Nederlandse EMC-ESD vereniging daarin look vertegenwoordigd. Je voelt het wel aankomen denk ik, als je betaald heb je een stem.
Na discussie wordt de draft ter aanpassing terug gestuurd naar het niveau hoger (CENELEC/cispr of ....) en dan komt de definitieve versie ter stemming wederom in de div. landelijke organisaties. Daarna wordt ie vastgesteld.

Kortom als je genoeg economisch belang hebt ga je een een norm cie. zitten.
VERON heeft slechts 1 stem van de 25, vrza zit er niet in.
http://tinyurl.com/jwhmgll voor het commissie plan, hierin staan de leden.

Je ziet dus dat Philips er 3 maal inzit, zo ook NXP en andere fabrikanten..
Kortom is je economisch belang groot genoeg, dan ga je in een norm cie zitten, met als gevold dat een bepaald product getest kan worden door die norm.
Hoe denkt men anders dat de TL lamp die vorm en afmetingen heeft gekregen. of dat een M10 bout bij iedereen de zelfde spoed heeft.

Bij de stemming over de PLC norm staakte de stemmen, in NL.
Ook de niveaus hoger dan NEC EMC worden bevolkt door mensen uit de overheden of normalisatie instituten..

Plaats reactie