Einde HF of niet!!

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#121 Bericht door PA2OLD »

Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Einde HF of niet!!

#122 Bericht door PA5COR »

Nee, de gebruiker heeft er een zendmachtiging voor nodig.
Maar dat zal de verkoper van dat spul en de niet gemachtigde gebruiker waarschijnlijk Wurst zijn....
En daar zit het gevaar in die vrijgeving van de 10 mW spullen in de 70 cm band, ook gewone 5 - 50 watt transceivers worden er (mis) bruuikt door iet gemachtigden die er een nieuwe CB band in zien.

En op wat speldeprikjes na is het ook voor het A.T Wurst wat er gebeurt.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

Re: Einde HF of niet!!

#123 Bericht door PH7CW »

elsinga schreef:ezUHF kun je gewoon voor naar AT:

"Licensing
The EzUHF transmitter requires a license to operate in most countries. In the USA, or the EU, an Amateur Radio license is required."
Dat kan dus met de nieuwe firmware ook niet meer:
http://fpvlab.com/forums/showthread.php ... UK-support
Bij extreme hopping worden ook de frequenties 440 tot 450 MHz worden gebruikt.
flimpje: http://www.youtube.com/watch?v=xS_YyqyKWsk

Maar waar het mij vooral om gaat is dat fabrikanten zonder beperkingen hun spullen kunnen produceren en verkopen, de gebruiker koopt het en is ook verantwoordelijk maar de meesten weten niet wie of wat ze storen. Ze weten ook niet welke wetten ze overtreden.
Je ziet de gevolgen van PLC en "slimme meters" kennelijk gaat geld voor :( Dus niet alleen op HF, je ziet de commercie op meerdere frequenties opduiken.
73,Erik

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#124 Bericht door elsinga »

Als de niet-extreme hopping in de HAM band zit, dan wordt het tijd om dat hele deel van de band goed te gaan gebruiken. 8) Daarbuiten mogen we niks, maar kan het AT wel wat doen...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

Re: Einde HF of niet!!

#125 Bericht door PH7CW »

Weer ATV op 70? :twisted: :wink:

Even weer naar HF:

Zelf ben ik op dit moment de hobby weer aan het oppakken en ben aan het kijken welk onderdeel van de hobby het gaat worden.
Heel simpel gesteld: HF vind ik leuk maar ik vraag me oprecht af of ik in deze tak van de hobby nog wel moet investeren. Dus de titel van dit draadje "einde HF of niet" is dus voor mij actueel. Blijft HF lang genoeg leuk om hierin te investeren? Zelf houd ik het even op "de luisteramateur" uithangen en de slimme meters afwachten voordat ik een dure set en mast + antennes ga aanschaffen. En wat is de volgende stoorbron op HF...........

Negatief? misschien, maar ik zie ook de gevolgen bij een collega die zijn hobby nu niet meer van huis uit kan uitvoeren vanwege slimme meters in zijn flat.

Misschien moet ik ook met de tijd mee en de zenderhobby combineren met nieuwe technieken zoals WebSDR........ wie weet?
73,Erik

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#126 Bericht door PA2OLD »

PH7CW schreef:Negatief? misschien, maar ik zie ook de gevolgen bij een collega die zijn hobby nu niet meer van huis uit kan uitvoeren vanwege slimme meters in zijn flat.
Ah, interessant, kan je wat meer vertellen over deze slimme meter storing?
Ik denk dat iedereen die zo'n ding krijgt (en dat zullen de meeste zijn) wel wil weten hoe die dingen storen.
Overigens mag je de slimme meter weigeren, zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ivacy.html
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

Re: Einde HF of niet!!

#127 Bericht door PH7CW »

Wat ik van hem heb begrepen: Hij heeft verhoogde ruisvloer van 9 +10 dB op een groot aantal van de HF banden. Als hij de storing gaat uitpeilen is het over het hele dak van z'n flat even sterk. Schakelen tussen antennes geeft ook geen verschil.
Ik weet niet of er nog banden bruikbaar zijn maar de banden die m'n collega gebruikte heeft hij deze storing.
Hij heeft de antennes op het dak staan, ik weet niet hoeveel meter uit het huis je dit nog ontvangt. In mijn geval heb ik de antenne 12 meter van de bebouwing af staan, ga ik er dan ook last van krijgen? Dit wil ik even afwachten. In ieder geval was dit wel de oplossing voor mij om van een PLC storing af te komen van 4 huizen verderop.

Tja, de meter weigeren lost ook niet alles op of je moet op een boerderij wonen zonder buren dichtbij. En dat zijn er niet veel in Nederland.
73,Erik

TheoDorus
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2012, 11:54

Re: Einde HF of niet!!

#128 Bericht door TheoDorus »

PD9R schreef:@ TheoDorus
Wat wellicht nog een optie zou kunnen zijn is om veroorzaker van de storing een paar zogenaamde range-extenders aan te bieden. Dit zou, in combinatie met een gewone draadloze router, het probleem toch grotendeels moeten kunnen oplossen lijkt mij.
Dat klopt, daar heb ik ook aan zitten te denken, maar waar eindigt dat? volgende week je buurman en de maand er op misschien iemand aan de overkant van de straat.
Ik bedoel met een paar huizen rond om je is dat te doen, maar in een woonwijk?

TheoDorus
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2012, 11:54

Re: Einde HF of niet!!

#129 Bericht door TheoDorus »

PA2LAD schreef:Meneer staat (nog) in zijn recht inderdaad, maar ik vind het heel merkwaardig dat iemand z'n antwoord over AT al klaar heeft op de eerste klacht. Normale burgers weten van het bestaan van AT niet eens af. :(
Merkwaardig of niet de man sprak ook niet AT, maar radiocontroledienst als je het zo precies wilt hebben.
Maar ik zeg en schrijf AT.
Hij heeft die dingen bij de Mediamarkt gekocht als consument en dan ga je er van uit dat het goed zit en het AT je niets kan maken, en ik denk dat hij daar gelijk in heeft!

Theo

Re: Einde HF of niet!!

#130 Bericht door Theo »

PH7CW schreef:of je moet op een boerderij wonen zonder buren dichtbij. En dat zijn er niet veel in Nederland.
En zelfs dan valt het niet mee hoor, als ik merk hoe ver de storing kan dragen.
Ik heb nog een voeding gevonden bij een van mijn buren, de beste woont 300 meter van me af.
Zo een heel klein ding, maakte wel even een S 2 tot 3 vieze ruis over de banden.

Paul PD0PSB

Re: Einde HF of niet!!

#131 Bericht door Paul PD0PSB »

TheoDorus schreef:
PA2LAD schreef: Hij heeft die dingen bij de Mediamarkt gekocht als consument en dan ga je er van uit dat het goed zit en het AT je niets kan maken, en ik denk dat hij daar gelijk in heeft!
Er is een verschil tussen kunnen en willen.
Met de EMC directive in de hand kán het wel.

Vraag is alleen wat het Ministerie van Economische Zaken (dus AT) prioriteert; het over de toonbank gaan van PLC en andere IT apparaten of het schoonhouden van spectrum.

Als PLC zou storen in duur/veilbaar spectrum was de handhaving ongetwijfeld vele malen strikter en zou dit soort apparatuur wél uit de handel genomen kunnen worden.

73
Paul
PD0PSB

TheoDorus
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2012, 11:54

Re: Einde HF of niet!!

#132 Bericht door TheoDorus »

Paul PD0PSB schreef:
TheoDorus schreef:
PA2LAD schreef: Hij heeft die dingen bij de Mediamarkt gekocht als consument en dan ga je er van uit dat het goed zit en het AT je niets kan maken, en ik denk dat hij daar gelijk in heeft!
Er is een verschil tussen kunnen en willen.
Met de EMC directive in de hand kán het wel.

Vraag is alleen wat het Ministerie van Economische Zaken (dus AT) prioriteert; het over de toonbank gaan van PLC en andere IT apparaten of het schoonhouden van spectrum.

Als PLC zou storen in duur/veilbaar spectrum was de handhaving ongetwijfeld vele malen strikter en zou dit soort apparatuur wél uit de handel genomen kunnen worden.

73
Paul
PD0PSB
Ja dat denk ik ook Paul, maar het is helaas nog niet zo.

Heb nog een paar links gevonden.

The Trojan Horse http://www.cq-cq.eu/DJ5IL_rt004e.pdf
Doomed to fail http://www.cq-cq.eu/DJ5IL_rt005e.pdf

Grt Theodorus

PE2CH

#133 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul PD0PSB

Re: Einde HF of niet!!

#134 Bericht door Paul PD0PSB »

PA4DHG schreef:Je kan natuurlijk ook de vraag stellen: waar is de ether nog schoon??? :D
Wellicht dat je een redelijke kans maakt op een schip ergens midden in het IJsselmeer?
Ik vind dat een retorische (en nogal fatalistische) vraag.
Je zou ook kunnen vragen "waar is het water nog schoon?", iets waar toch serieus en beleidsmatig over wordt nagedacht. Er zijn normen voor schoon water en er is handhaving d.m.v. metingen. Waarom zou dat voor EMC normen anders moeten liggen?

Liever zou ik de vraag stellen: hoe kunnen wij amateurs met onze kennis bijdragen aan een schoner spectrum en de bewustwording van het belang hiervan?

73
Paul
PD0PSB
Laatst gewijzigd door Paul PD0PSB op 05 okt 2013, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE1JNW
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 mei 2005, 19:31
Roepletters: PE1JNW
Locatie: Dwingeloo

Re: Einde HF of niet!!

#135 Bericht door PE1JNW »

Maar als jij geen storing hebt, heb je geen storing, gefeliciteerd.
Dat zou kunnen onder heel specifieke omstandigheden, maar heeft meer te maken met jouw netleidingen, plaatsing/afstand van homeplugs, antenne, materiaal van het huis, etc.

jammer dat we niet meer van die naadloze stalen elektra pijp in huis hebben. was een mooie afscherming voor de PLC ellende geweest :lol: !!!
Bevor den Mund zu öffnen Gehirn einschalten (soweit wie vorhanden)

Plaats reactie