Einde HF of niet!!

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: Einde HF of niet!!

#136 Bericht door ad pa3fbi »

Als we nu eens om te beginnen de kpn ons eigen deur uitdoen, m.a.w. opzeggen, met daarbij de reden ?
Ik heb al geen kpn meer...
Dan blijft er natuurlijk nog genoeg ellende over, maar toch... :?

Paul PD0PSB

Re: Einde HF of niet!!

#137 Bericht door Paul PD0PSB »

ad pa3fbi schreef:Als we nu eens om te beginnen de kpn ons eigen deur uitdoen, m.a.w. opzeggen, met daarbij de reden ?
Ik heb al geen kpn meer...
Dan blijft er natuurlijk nog genoeg ellende over, maar toch... :?
Ik heb nog KPN, op meerdere plekken maar heb aangegeven mijn abo's te "heroverwegen" ;-)
Als KPN willens en wetens onze hobby om zeep helpt, laat ik het zeker niet na dit aan amateurs,familie en vrienden te melden.

Dus schroom niet en zegt het voort:
KPN=stoorbedrijf.

Het lijkt me ook een prima idee als onze amateurverenigingen leden een KPN abonnement afraden i.v.m. storing op amateurbanden.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#138 Bericht door PH2LB »

Vandaag voor mijn nu een officiële 10-er zoontje naar de media markt ben geweest voor het halen van zijn verjaardagscadeautje en uiteraard ook nog even lopen snuffelen op de gadget afdeling. Naast de gadget afdeling was de afdeling met netwerk artikelen en harddisk. alwaar ook een mand stond met een aanbieding die mijn aandacht trok.

Een mand vol "Devolo DLAN 500 Wifi starter set" aangeprezen als de oplossing voor al uw wifi problemen. Jullie snappen natuurlijk dat het echt begon te jeuken en in het kader van kopen mag, maar ruilen bij niet tevredenheid ook, de stoute schoenen aangetrokken om eens te testen hoe het nu klinkt als je die dingen in ontvangst bereik hebt. Middels een nog gerichte pin transactie ter debit van mijn hobby bank rekening, was ik de "gelukkig" eigenaar zo'n setje.

Vanavond maar eens het systeem zo ongunstige mogelijk thuis uit gelegd met module 1 en 2 op zover mogelijk uit elkaar en verbinding gemaakt tussen mijn server en mijn werkstation. en vervolgens een walk gemaakt van 1.8Mhz tot 30Mhz in AM. Diverse keren "radio stilte" gemaakt door de kastjes uit geschakelen, luisteren, weer ingeschakeld, weer luisteren, 500Mb random data transfer van 500Mb, luisteren, transfer afbreken, luisteren etc.

Nou moet ik toegeven dat bij dit model de amateur banden volgens mij gehoor redelijk vrij zijn van interferentie, maar zit je daar buiten . . . . dan ben je het haasje.

In de bijlages enkele sound samples welke ik heb opgenomen. Minimale ruis is S9+ bij transfer S9+20 a 30.

Alle samples bevatten de volgende cyclus :

- idle (het klikken)
- scp opstarten en wachtwoord invoer
- dikke transfer over netwerk (500Mb random data) die na enkele seconden wordt afgebroken.
- idle (het klikken)

opname modulatie : AM.

Conclusie : daar wordt je helemaal niet gelukkig van.

Conclusie 2 : als ongenotched in houd wat je hoort in onderstaande samples die buiten de amateur band liggen, ben je zwaar het haasje en als ze niet vervangen worden kun je enkel nog VHF+++ uitkomen.

Concluse 3 : ik ga me beroepen op het niet tevreden product terug consumenten recht :-)
Bijlagen

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

2013-10-05_16-06-08_396x.jpg
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#139 Bericht door PA0ETE »

Geluidsfragment. Hoe effectief kan zoiets in slechts 9 seconden zijn?

http://shorties.be/podcast/131005doettgewoon.mp3

Paul PD0PSB

Re: Einde HF of niet!!

#140 Bericht door Paul PD0PSB »

PD2LB schreef: Nou moet ik toegeven dat bij dit model de amateur banden volgens mij gehoor redelijk vrij zijn van interferentie, maar zit je daar buiten . . . . dan ben je het haasje.
Conclusie : daar wordt je helemaal niet gelukkig van.
ik ga me beroepen op het niet tevreden product terug consumenten recht :-)
Hoi Lex,

Dank voor de tijd & moeite die je in dit degelijke onderzoek hebt gestopt!

Wat je buiten de amateurbanden waarneemt is een ramp voor SWL, broadcast & utility luistereaars en iedereen die graag de korte golf afstruint naar onbekende signalen.
NB: deze storing is ruim 40dB boven het niveau dat de EMC directive altijd bood ter bescherming, maar nu dus handig gepasseerd door de PLC lobby.

Het onhandige is ook dat velen de storing niet herkennen en denken aan een slecht ontstoorde motor of "gewoon" breedbandruis als er data wordt verstuurd.
Je geluidsfragmenten bieden misschien meer herkenning.

Als KPN besluit de notches uit te zetten zal de storing in fragment 1&2 dus ook de amateurbanden gaan invullen.
Zoals de slogan luidt: "KPN doet 't gewoon!" :evil:

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#141 Bericht door PA2OLD »

Bedankt Lex voor de moeite en de test!
Ik schreef in een ander draadje al het volgende:
Het is ongelofelijk dat wij amateurs niet mogen storen en de eerste de beste buurman met dit soort lampen in een flinke cirkel om zijn huis heen de gehele kortegolf band mag plat leggen.
Wat moeten wij met zo'n instantie als het AT als dit, inclusief PLC's (van het KPN Stoorbedrijf) zomaar mag...
Het AT is daarmee toch totaal niet geloofwaardig en serieus meer.
In dit geval ging het over LED lampen maar het geld ook voor PLC's.
Maar weinig reactie... waarom er amateurs zijn die denken dat ze de PLC-dans gaan ontspringen?
Je 'hoort' ze denken, "ach wat klagen die lui, ik heb nergens last van en het zal allemaal wel mee vallen".
Ook ik heb tot nu toe nog redelijk geluk, slechts 1 buurman met een genotchte PLC en hij doet dat ding ook regelmatig uit.
Maar er hoeft maar een buurman te komen met een ongenotchte versie in ik kan het op de HF ook vergeten.
Bovendien klagen de fabrikanten en het KPN Stoorbedrijf nu al over te weinig bandbreedte.
Straks komen de PLC's met hogere snelheid en bandbreedte die tot in de 70 cm band gaan, in Groot Brittannië hebben ze daar al ervaring mee...
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#142 Bericht door PH2LB »

Blij te lezen dat het gewaardeerd wordt. Tja "the proof of the pudding is in the eating", ik had het vermoeden dat ik er buiten de amateur banden ook last van had, maar nu heb ik er een duidelijk referentie geluidsbeeld bij.
PA2OLD schreef:Bovendien klagen de fabrikanten en het KPN Stoorbedrijf nu al over te weinig bandbreedte.
Straks komen de PLC's met hogere snelheid en bandbreedte die tot in de 70 cm band gaan, in Groot Brittannië hebben ze daar al ervaring mee...
Daarom heb ik ook bewust de high-speed versie genomen die volgens het boekje 500Mbps moet aan kunnen. Helaas is mijn infra structuur niet gemaakt op giga-bit dus heb slechts een piek van 100Mbps kunnen halen. Sluit je zo'n blok aan op een verlengsnoer met een lengte van meer dan 1 meter, zakt hij gelijk in naar 30Mbps. Kun je nagaan hoe gevoelig die prut is voor storingen buiten het ideaal plaatje.

Denk dat ik ze nog maar een week houd en deze week 's avonds nog eens verder geluidsopnames maak in verschillende modi (dus ook SSB/AM/FM/CW/ etc) en een soort van referentie geluiden databankje aanleggen. Altijd handig als naslag werk.

Eens even een paar senario's bedenken.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Paul PD0PSB

Re: Einde HF of niet!!

#143 Bericht door Paul PD0PSB »

Lex,

Waar ik nog benieuwd naar was (als ze nog niet retour zijn);
Kom je boven de 30MHz nog signaal tegen?

Ik ben nieuwsgierig of Devolo daar "stiekem" gebruik van maakt tbv de beloofde bandbreedte.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#144 Bericht door PH2LB »

Paul PD0PSB schreef:Waar ik nog benieuwd naar was (als ze nog niet retour zijn); Kom je boven de 30MHz nog signaal tegen? Ik ben nieuwsgierig of Devolo daar "stiekem" gebruik van maakt tbv de beloofde bandbreedte.
Ze zullen minimaal nog tot donderdag liggen. Zal ik deze week eens testen.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Paul PD0PSB

Re: Einde HF of niet!!

#145 Bericht door Paul PD0PSB »

Een andere gebruiker hier die ervan overtuigd was dat de Devolo 500s geen enkele storing veroorzaken (??) zei dat in de product specificaties een "dempingsfilter" genoemd staat van 2-68MHz.
Ik vrees dus dat Devolo vanaf 30 tot 68MHz ook nog spectrum gebruikt.

(Iets dat overigens met EN50561 niet langer toegestaan is)

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#146 Bericht door PA0ETE »

Ik weet van iemand wiens buurman een ongenotcht KPN-modem had (internet plus faciliteiten voor twee bewakingscamera's). Bij hem zat alles vanaf de langegolf tot 68 MHz dicht met S9+20. Op 2m was het signaal nog tussen de S5 en S7. Buurman mocht mijn kennis graag, en wilde niet diens hobby in de weg zitten en heeft toen uit eigen beweging alles via Ethernet aangesloten.

Ik heb vorig jaar een geresearcht, daarbij kwam ik op Youtube filmpjes tegen van gefrustreerde Japanners waar alles tot boven 500 Mhz plat zat. Dat was overigens in een stad met bovengrondse elektriciteitslijnen, waar die lijnen ook werden gebruikt voor transport van internet vanaf de ISP naar huisaansluitingen. Dat is wel een verschil met hier.

Het enige wat we (vrees ik) zeker weten, is dat de storing nooit veel hoger dan 700 à 800 MHz zal gaan. Dan komt het namelijk in het vaarwater van die andere melkkoe, mobiel internet...

PE2CH

#147 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul PD0PSB

Re: Einde HF of niet!!

#148 Bericht door Paul PD0PSB »

[/quote]Ik voorzie nog meer problemen. Wat te denken van Defensie. Die zullen daar vast niet blij mee zijn. En de luchtvaart en marifonie zitten ook niet te wachten op verstoring van hun communicatiekanalen. Hoe dan ook, het is geen positief nieuws voor de Radioamateurdienst, zoals het er nu voor staat.[/quote]

Ik vind het jammer dat uit de professionele hoek niet méér geklaagd wordt.
Vermoedelijk omdat men vaak vanuit storingsarme lokaties werkt (kust, natuurgebieden, open zee).
De HF banden voor scheepvaart, luchtvaart en defensie zijn nog volop in gebruik.
Naast de "oude" voice- en data modes ook met nieuwe SDR spread spectrum technieken.
Deze banden zijn verre van opgegeven, ookal doet de PLC lobby haar best ons dit te laten geloven.

Het zou zo mooi zijn als defensie, scheepvaart en de amateurwereld hierin samen optrokken.
Vroeger (toen alles beter was ;-) ) had ik veel meer het idee dat men elkaar als partners zag in spectrum gebruik en de bescherming ervan tegen misbruik.
Misschien hadden de verenigingen toen ook nauwer contact met deze sectoren.

Hoopvol is echter de ratificatie van EN50561 waarin een groot aantal "permanently excluded frequencies" verplicht zijn voor HF luchtvaart segmenten.
Aangezien storing dan een direct luchtvaartveiligheidsrisico inhoudt, is het zeer belangrijk dat een ieder PLC/Homeplug storing in HF luchtvaartbanden rapporteert.
Een ongenotchde PLC unit van b.v. KPN, welke stoort in de HF luchtvaartbanden lijkt me maatschappelijk zeer onwenselijk.

Het is onze burgerplicht als luister-/zendamateur dit te melden, en het lijkt me de morele plicht van Agentschap Telecom om een PLC welke storing veroorzaakt in een luchtvaartband zo snel mogelijk uit veiligheidsoverwegingen te (laten) verwijderen.
Het lijkt me ook zeker zinnig als deze burgerplicht door onze verenigingen wordt aangemoedigt.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Einde HF of niet!!

#149 Bericht door PH2LB »

Paul PD0PSB schreef:Een andere gebruiker hier die ervan overtuigd was dat de Devolo 500s geen enkele storing veroorzaken (??) zei dat in de product specificaties een "dempingsfilter" genoemd staat van 2-68MHz. Ik vrees dus dat Devolo vanaf 30 tot 68MHz ook nog spectrum gebruikt. (Iets dat overigens met EN50561 niet langer toegestaan is)
Nou ik heb vandaag even een demo gegeven aan een maat van mij (kwam ff bakkie en zag nieuw speelgoed liggen), dus gelijk maar ff een paar metingen gedaan. In de bijlage 2 opnames. Een gemaakt op 48.030 Mhz en de ander gemaakt op 51.810 Mhz (waarbij de laatste toch volgens mij echt nog in de amateur banden valt). Je hoort de duidelijk de idle tiks (lees : dat ze verbinding met elkaar houden en de data bursts).

Mijn maat schrok zich helemaal rot wat de invloed zelfs was op een afstemt omroep korte golf station toen we de boel inschakelde. De idle tiks waren hoorbaar, maar de databursts drukten de zender gewoon weg. Hij zal als audio / video liefhebber niemand dit spul aanraden want volgens hem moest het net signaal wel zo vervuild worden dat dat gewoon invloed moest hebben op de kwaliteit van de aangesloten apparatuur. We hebben afgesproken dat ik een keer het setje mee naar hem neem om vervolgens te gaan testen met een professioneel netfilter er tussen (gebruikt hij om een zo'n schoon mogelijk voeding spanning te krijgen voor zijn high-end audio hobby).
Bijlagen

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Paul PD0PSB

Re: Einde HF of niet!!

#150 Bericht door Paul PD0PSB »

Erg slecht nieuws dat 6m blijkbaar ook niet meer wordt ontzien.

En ja, PLC is bij uitstek een lichtnetvervuiler dus high-end audio fanaten met dure netfilters zouden er al helemaal niet aan moeten beginnen.
(hoewel ik fundamentele twijfels heb aan de high-end audio sector in het algemeen ;-)

73
Paul
PD0PSB



PD2LB schreef:
Paul PD0PSB schreef:Een andere gebruiker hier die ervan overtuigd was dat de Devolo 500s geen enkele storing veroorzaken (??) zei dat in de product specificaties een "dempingsfilter" genoemd staat van 2-68MHz. Ik vrees dus dat Devolo vanaf 30 tot 68MHz ook nog spectrum gebruikt. (Iets dat overigens met EN50561 niet langer toegestaan is)
Nou ik heb vandaag even een demo gegeven aan een maat van mij (kwam ff bakkie en zag nieuw speelgoed liggen), dus gelijk maar ff een paar metingen gedaan. In de bijlage 2 opnames. Een gemaakt op 48.030 Mhz en de ander gemaakt op 51.810 Mhz (waarbij de laatste toch volgens mij echt nog in de amateur banden valt). Je hoort de duidelijk de idle tiks (lees : dat ze verbinding met elkaar houden en de data bursts).

Mijn maat schrok zich helemaal rot wat de invloed zelfs was op een afstemt omroep korte golf station toen we de boel inschakelde. De idle tiks waren hoorbaar, maar de databursts drukten de zender gewoon weg. Hij zal als audio / video liefhebber niemand dit spul aanraden want volgens hem moest het net signaal wel zo vervuild worden dat dat gewoon invloed moest hebben op de kwaliteit van de aangesloten apparatuur. We hebben afgesproken dat ik een keer het setje mee naar hem neem om vervolgens te gaan testen met een professioneel netfilter er tussen (gebruikt hij om een zo'n schoon mogelijk voeding spanning te krijgen voor zijn high-end audio hobby).

Plaats reactie