HomePlug AV standaard, ook wel Powerline genaamd.

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

HomePlug AV standaard, ook wel Powerline genaamd.

#1 Bericht door pa3dsc »

Van de website van Paradigit Computer winkel:

Zijn hier al meer gegevens over ?:

===========================================

Een netwerk zonder nieuwe kabels!

Een thuisnetwerk dat gebruik maakt van de aanwezige elektrische bekabeling. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
In deze nieuwsbrief presenteert Paradigit netwerkproducten volgens de HomePlug AV standaard, ook wel Powerline genaamd. Dit is een sterk verbeterde versie van de 'oudere' HomePlug 1.x standaard.
De Homeplug AV producten onderscheiden zich door eenvoud van installatie en de betere prestaties. Het is wonderbaarlijk te zien wat voor een snelheden haalbaar zijn met deze nieuwe standaard.

U kiest voor Homeplug AV wanneer onderstaand logo op de verpakking zichtbaar is:
Wanneer is de Linksys PLK200 interessant voor u?
U kunt hiermee uw router op een betere plaats in huis plaatsen, bijvoorbeeld buiten de meterkast. U verbetert het draadloos netwerk bereik zodat u overal in huis een goede ontvangst heeft. Een goede ontvangst betekent bij draadloos dat de snelheid optimaal is. Een HomePlug AV product is ook een prima oplossing als u slechts ??n computer verbind met breedband internet. U heeft dan een snelle en betrouwbare verbinding die eenvoudig te installeren is.

Meer weten over de mogelijkheden van een digitale netwerk thuis? Linksys heeft een Nederlandstalig leercentrum met oplossingen voor allerlei toepassingen. Indien u alles wilt weten over Homeplug AV standaard: www.homeplug.org [Engelstalig].

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#2 Bericht door PH7W »

Hoi Martin,

Wat voor gegevens zoek je?
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#3 Bericht door vk2gwk »

Ik denk dat Martin bedoelt aan te geven dat dit "powerline broadband" is met alle kans op forse storing in het HF spectrum voor zendamateurs die in de buurt van zo'n gebruiker wonen...... :cry: :cry: :cry:
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#4 Bericht door pa3dsc »

Ik vraag mij af of er ervaringen zijn met deze netwerk toepassing.
Mogelijk veroorzaakt deze apparatuur helemaal geen storing.
Is er al eens aan gemeten.
Ik denk het wel anders zou het niet op de markt zijn.
Aan gemeten is er zeker maar door wie (KEMA?) en met welk resultaat.
Ik zou dat rapport wel eens willen lezen.

73 martin pa3dsc

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#5 Bericht door PH7W »

Hoi Martin,

De meeste fabrikanten claimen inderdaad aan de EMC-normen te voldoen. Of dat waar is, vraag ik me af. Ik heb hier meetresultaten liggen van een product wat duidelijk niet voldoet. De conducted emissienorm wordt in het frequentiegebied van ongeveer 4 tot 20 MHz (het frequentiegebied waarin deze apparatuur werkt) overschreden met maarliefst 40 tot 50 dB!

Maar, zelfs al zouden producten wel aan de eis voldoen, dan is het nog de vraag of het geen overlast zal veroorzaken. Zeker op de HF banden is ieder signaaltje merkbaar. Mijn (QRL-)ervaring is dat er een levensgroot verschil zit tussen wettelijke EMC-eisen en wenselijke EMC-eisen. Immers, de radio en tv zijn waarschijnlijk goed genoeg gefilterd op de ingangen om het wettelijke stoorniveau te kunnen weerstaan. Wij radioamateurs doen vaak ons uiterste best om een zo gevoelig mogelijk ontvangststation op te bouwen, met alle gevolgen van dien.

Dit verhaal brengt in beeld hoe er bij de HomePlug 1.0 standaard mee wordt omgegaan. Er mag dan gefilterd worden, maar de signaalsterkte op de amateurbanden is nog steeds aanzienlijk. Ondanks dat blijkt uit dit ARRL testrapport dat de signalen nauwelijks hoorbaar zijn, zolang de antenne maar ver genoeg uit de buurt blijft van het elektriciteitsnet. In hoeverre het nu echt hinderlijk is, is dus nog de vraag. Het ARRL-testrapport is opgesteld aan de hand van een test in een Amerikaanse shack. Wij Nederlanders hebben meestal onze inboedel (en antenne's) wat dichter op elkaar staan.

Hier nog wat technische info:

Op de Devolo dLAN FAQ pagina staat het volgende:

Vraag:
Met welk signaalniveau zenden dLAN-apparaten?

Antwoord:
De spectrale zendvermogensdichtheid bedraagt -50dBm/Hz, op radioamateurfrequenties -80 dBm/Hz, bij een bandbreedte van ca. 17 MHz zijn dat ca. +22 dBm (160 mW) resp. ca. -8 dBm (160 µW) (alle waarden gerelateerd aan 50 ohm.) Aangezien de inkoppeling symmetrisch plaatsvindt, wordt slechts een klein deel van dit vermogen door het leidingsysteem van het elektriciteitsnet uitgestraald.
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: HomePlug AV standaard, ook wel Powerline genaamd.

#6 Bericht door pb1a »

Ik heb ooit via email gevraagd aan Devole of hun homeplug stoort binnen de amateurbanden en kreeg keurug reactie.

""
Geachte meneer Mak

Wij kunnen u garanderen dat de dLAN-adapters geen storingen zullen veroorzaken.

devolo maakt immers gebruik van ‘notching’, dit betekent dat de radio amateur frequentiebanden niet gebruikt worden.

Zie slide in bijlage.

Met vriendelijke groet,


Tom Demets
Sales Manager
devolo Benelux
"'

Hoe ik de bijlage moet copieren is mij niet duidelijk. Staat voor diagrammen waarin ze het aantonen. Maar als ze het verzekeren zijn ze aansprakelijk als ze hun afspraak niet nakomen.
Zelf heb ik onlanks in een maffe bui zo'n ding bij de Gamma gekocht van Klikin Klikuit a 140 Euro en die stoort inderdaad niet op mijn TS 2000 van Kenwood en ook niet op een FRG 8800 ontvanger van Yeasu. Dit om het een en ander te testen. Verder in dit forum kan je de resultaten lezen. Uiteraard blijf ik ook vel tegen die krengen. Dat mogen duidelijk zijn.

Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: HomePlug AV standaard, ook wel Powerline genaamd.

#7 Bericht door pb1a »

Blijkbaar lukt het toch om bestand toe te voegen. Zie bijlage van Devolo

Gr. Anne PB1A
Bijlagen
Notching.pdf
(146.82 KiB) 279 keer gedownload
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Plaats reactie