storing geen plc homeplug?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

storing geen plc homeplug?

#1 Bericht door pe1pal »

Al gedurende enige tijd bekommer ik mij over een storing welke ik vooral op de 80 meter en onder de 40 meterband hoor.
Uit eigen peilingen kom ik een aantal huizen verderop uit, waar men geen homeplug in gebruik heeft, de vraag is nu om wat storing zou het dan kunnen gaan????
Hoor de opnames.
Bijlagen

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

73'
Paul -PE1PAL

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: storing geen plc homeplug?

#2 Bericht door PE2AAB »

Iemand een idee welke plugin ik in FireFox moet installeren om bovenstaande items te beluisteren?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3FAT
Berichten: 1299
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: storing geen plc homeplug?

#3 Bericht door PA3FAT »

Heb VLC geinstalleerd als mediaspeler. En die speelt het in ieder geval af.

Of daar ook plugin voor is......?
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Theo

Re: storing geen plc homeplug?

#4 Bericht door Theo »

PE2AAB schreef:Iemand een idee welke plugin ik in FireFox moet installeren om bovenstaande items te beluisteren?
ik loop er ook tegen aan, klik nu op de datum.mp3 en dan start winamp bij mij.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: storing geen plc homeplug?

#5 Bericht door PA3BAS »

Op de ipad geen probleem. klinkt als een 50hz brom. Dat kan wel eens een schakelende voeding of zoiets zijn. ook zou het wel af-instraling kunnen zijn.

Kan je het huis stroomloos maken en dan nog eens luisteren? De radio moet dan natuurlijk op een accu.

Zou ook een draadloze tv-link kunnen zijn. Zit in ieder geval een stevig 50HZ element in.
Laatst gewijzigd door PA3BAS op 19 jun 2013, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
.... But will it blend?

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: storing geen plc homeplug?

#6 Bericht door pa5cal »

vlc heeft een web plugin.

-P

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: storing geen plc homeplug?

#7 Bericht door pe1pal »

PE2AAB schreef:Iemand een idee welke plugin ik in FireFox moet installeren om bovenstaande items te beluisteren?
Zijn Mp3 bestandjes, kun je gewoon afspelen met windows media player, tenminste hier geen probleem.
73'
Paul -PE1PAL

Paul PD0PSB

Re: storing geen plc homeplug?

#8 Bericht door Paul PD0PSB »

Hoi Paul,

Fragment 1 klinkt na 5 sec verdacht veel als data via het lichtnet (zoals ik dat hier ook al te goed ken :evil: )

Fragment 2 weet ik niet, klinkt meer als een reutelende CPU van 't een of ander.

Zou je de frequenties van de fragmenten nog weten?
En de storing "onder de 40M band" houd die rond de 6,990 op?

73!
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: storing geen plc homeplug?

#9 Bericht door PD2R »

Afgelopen weekend op het vakantie adres een soortgelijke storing gehad. Het was gelukkig heel snel gevonden. Ik had even daarvoor een 12V acculader aangesloten om de accu van de zitmaaier te laden en dat was inderdaad de boosdoener.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: storing geen plc homeplug?

#10 Bericht door pe1pal »

De laatste opname hoor ik vooral in de 80m, heb inmiddels ook duidelijk welk huis het is, echter zijn ze op vakantie.
Signaal is dag en nacht aanwezig, misschien zodra ze terug zijn de groepen daar 1 voor 1 afschakelen?
Rond de 12 mhz zit zelfs een brommende onstabiele draaggolf, ben zeer benieuwd om wat voor rommel het hier gaat... :evil:
73'
Paul -PE1PAL

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: storing geen plc homeplug?

#11 Bericht door pe1pal »

Update:
Het betrof 2 stoorzenders:
1x een laptopvoeding van het 'replacement'type (zie foto)
Dit ding (met CE :evil: ) stond een aantal huizen verderop via het lichtnet te oscilleren.

De tweede stoorbron 3 huizen verderop is het PLC systeem van onze vrienden van KPN, ik heb KPN per email verzocht om de bekende ontstoringupgrade.
Nu maar hopen dat die 30db onderdrukking voldoende is om het ratelsignaal niet overal doorheen te horen.

Kortom een hoop bagger opruimen welke via commerciële weg de ether in sluipt.
De CE markering kan volgensmij ook wel opgeheven worden.
Bijlagen
Inbeslaggenomen stoorzender
Inbeslaggenomen stoorzender
DSCN0139.JPG (70.05 KiB) 6168 keer bekeken
73'
Paul -PE1PAL

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: storing geen plc homeplug?

#12 Bericht door pa4o »

Ik had hier hetzelfde van een replacement adapter. Dit betrof de directe buren. Werd ik niet echt vrolijk van. Heb maar een nieuwe voor hun gekocht en probleem is over. Ook de probleem met de plc wat ik had was over maar is er sinds kort weer. KPN had hun nieuwe plc kastjes gegeven die genotcht zijn maar de oude mochten ze houden. Nu heb ik een vermoeden dat ze die oude ook weer gebruiken. Het is niet de plc zelf wat ik hoor maar een Motorola ontvanger wat eraan zit. Dat knapt er overheen. Als ik met wereldontvanger ga lopen is het zeker een meter of 30 te horen. Ze zitten bij mij een meter of 50 vandaan. Vind het raar als ik zeg dat ik wel belang bij de oude heb...Eigenlijk moeten ze weer terug opgestuurd worden. Of beter ter plekke kapot slaan dat brut.

Hoop dat KPN snel nieuwe voor je regelt Paul..

Peter

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4508
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: storing geen plc homeplug?

#13 Bericht door PE1PQX »

"ik heb belang bij de ouden om betere filtering te kunnen testen"... of zoiets.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: storing geen plc homeplug?

#14 Bericht door pe1pal »

pa4ps schreef:Ik had hier hetzelfde van een replacement adapter. Dit betrof de directe buren. Werd ik niet echt vrolijk van. Heb maar een nieuwe voor hun gekocht en probleem is over. Ook de probleem met de plc wat ik had was over maar is er sinds kort weer. KPN had hun nieuwe plc kastjes gegeven die genotcht zijn maar de oude mochten ze houden. Nu heb ik een vermoeden dat ze die oude ook weer gebruiken. Het is niet de plc zelf wat ik hoor maar een Motorola ontvanger wat eraan zit. Dat knapt er overheen. Als ik met wereldontvanger ga lopen is het zeker een meter of 30 te horen. Ze zitten bij mij een meter of 50 vandaan. Vind het raar als ik zeg dat ik wel belang bij de oude heb...Eigenlijk moeten ze weer terug opgestuurd worden. Of beter ter plekke kapot slaan dat brut.

Hoop dat KPN snel nieuwe voor je regelt Paul..

Peter
Hoi allemaal, ja peter ik zou ze alsnog innemen, je kunt altijd noemen dat ze nader onderzocht moeten worden om het probleem nader te verhelpen o.i.d .
Desnoods vraag je KPN of zij ze willen innemen aangezien men zich niet aan de vervanging houdt...
Nu is de actie natuurlijk voor niets geweest!
Lijkt me dat KPN daar ook niet blij van wordt :(
73'
Paul -PE1PAL

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: storing geen plc homeplug?

#15 Bericht door Math PD0MAT »

pe1pal schreef:De CE markering kan volgensmij ook wel opgeheven worden.
Nou, beter iets dan niets toch?
De CE lijkt soms onvoldoende, maar kan je je voorstellen wat voor een ellende er allemaal aangesloten gaat worden zónder dat keurmerk?

Plaats reactie