storing door Nefit CV

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

storing door Nefit CV

#1 Bericht door pa0sjm »

Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met stoorsignalen uit een Nefit CV installatie ?
Het gaat bij mij om een wat oudere HCR 30 Combi en die straalt in op mijn ontvanger(s) .
Dat is waarneembaar als een soort gierend geluid welk zo om de 18 kHz optreedt op diverse
banden . Zoals 12 , 15 en 17 m .
Als ik de antennekabel los neem is de storing weg .
Mail naar Nefit geeft als antwoord dat het bij hen niet bekend is en er niets aan kunnen doen .
Dit lijkt me wat vreemd , dus heb ik ook Agentschap Telecom een mail gestuurd met mijn
verhaal . Nu maar hopen op een reactie .
Maar ..... graag ervaringen van anderen . Het schijnt dat Valiant wel meewerkt .
73 , Stef pa0sjm
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: storing door Nefit CV

#2 Bericht door andre »

Vaillant is enige jaren geleden al eens op straffe van en hoge dwangsom op de vingers getikt door AT.
Ging toen om de thermostaat van een hele serie ketels meen ik die op vhf de nodige onrust gaf.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: storing door Nefit CV

#3 Bericht door pa0sjm »

andre schreef:Vaillant is enige jaren geleden al eens op straffe van en hoge dwangsom op de vingers getikt door AT.
Ging toen om de thermostaat van een hele serie ketels meen ik die op vhf de nodige onrust gaf.
OK Andre ... ik kan nu alleen maar wachten op een reactie van Agentschap Telecom .
Trouwens ... ik hoor de CV ook op andere banden ... en dan steeds ongeveer om de 18 kHz .
Dus op 12 m , 15 m en ook17 m .
Ik meen begrepen te hebben dat Valiant wel meewerkte om oplossingen te bieden .
73 .
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: storing door Nefit CV

#4 Bericht door Steef »

Wat voor een antenne gebruik je, en hoe ver van de ketel hangt deze?
Wie praat luistert niet

TheoDorus
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2012, 11:54

Re: storing door Nefit CV

#5 Bericht door TheoDorus »

Hier het zelfde probleem bij mijn buurman zijn Nefit combi ketel.
Storing inderdaad ongeveer om de 20 Khz.
We zijn er nog mee bezig Nefit doet moeilijk maar weet dat er ketels zijn die dit doen.
Kwamen met het zelfde verhaal al bij jou.
Maar hun ketels storen niet zeggen ze! HI
Gierend geluid komt overigens door de ventilator luister maar eens goed voor die op toeren komt.
Als je er op doorhamerd bij Nefit zeggen ze op een gegeven moment dat hun ketels niet storen maar dat jouw apparatuur niet in orde is en dat je dat maar moet laten repareren of beter moet afschermen??????

Groetjes Theodorus.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: storing door Nefit CV

#6 Bericht door andre »

De dwangsom die toen aan Vaillant is opgelegd heeft een hele poos op de AT site gestaan. Misschien is deze nog te vinden.
Mogelijk dat je daarmee deze arrogante houding van Nefit kan doen veranderen.

Ook hier op het forum is dit veel besproken maar kan het zo snel niet vinden.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PD0VDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 okt 2010, 20:50

Re: storing door Nefit CV

#7 Bericht door PD0VDE »

@pa0sjm,
Hierbij mijn bevestiging.
Ik heb zelf heb ook een combiketel van Nefit.
De storing die je beschrijft komt goed overeen met wat ik hier hoor.
Vooral de variatie in toeren van de ventilator valt erg op.

Zelf heb ik er nog geen oplossing voor kunnen vinden. Ben laatste jaren zeer weinig thuis actief op HF, door alle storingen in de woonwijk.

Als je er behoefte aan hebt, kan ik type en bouwjaar voor je opzoeken.

Gr Stefan.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: storing door Nefit CV

#8 Bericht door EMCees »

Er zijn geen normen voor dit soort ketels die stralen.. onder de 30 MHz. Wel voor de conducted emissie.
Ik denk dat de motorsturing het probleem veroorzaakt. Weet iemand hoe die in elkaar steekt, is het een DC motor of een AC motor met frequentie regelaar?

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: storing door Nefit CV

#9 Bericht door pa0sjm »

Graag wil ik U allen bedanken voor de reacties . Ik had dus Nefit gemaild met de beschrijving van de klacht en ze reageerden met de mededeling dat het probleem bij hen niet bekend was en dat ze er niets aan konden doen . Agentschap Telecom " ingeschakeld " en die maakten een afspraak om bij mij te komen meten ( testen ) Ondanks het feit dat de CV al wel 15 jr oud was vonden ze dit toch wel interessant . Na enkele dagen zou men dus komen . Maar .... het is sterk maar waar !!! In die volgende dagen bleek dat de boiler inwendig lek was , dit is te zien aan de druk in het systeem welke opliep naar bijna 3 bar . Reparatie was niet zinvol , vanwege leeftijd en kosten was het beter om een nieuwe CV te nemen en dat is inmiddels gebeurd . Fluks de afspraak met Telecom geannuleerd .. dat kon nog net !
Maar ik mag zeggen dat Telecom zeer adequaat heeft gereageerd .
Hoewel het probleem dus is opgelost .. alhoewel op een andere manier , vind ik het een beetje jammer dat de test door Telecom niet doorging ... was best wel interessant geweest om een mee te maken hoe een en ander wordt aangepakt .
Dus ... dit onderwerp kan als afgesloten worden beschouwd .
73 , Stef
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: storing door Nefit CV

#10 Bericht door pa0sjm »

TheoDorus schreef:Hier het zelfde probleem bij mijn buurman zijn Nefit combi ketel.
Storing inderdaad ongeveer om de 20 Khz.
We zijn er nog mee bezig Nefit doet moeilijk maar weet dat er ketels zijn die dit doen.
Kwamen met het zelfde verhaal al bij jou.
Maar hun ketels storen niet zeggen ze! HI
Gierend geluid komt overigens door de ventilator luister maar eens goed voor die op toeren komt.
Als je er op doorhamerd bij Nefit zeggen ze op een gegeven moment dat hun ketels niet storen maar dat jouw apparatuur niet in orde is en dat je dat maar moet laten repareren of beter moet afschermen??????

Groetjes Theodorus.
Theodorus ... je zou dus ook eens Agentschap Telecom kunnen vragen . Stuur desnoods een mail met de omschrijving van de klacht en zie wat er gebeurt .
Bij mij wilde men dus wel komen meten ... zie mijn bericht aan het eind van dit item .
gr en succes .
Stef , pa0sjm
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: storing door Nefit CV

#11 Bericht door pc1mb »

Ik heb hier een recentere Nefit (Smartline) mét bijbehorende thermostaat en geen problemen. Misschien alleen iets van de oudere modellen?

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: storing door Nefit CV

#12 Bericht door pa0sjm »

PD0VDE schreef:@pa0sjm,
Hierbij mijn bevestiging.
Ik heb zelf heb ook een combiketel van Nefit.
De storing die je beschrijft komt goed overeen met wat ik hier hoor.
Vooral de variatie in toeren van de ventilator valt erg op.

Zelf heb ik er nog geen oplossing voor kunnen vinden. Ben laatste jaren zeer weinig thuis actief op HF, door alle storingen in de woonwijk.

Als je er behoefte aan hebt, kan ik type en bouwjaar voor je opzoeken.

Gr Stefan.
Inderdaad ... het was de ventilator ... heb inmiddels andere CV .
73 , Stef .
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Plaats reactie