Amateur Overleg 13-03 > PLC Homeplug

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Paul PD0PSB

Amateur Overleg 13-03 > PLC Homeplug

#1 Bericht door Paul PD0PSB »

Tot mijn vreugde is PLC/Homeplug in het laatste Amateur Overleg terecht weer aangekaart.

Ditmaal is de vraag geplaatst waarom PLC/Homeplug (in tegenstelling tot andere apparatuur) de EMC generieke norm of directieve mag overschrijden.
1 mei zal AT daar uitsluitsel over geven. Ik ben zeer benieuwd!

AT geeft ook aan dat er "te hoge verwachtingen" zijn ten aanzien van een schoon spectrum.

"Te hoge verwachtingen" lijkt mij een niet te staven en daarom irrelevant begrip.
De ons omringende apparatuur moet voldoen aan de EMC normen die daarvoor gelden.
Zo niet, dan mogen wij amateurs in alle redelijkheid verwachten dat daar iets aan gedaan wordt.
Dat zijn m.i. geen "te hoge" verwachtingen, maar is handhaving van overeengekomen normen.

Tot zover deze update.
73
Paul
PD0PSB

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Amateur Overleg 13-03 > PLC Homeplug

#2 Bericht door pa4o »

Dank je Paul.
Ben nu ook de klos, 1 van de buren heeft ook zo'n ding aangeschaft.

Peter

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Amateur Overleg 13-03 > PLC Homeplug

#3 Bericht door xxxx »

Dag peter,

Wat ga je ermee doen? En als je er wat mee gaat doen hoe ga je het uitleggen.
Heb er hier nog geen last van, maar zit al op de dag te wachten dat ik er last van krijg.....En ja leg het dan maar eens uit aan iemand die totaal geen kaas heeft gegeten van onze hobby.

Gr Jelle

Paul PD0PSB

Re: Amateur Overleg 13-03 > PLC Homeplug

#4 Bericht door Paul PD0PSB »

Een van de eerste dingen die je moet doen is een zo "normaal" mogelijke portable wereldontvanger meenemen en demonstreren wat er gebeurt als je de Homeplugs aan/uit zet.

Als er uit een normale radio opeens een boel "takkeherrie" komt maakt dat veel meer indruk dan onze onbegrijpelijke ham apparatuur.
Op die manier begrijpt men beter dat iedere willekeurige radio hier enorm last van heeft en niet alleen de 007 apparatuur van een enkele hobby "freak".
Ook is men vaak zeer verbaasd dat Homeplug "straalt" (modewoord), daar is zich bijna niemand van bewust.
Zo'n simpele wereldontvanger in AM mode laat het akelige Homeplug gekraak en gepiep prachtig horen.

Als dat eenmaal duidelijk is kun je voorzichtig je expertise/licentie tonen en vertellen waar de korte golf nog meer voor gebruikt wordt.
Een demonstratie van een Trans-Atlantisch luchtvaart kanaal met veel activiteit maakt vaak erg veel indruk.

Als je dan de Homeplugs aanschakelt en KLM1034 in verbinding met Santa Maria valt opeens helemaal weg, krijg je gegarandeerd een bezorgde frons op het voorhoofd van je buurman :-)

73
Paul
PD0PSB

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Amateur Overleg 13-03 > PLC Homeplug

#5 Bericht door pa4o »

Ik heb gister contact gehad met AT maar ze kunnen er niks aan doen. Moet zelf even zoeken wie het is en dan maar hopen dat ze wat hebben van KPN. Die hebben ook ge-notch homeplug brut. Die kunnen ze gratis omruilen als hun dat willen. Als ze een ander merk hebben kreeg ik als antwoord hoe lief ik mijn hobby heb en dan zelf maar wat voor hun kopen. Dat wordt uiteraard te gek. Heb hier rondom huizen om mij heen staan. Dus eerst maar eens zien wie het is. Gelukkig ken ik de meeste wel en iedereen weet wel wat ik doe. En wat Paul zei over een wereld ontvanger meenemen naar de mensen toe is een zeer goed idee. Ik heb last hier vanaf de 160m tot aan de 10m aan toe in AM. Om de zoveel Khz zit een piek en ertussen zit gewoon over de gehele korte golf een brom. De 10m is redelijk schoon. Op de 20m is het meestal ook een drama. In ieder geval ik was zo flauw als een potje met peren van dat antwoord die ik kreeg. Daar heb ik nu al mijn moeite voor gedaan om op deze banden te mogen uit komen :evil:

Peter

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Amateur Overleg 13-03 > PLC Homeplug

#6 Bericht door PE7EB »

Het meest gestoorde in dit geheel is dat er strenge eisen gesteld worden aan de uitstraling van "onze" ontvangers, maar dat die commerciële PLC/PLT klerezooi er vrolijk op los mag storen!
Oplossing is trouwens simpel, al die commerciële ratten weg uit de commissies die de normen en dergelijke opstellen en hier alleen nog maar wetgever, en ethergebruikers in laten plaatsnemen. "Wij maken de regels en jullie maken een product wat daar binnen kan werken, niet andersom!"
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Amateur Overleg 13-03 > PLC Homeplug

#7 Bericht door Steef »

Als het zo is dat het maar mag, en ik krijg er last van, dan zet ik zo veel troep in de lucht en op het net, dat er in de wijde omtrek geen homeplug meer verbinding maakt met wat dan ook.
Wie praat luistert niet

Paul PD0PSB

Re: Amateur Overleg 13-03 > PLC Homeplug

#8 Bericht door Paul PD0PSB »

Steef schreef:Als het zo is dat het maar mag, en ik krijg er last van, dan zet ik zo veel troep in de lucht en op het net, dat er in de wijde omtrek geen homeplug meer verbinding maakt met wat dan ook.
Troep in de lucht zetten is verboden.

Je antennes zeer regelmatig testen op alle banden (en dan vooral 's avonds rond digibox TV tijd) is wel aan te raden.
Daardoor weet je zeker dat je SWR altijd goed is en je geen storing aan anderen veroorzaakt :lol:

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Amateur Overleg 13-03 > PLC Homeplug

#9 Bericht door PH2LB »

Hier in de buurt valt het volgens mij nog mee. (veel wifi en laptop gebruikers).

Maar ik denk dat ik morgen eens bij onze used products winkel langs ga. Daar liggen soms setjes voor 2 tientjes. Eens een paar testen doen en een demo kitje mee maken.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Amateur Overleg 13-03 > PLC Homeplug

#10 Bericht door pa3dsc »

Ziet er niet zo best uit.


• Op 145 MHz mag er dus op 10 meter afstand een veldsterkte zijn van 30
dB(µV/m). Stel dat je dit signaal ontvangt met een dipoolantenne van 0 dB
gain die aangesloten is op je zendontvanger via een ‘goede’ coaxkabel (bv.
demping van 1 dB) dan geeft dit een spanning van ≈17 dB(µV) 1 op de
antenne-ingang, wat overeenkomt met een S-meter aanwijzing van ruim S9.
Gelukkig is het voor de HF-banden een stuk gunstiger omdat daar de S-meter
20 dB minder gevoelig is.

Het hele artikel :

http://www.agentschaptelecom.nl/binarie ... toring.pdf

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Amateur Overleg 13-03 > PLC Homeplug

#11 Bericht door xxxx »

Peter dat is zeer vervelend om te horen zeker na zo'n K@T reactie van AT.....Je zou toch zeggen dat ze iets meer voor ons zouden mogen beteken maar goed dat ter zijde.
Idd dan maar even op pad om te kijken waar het vandaan komt en een goed gesprek aan gaan.....En anders inderdaad letterlijk experimenteel radio onderzoek doen met een flinke PA dan komen ze vanzelf wel naar jou toe :) Alleen de kans is dan groot dat de verkeerder buurman komt (Mijn boxen op mijn computer komen chinezen uit :D )

Hopelijk vindt je de juiste oplossing.....Hou ons op de hoogte!
Suc6

Gr Jelle

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Amateur Overleg 13-03 > PLC Homeplug

#12 Bericht door pc1mb »

Paul PD0PSB schreef:Een van de eerste dingen die je moet doen is een zo "normaal" mogelijke portable wereldontvanger meenemen en demonstreren wat er gebeurt als je de Homeplugs aan/uit zet.

Als er uit een normale radio opeens een boel "takkeherrie" komt maakt dat veel meer indruk dan onze onbegrijpelijke ham apparatuur.
Op die manier begrijpt men beter dat iedere willekeurige radio hier enorm last van heeft en niet alleen de 007 apparatuur van een enkele hobby "freak".
Ook is men vaak zeer verbaasd dat Homeplug "straalt" (modewoord), daar is zich bijna niemand van bewust.
Zo'n simpele wereldontvanger in AM mode laat het akelige Homeplug gekraak en gepiep prachtig horen.

Als dat eenmaal duidelijk is kun je voorzichtig je expertise/licentie tonen en vertellen waar de korte golf nog meer voor gebruikt wordt.
Een demonstratie van een Trans-Atlantisch luchtvaart kanaal met veel activiteit maakt vaak erg veel indruk.

Als je dan de Homeplugs aanschakelt en KLM1034 in verbinding met Santa Maria valt opeens helemaal weg, krijg je gegarandeerd een bezorgde frons op het voorhoofd van je buurman :-)

73
Paul
PD0PSB
He-le-maal mee eens. Dit werkt bij plasma tv's en dergelijke trouwens ook, zelfs met een doodgewone middengolf radio.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Amateur Overleg 13-03 > PLC Homeplug

#13 Bericht door Steef »

Paul PD0PSB schreef:
Steef schreef:Als het zo is dat het maar mag, en ik krijg er last van, dan zet ik zo veel troep in de lucht en op het net, dat er in de wijde omtrek geen homeplug meer verbinding maakt met wat dan ook.
Troep in de lucht zetten is verboden.


73
Paul
PD0PSB
Eeuuhh. Nee!

Dat zegt AT toch!
Zij kunnen wettelijk gezien niks tegen die bud pluggen doen.

Dus als ik er een stuk of 10 in gebruik neem, laat deze de hele dag data rondpompen, dan is dat legaal.
En kan het gebeuren dat deze storing veroorzaken die andere apparatuur dan weer oppikt en ook op het laagspanningsnet zet. Of per ongeluk in de ether.

De wereld ontvanger oplossing is natuurlijk beter, maar ja, als men daar niet aan wil.
Wie praat luistert niet

Paul PD0PSB

Re: Amateur Overleg 13-03 > PLC Homeplug

#14 Bericht door Paul PD0PSB »

Steef schreef: Dat zegt AT toch!
Zij kunnen wettelijk gezien niks tegen die bud pluggen doen.
Dat kunnen ze wel maar dat willen ze niet, of ze hebben "opdracht" dat niet te willen ;-)

1 mei gaat AT duidelijk maken waarom PLC (in tegenstelling tot iedere andere apparatuur)niet aan de generieke normen en EMC directive hoeft te voldoen. Ik ben zéér benieuwd naar de uitleg!

Ik hoop niet dat we hetzelfde merkwaardige verhaal krijgen als in Engeland of als je aanklopt bij E.U.
Daar blijft men steevast volhouden dat er voor PLC nog geen norm is en dat er om die reden een nieuwe gemaakt moet worden.

Oftewel de drogredenatie: iedereen die iets op de markt brengt dat niet kan voldoen aan de huidige normen, moet daarom maar een nieuwe "privé"-norm krijgen.

73
Paul
PD0PSB

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Amateur Overleg 13-03 > PLC Homeplug

#15 Bericht door EMCees »

Nogmaals Normen zijn geen wetgeving. De EMC richtlijn wel.

Er zou eens een rechtszaak over gevoerd moeten worden, mijns inziens wordt er in Duitsland beter gehandhaafd dan in NL.
Dar worden ook plasma televisies uitgezet als een amateur er last van heeft. In NL niet.
Het voldoen aan een norm betekend alleen maar dat je een vermoeden hebt dat je aan de wetgeving voldoet, let op het woord vermoeden.

73
PF0emc op persoonlijke titel.

Plaats reactie