AT, Bedankt...

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

AT, Bedankt...

#1 Bericht door andre »

Ergens in januari een storing gemeld aan het AT via de website.
De storing behelsde een signaal op 2 meter welke bij mij was te ontvangen met 60 over S9, frequentie slingerend tussen de plm 145,300 en 145.600MHz. Signaal bestond uit een verschrikkelijk brom met wisselende amplitude, waardoor ook de bandbreedte enorm was. Ik ben toen zelf op onderzoek uit gegaan en kwam terecht bij een versterker of distributie kast van ZIGGO...Daar was het signaal op mijn porto en op mijn IC-R20 het hardst.
Deze informatie dus doorgegeven aan het AT bij mijn eerste melding.
Een kleine week later telefonisch benaderd door het AT, ja hoor, het komt uit dit kastje. Verhaal verder was dat ze alle moeite hebben gedaan om de juiste persoon te vinden van ZIGGO die de mogelijkheid had om de kast te kunnen openen. Dit gebeurde dan ook, een week later. Helaas kon ik daar niet bij zijn, dus het AT belde mij op om de stand van zaken terug te koppelen. Wat schertste mijn verbazing te horen te krijgen dat de bewuste storing nietuit deze kast bleek te komen. Waar dan wel vandaan?
Dat gingen de heren verder onderzoeken. Zo hebben ze tot twee maal toe bewoners van aangrenzende woningen bezocht om in de woningen te kunnen meten. Helaas, daar was niets te meten...of misschien toch? Bij één woning was het signaal rond de wandcontactdoos aan de gevelzijde wel erg hard ineens. Eigenlijk was daar niets mee te beginnen, maar mogelijk wel bij de woning die daar dan weer achter zat. Aldus opgetogen naar de buren, welke echter niet thuis bleken te zijn.

AT heeft daar dan een briefje in de bus achter gelaten om met die bewoners een afspraak te kunnen maken. Dit had de eerste keer geen effect, dus dan nog maar een briefje in de bus, dit keer een blauwe met logo van AT. Dat bleek te helpen.
Afspraak gemaakt en vandaag stond het AT dus daar in de woning om te kunnen meten.
Let wel, dit was dus welgeteld de 5e keer ter plaatse voor mijn melding!

Ik werd dus vanmorgen onverwachts gebeld door het AT, door de man die daar nu ter plaatse was en kon mij melden dat het was gevonden...
Het bleek een oude, niet meer gebruikte Akai videorecorder te zijn, die nog netjes onder stroom stond. Het ding zat aardig ingebouwd dus de man heeft nog de nodige moeite moeten doen om het ding te kunnen uitschakelen.
Klein detail...afstand tussen mijn antenne en de recorder is ongeveer 300 meter! :mrgreen:

Wat is nu het moraal van dit verhaal. Je leest nogal wat negatieve ervaringen over het AT, al of niet gestaafd op ervaring of van horen zeggen, maar dit is voor mij nu de 3e keer dat het AT mij ter wille is geweest met een storingsprobleem, en alle drie naar tevredenheid opgelost.

AT, Hulde en bedankt Dhr Geertsen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: AT, Bedankt...

#2 Bericht door PA2LO »

Leuk om te horen, en fijn dat je van de storing bent verlost!

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: AT, Bedankt...

#3 Bericht door coolepascal »

Ja, zo ken ik het AT ook.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: AT, Bedankt...

#4 Bericht door PA4JAN »

Knap werk ook van het AT

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: AT, Bedankt...

#5 Bericht door xxxx »

Jeetje. zo zie je maar weer wat allemaal wel niet voor die ellende kan zorgen.
Goed werk van AT mag ook wel eens gezegd worden :!:

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: AT, Bedankt...

#6 Bericht door PE7EB »

Goed opgelost en zo hoort het ook :)

De (veld)medewerkers van het AT doen ook zeker nog wel wat ze kunnen binnen de hen opgelegde kaders.
Moet ook voor hen frustrerend zijn, dat het door falend beleid vaak "dweilen met de kraan open" is.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Theo

Re: AT, Bedankt...

#7 Bericht door Theo »

Net gisteren een klacht gemeld bij het AT, over een storende voeding brom rond de 500 KHz en smerend richting de 160 meter.
Kan de dader niet pressies uit peilen, maar wel met zekerheid zeggen 1 van deze 2 huizen moet het zijn.
Afstand tot mijn antenne is 200 meter :shock:

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: AT, Bedankt...

#8 Bericht door PA2OLD »

Punt gave actie van het AT!!
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: AT, Bedankt...

#9 Bericht door pa5cal »

Wat doet het mij deugd dit te lezen zeg ;)

Vaak is het inderdaad alleen maar het negatieve spul wat ik tegen kom, omdat mensen nu eenmaal eerder hun frustraties uiten dan de positieve zaken. ulde voor AT en voor de poster ;)

-P

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: AT, Bedankt...

#10 Bericht door pa1bvm »

zouden de " mannen" van het AT dit soort acties nou ook veel leuker vinden dan ergens een 3-meter zendertje met bijbehorende puber uit de lucht te halen ??
( niet te verwarren met de Kilowatten FM stations met veel bier en nederlandse muziek )

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: AT, Bedankt...

#11 Bericht door PA2EFR »

Zo'n storing heb ik zelf eens opgelost die zich voordeed op de ingang van PI3GRN. Ook een brom die de squelch steeds open hield.
Door te peilen kwamen we bij een studentenflat uit, en daar hebben we verdieping voor verdieping stroomloos gemaakt, hetgeen veel verontwaardig geroep veroorzaakte.
Zo kwamen we bij een zelfbouw hobbycomputer uit waarvan de videomodulator harmonischen op 145.150 maakte.
Even het spoeltje uitgerekt en het probleem was opgelost. ;)
Dat was ergens in de jaren '70.

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: AT, Bedankt...

#12 Bericht door PA4JAN »

Ik kan dit verhaal met een vrieskist in de schuur

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: AT, Bedankt...

#13 Bericht door pa3kc »

Zeer toffe actie van het AT! :D

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: AT, Bedankt...

#14 Bericht door andre »

PE7EB schreef:Goed opgelost en zo hoort het ook :)

De (veld)medewerkers van het AT doen ook zeker nog wel wat ze kunnen binnen de hen opgelegde kaders.
Moet ook voor hen frustrerend zijn, dat het door falend beleid vaak "dweilen met de kraan open" is.
Dat klopt inderdaad. Dat is ook de reactie die ik uitlokte als het gaat om PLC storing.

Ik heb ook nog incidenteel last van denkelijk een plasma tv ergens in een appartementen complex zeer dichtbij. Hier gaat het AT echt in beginsel haar vingers niet aan branden. Als ik weet waar daadwerkelijk de tv staat, en ik kom er met de eigenaar, al of niet met medewerking van de fabrikant, niet uit, kan ik het AT informeren.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: AT, Bedankt...

#15 Bericht door PE7EB »

Uitgaande dat de basis van de norm is: "Gij zult niet storen" zou het allemaal heel simpel moeten zijn.
Alles wat geen zender, ontvanger of zend-ontvangers is mag geen elektromagnetische golven uitstralen.

Het probleem zit hem in het feit dat ook de fabrikanten van PLC/PLT en andere troep zitting hebben in de commissies die de normen en regels vaststellen, daar hebben zij eigenlijk helemaal niets te zoeken! Daar zouden alleen maar vertegenwoordigers van de wetgevers en de ethergebruikers zitting in moeten hebben.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie