...

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

...

#1 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: televisie coax...

#2 Bericht door coolepascal »

Charles, Goede coax scheelt enorm, bedenk op welke hoge freqs je zit en wat dat op een redelijke afstand uitmaakt.
Het gaat niet om enorme verschillen maar het verschil tussen goede en slechte coax is zeker merkbaar.
Goede splitters is ook relevant ga er maar van uit dat je in een gunstig geval voor elke keer splitten 6dB kwijt raakt (reken er maar op dat het veel meer is)
misaanpassingen zijn ook een boosdoener, goedkope plugjes gebruiken zorgt voor een misaanpassing... voor jouw geen probleem ? nou voor je buurman wel, het hele (passieve) systeem beinvloed zichzelf.
TV uittrekken omdat je op vakantie bent ? -> misaanpassing
Extra VCR er tussen -> geheid gelazer ivm met extra RF op de kabel (denk maar niet dat het HF signaal enkel op de uitgang staat)
Zo zijn er nog een aantal factoren die meespelen.
Zelf kabel providertje spelen is niet zo evident als je zou denken.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: televisie coax...

#3 Bericht door Ton_O_E »

Ik heb ooit zo'n coax bij een bouwmark meegenomen 10m 2 euro uit de supervoordeelbak.
Als ik die kabel tussen mijn tv doe, blijft er niks van het beeld over, terwijl ik normaal perfect beeld heb!
Toen ik de kabel door knipte, viel het op, dat de diameter nihil is, en het scherm kun je eigenlijk geen scherm noemen.
Eigenlijk is het niet meer dan 10m pvc
30 euro lijkt me weer een beetje veel van het goede, maar 2 euro is iig te weinig
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: televisie coax...

#4 Bericht door PE7EB »

Beroepsmatig heel goede ervaringen met KoKa 799 van Hirschmann.
Ook voor het stuk tussen de wanddoos en de TV, in combinatie met haakse, dan wel rechte stekers van hetzelfde merk.
Werk altijd heel zorgvuldig, 1 "apenhaartje" van het scherm, wat sluiting maakt naar de kern, en je zoekt je wezenloos waar het zit.
Daarom ook eigenlijk elke kabel die je maakt Ohms doormeten voor je hem gebruikt.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#5 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: televisie coax...

#6 Bericht door 19DT2120 »

Die Profigold is zeker overdreven ,werd volgens mij ook als super deluxe 100hz coax :? verkocht .
Zoiets knijpen we gewoon zelf en als het echt moet drukken we er nog zelf een paar klem frietjes er omheen !
Zo heb je je eigen hocus pocus kabel voor een paar euro's.
Ik gebruik hier zelf ook koka met krimp connectors en een multi-tap werkt perfect.
Soms weet ik het ook niet meer.........

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: televisie coax...

#7 Bericht door xxxx »

Goed stukje kabel wordt door veel mensen onderschat......Echter worden de kabeltjes soms ook voor absurde prijzen en kreten verkocht of zou het een wonder kabel zijn.
Was/ben zeer veel bezig geweest met audio (Audiophile) zoals het ook wel genoemd wordt.....Nou je wil niet weten wat voor belachelijke prijzen je daar soms voorbij ziet komen voor een interlink kabeltje getallen met drie nullen is er soms niks bij......En er zijn mensen die kopen dat soort kabeltjes of was het een broodje bij de bakken :?

Maar goed, zo zie je maar weer wat een betere kabel dus voor je analoge tv signaal kan doen.

Groeten Jelle

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: televisie coax...

#8 Bericht door 19DT2120 »

Wat dacht je dan van die zogenaamde speciale usb en utp kabels waar ze honderden euro's voor vragen terwijl die gene die het aanschaft niet snapt het werkt of niet werkt!
Soms weet ik het ook niet meer.........

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: televisie coax...

#9 Bericht door xxxx »

idd of de welbekende HDMI kabels

http://news.cnet.com/8301-17938_105-200 ... -the-same/

Groeten Jelle

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: televisie coax...

#10 Bericht door EMCees »

Gewoon een knappe coax bij koka of coax 12 en met de goed full metal connectoren.

Nee niet de veredelde kroonsteentjes als coax connector, dan vraag je om problemen,, zeker met dat digitale televisie gedoe.


Dus goed ecoax, goede connectoren, en dan geen gezeik

pe1hzg
Berichten: 923
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: televisie coax...

#11 Bericht door pe1hzg »

Zoals wellicht bekend, zitten de DVB-T zenders op andere kanalen als waar vroeger de analoge zenders zaten. De kabelboeren hebben destijds de kabelnetwerken ingericht waarbij ze de frequenties van de analoge terristische zenders mijdden op hun kabelnetwerk. Toen de DVB-T zenders "erbij" kwamen, waren er dus problemen te verwachten omdat de DVB-T zenders dezelfde frequenties gebruikten als de analoge zenders op het kabelnet.

De kabelboeren hebben hun kabelfrequenties *niet* aangepast, om diverse redenen was dit niet goed mogelijk, of helemaal onmogelijk (het gaat te ver om nu een HFC netwerk uit te leggen, als er belangstelling is hoor ik het wel)

Het AT, toen nog een stuk "technischer" gedreven als nu, heeft destijds onderzoek gedaan naar de storingskans van deze ontwikkelingen. Daaruit bleek dat de *pluggen* zo mogelijk een nog belangrijkere factor waren als de kabel zelf. De pluggen van de bouwmarkt waren, zonder uitzondering, compleet ongeschikt. Ik heb jarenlang het advies gegeven dat zo'n bouwmarkt beter een rolcontainer voor zou moeten laten rijden en dan het hele "coaxkabel-rek" in de bouwmarkt domweg leegschudden. Dat is eigenlijk nog steeds zo, maar het is beter nu als je goed zoekt.

Helaas kan ik dat rapport niet meer terugvinden op de website. Wel is destijds, bij het starten van DVB-T zenders, berekend hoeveel klagers gewoon nieuwe kabels en connectoren zouden moeten krijgen, en of daarmee de klachten de wereld uit zijn - dat was eigenlijk altijd zo, de kabel-infrastruur is goed dicht, met de afscherming in een toestel is ook niks mis, het gaat mis op de bedrading ertussen. Een paar informatiebrieven, een callcentre en een stapel materiaal voor klagers en het probleem is destijds nauwelijks in het nieuws geweest. Zo doe je dat!

Het "kabelkeur" kenmerk is er destijds uit voortgekomen.

TIP: ik heb al jaren een rol *goede*, dubbel-afgeschermde coaxkabel liggen, en een paar Hirschmann coaxpluggen (de goede). Ik heb wel eens vragen gehad van buren over storingen en door het inzetten van deze spullen het TV-beeld in orde gemaakt. Buurman dankbaar natuurlijk, vragen over antennes komen er dan niet meer of hebben een hele andere achtergrond.. een goede manier om vrienden te maken!

Nog iets anders: de TS heeft het ook over reflecties en dergelijke. Geven slechte kabels en pluggen signaalverlies, ruis, en interferentie met DVB-T (wat er ook uitziet als ruis, maar "harder"), reflecties worden er niet door veroorzaakt. Ik vermoed daarom dat er ook problemen zijn met het aansluiten: een vaak (!) terugkomend probleem is incorrect aansluiten van de afscherming.

Hoe dan ook, met een rolletje kabel en een paar pluggen op voorraad (en zelf effe *goed* aansluiten - even studeren voor je op pad gaat!) kun je deze problemen omzetten in vriendelijke relaties. En dat kan, gezien sommige posts op dit forum, bij velen een welkom iets zijn. Doe er je voordeel mee!

Geert Jan

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: televisie coax...

#12 Bericht door pa5cal »

Wellicht kun je op de site van het AT nog wel het document terug vinden over het digitaal divident. Dit gaat om de 800mhz band voor gsm's.

Ook leuk is om te lezen hoe daar met statistiek geknutseld wordt om aan te geven dat de kans van verstoring op 800mhz nihil is, tenzij je naar TRT kijkt op de kabel, slechte pluggen en kabels hebt, en met je toestel binnen 3m van de tv zit... Die kasn werd gezien als minder dan 1%. Grappig echter is dat in een gemiddeld allochtoon huishouden die kans dus 100% is :)

-P

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: televisie coax...

#13 Bericht door PA0HJA »

Goed en duidelijk verhaal PE1HZG!

Ik ben zelf momenteel bezig om mijn kennis over dit onderwerp wat op te frissen / bij te schaven.
Hoewel ik Kabel-TV van UPC heb, heb ik toch maar besloten om ook weer een 80 cm sateliet schoteltje buiten neer te zetten voor de FTA (Free-To-Air, ongescrambled) uitzendingen van de Astra sateliet / RTL-Plus Duitsland.
Dit omdat voor het seizoen 2013 de Formule1 TV-uitzendingen helaas "achter de decoder" van Sport1 betaal-TV zijn gegaan.

Ik heb op EbaY (DL) advertenties voor coax kabels gelezen met 135 dB afschermings- (isolatie-?) demping, 5-voudige afscherming, Klasse "A+" enz.
Kreten als: Best geschikt voor HDTV (met de gekste resoluties erbij....), 3D....., "Echtes Kupfer", (nooit geweten dat er namaak-koper bestond.... :-) , ze bedoelen dan denk ik met niet-staal kern) zijn niet van de lucht.
Maar demping per 100meter en bij welke frequenties ed., evenals type / opbouw ed. of fabrikant van de kabel vind je er zelden bij.

Duidelijk voor de niet-techneut en de commercie opgesteld.
En dat is dan ook de reden dat ik daar kijk: De prijzen lijken redelijk tot goedkoop.
Maar toch mis ik de informatie zoals boven genoemd die ik als techneut wel erg graag zou willen hebben.

Ook een verhaal over de (juiste montage van de) te gebruiken pluggen ed. mis ik (Wat/hoe doe je dat netjes met die 5-voudige afscherming?) Ik neem aan dat ook hier geldt dat krimpen nog steeds het beste is?

Ik vind wel redelijke complete informatie over het type RG6F-KU van het merk "Venton":

http://www.venton.de/koaxkabel/download ... eutsch.pdf

Dit lijkt een goede kabel, in ieder geval op papier, ongeveer €45 - € 50 per 100m.

Of zijn er tegenwoordig nieuwe / andere kriteria waar je (ook) op moet letten?

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: televisie coax...

#14 Bericht door PA5COR »

Voor 75 Ohm coax satellite of in huis gebruik ik CT 125 coax kabel speciaal verliesarm voor satelliet en dus dubbel afgeschermd prima ook in huis.
Nooit geen problemen mee gehad, metalen afgeschermde aansluitbussen, klaar.
Iets goedkoper is Ct 100 dunner maar ook dubbel afgeschermd.

http://www.batt.co.uk/upload/files/ct125.pdf ook in wit verkrijgbaar bij de sat shops.
Laatst gewijzigd door PA5COR op 27 feb 2013, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: televisie coax...

#15 Bericht door pa8w »

Bij Gamma liggen mooie standaard witte coaxkabels van een bekend (populair) merk.
Volgens de opdruk op alle verpakkingen gaat het hier om kabel van 75dB.
Echt waar, er staat 75dB op...
Ga voor de lol maar eens kijken, maak er desnoods een uitstapje van :wink:

Misschien dat het ohm teken niet op ieders toetsenbord zit maar het lijkt hier duidelijk dat op het hele traject van verpakkingsontwerp to expeditie geen enkele techneut aan de noodrem heeft getrokken.
En als de opdruk wel klopt dan moet het -75dB zijn want het kabeltje versterkt niet. Overigens kan ik dan wel de beeldklachten plaatsen.
Misschien heeft het bedrijf wel helemaal geen techneut?

Groet,
Wil.

Ik kan zo bij die firma beginnen, want ik had 50dB in mijn posting staan i.p.v. 75dB... :oops:
Laatst gewijzigd door pa8w op 27 mar 2013, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Plaats reactie