storing op 20 meter door AWB 3HR thermo master

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1PAV
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2011, 09:37

storing op 20 meter door AWB 3HR thermo master

#1 Bericht door PD1PAV »

hallo
ik ben peer en sinds een paar maanden officieel zend amateur PD1PAV

nu heb ik dus een leuke radio gekocht /Yaesu 847

nu mijn probleem , ik heb ondekt waar de storing op 20 m vandaan komt , ja hoor de cv ketel .
als de stekker van de ketel in het stopkontact gaat 4 extra S punten QRM ,stekker er uit dan is het weg .

dus heb ik contact gezocht met de instalateur die ook de service doet , deze heeft de ketel nagekeken en alles 1 voor 1 geelimineerd , alleen de stuur print was de storende factor , deze heeft hij gewisseld , geen verschil .
ook op een accu dezelfde storing ,dus het lichtnet is ook van de baan

nu is AWB benaderd en ben ik benieuwd of deze een oplossing heeft , ze geven aan niet bekend te zijn met het probleem

heeft er iemand toevallig ook problemen gehad met deze ketel .en beter nog een oplossing

yaesu 847
hi end fed 10/20/40 /ook een dipool geprobeerd ,zelfde storing
tuner yaesu fc 20

mvg peer verbraak

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: storing op 20 meter door AWB 3HR thermo master

#2 Bericht door kees - pa3deb »

peerswarez schreef:hallo
ik ben peer en sinds een paar maanden officieel zend amateur PD1PAV

nu heb ik dus een leuke radio gekocht /Yaesu 847
Gefeliciteerd, dat is een goede keus
peerswarez schreef: heeft er iemand toevallig ook problemen gehad met deze ketel .en beter nog een oplossing
mvg peer verbraak
Wij hebben precies dezelfde ketel, maar helemaal geen storing.
Neem aan dat de installateur de aarding van de ketel goed gechecked heeft. Daar zou ik het zoeken. Succes!
73
Kees, PA3DEB

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: storing op 20 meter door AWB 3HR thermo master

#3 Bericht door EMCees »

randaarde controleren,
eventueel aardaansluitingen controleren.. die ook van de kast, als deze van metaal is, de aardpunten controleren of deze lak/emaille vrij zijn.
anders heeft de aarding geen zin.

Andere mogelijkheid kijken of het een commonmode stroom probleem is in samenspraak met de thermostaat

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: storing op 20 meter door AWB 3HR thermo master

#4 Bericht door pb1a »

Beste Peer,

Hier hetzelfde probleem. Zomers als de CV niet aanslaat geen last, maar als die aanslaat bijv. door de warme kraan aan te zetten is het weg. Binnenkort een Hy End Line Isolator uitproberen. Als he op de mantel van mijn coax binnen komt moet hopelijk aanzienlijk verminderen zie ook http://www.hyendcompany.nl/page4.php
Ik laat het weten. :mrgreen:

Gr. Anne PB1A.
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

PD1PAV
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2011, 09:37

Re: storing op 20 meter door AWB 3HR thermo master

#5 Bericht door PD1PAV »

bedankt voor de tips

randaarde in orde , de monteur van awb zelf is ook geweest en ik moet zeggen hij heeft echt zijn best gedaan om het op te lossen .
niet gelukt , alleen een feriet kern om de voeding van de ontstekings trafo gaf 1 signaal punt minder storing
ik ga nu de voedings kabel vervangen door een goed afgeschermde kabel ,want deze had de monteur niet bij zich ,
verder heb ik van hem geleerd dat een modulerende gasklep geregeld word met de ventilator en daar het vacuum van regelt het gasklep membraam , als ik het goed begrepen heb ,
verder was de monteur niet echt goed in electronica ,maar het toerental van de ventilator word zover ik weet ,geregeld door een oscilator op 20 Hz , maar dit is internet info die ik gevonden heb

verder heb ik ook een high end fed voor 10/20/40 m en hier heb ik ook dezelfde storing op hoor .
ik ga deze binnen kort van 6 naar 9 meter omhoog verplaatsen ,ik laat hier wel weten of dit scheelt ,toch 3 meter verder van de ketel
tot zover
grz peer
PD1PAV eindhoven

Plaats reactie