Ervaringen met de Radiocom PS-30 SWIII voedingen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pd5hw
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:42
Locatie: Wolvega
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Radiocom PS-30 SWIII voedingen

#16 Bericht door pd5hw »

Inderdaad, ook nog maar eens gemeten met een losse amperemeter. Die geeft aan 11.8 ampere bij 25 watt. 16 ampere bij 50 watt.

In ieder geval, de voeding werkt uit de kunst !

73's

Harrie PD5HW

www.pd5hw.eu

Gebruikersavatar
pa1dde
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:54
Roepletters: PA1DDE
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Ervaringen met de Radiocom PS-30 SWIII voedingen

#17 Bericht door pa1dde »

Inmiddels al meer mensen ervaring met de Radiocom PS-30SWIII voeding?

Deze voeding wordt ook onder andere merknamen aangeboden.
Op deze http://www.universal-radio.com/catalog/hamps/5587.html website zag ik wat merkwaardigs, zie onderstaande quote van deze website.
The QJE PS30SWIII switching power supply provides 13.8 VDC at 20 amps continuous, 30 amps surge. The output voltage is adjustable from 9 to 15 VDC. Red and black terminals on are the rear panel (30A). The backlit panel meter may be selected to display voltage or current. There is a Noise Off-Set control that can be adjusted to eliminate pulse noise from the power supply. Ripple is less than 100mV p-p at load. 6.1 x 2.8 x 8.1 inches 3.3 pounds (155x70x205mm 1.5 kg).
Een voeding is 'schoon' of niet, maar een voeding met een knop 'Noise Offset Control' om ongewenste pulsen uit de voeding te onderdrukken zet mij i.i.g. aan het denken.

Op marktplaats wordt deze Radiocom PS-30SWIII voeding ook aangeboden waar 30 Amp. continu geclaimd wordt. Beetje wazig allemaal.
Denk dat het toch een KP-O 8230 gaat worden :D

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Ervaringen met de Radiocom PS-30 SWIII voedingen

#18 Bericht door PA0HJA »

Die voeding met een knop 'Noise Offset Control' lijkt me zo gek nog niet.
De schakelende voedingen storen allemaal wel wat, zeker bij veel Watt.... ;-)

Als hij werkt zoals ik denk dat hij bedoeld is zou het best nuttig kunnen zijn:
De storing verschuiven naar een frequentie waar je er geen last van hebt door de timing in de schakelende voeding iets aan te passen.

Ik heb dit een keer ergens gelezen waar dit automatisch gedaan zou worden onder software control a.d.h.v. de op dat moment gebruikte frequentie.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
pa1dde
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:54
Roepletters: PA1DDE
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Ervaringen met de Radiocom PS-30 SWIII voedingen

#19 Bericht door pa1dde »

PA0HJA schreef:Die voeding met een knop 'Noise Offset Control' lijkt me zo gek nog niet.
De schakelende voedingen storen allemaal wel wat, zeker bij veel Watt.... ;-)

Als hij werkt zoals ik denk dat hij bedoeld is zou het best nuttig kunnen zijn:
De storing verschuiven naar een frequentie waar je er geen last van hebt door de timing in de schakelende voeding iets aan te passen.

Ik heb dit een keer ergens gelezen waar dit automatisch gedaan zou worden onder software control a.d.h.v. de op dat moment gebruikte frequentie.

PA0HJA
Bij veel Watt, staat de transceiver meestal in de tx-mode en heb je er geen last van. In de rx-mode zijn het enkele amperes wat van de voeding gevraagd wordt. Als er bij gering stroomverbruik aan een knop op de voeding gedraaid moet gaan worden om de storing in je receiver weg te draaien dan zeg ik flutvoeding :mrgreen:

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Ervaringen met de Radiocom PS-30 SWIII voedingen

#20 Bericht door PA0HJA »

Dat dan wel alléén maar als je maar één voeding voor maar één zendontvanger in simplex mode gebruikt............. ;-)

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
pa1dde
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:54
Roepletters: PA1DDE
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Ervaringen met de Radiocom PS-30 SWIII voedingen

#21 Bericht door pa1dde »

PA0HJA schreef:Dat dan wel alléén maar als je maar één voeding voor maar één zendontvanger in simplex mode gebruikt............. ;-)

PA0HJA
Akkoord, zoals in mijn geval :wink:

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Radiocom PS-30 SWIII voedingen

#22 Bericht door PD0AC »

Zo'n 'noise offset' potmeter betekent in essentie 'deze voeding stoort'. En dat doet 'ie ook. Op VHF/UHF heb je daar geen erg in, op HF - bij een lage bandruis en weinig QRM - wel. Ze zijn echter spotgoedkoop en prima bruikbaar voor de reparatiehoek.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Ervaringen met de Radiocom PS-30 SWIII voedingen

#23 Bericht door PA0HJA »

Ik lees net ergens dat de hier genoemde en geroemde "Radiocom PS-30 SW" voeding ook een potmeter heeft om "storing weg te filteren"......

Dus ook een "flutvoeding" volgens bepaalde defenities....... ;-)

Zonder gekheid, weet iemand hoe dat circuit qua principe in deze voeding werkt?
Misschien een link naar een schema o.i.d.?

PA0HJA
....The Singularity is near!

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Radiocom PS-30 SWIII voedingen

#24 Bericht door EMCees »

Waarschijnlijk wordt de flanksteilheid van de schakelende voeding beïnvloed.
Hoe steiler hoe meer storing, dus een trage flank stort minder.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Ervaringen met de Radiocom PS-30 SWIII voedingen

#25 Bericht door PA0HJA »

Zonder deze voeding specifiek te kennen (überhaupt zijn ook voor mij schakelende voedingen een aparte tak van elektronica "sport".... ;-) ), denk ik dat aan de pulsbreedte zitten, een gevaarlijke methode zou zijn.

Als ik het juist heb, vind de "transformatie" in dit type voedingen even simpel gezegd, plaats d.m.v. van een in pulsbreedte gemoduleerde, of beter gezegd gecontroleerde puls met een herhalings-frequentie van zeg, zo'n 40 tot 70 kHz.
De breedte van deze (primaire-) puls bepaalt de hoogte van de secundaire spanning(-en) en de en de daarop volgende "stabilisatie" is een conventionele afvlakking met condensatoren en evt. spoelen, wèl met dien verstande dat er via een soort "terugkoppeling" in de vorm van een slim elektronisch circuit, de pulsbreedte van de puls aan de primaire kant zodanig geregeld word dat de secundaire spanning netjes op de gewenste, b.v. 13.8 Volt blijft.
Volgens mij is het hierom denk ik gevaarlijk om de steilheid (=vorm) van de puls te variëren (levert volgens mij onherroepelijk secundaire spanningsverandering op?).

Ik denk eerder dat het een (kleine-) variatie van de pulsherhalingsfrequentie is, waardoor de storing verschuift in frequentie en misschien (weer-) preciezer in de bovengenoemde afvlakfilters valt o.i.d. ?

Maar ik laat me graag verbeteren door iedereen die er ècht verstand van heeft...... ;-)

PA0HJA
....The Singularity is near!

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Ervaringen met de Radiocom PS-30 SWIII voedingen

#26 Bericht door EMCees »

Volgens Jean Baptiste Fourrier is de flanksteilheid de boosdoener...
En niet zozeer het PWM signaal.
Hoe steiler hoe slechter. Dus als je de flank beinvloed van je PWM signaal ben je klaar..
Standaard truuk die ze ook toepassen in voedingen voorPC's anders komen ze niet door de nrom

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Ervaringen met de Radiocom PS-30 SWIII voedingen

#27 Bericht door PA0HJA »

Natuurlijk is het correct dat de flanksteilheid het aantal geproduceerde harmonischen beïnvloed en natuurlijk kun je hiermee in een schakelende voeding de geproduceerde storing verkleinen.

Ik trek Fourier dan ook niet in twijfel....... ;-)

Maar nog afgezien van de verhoogde warmte ontwikkeling in de schakel-transistoren (FET's) en effecten op het (hierdoor verlaagde-) rendement, mogelijk kleinere maximale uitgangsstroom e.d., lijkt me dit niet een instelling "voor de gebruiker", waar we het hier nu over hebben?
Zeker niet in het kader van een "CE" keuring!

Ik denk ook dat als je dit "netjes" wilt doen, je dan nog meer moet bij- en afregelen in een voeding?

PA0HJA
....The Singularity is near!

Plaats reactie