aardlek schakelt af bij zenden op 160m

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pa3fkn
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jul 2010, 16:28

Re: aardlek schakelt af bij zenden op 160m

#16 Bericht door pa3fkn »

nanko schreef:Ctje van 1 nano of zo over de pe aansluitingen van de aardlek schakelaar ?]
Zo sluit je uit dat er RF over de ingangen komt te staan.
1 nano is klein genoeg om geen invloed te hebben bij 50 Hz.
Nanko,

Een aardlekschakelaar heeft toch helemaal geen PE aansluiting. Het gaat toch om het stroomverschil tussen Fase en Nul welke wordt gemeten.

bedoel je de dat ik 1 nF over de fase en nul moet plaatsen?

Eric

pa3fkn
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jul 2010, 16:28

Re: aardlek schakelt af bij zenden op 160m

#17 Bericht door pa3fkn »

PA1A schreef:
nanko schreef:Ctje van 1 nano of zo over de pe aansluitingen van de aardlek schakelaar ?]
Zo sluit je uit dat er RF over de ingangen komt te staan.
1 nano is klein genoeg om geen invloed te hebben bij 50 Hz.
@Eric,
Als je naar iemand met ervaring (Nanko) luistert, is je probleem opgelost.

Volgens de regels van het spel zou je ook zendapparatuur, prima voeden zonder aardlekschakelaar...
Kabeltje vanaf de schuur/-garage (geen woonfunctie) trekken naar de radiokamer
Of die 1,6ohm..
Het is niet mijn aardlekschakelaar die eruit vliegt, maar die van mijn buurman. Als ik de boel achter de aardlek vandaan haal zal het probleem toch niet oplossen?

welke 1,6 Ohm bedoel je?

Eric

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: aardlek schakelt af bij zenden op 160m

#18 Bericht door EMCees »

Is het een holec of abb aardlek? Is het een combi dus overbelasting en aardlek?
ABB zijn nogal gevoelig voor RF als de groep(en) redelijk belast zijn.
Je zou een commonmode choke kunnen proberen.
Ik heb het gewoon met zes verschillende aardlek/combies geprobeerd tot er 1 niet gevoelig bleek.

maarja je moet ze maar tot je beschikking hebben.

pa3fkn
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jul 2010, 16:28

Re: aardlek schakelt af bij zenden op 160m

#19 Bericht door pa3fkn »

Cees,

de aardlekschakelaar is een Merlin Gerin 30 mA uit 1998. Hoe zie je zo'n common mode filter? Een paar klapferrieten? of een ferrietstaaf en daar de draden omheen wikkelen?

Eric

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: aardlek schakelt af bij zenden op 160m

#20 Bericht door nanko »

Kan best dat ik er helemaal naast zit ,maar ik ging er van uit dat zodra er een bepaalde stroom door de aarddraad gaat de aardlek schakelaar afschakelt.
Als je dan een C over de aansluitingen van de aarlek zet waar deze stroom door gaat kan er iig geen RF stroom door de aardlek schakelaar lopen . toch ?
En natuurllijk zou die C bij buurmans aarlek moeten komen.
Een smoorspoel doet het zelfde , maar deze moet dan in serie met de aarddraad en mocht hij om eoa reden de geest geven dan ligt de aarde los en dat is iets wat je niet wilt.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: aardlek schakelt af bij zenden op 160m

#21 Bericht door elsinga »

VZIW werkt een aardlekschakelaar op het verschil tussen heengaande en terugkomende stroom, is er een verschil dan is er ergens onderweg stroom verdwenen (afgevoerd naar aarde dus) of bijgekomen (zou normaal gesproken niet kunnen, maar in dit geval dus wel). Er is ook geen aardedraad nodig (maar wel handig).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: aardlek schakelt af bij zenden op 160m

#22 Bericht door nanko »

Ik had natuurlijk eerst op moeten zoeken hoe een aardlek schakelaar werkt :oops:
Inderdaad werkt het ding op weglekkende stroom.
REn helemaal geen PE aansluitingen.
Een paar smoorspoelen in de uitgaande leidingen zou effect moeten hebben.
Voor 160 m heb je wel flink wat zelfinductie nodig , of een paar clamps afdoende is betwijfel ik.
En er zal wel niet genoeg ruimte zijn om een volgewikkelde ringkern kwijt te kunnen.
Toch condensatoren over de spoelaansluitingen ?

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: aardlek schakelt af bij zenden op 160m

#23 Bericht door EMCees »

Ik zou even een doos tussen de aardlek en de buis plaatsen, in die doos een toroide ferrietkern plaatsen die met de bruine en blauwe draad bewikkeld is plaatsen. Bruin en Blauw in tegen gestelde richting wikkelen zodat de Diff mode stromen een tegen gesteld veld maken in de kern. Dan kan deze niet in verzadiging raken door de belasting. Een eventuele common mode stroom ziet dan een hoge(re) impedantie.
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... w&dur=2364

Plaats reactie