Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#1 Bericht door elsinga »

Vandaag geprobeerd PA5RR te beantwoorden op 80m tijdens het Elfstedencontest (altijd leuk om wat puntjes weg te geven), maar kreeg retour dat mijn signaal niet te nemen was omdat het klonk als een stofzuiger. Nu heb ik even wat zitten testen richting mijn TH-F7E porto (die doet ook HF ontvangst in SSB) en zodra ik meer vermogen maak dan een Watt of 5 begint het signaal steeds meer te "loeien". Het lijkt op rondzingen, maar dan op een lage frequentie. Kan me daarom een opmerking over een stofzuiger wel voorstellen... :oops: :cry:

Okay, nu op zoek naar de oorzaak en daar kan ik wel wat ideetjes gebruiken...

Ik vermoed dat ik last heb van instraling in de shack. Ik zie namelijk mijn signaal op sommige banden ook terug als trepen op mijn LCD monitor, de radio in de woonkamer begint mee te moduleren of de muis houdt er spontaan mee op. Die instraling kan op twee manieren binnen komen: direct vanaf de antenne of als retoursignaal via de coaxkabel. Aangezien de SWR op 80m tijdens de aanroep strak 1:1 is en ik wel strepen op het scherm zag gok ik daar even op directe instraling vanaf de antenne.

Mijn HF antenne is een 21m stuk litze aan een MFJ928B autotuner, waarbij het voedingspunt op het garagedak is (zo'n 3m hemelbreed vanaf de set). Litze loopt in een inverted V vorm via de alu portabel mast op 9m hoogte Voeding via 8m RG58U, waarvan een deel als mantelstroomfilter op een PVC buis is gewikkeld direct onder de tuner. Tegencapaciteit is de zinken dakrand van de garage, zo'n 20m zink in een U vorm.

Even wat foto's voor de duidelijkheid:
achteraanzicht.jpg
Zo ziet de antenneopstelling eruit vanuit de achtertuin. Mast en litze zijn aardig te zien.
legenda.jpg
Aanzicht van voren, met wat tekst erbij. te zijn zien de litze (in groen), de mast, de plek van de tuner (vlak naast de in roze gemarkeerde dakrand, die vanaf daar nog naar achteren loopt en daarna weer richting huis), waar de coaxkabels lopen en waar de shack is.
closeup.jpg
En nog een clop-up van hoe de litze langs de mast loopt, namelijk door een plastic ook aan het eidne van een stuk grijze PVC buis van een halve meter lengte, die aan de mast vastzit. Aangezien de alu mast ook tegen de zinken dakraan aangedrukt zit zou dit de boel kunnen beinvloeden en daarom heb ik daar een stuk afstand genomen.

De litze zit overigens aan beide zijden met een isolator en een stuk nylon touw vastgemaakt.

Wat gaat er wel goed? Nou, in digimode (meest PSK31, ook een paar keer PSk63, Olivia en RTTY tot nu toe) prima signaalrapporten, tot in Rusland, Angola en de US aan toe. Overigens waren die verbindingen niet op 80m, maar op 20m en 40m, waar de SWR slechter is (tot ongeveer 1:3).

Wie heeft een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, hoe ik dat ook kan aantonen en hoe ik het daarna zou kunnen oplossen?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#2 Bericht door PA3FAT »

Misschien bij andere amateur eens proberen op zijn antenne en kijken of het uit je set komt of echt instraling is.

Kun je e.e.a. vast uitsluiten.

Misschien ook eens proberen lokaal en dan heel laag vermogen?
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#3 Bericht door PD2R »

Begrijp ik goed dat je het voedingspunt niet in het midden hebt? Indien je de antenne aan het eind voed, wat gebruik je dan als tegen capaciteit?

Je hebt 8 meter RG-58u waarvan ook nog eens een deel als mantelstroom filter gebruikt wordt. Dan zit je wel heel erg dicht op je voedingspunt van de antenne.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#4 Bericht door EA5JEX »

Volgens mij terugwerking, omdat antenne niet symmetrisch is,
toch maar dipool met open lijn maken.

kees

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#5 Bericht door kees - pa3deb »

pa5cw schreef:toch maar dipool met open lijn maken.
kees
helemaal mee eens! een S-Match eraan en blazen maar...
73
Kees, PA3DEB

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#6 Bericht door pa4o »

Robert,

Ik heb hier 2x15,5m draad en een meter of 14 open lijn of in die gooi. Ik weet het niet eens precies. Dat direct naar een simpel MFJ tunertje gaat. Past aan van 10-80m en nergens geen problemen. Ook met 100W niet.

Dus wat Kees zegt dat is een prima oplossing..

Peter

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#7 Bericht door PD2R »

Heb samen met PA1SVM al diverse malen hele leuke verbindingen gemaakt met 2 x 13,4 lijn gevoed met lintlijn. Ook de lintlijn moet een bepaalde afmeting hebben maar daarvoor moet je maar eens op de site van Frits kijken: http://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Unipool/unidipool.htm
Zelfs met 400 Watt geen enkel RF probleem waar te nemen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#8 Bericht door elsinga »

@PD2R: Okay, dat de antenne niet symetrisch is, dat wist ik al. Tegencapaciteit is 20m zinken dankrand in C vorm (en dat loopt gedeeltelijk onder de antenne door). En voedingspunt dichtbij klopt, is 3m hemelsbreed. Helaas allemaal (nog) omdat het even niet anders kan.

@PA5CW: een symmetrische dipool ligt ook in de planning, maar daarvoor moet ik eigenlijk eerst een buis tegen de gevel monteren. Dan kan ik in een inverted V opstelling iets van 2x13m kwijt (en meer als ik in Z-configuratie de lijnen doortrek). Maar dat is voor een later tijdstip, helaas.

@PA4PS: open lijn als voeding gebruiken doe ik liever niet, heeft een heel lage WAF hier. :oops: :cry:

@PA3FAT: Bij de andere amateur kijken is te overwegen, maar ik heb in SSB al enige keren verbinding gemaakt en toen geen klachten. Wel merk ik dat het EM-veld op 80m vrij sterk is (gezien de strepen op de monitor bij SWR 1:1).

Even samenvattend: het lijkt (een combinatie van) terugwerking en voedingspunt dichtbij, in combi met de asymmetrie wellicht. Ik ga in elk geval eens op zoek naar een symmetrische oplossing. Wellicht dat de 10-20m Cobwebb al kan voldoen, misschien met de MFH-926B er vlak onder voor de aanpassing op 40/80 (en uitgeschakeld en dus pass-thourgh op 10-20). En anders toch maar een dipool.

Iemand een suggestie voor een dipool die redelijk breedbandig is en ook nog eens multiband (6-80)? Lengte liefst onder 2x13m? Ik weet het, is het schaap met de 5 poten die gouden eieren legt. :mrgreen: Maar ik kan 'm met de MFJ926B wellicht goed tunnen, 8m draad scijnt voldoende te zijn voor 80m (en inderdaad, dat is niet de meest efficiente antennecombi dan, dat weet ik).

Ter info de plaatjes die al eerder plaatste:
Antenneplaatsing, bovenaanzicht.gif
Dit is wat ik maximaal kwijt kan (13+17m in inverted V, met voeding in de mast of 30m met voeding op dezelfde plek als nu), tophoogte zou dan 12m boven t=straatnivo (10m NAP) zijn.
Antenneplaatsing, achteraanzicht.gif
Ziet er dan zo uit in het vertikale vlak.

En qua mogelijkheden heb ik dit al eens getekend:
Schets antennemogelijkheden.jpg
H is de shack (niet verplaatsbaar)
G is de garage, 3m hoog en 8x3m
V is de veranda, 3m hoog en 3x6m, zit aan de garage vast, dak loopt ook door
S is een schuurtje
C is een carport, 3m hoog, 4x6m, staat onze caravan onder
Groene lijn is de zinken dakrrand, in totaal dus 20-22m langte op 3m hoogte

En alle rode lijnen zijn manieren waar ik wellicht wat kan wegspannen, maar hoe onzichtbaarder hoe beter (want hogere WAF).

Suggesties zijn welkom!
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#9 Bericht door PE2AAB »

Kijk ook eens naar je microfooncompressor? In je menu. Ik heb eenzelfde probleem gehad met mijn FT100. Compressor uit, problem solved.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#10 Bericht door elsinga »

Probleem bleef, ook zonder compressor. mic gain op 25% en TBW op standje Narrow. Helaas, had ik al getest.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#11 Bericht door pa8w »

Omdat je antenne op 80m redelijk laagohmig is, gaat er eveneens een flinke stroom je dakgoot in.
Daar zit je dan gewoon te dicht bij, vooral omdat van symmetrie geen sprake is.
(Als je dicht onder het voedingspunt van een symmetrische dipool kruipt heb je relatief weinig last omdat de elektrische velden van de twee helften elkaar daar grotendeels opheffen.)

Je zit nu dus gewoon te dicht onder een enkele poot van de antenne.

Ik zou in de lijn G naar C een doublet plaatsen met in het midden in het mastje de tuner, pal onder het voedingspunt.
Dan fijn met coax naar beneden naar de shack.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#12 Bericht door elsinga »

Wil, een dipool met voeding ter hoogte van de top van de mast lijkt me ook de beste mogelijkheid. Voedingspunt zo ver mogelijk weg van de bebouwing en eventuele apparatuur. Alleen de tuner wil ik liever niet in de mast hangen, die zou ik namelijk ook graag meenemen op vakantie en da's lastig als 'ie zo hoog hangt. ;)

Optie is dan natuurlijk voedingspunt in de mast, coax onder de dakpanen door naar beneden en de tuner op het dak van de garage leggen (bij de donkerblauwe stip). Alleen loopt de coaxkabel dan wel vlak over de slaapkamer van m'n dochter en daar zou dan alsnog met mantelstromen RFI kunnen plaatsvinden, als ik buiten de natuurlijke resonantie van de dipool uit ga zenden (en de tuner dus werk aan de winkel heeft). Of zou zoiets meevallen?

Wat ik nu tijdelijk zou kunnen doen is de tuner bovenin de portable al mast hangen en daar vandaan 2x 11m of zo in inverted V spannen, in dezelfde richting als de draad nu hangt of toch al richting carport en buitenhoek van de garage. Dan kan de tuner wel bovenin de mast, want op vakantie heb ik de mast toch nodig. ;)

Dan is nu de vraag: welke multiband dipool kan ik gebruiken met maximaal 17+15m draad?

Wellicht deze: http://www.thiecom.de/malcotts-ma-d4b4+6.html (moet ook zelf te bouwen zijn, denk ik) of deze http://www.thiecom.de/diamond-wd330.html (met 50cm spreiders... lage WAF, gok ik)?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#13 Bericht door PD7P »

kijk eens naar de mogelijkheden met een zs6bkw,makkelijk zelf te bouwen,of kopen dan.
wil je niet zelf bouwen dan een w-8010 aanschaffen,maar ook die is zelf te bouwen met een beetje meer werk(spoelen zelf wikkelen)

73 Paul

PE1CYM
Berichten: 130
Lid geworden op: 12 dec 2007, 13:33

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#14 Bericht door PE1CYM »

Robert,
Ik heb je hele verhaal gelezen, maar niets kunnen vinden over een HF aarding in je shack :?:

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Klachten over "stofzuiger geluid", terugkoppeling?

#15 Bericht door pa8w »

HF aarding maakt een zieke antenne niet gezond, en een goede HF aarding is veel moeilijker te verwezenlijken in deze situatie dan een goede antenne.

Het mooist zou zijn een inverted V doublet b.v. 2x 15 meter (of net wat je mooi symmetrisch kwijt kan), dan met open lijn of goede 450 ohm twin naar beneden naar de tuner, die dan op een bereikbare plaats moet staan vanwege de vakantie.
Vandaar pas verder met coax, via een mantelstroomfilter, of de tuner moet een goede symmetrische ingang hebben.

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Plaats reactie