Spaarlampen in Tros Radar

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Spaarlampen in Tros Radar

#1 Bericht door PA2EFR »

Laatst gewijzigd door PA2EFR op 31 mar 2013, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#2 Bericht door pc1mb »

Bijzonder mooie uitleg, lijkt me heel begrijpelijk voor leken.
Knap werk van deze hoogleraar.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#3 Bericht door PD4NX »

Een flinke taak voor de fabrikanten om dat op orde te brengen.
Is het eurocommissaris Dr. J. (Janez) Potocnik (landbouw en milieu) die daar op toe moet zien ?
Wellicht was het 'groene' streven van de overheid veel te optimistisch en is het verplicht omschakelen te snel ingevoerd.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Theo

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#4 Bericht door Theo »

Ik zit altijd wat te knoeien met de term voltampère.
Wat is dit nu voor iets?
Ik begrijp het verhaaltje ook niet goed met neemt 40 voltampère.
Wat is dat voor groot eenheid?

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#5 Bericht door pe5t »

Ik neem aan dat blauw de spanning over de lamp is en groen de stroom door de lamp.

In de eerste plaats valt op dat de stroom eerder zijn maximale waarde bereikt (zeker die piek, maar ook gemiddeld) dan de spanning.
De lamp is een capacitieve belasting. Da's niet zo erg, de meeste apparaten -motoren, trafo's- zijn inductief. Er is sprake van blindstroom als stroom en spanning niet in fase zijn. Het product van stroom en spanning VxA is hoger dan het opgenomen vermogen, want daarvoor moet je het product nog met cos(phi) vermenigvuldigen (0<cosphi<1). Het lichnet is tot op zekere hoogte te corrigeren voor de effecten van blindstroom.

In de tweede plaats is de stroom niet sinusvormig maar rijk aan harmonischen.
De electriciteits distributeurs zijn met deze vervuiling niet blij. Want uiteindelijk wordt de aan de klanten geboden spanningsvorm steeds hoekiger, als er maar genoeg van dit soort apparaten aangesloten worden.
Het lichtnet (m.n de transformatoren) is niet ingericht voor distributie van hogere frequenties dan 50 Herz. Oververhitting van trafo's, eerdere vervanging door zwaarder materiaal en dat soort zaken komen op ze af.
Vandaar dat er normen zijn voor de harmonische vervuiling die apparaten mogen veroorzaken.
E.e.a valt onder de EMC richtlijn.

Kees
Laatst gewijzigd door pe5t op 23 okt 2012, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#6 Bericht door coolepascal »

Begint een interesant verhaal te worden.
Theo Volt Ampere is gewoon U*I maar dan voor wisselstroom
Immers zoals Kees hierboven aangeeft hoeven die niet altijd in fase te zijn waardoor het verhaal P=U*I niet meer helemaal opgaat.
(Uit de F theorie weet je dat tgv een spoel of condensator U en I 90' in fase verschuiven. dat is waar we het hier over hebben)

@Kees, jouw vakgebied naar ik meen, heeft men er in het enthousiastme vergeten rekening mee te houden dat de stabiliteit van het elektriciteits net mogelijk in gevaar word gebracht door al die moderne meuk ?
zou een LPF voor elke elektriciteitsmeter het probleem wellicht kunnen reduceren ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#7 Bericht door pa8w »

Theo schreef:Ik zit altijd wat te knoeien met de term voltampère.
Wat is dit nu voor iets?
Ik begrijp het verhaaltje ook niet goed met neemt 40 voltampère.
Wat is dat voor groot eenheid?
Watt bedoel je in godsnaam met die vraag?

@Kees:
Ik ben stomverbaasd: Volgens mij valt een dergelijke belasting mijlenver buiten de CE normen!

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#8 Bericht door PE0SAT »

Blauw is de referentie (analoog) en groen het signaal wat door een niet analoog aparaat wordt afgenomen.

Meet waar eens aan een transformator en dan zul je zien wat een puinhoop er op het net aanwezig is.
lang leven de geschakelde electronica.

Maar het idee dat automaten niet meer reageren in de meterkast, niet een heel fijn idee. Misschien toch
maar eens die rookmelders plaatsen.

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#9 Bericht door pe5t »

Ik ben 20 jaar geleden beroepshalve een tijd met EMC druk geweest. Er is nog wel wat blijven hangen.
Of die spaarlampen aan de betreffende EMC normen voldoen kun je niet uit zo'n grafiek halen.
De toelaatbaarheid van harmonischen is gerelateerd aan het vermogen. Veel van die lampjes vallen in een lage categorie en mogen meer herrie produceren dan grote gebruikers. De keerzijde is dat er wel heeeeeel veel van die kleine verbruikertjes komen.

Probeer eens een LPF te maken voor 50 Herz.

Kees

Theo

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#10 Bericht door Theo »

pa8w schreef:
Watt bedoel je in godsnaam met die vraag?
Daar bedoel ik mee Wil dat ik dat niet weet wat deze term inhoud.
Nu dus wel.
Is dat een grote zonde om te vragen wat iets is? :D

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#11 Bericht door coolepascal »

maak je niet druk Theo,
de meeste lui hier weten niet eens dat een een fase verschuiving tussen spanning en stroom kan op treden
laten we er maar over zwijgen of ze weten wat cosφ is.
Zie VoltAmpere gewoon als een eenheid voor vermogen, doe alsof het Watt is dan snapt iedereen het.

@Kees je hebt gelijk een lpf voor 50Hz zal enigzinds een bulky geval worden.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#12 Bericht door EMCees »

Ok even simpel,
De blauwe trace is spanning de groene stroom, er zit een klein fase verschil tussen wegens de opnemer.
Er wordt gesproken over CE normen, hetgeen onzin is, CE kent geen normen, wel richtlijnen.
Onder de 150 kHz zijn geen emissie normen (zowel veld als geleide emissie).

Als de stroom en spanning mooi in fase zijn kun je het product U*I vermogen noemen in watts, dus echt vermogen.
Zijn ze uit fase dan gaat dat niet op, dan zou je bij zowel een sinus vormige stroom als spanning de fase verschuiving mee moeten nemen, dus u*I*cos(phi)
Of het reactief vermogen U*I en dat is in volt ampère.
Alle spullen onder de 75 VA hoeft niet gekeurd te worden.

Als de stroom niet sinus vormig is vervalt de standaard regel van U*I dan zou met voor ieder voorkomende frequentie dat moeten uitrekenen. Dus een fourrier transformatie naar het freq domein doen en dat de producten uit rekenen.

Kortom het ligt iets complexer dan zo op het eerste gezicht (en ja het zijn letterlijk complexe stromen)

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#13 Bericht door pa8w »

Theo, mijn vraag was retorisch bedoeld, ik dacht even die van jou ook...
Het eerste woord van mijn vraag bevatte -overigens niet geheel correct- het antwoord; "watt".
Ehhh, maakt het er niet duidelijker op hé?... :wink:

Groetjes,
Wil
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#14 Bericht door PE0SAT »

EMCees schreef:Ok even simpel,
De blauwe trace is spanning de groene stroom, er zit een klein fase verschil tussen wegens de opnemer.
Er wordt gesproken over CE normen, hetgeen onzin is, CE kent geen normen, wel richtlijnen.
Onder de 150 kHz zijn geen emissie normen (zowel veld als geleide emissie).

Als de stroom en spanning mooi in fase zijn kun je het product U*I vermogen noemen in watts, dus echt vermogen.
Zijn ze uit fase dan gaat dat niet op, dan zou je bij zowel een sinus vormige stroom als spanning de fase verschuiving mee moeten nemen, dus u*I*cos(phi)
Of het reactief vermogen U*I en dat is in volt ampère.
Alle spullen onder de 75 VA hoeft niet gekeurd te worden.

Als de stroom niet sinus vormig is vervalt de standaard regel van U*I dan zou met voor ieder voorkomende frequentie dat moeten uitrekenen. Dus een fourrier transformatie naar het freq domein doen en dat de producten uit rekenen.

Kortom het ligt iets complexer dan zo op het eerste gezicht (en ja het zijn letterlijk complexe stromen)
Goed verhaal, bedankt
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Spaarlampen in Tros Radar

#15 Bericht door PA2EFR »

Ik zag dit toevallig via Uitzending Gemist omdat ik het gisteravond niet kon bekijken.
Maar gezien de inhoud heb ik het hier meteen maar gepost.

Wat ik me afvraag: we gebruiken al 80 jaar of zo TL-buizen. Deze "branden" via een smoorspoel.
Een spaarlamp is eigenlijk ook een kleine TL-buis maar geeft toch veel meer troep op het net?
Dempt de smoorspoel, of blijft een TL-buis meer geleiden gedurende de hele periode?

Die spaarlamp inschakelpieken lijken me namelijk door de schakelelctronica te komen.

Plaats reactie