Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#421 Bericht door PA0FRI »

PA0FRI schreef:Een echte auto, maar helaas te klein om in te rijden.
Toch maar gekozen voor een meer praktisch vervoermiddel.
Bijlagen
loopauto.gif
loopauto.gif (136.93 KiB) 4977 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#422 Bericht door pd1ahm »

Wat ik zou willen rijden?
Een DMC DeLorean (voor wie het niet kent moet eens ‘Back to the Future’ kijken)
In het echte leven is het maar beperkt gebleven tot een VW Golf Plus.

ps. DMC met bijbehorende en werkende flux condensator, dat dan weer wel.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#423 Bericht door PA2RU »

Na vandaag moeten we het zonder oldtimer doen :(
Bij de APK is gebleken dat er teveel aan moet gebeuren om weer 2 jaar legaal op Neerlands wegen te mogen rijden.
Er zit laswerk aan wat ik in de eerste instantie wou laten repareren maar er blijkt meer aan te schorten.
2 banden afkeur , 2 advies , fusee's en een wiellager : gezamenlijke kosten ruim over de 800 euro waarop ik besloot dat het mooi is geweest.

8,5 jaar lang / 67.000km ontzettend veel plezier aan beleefd en hij heeft ons ook door een lastige tijd gesleept.
Ik stond met tranen in mijn ogen te kijken toen hij de straat uitreed op weg naar een beter leven bij iemand die er nog brood in ziet -> altijd nog beter dan op sloop eindigen.
Want er zijn nog maar 2 Leone 1 sedans met een 1300motortje in ons land..de rest is allemaal weggeroest..

Voor 'ie weg ging heb ik 'm nog even uitgelaten : heb er zo'n 60km mee gereden en heb af en toe een traantje weggepinkt..
Alsof je een ziek huisdier naar zijn eind begeleid en dat voelt niet fijn :(
Afbeelding
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#424 Bericht door PD2R »

Goh René, nooit gedacht dat je zo verknocht kon zijn aan een auto. Zelf kijk ik altijd met plezier uit naar een nieuwere auto. Heb nu een Mazda 6 2.0 CDTi met ruim 330k op de teller en hoewel hij op heel veel vlakken het nog prima doet, hebben de verstuivers hun beste tijd gehad. Bij het koud starten is het net of er een nieuwe paus gekozen is :mrgreen:. Na een minuutje te hebben gelopen is er niets meer aan de hand en rijdt hij prima. Ik moet mijzelf inhouden om niet alvast een andere auto te kopen. Hij heeft namelijk nog een jaar APK dus ik wil er eigenlijk nog het maximale uit halen voordat er een ander komt.
Als er dan een nieuwe moet komen dan moet ik zeggen dat ik private lease ook best wel aantrekkelijk vind. Wat er dan precies gaat komen hangt helemaal van het aanbod af, ik ben niet zo merk vast.

Heb jaren geleden afscheid genomen van een BMW R1100 GS en daar een R1150 GS Adventure voor terug gekocht. Daar heb ik echt wel spijt van gehad. Die GSA was nieuwer, mooier en technisch beter maar ik had er bij lange na niet zoveel plezier mee als de 1100.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#425 Bericht door PA2RU »

Weet je : rijden in een oldtimer is emotie , auto's uit vervlogen tijden ademen dat ook..
Tegenwoordig is dat ver te zoeken ( vind ik ) en lijken vele auto's ook op elkaar...soms komen sommige merken zelfs uit 1 fabriek.
Na 2008 is het merk subaru dat ook kwijt geraakt , alleen houden ze nog wel vast aan boxer motoren en all wheel drive.
Het eigenzinnige wat subaru altijd had is er af en daarmee gaan ze op in de massa die anonimiteit heet...
73 René PA2RU

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#426 Bericht door pc1mb »

Dat alle nieuwe autos op elkaar lijken is een klacht van alle tijden. Sommige ontwerpen moeten gewoon een beetje rijpen. Niettemin, die periode is zeker leuk.

Toch moet me wel van het hart, serieus oldtimer bezit kost gewoon geld. In die zin schrik ik niet erg van die rekening. Niettemin kan ik me goed voorstellen dat je het niet gewend bent met deze Japanner ;)

Zelf heb ik twee oude Carina's staan, seventies. Staan,helaas, want ik kom er niet echt toe ze rijdend te maken en houden. Nuja zo gestald roesten ze ook niet ;)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#427 Bericht door PA2RU »

Lastentechnisch is het een lachertje om een oldtimer te rijden : in dit geval op jaarbasis zo'n 170 euro ;)
De reperatiekosten zijn wel op te brengen maar ik had het idee aan de rand van een oneindig diepe put te staan..
Daarnaast heb ik geen garagebox waar hij 3 maanden kan staan ivm overgangsregeling , en van zo'n tijd stilstaan worden ze door de regel er niet beter op.
Overigens heeft deze Leone in de 8,5 jaar dat we 'm hadden slechts 1300 euro aan onderhoudskosten gehad , dat valt best mee.
Dat was ik ook kwijt aan mijn vorige impreza in slechts anderhalf jaar tijd.

Onderdelen zijn ook steeds lastiger te vinden...heb een uitlaatspruitstuk uit Belgie moeten halen , einddemper uit Volkel etc etc
73 René PA2RU

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#428 Bericht door Toon pd0dfm »

Ja, ik ken dat gevoel, je rijdt een auto, en opeens is het niet meer te redden.
Dat had ik met mijn Opel Astra uit 1996.
Je hebt een auto die jarenlang bijna zonder mankementen je overal heen brengt, en ineens hartfalen,,.. de nokkenas kapot.
Ik heb nu een bijna klassieker, in ieder geval, een auto die je niet vaak tegenkomt op de weg,
Daihatsu Terios, eentje uit 2001, dus even met de lichten seinen als je een medeliefhebber tegenkomt, en dat is me in drie maanden pas één keer overkomen.
Heeft dik 16 sec. nodig om aan de 100 te komen, loopt niet harder als 140, maar kan in los zand, modder en terrein goed uit de voeten.
Heerlijk die 4WD.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#429 Bericht door PA2RU »

Ik heb 2 keer motorpech gehad met 1 subaru..
Dat was met een Leone 2 uit 1990 met een 1800 cc motor : de eerste OHC motor die ze toen op de markt brachten.
Eerste keer een distributieriem die knapte : blijkt dat de kleppende de zuiger niet kunnen raken...zuigers hebben uitsparingen ;)
Dus 2 nieuwe riemen er op en weer gaan met die banaan..
Tweede keer 2 kapotte koppakkingen en dat was ook het einde voor die motor : beide koppen gescheurd en dat blijkt een kwaal te zijn.
De oudere OHV ( onderliggende nokkenas ) motoren van subaru zijn praktisch onverwoestbaar.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#430 Bericht door PA2RU »

Zaterdag met André PE1PQX afgereden naar het Limburge Linne waar deze ge-rebatchte Suzuki Swift uit 2000 stond : hij is omgedoopt tot Subaru Justy , ik noem 'm swifty :lol:
Heeft een Suzuki motor van 1298cc ( G13BA 4cilinder in lijn 8 klepjes ) met 50kw/68PK maar wel een subaru aandrijflijn -> gebakkie heeft net als zijn grote blauwe broer All Wheel Drive :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ondanks dat het geen echte Subaru is , is 'ie wel leuk :mrgreen: ben al een beetje aan het spelen geweest in rul zand en daar ploegt 'ie moeiteloos door heen 8)
Het is alleen geen kilometervreter : als je 120 rijd op de teller draait het motortje 4000 rpm..daar verliest hij het dik van de Impreza en zelfs van de 84'er Leone..
Overigens is de Leone niet op de sloop beland maar staat bij iemand die er nog wat in ziet.
Geen paniek : de blauwe Impreza gaat de deur niet uit , want dat is in mijn optiek de ultieme reisgenoot op de langere afstanden en ook heel veel meer auto dat de 'swifty'
Maar voor een 'stadsbakkie' valt hij me tot nu toe niet tegen :!:
73 René PA2RU

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#431 Bericht door PA0LMD »

Beetje dikke motor in de Impreza ?
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#432 Bericht door PA2RU »

PA0LMD schreef:Beetje dikke motor in de Impreza ?
Het is maar wat je dik noemt : 1600cc 70kw/95pk , hij klinkt wel dik door een ongelijk uitlaatspruitstuk direct onder de motor.
De 2liter is leuker , vooral als je de 2.0R hebt : volgens mij heeft die 155 paarden ;)
2.0 en 2,5 turbo is nog weer veel leuker , maar niet als die motoren in de soep lopen...
Laatst gewijzigd door PA2RU op 01 jun 2020, 10:04, 2 keer totaal gewijzigd.
73 René PA2RU

Jeroen PD0JSP
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:47
Roepletters: PD0JSP
Locatie: Beek en Donk

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#433 Bericht door Jeroen PD0JSP »

Ik rijd een BMW 523i. Erg fijne auto om in te rijden. Bij de pomp is het minder (6 cilinder), maar gelukkig rijd ik niet heel veel kilometers meer.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#434 Bericht door PA2RU »

Jeroen PD0JSP schreef:Ik rijd een BMW 523i. Erg fijne auto om in te rijden. Bij de pomp is het minder (6 cilinder), maar gelukkig rijd ik niet heel veel kilometers meer.
De impreza slobbert ook als een 6 cilinder..dat komt door AWD maar als ik heeeeel rustig aan doe dan is 1:12 haalbaar.
Dat compenseer ik wel door over de grens te gaan tanken : in Duitsland is E5 tussen de 25 en 30ct per liter goedkoper dan wat hier E10 kost :!:
73 René PA2RU

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)

#435 Bericht door PA0LMD »

PA2RU schreef:
PA0LMD schreef:Beetje dikke motor in de Impreza ?
Het is maar wat je dik noemt : 1600cc 70kw/95pk , hij klinkt wel dik door een ongelijk uitlaatspruitstuk direct onder de motor.
De 2liter is leuker , vooral als je de 2.0R hebt : volgens mij heeft die 155 paarden ;)
2.0 en 2,5 turbo is nog weer veel leuker , maar niet als die motoren in de soep lopen...
Toen ik nog Subaru ( Legacy 2.5 reed ,2004 tot 2007) kreeg ik van de dealer eens een Sti mee.....pff...dat ging als een raket maar wel verbruik van 1:6
Meten is (z)weten

Plaats reactie