Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Zoals ik net al aangaf: haal die antenne die er nu op zit eraf en hergebruik het gat. Beste oplossing met minste schade (magneet voeten krassen ook!) Met een diplexer kun je alsnog naar de autoradio luisteren.
-P
-P
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Niet echt een optie....dan moet de hele dakbekleding er volgens mij uit?.....Want zal standaard wel 75 ohm kabel tussen zitten?
Jelle
Jelle
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Als het zoals Marcel vermeldde een GSM/GPS antenne is, zal er hoogstwaarschijnlijk 50Ω kabel tussen zitten.
Wat voor uitvoering Pascal en zit er een LPG installatie in? bij de huidige benzineprijzen is het starten van zo'n ding alleen al een diepe investeringcoolepascal schreef:ik weet wel nog een YA616 te staan
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin"
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin"
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
De hemel zal wel los moeten wil je er goed bij kunnen en het goed doen ja (dus zonder zut te beschadigen)
Dan moeten ook de zijpanelen los, zonneklepjes, enz enz. Kost je even tijd maar het eind resultaat is zoveel beter. Het alternatief is je raamrubber verzieken en/of je dak bekrassen met een magneet voet. Persoonlijk heb ik een aantal jaren goede resultaten gehad met een thru-glass antenne. Die zou je bovenaan op de achterruit kunnen plakken maar dan moet je nog steeds de kabel netjes wegwerken
Kortom, net als met alles in het leven, er zijn geen shortcuts als je het goed wilt doen. Ik heb er al vele gedaan en met een interieur clip trekker (een soort koevoetje van plastic) en een kunstof spatel EN common sense kom je ontzettend ver. Zie je niks meer van
Succes met jezelf over de drempel krijgen!
-P
Dan moeten ook de zijpanelen los, zonneklepjes, enz enz. Kost je even tijd maar het eind resultaat is zoveel beter. Het alternatief is je raamrubber verzieken en/of je dak bekrassen met een magneet voet. Persoonlijk heb ik een aantal jaren goede resultaten gehad met een thru-glass antenne. Die zou je bovenaan op de achterruit kunnen plakken maar dan moet je nog steeds de kabel netjes wegwerken
Kortom, net als met alles in het leven, er zijn geen shortcuts als je het goed wilt doen. Ik heb er al vele gedaan en met een interieur clip trekker (een soort koevoetje van plastic) en een kunstof spatel EN common sense kom je ontzettend ver. Zie je niks meer van
Succes met jezelf over de drempel krijgen!
-P
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Als ik echt een antenne moet monteren, haal ik de gehele binnenverlichting los en meestal kijk je dan al tegen de onderkant van het dak....
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Dat geldt voor de 166, niet per se voor de Ibiza.PE7EB schreef:Als het zoals Marcel vermeldde een GSM/GPS antenne is, zal er hoogstwaarschijnlijk 50Ω kabel tussen zitten.
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Achter het binnenlicht monteren kan niet altijd bij alle modellen, de diepte van de verlichting speelt soms parten. Het kan wel als je daar een gat wilt maken, moderne auto's hebben daar geen antenne's meer (bepaalde franse type's hadden dat wel geloof ik eh? vroegah...)
Bij dit topic ging het om een antenne -iets- achterop de wagen.
-P
Bij dit topic ging het om een antenne -iets- achterop de wagen.
-P
- PE2AAB
- Moderator
- Berichten: 7117
- Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
- Roepletters: PE2AAB
- Locatie: Aalst - Waalre
- Contacteer:
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Zoals beloofd. Mijn JWX antenne op de auto. Gewoon over het raam geschoven.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Ha, ik ben dus niet de enige met een voorkeur voor oude luxe-sloepen
Laat zo'n JWX niet een forse afdruk achter in de raamrubbers, als ie daar enige tijd hangt?
En kan je die ook kopen met een connector aan de binnenkant, of zit er altijd een lange RG174 pigtail aan (met enorme verliezen op 70cm...)
Laat zo'n JWX niet een forse afdruk achter in de raamrubbers, als ie daar enige tijd hangt?
En kan je die ook kopen met een connector aan de binnenkant, of zit er altijd een lange RG174 pigtail aan (met enorme verliezen op 70cm...)
- PE2AAB
- Moderator
- Berichten: 7117
- Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
- Roepletters: PE2AAB
- Locatie: Aalst - Waalre
- Contacteer:
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Ik ben wel liefhebber maar mijn portomonnee niet (en de groene rakkers ook niet trouwens)pc1mb schreef:Ha, ik ben dus niet de enige met een voorkeur voor oude luxe-sloepen
Dat is maar een heel dun randje rubber en daar komt niet echt een afdruk van. Overigens zou het niet echt uitmaken als dit rubber iets omhoog zou blijven staan; er zou dan toch echt slagwater van beneden moeten komen, wil dit naar binnen kruipen.pc1mb schreef:Laat zo'n JWX niet een forse afdruk achter in de raamrubbers, als ie daar enige tijd hangt?
Dat weet ik zo niet. Neem aan van wel. Daar zul je PA0JWX een mailtje over moeten sturen. Ik heb de uitvoering met BNC connector (past op mijn porto en met verloopje op mijn set). Overigens is de kabel RG-58 en geen RG174.pc1mb schreef: En kan je die ook kopen met een connector aan de binnenkant, of zit er altijd een lange RG174 pigtail aan (met enorme verliezen op 70cm...)
De antenne in close-up (niet die van mij)
De aansluiting aan de binnenzijde:
De buitenzijde:
De spoel:
Bron: http://www.qth.at/oe7opj
Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Aha! Dat verklaart een boel. Dun draadje over de ruit, en vanaf het kastje RG58. Dat is stukken beter dan de raam-mounts die ik tot dusver gezien had, waar meters RG174 of dunner aan hangt, waardoor de gain op 70cm snel verdampt.
Dank ook voor de verhelderende detailfoto's. Daar word ik wel hebberig van!
Dank ook voor de verhelderende detailfoto's. Daar word ik wel hebberig van!
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Ik rij al een mooi tijdje met een JWX voor 2m/70cm rond op m'n bedrijfsauto Marcel en die bevalt me prima, zowel op 2m als op 70cm.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin"
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin"
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Ik zal maar het tweede gedeelte van deze vraag beantwoorden.
Ik zou in een Ford F250 willen rijden "fully loaded" maar dan wel met een lege laadbak.
Dat mooie V8 geluid heeft toch wel wat en meer ruimte in de cab.
Dat komt van iemand die de volgende auto heeft gehad:
Austin Mini
VW Golf
Datsun Cherry
nog een andere japanner (kan mij niet meer herinneren welke)
Ford Sierra
Toyota Celica
Ford Explorer 3 keer (SUV)
Ford F250 XLT (Pickup truck)
Ford F150 XLT 2 keer (Pickup truck)
Honda Accord (woon werk verkeer 35.000 km/jaar)
Jan
Ik zou in een Ford F250 willen rijden "fully loaded" maar dan wel met een lege laadbak.
Dat mooie V8 geluid heeft toch wel wat en meer ruimte in de cab.
Dat komt van iemand die de volgende auto heeft gehad:
Austin Mini
VW Golf
Datsun Cherry
nog een andere japanner (kan mij niet meer herinneren welke)
Ford Sierra
Toyota Celica
Ford Explorer 3 keer (SUV)
Ford F250 XLT (Pickup truck)
Ford F150 XLT 2 keer (Pickup truck)
Honda Accord (woon werk verkeer 35.000 km/jaar)
Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR
- coolepascal
- Berichten: 3745
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
- Locatie: ZL
- Contacteer:
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Tot mijn zeer grote verdriet heb ik twee weken geleden afscheid moeten nemen van mijn bordeau rode Volvo 850.
Het ding had al enige maanden kuren en was technisch gewoon behoorlijk aan vervanging toe.
(Dit ondanks het gunstige gebruik van 1 Liter op 500kM)
Ik heb de Volvo vervangen door een mooie groene S70 met vijftraps automaat dat rijd heerlijk maar kwalitatief is het toch niet zoals de oude Volvo's waren.
Het Nekafje komt tegenwoordig nauwelijks nog de garage uit... mij nu te koud. maar ik vrees ook dat de liefde inmiddels wat bekoeld is. Niet in de laatste plaats omdat het ding hier niet meer voor de deur staat.
Het ding had al enige maanden kuren en was technisch gewoon behoorlijk aan vervanging toe.
(Dit ondanks het gunstige gebruik van 1 Liter op 500kM)
Ik heb de Volvo vervangen door een mooie groene S70 met vijftraps automaat dat rijd heerlijk maar kwalitatief is het toch niet zoals de oude Volvo's waren.
Het Nekafje komt tegenwoordig nauwelijks nog de garage uit... mij nu te koud. maar ik vrees ook dat de liefde inmiddels wat bekoeld is. Niet in de laatste plaats omdat het ding hier niet meer voor de deur staat.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Re: Wat voor auto rijden we? (of zouden we willen rijden)
Tis ook geen weer voor klassiekers natuurlijk, in de pekel.