ittelie sjoeker

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Gesloten
Bericht
Auteur
lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

ittelie sjoeker

#1 Bericht door lloyd »

weet iemand wat 'ittelie sjoeker' betekent?

hoor dat net iemand roepen maar kan het niet vinden in m'n cursusboek

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: ittelie sjoeker

#2 Bericht door QSY »

= italia sugar
= india sierra

73 Oene

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: ittelie sjoeker

#3 Bericht door coolepascal »

Naast de officiele NATO spelling die wij gebruiken zijn er ook nog een aantal andere systemen gebruikt.
uitdrukkingen die je wel eens tegen komt zijn idd woorden aks Sugar, Radio en veel land of plaatsnamen.
Zo lang geleden dat ik niet eens meer weet waar die alternatieve spellingsalfabetten vandaan komen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: ittelie sjoeker

#4 Bericht door andre »

Dan de man uit de States die ik een tijdje geleden sprak....Die heette Roger. Toen dacht ik direct van "dus jij bent die man waar altijd iedereen naar zit te roepen" :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: ittelie sjoeker

#5 Bericht door lloyd »

tja
het ITU=NATO alfabet is ontstaan 'after much study'
lees ik op
http://en.wikipedia.org/wiki/NATO_phonetic_alphabet

dus is het dan wel zo handig om er van af te wijken

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ittelie sjoeker

#6 Bericht door pa3met »

coolepascal schreef:Naast de officiele NATO spelling die wij gebruiken zijn er ook nog een aantal andere systemen gebruikt.
uitdrukkingen die je wel eens tegen komt zijn idd woorden aks Sugar, Radio en veel land of plaatsnamen.
Zo lang geleden dat ik niet eens meer weet waar die alternatieve spellingsalfabetten vandaan komen.
Ik ken niet alle licenses maar volgens mij mag er maar een officieel gebruikt worden (en is de rest eigenlijk maar irritant zoals je ziet..)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: ittelie sjoeker

#7 Bericht door andre »

Het is natuurlijk weer wel zo dat in een heftige pile up of QRM hierdoor meerdere wegen naar Rome leiden om je call leesbaar te krijgen bij je tegen station.
En dan maar niet het juiste spelling alfabet maar daar maakt niemand zich druk om.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ittelie sjoeker

#8 Bericht door pa3met »

andre schreef:Het is natuurlijk weer wel zo dat in een heftige pile up of QRM hierdoor meerdere wegen naar Rome leiden om je call leesbaar te krijgen bij je tegen station.
En dan maar niet het juiste spelling alfabet maar daar maakt niemand zich druk om.
Bij een pile-up moet je je allereerst afvragen of het splitsen in numbers niet handiger is en/of bepaalde gebieden. Of split werken. etc etc. Daarnaast maakt juist het gebruik van non-standaard spelling de zaak alleen maar een grotere rotzooi.

Overigens blijt dat hele volsstammen het niet begrijpen als tijdens een pile-up gevraagd wordt om mensen die QRP gebruiken, of bijvoorbeeld "Asia only" etc. Ook dat joort dus bij de DX code of -doe maar wat, kan mij het schelen- gebeuren. Gebruik van andere letters is idem. In PA land is het meen ik zelfs verplicht het nato alfabet te gebruiken. (ik zou het op moeten zoeken)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: ittelie sjoeker

#9 Bericht door Steef »

Pa3met, vaak aan de DX kant van van een pile-up gezeten?
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ittelie sjoeker

#10 Bericht door pa3met »

Steef schreef:Pa3met, vaak aan de DX kant van van een pile-up gezeten?
zei de man die in een andere thread zegt dat ik het op de man speel...

Weet je, het doet helemaal niet ter zake. Feit blijft dat professionele organisaties zich niet schuldig maken aan het verknoeien van de spellingen. Jij denkt klaarblijkelijk daar anders over. Prima, toch? Bedenk wel dat bijvoorbeeld in de luchtvaart er wel zo over gedacht wordt. En waarom zou dat zijn? Juistem, vanwege clarity, iets in ene keer kunnen opnemen als er gesproken wordt. Niks meer, niks minder. Daarnaast staat nog steeds dat wij het nato affabet dienen te gebruiken, Staat ergens in de voorwaarden. Wat kan daar nou moeilijk aan zijn....

http://www.agentschaptelecom.nl/binarie ... ebruik.pdf -- pagina 5
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: ittelie sjoeker

#11 Bericht door Steef »

Gelukkig voor jou is het spelling alfabet niet in Chinees.

Oh nee, maakt niet uit.
Want wat kan daar nou moeilijk aan zijn?
Wie praat luistert niet

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: ittelie sjoeker

#12 Bericht door pa5cal »

oke, zo is het wel weer genoeg. In het vorige topic bleef ik nog beleefd maar dit gezeur vecht je maar op het schoolplein uit.

Gesloten