Waarom mogen we geen 1.5KW ?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Waarom mogen we geen 1.5KW ?

#31 Bericht door PA2LAD »

coolepascal schreef:@PD5EE, er is ook voor de N-licentie een onredelijke ongelijkheid ja.
Gewoon allemaal terug naar 6 kanaaltjes op 2M zou idd beter zijn.
Op een enkeling na, die het allemaal prima vond heeft bijna iedereen doorgeleerd voor de toenmalige C-machtiging en je wist gewoon: op hf werken is kunnen seinen en opnemen met 12 woorden per minuut. Nu er zoveel meer mag (zonder er iets extra`s voor te hoeven doen), is het kennelijk sommige amateurs nog niet genoeg. Er is een spreekwoord: wie het onderste uit de kan wil, krijgt het deksel op z'n neus. Ik zie het nog een keer gaan gebeuren.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Waarom mogen we geen 1.5KW ?

#32 Bericht door johnvdpas »

Maar dan geld deze uitspraak wel voor iedereen voor f en n amateurs...

Ik vind juist dat wij als amateurs minder onderscheid moeten maken tussen f en n laat dat at maar doen... Ja, wacht eens als een n,er op 80 meter zend en geen on3/ of iets dergelijks voor staat waaruit blijkt dat hij legaal bezig is, dan zou ik dat onderscheid wel maken, want in feite is het dan een piraat...

Maar ik bedoel wel te zeggen, als wij meer mogelijkheden willen in de algemeenheid is het wel handig dat we dat voor alle amateurs proberen, en niet alleen de hoogste machteging. Immers, het probleem zit in de toekomst als we te weinig amateurs hebben dan zou AT wel eens kunnen denken we gaan iets anders met bepaalde bandsegmenten doen, of we maken er een stel secundair.

Wat ik dus bedoel te zeggen, stel dat f er op termijn een heleboel bij krijgt, zou dat bij n in beperkte mate ook zo moeten zijn.... Het verschil echter tussen deze machtegingen moet wel hetzelfde blijven. Feit blijft dat een n machteging om te halen ongeveer 50 a 60% makkelijker is, dan f... Dit onderscheid moet tussen de machtegingen te zien blijven.

Maar als f 1.5 kilowatt zou mogen (wat ik niet zie gebeuren, nooit eigenlijk) is het niet meer reeël dan een n,er 25 watt mag gebruiken...

Hoe ik dat weet, laat een N,er die het net gehaald heeft eens f doen. Ik weet uit ervaring dat ze meestal de helft goed hebben... Overigens iemand zonder kennis heeft veel minder dan de helft goed. Daaruit kun je afleiden ongeveer wat het verschil is.

De uitspraak van pa2lad doet me een beetje denken aan de dwergen die na het werken de tunnel uit komen, he ho je krijgt het niet kadoo... Das meestal zo in het leven, dus er zit wat in dat het mis kan gaan. Dat is het risico...

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Waarom mogen we geen 1.5KW ?

#33 Bericht door pa5cal »

Voor diegene die het goed hadden: heel goed! voor de rest, ja het was zeker sarcasme, met name omtrend de ZOVEELSTE n/f discussie... Daarom ook deze rubriek ;)

-uw ietwat vermoeide moderator ;)

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Waarom mogen we geen 1.5KW ?

#34 Bericht door andre »

pa5cal schreef:Voor diegene die het goed hadden: heel goed! voor de rest, ja het was zeker sarcasme, met name omtrend de ZOVEELSTE n/f discussie... Daarom ook deze rubriek ;)

-uw ietwat vermoeide moderator ;)
Sorry ietwat vermoeide moderator, ik begrijp je probleem niet helemaal. Zolang er nieuwe aanwas blijft komen in deze hobby zal het zo zijn dat er onderwerpen tussen zitten die zullen blijven herhaald. Waarom? Nou simpel, omdat ieder nieuwbakken amateur, of het nu een N of F machtiginghouder is, er zijn of haar eigen draai aan wil geven, dingen wil toevoegen of gewoon zijn eigen stem willen doen gelden op dit forum, zonder de zoekfunctie te gebruiken om reeds eerder uitgekauwde onderwerpen door te lezen. Me dunkt inderdaad dat een heleboel specifieke onderwerpen, waaronder het door jouw op cynische wijze aangeslingerd item nu net niet uitblinkt in leesbaarheid, juist door dat eeuwige gesteggel tussen N en F.

Ik begrijp echter je punt wel, maar begrijp ook dat dat bepaalde discussies nu eenmaal niet zijn uit te roeien. Je hoeft per slot van rekening niet met een discussie mee te doen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Waarom mogen we geen 1.5KW ?

#35 Bericht door johnvdpas »

We kunnen het ook op zijn bels doen, ben net in 5 minuten geslaagd voor de basisvergunning zonder te leren, even testje gedaan....

Had wel een aantal wet vragen fout, die zijn bij ons namelijk soms wel wat anders. Maar als ik dit ga vergelijken met N, is wat ze in Belgie doen, zeker de helft simpeler als N.... Zeker....

Er zat welgeteld 1 schema in met 1 weestand. Bij de n, zijn het er meestal 3 weerstandjes of iets in die trant, en dan toch ook wel wat meer schema,s wat meer ik denk wel richting de 10....

Och iedereen zijn onderwerpen... Wat je wel kunt doen als moderator is, alles op 1 hoop vegen en verplaatsen naar 1 dicussie... Maar dadelijk komt hansje of pietje die net z,n machteging heeft en die wil er zich ook over uitlaten...

PD5EE
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2010, 00:34

Re: Waarom mogen we geen 1.5KW ?

#36 Bericht door PD5EE »

coolepascal schreef:Je moet niet zeuren, ik heb hier een kacheltje van 1.5kW naast me staan, vergunning vrij !
@PD5EE, er is ook voor de N-licentie een onredelijke ongelijkheid ja.
Gewoon allemaal terug naar 6 kanaaltjes op 2M zou idd beter zijn.
Mee eens. Ik blijf ook nog een groot voorstander van een strenge ballotagecommissie.

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Waarom mogen we geen 1.5KW ?

#37 Bericht door lloyd »

ik vond die knop 'Markeer alle forums als gelezen' wel handig

daarom is alles nieuw voor mij :-)

PD0DMA
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 aug 2009, 21:13
Roepletters: PA3QRT

Re: Waarom mogen we geen 1.5KW ?

#38 Bericht door PD0DMA »

Hoe was het ook weer? ehh, "life is too long for QRO" :lol:

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Waarom mogen we geen 1.5KW ?

#39 Bericht door PA4JAN »

PD5EE schreef:
coolepascal schreef:Je moet niet zeuren, ik heb hier een kacheltje van 1.5kW naast me staan, vergunning vrij !
@PD5EE, er is ook voor de N-licentie een onredelijke ongelijkheid ja.
Gewoon allemaal terug naar 6 kanaaltjes op 2M zou idd beter zijn.
Mee eens. Ik blijf ook nog een groot voorstander van een strenge ballotagecommissie.

en voor de F gewoon weer de seinsleutel in voeren wat ze nu moeten leren is wel heel makkelijk
Er zijn PA0 Amateurs die er echt voor hebben moeten zweten petje af voor deze Amateurs

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Waarom mogen we geen 1.5KW ?

#40 Bericht door pa3met »

ach, op zich maakt het voor mij niet zoveel uit hoeveel vermogen iemand wil maken.

Idem waar een D amateur uithangt. Als die toevallig, per ongeluk of whatever op 17m zit, best. De handhaving is sub-optimaal zoals we allemaal wel weten (praat daar overigens niks mee goed)

Het allerbelangrijkste wat we denk ik niet uit het oog moeten verliezen zijn dingen als:

1) hebben we al dat vermogen nodig (als in -- gebruik wat je nodig hebt, het is geen pissing contest)
2) hebben andere mensen last van me?
3) (vast wel meer argumenten vte verzinnen maar even geen zin, net uit bed etc)

En dat onze moddetor zat te triggeren, trollen, een discussie hier neerzet was natuurlijk zo wel te zien. In ieder geval in de goede plek, de theekrans-ronde.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

pd3jme

Re: Waarom mogen we geen 1.5KW ?

#41 Bericht door pd3jme »

1.5kw?
nou dan zou ik hier op de buurt geen vrienden maken vrees ik :lol:
ook al zou het hier mogen,dan zou het voor het grootste deel afhangen hoe je woon situatie is,wie vrij woont op het platteland zal zo`n vermogen best in de ether kunnen slingeren,maar als je zoals ik midden in een dorp woont,met al de technische en draadloze goedkope troep die van een beetje hf al over de nek gaan,dan kan je er vergif op innemen dat dat trammelant gaat opleveren!
wij hebben hier de zogenaamde touch lampen,en die knipperden vrolijk mee....we hebben ze inmiddels maar opgeruimd,maar de buren hebben er ook een paar,dus die weten precies wanneer ik een qso maak :D
het kan natuurlijk ook aan mijn antenne liggen,gebruik hier een zx minibeam(heel erg smalbandig) i.v.m de ruimte achter huis.een full size zit er echt niet in helaas!
de buren vinden het niet erg,maar ik wil ook geen last van andermans hobby,dus op de kortegolf zenden valt in mijn situatie niet mee,laat staan dat ik hier 1.5kw aan de band ga zetten.
als hier boven de 50watt al trammelant ontstaat met de mast op de laagste stand(ik weet wel dat ik maar 25 mag gebruiken,voor er weer iemand met het vingertje gaat wijzen)hoef je niet voor f te hebben geleerd om in te zien dat zo`n vermogen niet aan de band kan worden gezet!
wil je zo`n vermogen perse gebruiken dan zal je echt ,,vrij,,moeten wonen,al zullen er vast amateurs zijn,die het daar niet mee eens wezen.
ik red me zo ook wel,ook zonder hoog vermogen,want een goed verstandhouding met je buurtgenoten is mij veel meer waard.

Theo

Re: Waarom mogen we geen 1.5KW ?

#42 Bericht door Theo »

Even een dubbeltje er bij gooien :mrgreen:
Waarom mogen wij geen 1 1/2 KW ?

Stel deze vraag eens anders om, wie is in staat om dit zelf te maken, in bedrijf te nemen en te houden?
Zijn er nog amateurs die de kennis hebben hoe je dit moet doen?
En die amateurs die deze kennis hebben, wel die gebruiken dat ook gewoon hoor.
Dat zie je in de praktijk, en of deze producten vinden hun inzet in een heel andere wereld van zenders :D

Vergeet niet dat je maar een beperkte hoeveelheid vermogen uit je 230 stopcontact kunt halen.
Het rendement verhaal wordt vaak over het hoofd gezien.
Mijn ervaring met vermogen is, onafhankelijk op welke band je zit, is dat je in 10 db stappen vermogen moet vergroten.
Dat zet de bekende zoden aan de dijk, en dan is het al niet meer relevant om over 1 1/2 KW te spreken, met 1 KW ben je ook prima geholpen, de volgende 10 db stap, maakt toch bijna niemand :D
Maar die van 100 watt naar 1 KW, dat maakt het leven aangenaam.
En nogmaals, maakt niet uit op wat voor frequentie dit plaats vind.

Mijn eigen experimenten waren op 80 meter en op 3 cm.
Beide met 1 KW gespeeld, en gekeken wat er gebeurde bij stations die betrouwbaar waren en waar je al een lange tijd verbindingen mee maakt.
Waar het van bekend is wat je zender met 10, 100 of wat het dan met 1000 watt doet.
Ik vind dat machtig mooi speelgoed, ook om te maken.
En wat voor een tijd er in gaat zitten om het te maken.
Vooral de eindtrap op 3 cm was een jaren project.
En dat is ook weer fun.

(Het is geen 10 cent bijdrage geworden maar 15 cent :wink: )

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Waarom mogen we geen 1.5KW ?

#43 Bericht door pa5cal »

Ik snap terdege dat nieuwe aanwas de discussie opnieuw aanslingerd. Mijn probleem zit meer bij de oudere garde die elke gelegenheid niet onbenut laten vandaar.

Tot slot, voor mij gaat het er niet om of ik het nodig heb of niet, ik ben namelijk meer geinteresseerd in kan ik mijn volledige installatie zo maken dat hij in theorie 100% duty cycle kan maken, dat vind ik boeiender dan er een hele dag daadwerkelijk mee toeteren. Ik heb dan ook aan een dummyload genoeg ;)

-P

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Waarom mogen we geen 1.5KW ?

#44 Bericht door PD0MV »

:lol: naja als je op een aggregaat zit en de stroom valt uit, en je mag zoveel uitkomen vrees ik dat de wijk ondanks de stroom uitval, toch geheel belicht is :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
aangezien door het signaal wat je dan neerzet, brand het lampje al vanaf 1 KM plus minus, van het uitgezonden signaal :D :mrgreen:
Ik ben ook maar een mens :wink:

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Waarom mogen we geen 1.5KW ?

#45 Bericht door andre »

Pascal, toch snap ik je beweegredenen niet. Net zoals er nieuwe aanwas zich aanmeld, met nieuwe(re) inzichten en of oplossingen of meningen, zo is er ook altijd een groep oude vertrouwde amateurs die zich daar tegen verzet, al of niet met gegronde redenen, of alleen maar tegen vernieuwingen, inzichten en meningen aankijkt (of aanschopt, maar dat is wederzijds :mrgreen: ) .

Als ik dan ook mijn opinie mag ventileren: laat het gewoon gebeuren, als het binnen de fatsoensnorm blijft, en zoals ik al eerder melde, je hoeft niet op een topic te reageren. Ik kijk nu geloof ik iets van 4 of 5 jaar rond op dit forum en heb veel users zien komen in die tijd, maar ook een hele berg die inmiddels zéér in-actief zijn.

ps:mijn trx is full dc...(staat er in de fabrieks promotie...!!)
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie