Over piraten

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Over piraten

#16 Bericht door Juul - PE0GJG »

Je schrijft:
"Een kennis van mij heeft een stevige hit gescoord. Mara ik weet dat hij daar niet echt veel aan overgehouden heeft. De rechten zijn afgekocht door de platenmaatschappij dus hij krijgt niets."

Dat is stom natuurlijk, had ie dat contract niet moeten tekenen. Eigen schuld, of was de "honger naar het maken van een plaatje zo groot?".

Kijk naar die Ben Saunders, wint een talentenjacht maar verliest tegelijkertijd alles. Hij heeft zich met huid en haar overgeleverd aan Talpa. Zij hebben "levenslang" het recht gekregen om alle video danwel audio materiaal te gebruiken zonder dat meneer royalty's krijgt.. En waar verdient hij dan wel mee? Het doorknippen van lintjes en optreden bij de lokale platenboer. That's it.
En dat contract voor de deelname aan die talentenjacht moest ie tekenen voor de deelname..............

Juul - PE0GJG (40 jaar omroep ervaring en m'n vrouw was product-label manager bij een grote platenmij dus ik weet er wel wat van.)
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Over piraten

#17 Bericht door PA3BAS »

Juul,

je hebt helemaal gelijk, maar ik wilde even het tegenovergestelde laten horen van wat Mark zei. Dat die kennis van mij dat niet helemaal goed heeft geregeld mag idd wel duidelijuk zijn. Maar op het moment van opname (15 jaar geleden) was ie blij met iedere cent en is hem toen een interessant bedrag aangeboden wat hij geaccepteerd heeft. Het is in deze ook fair om te zeggen dat de platenmaatschappij een risico heeft genomen en veel geduld heeft gehad met het winst maken op dit contract.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Over piraten

#18 Bericht door coolepascal »

pa3bas schreef: Wat zendpiraterij betreft: Wij hebben moeten aantonen dat we weten hoe het moet: geen anderen storen, deugdelijke apparatuur bouwen etc.
Ohhh is dat zo ? waarom was dan niemand dit te aan te tonen.
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=6943

Ik denk dat Juul een van de weinigen is die begrijpt hoe het spel gespeeld wordt, het gaat gewoon allemaal om te knikkers, met luchtvaart (108.0 - 118 Nav, 118.0 - 136.0 Comm) heeft het niets van doen, immers met een licentie mag je tegenwoordig ook gewoon ergens bijeen geraapte troep gebruiken zonder dat iemand daarop komt controleren. gewoon niet te geloven.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Over piraten

#19 Bericht door PD0MV »

pa3bas schreef:Juul,

je hebt helemaal gelijk, maar ik wilde even het tegenovergestelde laten horen van wat Mark zei. Dat die kennis van mij dat niet helemaal goed heeft geregeld mag idd wel duidelijuk zijn. Maar op het moment van opname (15 jaar geleden) was ie blij met iedere cent en is hem toen een interessant bedrag aangeboden wat hij geaccepteerd heeft. Het is in deze ook fair om te zeggen dat de platenmaatschappij een risico heeft genomen en veel geduld heeft gehad met het winst maken op dit contract.

PA3BAS, je heb glijk, alleen bepaalde dingen wat ik zeg klopt wel, alleen in een andere context :oops: dan.

Maar goed je ben als artiest er zelf bij, dus als je uit eindelijk niks verdiend en wel een hit scoort en een platen maatschappij weet over te halen om jouw gemaakte plaat uit te brengen, dan doe je iets verkeerd neem ik aan. :mrgreen:
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Over piraten

#20 Bericht door PA3DAT »

PA4CL schreef:Mijn mening is: FM-omroeppiraten bij wet vervolgen is met het brede aanbod van
communicatie volledig uit de tijd.
1: Er is geen enkele calamiteit bekend waarbij zendpiraten zijn betrokken geweest en
slachtoffers gevallen sinds 80 jaar zendpiratisme.
2: Copyright op muziek schenden we allemaal, zelfs door youtube filmpjes te bekijken.

Wat is Uw mening ??
Wie wil uitzenden in de FM-band moet gewoon een vergunning daarvoor kopen, dat hebben al die andere stations toch ook gedaan? Al is het maar uit oogpunt van rechtsgelijkheid. Als de een ervoor betaalt kun je niet toestaan dat een ander dat gratis geniet.
Als ik een kaartje koop van € 60 voor een concert in de Arena, dan vind ik het onverteerbaar als oogluikend zou worden toegestaan dat anderen de achterdeur openbreken en zo gratis naar binnen kunnen!
De overheid heeft twee fm-frequenties vrijgegeven waar commerciële radiostations tot 10 juni op kunnen bieden. Een van de frequenties moet worden gebruikt voor een zender met klassieke en/of jazzmuziek; bij de andere staat de invulling open.

Geïnteresseerde partijen hebben tot 10 juni de mogelijkheid om hun aanvraag in te dienen bij het Agentschap Telecom, een onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.
En als je dat niet wilt, als je niet kunt betalen, dan moet je gewoon een andere hobby zoeken. Als je dolgraag in een Ferrari zou willen rijden maar je kunt dat niet betalen, dan steel je er toch ook niet eentje?

Ja, die jongens willen omroepje spelen, maar dat kan nu eenmaal niet. Ik wil wel graag taxie'tje spelen, maar als ik met mijn gewone auto klanten ga oppikken bij het station, dan word ik ook snel in de kraag gevat. En dan kun je wel roepen: het gaat allemaal om geld, maar wat gaat er nou niet om geld?

Wij bestellen massaal portootjes voor € 35 in HongKong en de winkels hier gaan failliet. Nee, het gaat óns niet om het geld hoor! Het is puur voor de lol... :shock:

En ja, het gaat allemaal over geld. Nou en? Het gaat in het geval van die omroepfrequenties wel om belastinggeld, voor ons allemaal: als het niet op die manier binnenkomt, dan wel op een andere manier (BTW-verhoging, extra accijns op de brandstofprijzen... :wink: )
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 03 jun 2011, 15:15, 2 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Over piraten

#21 Bericht door PA3DAT »

coolepascal schreef:... het gaat gewoon allemaal om te knikkers ... gewoon niet te geloven.
Waarom niet Pascal? Misschien dat jij in de gelukkige omstandigheden verkeert dat je werk hebt, puur
voor de aardigheid, maar de meesten van ons werken gewoon voor het geld. Het gaat ons allemaal om
de knikkers. Wat is daar toch mis mee? :?:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Over piraten

#22 Bericht door PA3BAS »

Mark,


Ik zei het ook niet zo handig.

Wat ik bedoel is dat jij de ene kant belicht. Ik wilde even de andere kant belichten: De artiest die moet buffelen voor z'n centen. De platenmaatschappijen nemen vervolgens een risico door die cheque te geven. Misschien dat er later een megahit uitkomt: dan heeft de maatschappij de center dubbel en dwars terug. Maar er zijn denk ik ook genoeg muzikanten die iets lijken te zijn, maar de rest van de wereld wil er niet aan, en dan zit de maatschappij met flinke kosten.

Als zo'n artiest alles in eigen beheer doet zal ie er meer aan overhouden, maar dan zelf ook allerlei risico's lopen zoals: verkoop ik die 10000 cd's wel die ik met een lening van de bank heb laten persen? Ga ik inderdaad optredens krijgen in het clubcircuit? (of wat voor circuit dan ook)..

T'is allemaal niet zo makkelijk als artiest..... :wink: (niet dat ik er een ben, maar heb wel met veel samengewerkt als technicus)
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Over piraten

#23 Bericht door PA0ETE »

Kom op jongens. Een belangrijk deel van de piraten die aangepakt worden in het oosten zijn niet zomaar kleine jongens. Daar zit soms een hele organisatie achter (vaak een soort van los familiebedrijf zodat een criminele organisatie lastig aan te tonen is), waarbij gewoon wordt afgesproken wie er gaat brommen. De ene keer doet neef Jan dat en de andere keer broer Piet. Ook wordt na een inval heel snel nieuw materiaal gekocht. Denk ook niet dat de mannen waar de commerciële zenders als 538 bezwaar tegen maken met 500 watt-zendertjes zitten of zo. Er zijn plaatsen in het oosten met meer dan tien zenders met zendvermogens boven de 10 kW. Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat zoiets lang zonder storingen functioneert.

Het zijn er niet zoveel, maar er zijn per jaar toch meerdere incidenten van storing door muziekpiraten in de cockpit boven Nederland. Ik kan weleens uitzoeken of ik daar cijfers van kan vinden, maar ik heb wel eens met een verkeerspiloot gesproken die alleen nog een zwaar vervormde André Hazes binnenkreeg op de hem aanbevolen approach-frequentie.

Ik ben niet tegen piraten, en ik ben ook geen dominee zoals laatst iemand zei. We zijn zowat allemaal, inclusief mijzelf begonnen als piraten, en ik heb ook gewoon een zwak voor die tak van sport. Piraten hebben als het welwillende particulieren betreft gewoon mijn sympathie. Maar als we gaan zeggen 'het is wel ok', dan heeft iedere stad binnenkort een dozijn van die grote vakwerkmasten staan, en hebben wij als amateurs daarvan in de 160 en 80-band en misschien nog veel hoger daarvan de brokken. Los van het feit dat zoiets ons als amateurs ook nog een slecht PR bezorgt, want de gemiddelde burger weet echt het verschil niet.

Ik vind het overigens een heel relevant onderwerp voor ons radioamateurs. Ik weet van mensen die zowel bij zo'n zender betrokken zijn als tegelijk een amateurcall hebben. Ik vind eigenlijk toch wel dat je daar een keuze in moet maken. Je kunt in dit opzicht eigenlijk geen twee heren dienen.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Over piraten

#24 Bericht door pa5cal »

Wij bestellen massaal portootjes voor € 35 in HongKong en de winkels hier gaan failliet. Nee, het gaat óns niet om het geld hoor! Het is puur voor de lol... :shock:
Amen. Dat roep ik ook al een tijdje, dat iedereen hier ongeveer een paar ton boter op zijn hoofd heeft. We doen het allemaal zelf maar we willen het niet weten. In de winkel tv'tje loeren, en op internet ff wat goedkoper bestellen en straks zijken over de service (of gebrek daaraan)

Wat het piraten betreft, een subset van ons amateurs vind qro de meest geweldige tak van sport, en zoals elke hobbyist met passie steeds verder wil kunnen gaan, tjah, zo hun ook, dus ik snap wellicht die 3m voorliefde een klein beetje wel als je een amateur call hebt. Ik praat het overigens niet goed ;)

Laten we er iig maar vanuit gaan dat er een bron van waarheid in de storingen ligt, en dat die te pas en te onpas wordt gebruikt terwijl we op bepaalde momenten echt wel bedoelen (of behoren) te zeggen dat het om geld gaat, tjah, dat is niks nieuws. Dat gebeurd bij het milieu, bij snelheids controles (verkeers velig... euhm, staatskas spek.. euh...) enz enz.

Ten slotte, denk ik dat het PR deel wel tegen ons kan werken inderdaad. Ook al gunnen we pietje zijn machtig mooie 3m zender met de grootste bagger die holland geproduceerd heeft, storingen onthouden de mensen! Toen ik hier kwam wonen was de EERSTE vraag van de buurman over mijn antenne park "is dat om plaatjes te draaien ofzo?". Geeft wel even aan hoe het beeld is he?

-P

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Over piraten

#25 Bericht door PA0ETE »

Ik geloof dat ik het hier al eerder heb gezegd, maar de meeste van mijn amateurspullen heb ik gewoon bij winkels gekocht (Venhorst, Jacobs, Dolstra, Classic), ook al wist ik dat dat wat duurder was. Gewoon omdat ik vind dat die handel ook een bestaansrecht heeft en dat ik jammer vind als ze door de internetshops uiteindelijk allemaal zouden verdwijnen. Ik denk dat er meer mensen zijn die dat zullen doen, dus je kunt "ons" niet zo gemakkelijk allemaal over één kam scheren.

Ik bestrijd niet dat deze goedkope apparaatjes de handel ongetwijfeld zullen benadelen. Net zo goed als dat de internetshops terrein zullen winnen op de traditionele winkels. Een hele groep amateurs in Nederland, als zouden we allemaal besluiten daar niet aan mee te doen, kan zo'n trend op wereldwijde schaal niet keren. De vraag is ook of je dat moet doen, we hebben immers ooit besloten voor een systeem waarbij "de markt" binnen bepaalde marges zulke dingen bepaalt.

Ik heb in mailtjes daarnaast meerdere keren het verwijt gehoord dat je met deze goedkope spullen zou profiteren van de erbarmelijke omstandigheden van de werknemers daar. Dat zou heel goed kunnen. Echter, net als bij kleding is het feit dat je dure spullen koopt allerminst een garantie dat die werknemers niet uitgebuit zouden worden. Integendeel, het maakt zelfs niet veel uit waar je iets koopt. De recente rel over een zelfmoordgolf onder werknemers van een fabriek waar de iPhone wordt gemaakt laat dat ook zien.

Ik vind wel dat daar dringend iets aan moet gebeuren, ik denk alleen dat een willekeurige kopersstaking daar niet een effect op heeft omdat je net zo goed bedrijven zou kunnen treffen die hun boeltje wel voor elkaar heeft.

Nu ik dit teruglees denk ik dat het onderwerp beter bij de baofeng had gepast :-)

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Over piraten

#26 Bericht door PD4M »

Er is ook nog een groot aantal lokale en regionale omroepen. Dus je hoeft niet eens een grote commerciële jongen te zijn om je behoefte aan plaatjes draaien en lokale nieuwtjes te kunnen botvieren. Ik begrijp dat het spannend om piraatje te spelen, maar er zijn denk ik voldoende voorzieningen om het legaal te doen... en net zo professioneel ;-0

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Over piraten

#27 Bericht door pa3met »

PA0ETE schreef:I
Ik heb in mailtjes daarnaast meerdere keren het verwijt gehoord dat je met deze goedkope spullen zou profiteren van de erbarmelijke omstandigheden van de werknemers daar.
Daarnaast moet je niet vergeten dat als je met z'n allen dan maar niet die kleding koopt, het effect voor de uitgebuite mensen nog wel eens rampzaliger zou kunnen zijn: helemaal niks meer te eten.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Over piraten

#28 Bericht door pa3met »

PA0ETE schreef: Het zijn er niet zoveel, maar er zijn per jaar toch meerdere incidenten van storing door muziekpiraten in de cockpit boven Nederland. Ik kan weleens uitzoeken of ik daar cijfers van kan vinden, maar ik heb wel eens met een verkeerspiloot gesproken die alleen nog een zwaar vervormde André Hazes binnenkreeg op de hem aanbevolen approach-frequentie.
Ik kan dat beamen aan de hand van 20 jaar werk-ervaring ans avionics engineer plus familie die als verkeersvlieger rondgevlogen heeft.

Daarbij kan ik aantekenen dat er, gezien de storing, nooit gesproken werd over een legaal station maar steevast over -inderdaad- Andre Hazes achtige muziek. Nu zegt dat niet alles maar de kans dat het een commercieel station was als 538, sky, decibel...?
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Over piraten

#29 Bericht door PA3DAT »

pa3met schreef:Daarnaast moet je niet vergeten dat als je met z'n allen dan maar niet die kleding koopt, het effect
voor de uitgebuite mensen nog wel eens rampzaliger zou kunnen zijn: helemaal niks meer te eten.
Nee hoor, dat lijkt me wat al te makkelijk. En dat hoeft helemaal niet: onder druk van de publieke opinie
wijzigen grote firma's hun beleid in deze. Denk aan Hema, C&A maar ook Apple. Die willen geen slechte
publiciteit dus gaan ze eisen stellen aan de fabricage in die landen.

Jouw opmerking, hoewel vast niet zo bedoeld, is in feite een aansporing om maar gewoon door te gaan
met slavernij, kinderarbeid, milieuvervuiling etc. etc. :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Over piraten

#30 Bericht door andre »

PA3DAT schreef:
pa3met schreef:Daarnaast moet je niet vergeten dat als je met z'n allen dan maar niet die kleding koopt, het effect
voor de uitgebuite mensen nog wel eens rampzaliger zou kunnen zijn: helemaal niks meer te eten.
Nee hoor, dat lijkt me wat al te makkelijk. En dat hoeft helemaal niet: onder druk van de publieke opinie
wijzigen grote firma's hun beleid in deze. Denk aan Hema, C&A maar ook Apple. Die willen geen slechte
publiciteit dus gaan ze eisen stellen aan de fabricage in die landen.

Jouw opmerking, hoewel vast niet zo bedoeld, is in feite een aansporing om maar gewoon door te gaan
met slavernij, kinderarbeid, milieuvervuiling etc. etc. :wink:

Zéér recentelijk één van bovenstaande bedrijven nog negatief in het nieuws geweest omtrent dubieuze kleding die toch weer werd verkocht. Zoals je dan zelf al aangaf Aloys, het gaat altijd om de pegels...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie