Over piraten

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Over piraten

#61 Bericht door PA3BAS »

Goh, wel leuk al die geschiedenis hier in het forum. Mijn werk is in het tegenwoordige Hilversum wat televisieprogramma's in elkaar zetten. Begonnen bij het NOB in 1998, maar sinds 1992 bij de lokale legale stadsomroep begonnen met monteren. Tegenwoordig verdien ik als freelancer de kost.
.... But will it blend?

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Over piraten

#62 Bericht door andre »

Juul schreef:
andre schreef:
PD0DMA schreef:
Juul schreef:Juul - PE0GJG (40 jaar omroep ervaring en m'n vrouw was product-label manager bij een grote platenmij dus ik weet er wel wat van.)
Redelijk veel naar (Noorzee)piraten geluisterd, hoe het komt weet ik niet maar mij schiet de naam "Juul Gelijk" te binnen. Weet niet waar deze associatie weg komt, maar heb die kreet/naam volgens mij wel eens op de MG horen vallen destijds.

Ik vrees dat Juul het meeste piratenbloed in zich heeft (had) van alle forum gebruikers hier. :wink:

Dag André,

M'n jarenlange strijd over de benaming "piraat" als het over Veronica gaat gaat dus ook hier verder.
We deden niets dat door welke wet dan ook verboden was. Ook het gebruiken van een niet aan ons toegewezen golflengte was dat niet. Het werd het pas bij de ratificatie van het verdrag van Straatsburg op 26 augustus 1974, maar zoals dat dan gaat het trad pas op 27 september echt in werking in Nederland.
In feite hadden we dus kunnen uitzenden tot 26 september 1974 24.00 uur!

En ja, de term "piraat" werd en wordt in ons geval nog steeds in de volksmond gebruikt, hetzij zo.
Op 18 april 1973 werd de term ook veelvuldig gebruikt door de vertegenwoordiger van de NOS en die werd direct door de vrz. van de hearingcommissie mevr. Gardeniers terecht gewezen.
Dat is hier te beluisteren,in de geschiedenis van Veronica die ik in vele jaren geschreven heb. ( klik op de luidspreker rechts) : http://www.norderney.nl/historie_1973_20.html

Zo, waarvan akte,

Groet, en ik ben niet boos André.............

Juul - PE0GJG

Hoi Juul,

ik begrijp inderdaad dat het woord "piraat" niet de juiste is in jouw situatie, maar ja, zo werden nu eenmaal in een adem deze zee zenders bestempeld. De "ondergang" van de Mebo2 en Norderney heb ik live mee mogen maken, ik was 15 jaar in die tijd en liet een grote indruk op me achter, temeer ik in die tijd zelf al druk bezig was met allerhande illegale bouwprojecten op radio gebied. Ik heb heel veel plezier beleeft aan deze zee zenders alhoewel ik moet toegeven dat mijn voorkeur bij RNI lag. Daarna nog mijn toevlucht gezocht bij onze Belgische Koekenbakker, maar dat was het niet echt voor mij, alhoewel ze wel weer tijdelijk een leegte vulde.

Met weemoed denken velen waarschijnlijk nog wel terug aan die fascinerende radio periode.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PD0DMA
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 aug 2009, 21:13
Roepletters: PA3QRT

Re: Over piraten

#63 Bericht door PD0DMA »

Leuke site die norderney.nl, helaas niet veel over de techniek van destijds: zenders, gebruikte buizen, spanningsvoorziening, vermogen etc (of ik kijk er misschien overheen) misschien voor de doorsnee Zeezender Veronica fan ook wat minder interessant.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Over piraten

#64 Bericht door Juul - PE0GJG »

PD0DMA schreef:Leuke site die norderney.nl, helaas niet veel over de techniek van destijds: zenders, gebruikte buizen, spanningsvoorziening, vermogen etc (of ik kijk er misschien overheen) misschien voor de doorsnee Zeezender Veronica fan ook wat minder interessant.

Als je hier effe leest, daar heb ik het nodige geschreven, maar het moet wel eenvoudig blijven voor de "gewone lezer"

http://www.norderney.nl/historie_1972_7.html


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PD0DMA
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 aug 2009, 21:13
Roepletters: PA3QRT

Re: Over piraten

#65 Bericht door PD0DMA »

Hi Juul,

OK, dat stuk had ik inderdaad niet gespot, ga het eens doornemen.

73

Chris

Plaats reactie