Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011
Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011
Ik ben door een lezer van dit forum getipt, dat zaterdag 16/4 de zendmasten van de Deccaketen in Heiloo (bij Alkmaar) gesloopt gaan worden. De tipgever heeft ook toestemming gegeven voor een link met foto`s van de masten en onze dank hiervoor: http://www.flickr.com/photos/compumess/tags/decca/
Veel plezier zaterdag !
Veel plezier zaterdag !
- coolepascal
- Berichten: 3745
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
- Locatie: ZL
- Contacteer:
Re: Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011
Hoe lang is dat spul al niet meer in gebruik ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Re: Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011
Volgens het bijschrift van een van de foto's in de link sinds 2000.
De wondere wereld van GPS heeft het systeem "antiek" gemaakt...
Jammer...
De wondere wereld van GPS heeft het systeem "antiek" gemaakt...
Jammer...
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi
Re: Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011
Het jaar 2000 zou best wel eens kunnen kloppen. Wikipedia zal dat vast wel juist vermelden.PA5COR schreef:Volgens het bijschrift van een van de foto's in de link sinds 2000.
De wondere wereld van GPS heeft het systeem "antiek" gemaakt...
Jammer...
Ik heb zelf ook nog de nodige Decca ontvangers gerepareerd. MK 12 en MK21. Toen moest je wel eens met een heli naar een schip op de Noordzee als die geen Deccaontvanger aan boord had. Om een grote tanker precies midden in de vaargeul bij Rotterdam naar binnen te laten lopen hadden de loodsen een kastje bij zich: de brown box. Die sloot je op de ontvanger aan en het was gewoon zaak om de wijzer op stand nul te houden. Dan zat je midden in de vaargeul. Alle beschrijvingen van het systeem gaan over toepassing in de scheepvaart. Wat weinig mensen weten is dat er ook een orange kanaal was voor de luchtvaart. Later is inderdaad GPS de "killer" geweest van het systeem. Ik heb het al eens eerder geschreven, dat ik naast de man zat die het telefoontje kreeg dat een mast in Heiloo was gaan buikdansen en tegen de aarde is gekwakt tijdens een zware storm. Wat zag die collega ineens wit
Re: Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011
Is er niemand die nog zo`n mastje kan gebruiken voor de hobby? Moet je wel rap zijn....
Geen idee wie nu de eigenaar is, maar je zal zoiets maar net zoeken.
Geen idee wie nu de eigenaar is, maar je zal zoiets maar net zoeken.
- coolepascal
- Berichten: 3745
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
- Locatie: ZL
- Contacteer:
Re: Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011
Ik vrees dat mijn buren niet zo heel erg meegaand zijn in mijn hobby.
Wat is eigenlijk de status van Loran-C ?
Hiervan was ook sprake dat het tegen de vlakte zou gaan maar ik heb begrepen dat men daar toch op terug is gekomen daar er nog mensen zijn die graag een alternatief voor GPS hebben.
GPS is welliswaar heel handig en het werkt ook goed, maar er zijn toch ook wel wat issues mee waardoor het voor de luchtvaart iig niet als primair navigatiemiddel is toegestaan.
Ook is er natuurlijk nog Чайк (Rusische variant van Loran C chayk genaamd)
Ook dat spul is kenlijk nog steeds operationeel
Van Omega heb ik begrepen dat het in 1997 beeindigd is terwijl de Rusische tegenanger Alpha (de echte rusische naam zal ik jullie besparen) in 2010 iig nog (gedeeltelijk) operationeel was.
(Rusische navigatie systemen in vliegtuigen zoals de Ilyushin-76 zijn echt enorme dingen die meer weg hebben van een ouderwetse kassa dan van een navigatie systeem)
Wat is eigenlijk de status van Loran-C ?
Hiervan was ook sprake dat het tegen de vlakte zou gaan maar ik heb begrepen dat men daar toch op terug is gekomen daar er nog mensen zijn die graag een alternatief voor GPS hebben.
GPS is welliswaar heel handig en het werkt ook goed, maar er zijn toch ook wel wat issues mee waardoor het voor de luchtvaart iig niet als primair navigatiemiddel is toegestaan.
Ook is er natuurlijk nog Чайк (Rusische variant van Loran C chayk genaamd)
Ook dat spul is kenlijk nog steeds operationeel
Van Omega heb ik begrepen dat het in 1997 beeindigd is terwijl de Rusische tegenanger Alpha (de echte rusische naam zal ik jullie besparen) in 2010 iig nog (gedeeltelijk) operationeel was.
(Rusische navigatie systemen in vliegtuigen zoals de Ilyushin-76 zijn echt enorme dingen die meer weg hebben van een ouderwetse kassa dan van een navigatie systeem)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Re: Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011
Vanmiddag een oud-collega gesproken en die had het erover dat de oude Deccamast bij Dongen nu dienst doet voor DGPS. Hij noemde 310 kHz, maar wist dat niet zeker.
- coolepascal
- Berichten: 3745
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
- Locatie: ZL
- Contacteer:
Re: Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011
klinkt eerder als een NDB maar ik ben er al een tijdje uit dus ik weer het niet meer.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Re: Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011
DGPS staat voor Differential Global Positioning System (voor de enkeling die dat nog niet wist) met de nadruk op differential. Hiermee wordt de naukeurigheid van GPS verbeterd omdat het mogelijk is om de berekende GPS positie te corrigeren. 1 van de systemen voor DGPS gebruikt inderdaad een bakenontvanger om de correctie signalen te ontvangen. Ik weet niet wat er in Nederland in gebruik is. Hier in de VS is dat ook een optie, maar wij hebben hier ook WAAS (Wide Area Augmentation System) wat een andere vorm van DGPS is. De informatie voor de GPS correctie wordt ook door satellieten naar de GPS gestuurd en er is dan geen aparte ontvanger nodig. WAAS is voor luchtvaartnavigatie, maar nog niet naukeurig genoeg om de ILS te kunnen vervangen. Welk DGPS wordt er in Europa gebruikt door bijvoorbeeld Garmin GPS in de auto? DGPS is gebaseerd op referentie GPS ontvangers op de grond en door de vaste positie van die ontvangers zijn de afwijkingen van de GPS signalen te meten. Hoe verder men van de referentie punten vandaan komt zal de correctie ook minder nauwkeurig gaan worden. Wordt GLONASS gebruikt?
Toen ik bij de Rijksluchtvaart school werkte deden we ook het onderhoud aan het vliegtuig dat door LVB gebruikt werk voor flightinspection. In het begin van de 80er jaren was het nog de HFB-320 HansaJet en men had toen nog een Decca systeem aan boord. Het vliegtuig werd later vervangen door een Cessna 500 (Citation) met een INS based flight inspection system (INS = Inertial Navigation System). In het begin van de 90er jaren werd daar ook een GPS aan toegevoegd.
Als je nu helemaal onafhankelijk van bakens (op de grond of satellieten) wilt zijn, kun je altijd nog Dopplernav of INS gebruiken, maar zonder gekheid, een sextant werkt ook.
Jan
Toen ik bij de Rijksluchtvaart school werkte deden we ook het onderhoud aan het vliegtuig dat door LVB gebruikt werk voor flightinspection. In het begin van de 80er jaren was het nog de HFB-320 HansaJet en men had toen nog een Decca systeem aan boord. Het vliegtuig werd later vervangen door een Cessna 500 (Citation) met een INS based flight inspection system (INS = Inertial Navigation System). In het begin van de 90er jaren werd daar ook een GPS aan toegevoegd.
Als je nu helemaal onafhankelijk van bakens (op de grond of satellieten) wilt zijn, kun je altijd nog Dopplernav of INS gebruiken, maar zonder gekheid, een sextant werkt ook.
Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR
-
- Berichten: 331
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
- Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR
Re: Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011
Klopt, maar het nauwkeurigst dat ik daarmee bestek heb kunnen maken was toch krap 1,5 mijl, en met DGPS deden wij pijpleggen op de halve meter nauwkeurigKI6APR schreef:Maar zonder gekheid, een sextant werkt ook.
Jan
Klein verschilletje natuurlijk.
Quod scripsi, scripsi
73 de PD2EDR
Edward / Spijkenisse
73 de PD2EDR
Edward / Spijkenisse