Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011

#1 Bericht door PA2LAD »

Ik ben door een lezer van dit forum getipt, dat zaterdag 16/4 de zendmasten van de Deccaketen in Heiloo (bij Alkmaar) gesloopt gaan worden. De tipgever heeft ook toestemming gegeven voor een link met foto`s van de masten en onze dank hiervoor: http://www.flickr.com/photos/compumess/tags/decca/
Veel plezier zaterdag !

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011

#2 Bericht door coolepascal »

Hoe lang is dat spul al niet meer in gebruik ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011

#3 Bericht door PA5COR »

Volgens het bijschrift van een van de foto's in de link sinds 2000.

De wondere wereld van GPS heeft het systeem "antiek" gemaakt...

Jammer...
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011

#4 Bericht door PA2LAD »

PA5COR schreef:Volgens het bijschrift van een van de foto's in de link sinds 2000.

De wondere wereld van GPS heeft het systeem "antiek" gemaakt...

Jammer...
Het jaar 2000 zou best wel eens kunnen kloppen. Wikipedia zal dat vast wel juist vermelden.
Ik heb zelf ook nog de nodige Decca ontvangers gerepareerd. MK 12 en MK21. Toen moest je wel eens met een heli naar een schip op de Noordzee als die geen Deccaontvanger aan boord had. Om een grote tanker precies midden in de vaargeul bij Rotterdam naar binnen te laten lopen hadden de loodsen een kastje bij zich: de brown box. Die sloot je op de ontvanger aan en het was gewoon zaak om de wijzer op stand nul te houden. Dan zat je midden in de vaargeul. Alle beschrijvingen van het systeem gaan over toepassing in de scheepvaart. Wat weinig mensen weten is dat er ook een orange kanaal was voor de luchtvaart. Later is inderdaad GPS de "killer" geweest van het systeem. Ik heb het al eens eerder geschreven, dat ik naast de man zat die het telefoontje kreeg dat een mast in Heiloo was gaan buikdansen en tegen de aarde is gekwakt tijdens een zware storm. Wat zag die collega ineens wit :oops:

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011

#5 Bericht door PA2LAD »

Is er niemand die nog zo`n mastje kan gebruiken voor de hobby? Moet je wel rap zijn....
Geen idee wie nu de eigenaar is, maar je zal zoiets maar net zoeken.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011

#6 Bericht door coolepascal »

Ik vrees dat mijn buren niet zo heel erg meegaand zijn in mijn hobby.
Wat is eigenlijk de status van Loran-C ?
Hiervan was ook sprake dat het tegen de vlakte zou gaan maar ik heb begrepen dat men daar toch op terug is gekomen daar er nog mensen zijn die graag een alternatief voor GPS hebben.
GPS is welliswaar heel handig en het werkt ook goed, maar er zijn toch ook wel wat issues mee waardoor het voor de luchtvaart iig niet als primair navigatiemiddel is toegestaan.

Ook is er natuurlijk nog Чайк (Rusische variant van Loran C chayk genaamd)
Ook dat spul is kenlijk nog steeds operationeel

Van Omega heb ik begrepen dat het in 1997 beeindigd is terwijl de Rusische tegenanger Alpha (de echte rusische naam zal ik jullie besparen) in 2010 iig nog (gedeeltelijk) operationeel was.
(Rusische navigatie systemen in vliegtuigen zoals de Ilyushin-76 zijn echt enorme dingen die meer weg hebben van een ouderwetse kassa dan van een navigatie systeem)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011

#7 Bericht door PA2LAD »

Vanmiddag een oud-collega gesproken en die had het erover dat de oude Deccamast bij Dongen nu dienst doet voor DGPS. Hij noemde 310 kHz, maar wist dat niet zeker.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011

#8 Bericht door coolepascal »

klinkt eerder als een NDB maar ik ben er al een tijdje uit dus ik weer het niet meer.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011

#9 Bericht door KI6APR »

DGPS staat voor Differential Global Positioning System (voor de enkeling die dat nog niet wist) met de nadruk op differential. Hiermee wordt de naukeurigheid van GPS verbeterd omdat het mogelijk is om de berekende GPS positie te corrigeren. 1 van de systemen voor DGPS gebruikt inderdaad een bakenontvanger om de correctie signalen te ontvangen. Ik weet niet wat er in Nederland in gebruik is. Hier in de VS is dat ook een optie, maar wij hebben hier ook WAAS (Wide Area Augmentation System) wat een andere vorm van DGPS is. De informatie voor de GPS correctie wordt ook door satellieten naar de GPS gestuurd en er is dan geen aparte ontvanger nodig. WAAS is voor luchtvaartnavigatie, maar nog niet naukeurig genoeg om de ILS te kunnen vervangen. Welk DGPS wordt er in Europa gebruikt door bijvoorbeeld Garmin GPS in de auto? DGPS is gebaseerd op referentie GPS ontvangers op de grond en door de vaste positie van die ontvangers zijn de afwijkingen van de GPS signalen te meten. Hoe verder men van de referentie punten vandaan komt zal de correctie ook minder nauwkeurig gaan worden. Wordt GLONASS gebruikt?

Toen ik bij de Rijksluchtvaart school werkte deden we ook het onderhoud aan het vliegtuig dat door LVB gebruikt werk voor flightinspection. In het begin van de 80er jaren was het nog de HFB-320 HansaJet en men had toen nog een Decca systeem aan boord. Het vliegtuig werd later vervangen door een Cessna 500 (Citation) met een INS based flight inspection system (INS = Inertial Navigation System). In het begin van de 90er jaren werd daar ook een GPS aan toegevoegd.

Als je nu helemaal onafhankelijk van bakens (op de grond of satellieten) wilt zijn, kun je altijd nog Dopplernav of INS gebruiken, maar zonder gekheid, een sextant werkt ook.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: Sloop Decca zendmasten Heiloo 16/4/2011

#10 Bericht door PD2EDR »

KI6APR schreef:Maar zonder gekheid, een sextant werkt ook.

Jan
Klopt, maar het nauwkeurigst dat ik daarmee bestek heb kunnen maken was toch krap 1,5 mijl, en met DGPS deden wij pijpleggen op de halve meter nauwkeurig :P
Klein verschilletje natuurlijk.
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

Plaats reactie