Examen 2 maart

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA2KD
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jan 2010, 20:38

Re: Examen 2 maart

#76 Bericht door PA2KD »

Bij deze de callsign veranderd (van PD2A naar PA2KD).
Nog even over het AT-gebruikersregister - ik keek daar net even naar de documenten, en daar stond de Station Licence nú al online. Dat hebben ze wel heel mooi & snel gedaan. :D
73 de PA2KD (Clement)

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Examen 2 maart

#77 Bericht door KI6APR »

PA1FOX schreef:
KI6APR schreef:5. a. Andere onzin: Hi, Hi, in phone (dus uitgezonderd en heel normaal bij CW, RTTY, PSK, etc. en op dit forum). Waarom kunnen we niet gewoon lachen of grinniken wanneer we een grap maken? ......................

........................ Je kan gewoon zeggen dat je de conversatie moet beeindigen omdat je iets anders moet gaan doen of dat je niets meer toe te voegen hebt: "Ik moet er weer vandoor, bedankt voor het QSO Jan en tot de volgende keer. pa0xyz."
Persoonlijk vind ik het uitspreken van 'Bedankt voor het QSO' net zo vreemd als 'HI' roepen in plaats van lachen.
'QSO' is ook CW taal.
Heeft het uitspreken van codes iets te maken met het 'stoer' willen klinken'?
Een heel enkele keer een Q-code gebruiken is niet zo erg als de soms vastgeroeste "procedures" waar ik voorbeelden van noemde.
Voor "sommigen" kan het inderdaad zo zijn dat ze aan de telefoon heel anders praten dan met een microfoon in de hand.

Wanneer je geen gesprek kunt voeren zonder 2 of 3 Q-codes te noemen in elke zin, dan wordt het iets anders.
"Ik kom van mijn QRL en ben net bij mijn QTH aangekomen, en ik zie dat mijn XYL (geen Q-code) al thuis is dus ga ik QRT."
Kunnen we het niet gewoon in het Nederlands zeggen?

Nogmaals, Q-codes zijn niet verboden in phone, maar maak het niet te bont. Soms worden als grap gebruikt. Q-codes zijn echter bedoeld voor morse, niet voor phone.
Maar ook in phone vraag je om een QSL-kaart en niet om een "schriftelijke bevestiging van onze verbinding". Er zijn dus wel uitzonderingen.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
PD0RAF
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mar 2011, 15:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Examen 2 maart

#78 Bericht door PD0RAF »

Voor de zoek resultaten, het duurde 37 dagen na het examen voordat ik de machtiging in huis had.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Examen 2 maart

#79 Bericht door PA3LS »

Ik heb mijn pasje ook binnen :D

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Examen 2 maart

#80 Bericht door pa3kc »

Ook ik heb mijn registratiebewijs binnen. En ook bij dit kaartje is het bijna of de druk letters er afvallen als je er alleen al naar kijkt.

Mijn oude call: PD7EAT
Mijn nieuwe call: PA3KC 8)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Examen 2 maart

#81 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA3KC schreef:Ook ik heb mijn registratiebewijs binnen. En ook bij dit kaartje is het bijna of de druk letters er afvallen als je er alleen al naar kijkt.

Mijn oude call: PD7EAT
Mijn nieuwe call: PA3KC 8)
Gefeliciteerd met je nieuwe call.

Heb je ook ambities om cw te leren?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Examen 2 maart

#82 Bericht door pa3kc »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: Heb je ook ambities om cw te leren?
Beheers ik al.

Toen ik voor de N in 2007/2008 aan het leren was leerde ik gelijk ook morse. Toen ik slaagde voor de N kon ik net de E D A T etc. Ik dacht dat een call met PD7 EAT wel fun zou zijn. Dat was dus niet zo :?

Ben echt blij dat ik van die Novice call af ben :D

Gebruikersavatar
PD0RAF
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mar 2011, 15:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Examen 2 maart

#83 Bericht door PD0RAF »

PA3KC schreef:Ook ik heb mijn registratiebewijs binnen. En ook bij dit kaartje is het bijna of de druk letters er afvallen als je er alleen al naar kijkt.

Mijn oude call: PD7EAT
Mijn nieuwe call: PA3KC 8)
Mijn kaartje zat blijkbaar scheef op de brief zodat de tekst dus scheef op het kaartje is geprint. Daarbij ZIJN er bij mij al letters afgevallen (N-A?ateu? & Registra??enumme?). En is het nieuwe rode kaatje bijzonder minder overtuigend dan het oude registratie bewijs. Of krijg ik pas een "mooi" kaartje als ik mn F haal? :)

PD0DMA
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 aug 2009, 21:13
Roepletters: PA3QRT

Re: Examen 2 maart

#84 Bericht door PD0DMA »

Steef schreef:eeuuuhhh???


Ja ja.......


Kan je nog meer redenen bedenken om geen F te moeten halen?

Gewoon doen!
Je advies opgevolgd Steef (was overigens in november al stiekum met de cursus F begonnen :wink: ) Gister in Arnhem bij Dirksen bleef ik onder het toegestane aantal fouten. Hmm, nu begint het vervelende werkje om een nieuwe call te moeten verzinnen 8)

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Examen 2 maart

#85 Bericht door PD0MV »

ik ga ook voor me F licentie, alleen 2 maart ben ik niet geweest, ik heb geen haast, want F is best wat pittiger dan de N.
Zodat als ik ga, dat ik ruim schoots met de hakjes over de slot ben.
ik neem er gewoon alle tijd voor. straks en dadelijk is de radioamateur die mij met de N geholpen heeft klaar met ze nieuwe huis en dan gaat hij me weer helpen met de F licentie.

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0DMA
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 aug 2009, 21:13
Roepletters: PA3QRT

Re: Examen 2 maart

#86 Bericht door PD0DMA »

Gaat vast wel goed komen MV. Toen ik op 7 april examen deed hebben ze niet meegedeeld dat dit de laatste mogelijkheid/ronde was om een F machtiging te halen, dus de kast met calls is nog niet leeg :wink:

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Examen 2 maart

#87 Bericht door Steef »

PD0DMA schreef:
Steef schreef:eeuuuhhh???


Ja ja.......


Kan je nog meer redenen bedenken om geen F te moeten halen?

Gewoon doen!
Je advies opgevolgd Steef (was overigens in november al stiekum met de cursus F begonnen :wink: ) Gister in Arnhem bij Dirksen bleef ik onder het toegestane aantal fouten. Hmm, nu begint het vervelende werkje om een nieuwe call te moeten verzinnen 8)
'
congrats!
Wie praat luistert niet

Plaats reactie