Ether: nieuwe melkkoe van de overheid?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

Ether: nieuwe melkkoe van de overheid?

#1 Bericht door angelo »

Een poos geleden konden bedrijven voor veel geld een vergunning kopen. Bedrijven als bewakingstoko's, rijscholen, bouwbedrijven enz namen hier dankbaar gebruik van.
Dat leverde een smak geld op, elk jaar weer.
Daarna werden de radiozenders gepakt. Natuurlijk moest je wel eerst wat piraten zoals Veronica uit de lucht wurmen maar dat was natuurlijk geen probleem, ondanks dat ze in internationale wateren lagen..
Waar geld te vinden is, kan een wet voor gemaakt worden.
Laatste stappen zijn de UMTS frequenties die voor miljarden verhuurd werden.
Nu worden steeds meer en meer frequenties vergunningvrij enz enz, mogelijk om opgeslokt te worden voor andere dure vergunningen...

Immers, waarom 50.000 x +/- 30 euro vangen, als je voor die hele banden wel miljoenen kunt vangen van via 1 factuur... :roll:
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#2 Bericht door wbeekman »

Ik zie er zeker van komen dat de druk op onze radio-amateur banden zal toenemen.
Kijk maar eens naar technieken als WIMAX , Bluetooth , RFID en de radar anti-bots systemen in de nieuwe dure automodellen..
Draadloos 220-volt systemen in de 70 cm band.

Allemaal gebruiken ze frequenties.
Dus amateurs pas op voor de nu nog exclusieve amateurfrequenties en laat ze zeker niet de melkkoe worden van de overheden.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

#3 Bericht door pe2kp »

wbeekman schreef: Dus amateurs pas op voor de nu nog exclusieve amateurfrequenties en laat ze zeker niet de melkkoe worden van de overheden.
Betalen moeten we straks waarschijnlijk alleen voor de veranderingen. Dus anders call. Als het door gaat eins 2007. Dit jaar betalen we trouw. Trouwens, het is nog niet zo veel als lekker uit eten met je gezin.
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

Van enig corrigerend optreden op de amatuerbanden is al lang geen sprake meer, getuige de vele piraten met hoog vermogen en richtantenne's op 70.

Vanavond op 434.700 een bedrijf gehoord wat deze frequentie gebruikte voor mobiel/hoofdkantoor, uiteraard ook met hoog vermogen.

Dacht in mijn jeugdige overmoed dat dit nog steeds in de primaire amateurband viel, maar blijkbaar heb ik wat gemist?

Het aantasten van de amateurbanden in de hgere frequenties, met zoethoudertjes in de korte golf banden wat meer t geven is al lang bezig, dit is niet van vandaag of morgen, maar al oud nieuws.

Van 70 cm zijn we effectief 4 + 1.7 (lpd) al kwijt, in naam nog een amateurband, maar in praktijk vindt je in die bovenste 4 mHz veel digitale riedels, en in de lpd band zijn de piraten sterker als menig amateur.

Met het veranderen naar de nieuwe situatie zal het opsporen en verwijderen van piraten nog minder belangrijk zijn, dus maak je borst maar nat...

73,

Cor

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#5 Bericht door wbeekman »

Cor het brengt ook natuurlijk leuke dingen met zich mee, die LPD band.

Geef gewoon eens een riedel op deze band, en kijk eens in welk huis de lampen plots aangaan ???
Je weet dan dat ze misschien wel zo'n afstandsbestuurde 220-Volt - 70-cm band schakelaar hebben. (Kijk eens bij de HEMA voor de frequenties )

Trouwens, ik heb maar weer eens een FRG9600 aangeschaft.

Wie is de amateur met CODE3, die eens gaat kijken op de UHF frequenties naar GSM info, die er wordt uitgezonden.
(Moet toch een code zijn, die te kraken valt, nietwaar ???)
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

:D

Ik vermaak me ook wel op de lpd frequenties, gister dan ook de mensen gevraagd de uitzendingen die bedrijfsmatig zijn te staken.

Niet meer gehoord, dus wie weet.
Ben nu aan het experimenteren op de 13 cm, met Wi-Fi, antennetjes bouwen, en een Senao 200 mW kaartje zien wat we kunnen dx en.

Na alle commotie over de open A.P's zie ik hier nog bergen A.P's volledig open staan....

Mooi reserve als de verbinding hier uitvalt, ga hier ook maar een A.P maken, met inmelden en mac adres filtering, aanvragen om erop te komen mag.

Lynksys routertje met Linux 251 mW in een eigenpruts 12 dBi omni, 20 meter aircom + eraan zal de wijk wel voorzien.

73,
Cor

Plaats reactie