D - amateurs op HF

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

D - amateurs op HF

#1 Bericht door pd0nmo »

Het zou allemaal snel snel snel, waarschijnlijk al in januari 2006!

Het amateuroverleg in maart beloofde, de tweede helft van 2006.

De notivicatie in Brusssel zou 3 maanden tijd in beslag nemen................
die zijn inmiddels al diverse malen verstreken.
Kijk op de ERO site, volgens mij en ik heb ze allemaal gelezen is het gewoon niet aangevraagd.
We zijn immiddels al ingehaald door diverse landen in Europa waar het wel mogelijk bleek te zijn.

Ik probeer gewoon wat discussie los te maken (we horen immers al sinds maart niets meer en volgens de bijlage van onze vergunning gaan de verenigingen het ons bekent maken), maar heb er net als jaren geleden geen vertrouwen meer in, we moesten CW leren en mochten dan op wat HF bandgedeelten uitkomen.
Hier heeft nooit meer iemand het over gehad vergeefse moeite, wel een mooie mode.

Voor de C was het snel geregeld en dat gun ik ze natuurlijk van harte!

Trouwen wisten jullie waarom N niet meer in Belgie uit mag komen?
Lees op de site van de UBA, de Nederlandse N heeft een te hoog niveau en geen ervaring op de HF banden, tja wat zal ik daar nu van zeggen.

Volgens mij zijn wij N gelicenceerden bijna de grootste groep amateurs in Nederland, waarom horen we van de verenigingen niets??
Er gebeurt weer helemaal niets en waarschijnlijk zal bij het amateuroverleg van november e.e.a. weer besproken worden, een overleg waar geen N amateur bij aanwezig is.
Ondertussen betalen we al jaren het zelde bedrag al de F licentie.

Misschien is er iemand die de verantwoordelijken wakker kan schudden.

Best 73's Rob PD0NMO.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#2 Bericht door angelo »

Je zou natuurlijk ook gewoon je F kunnen halen... 8)
No good deed goes unpunished.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: D - amateurs op HF

#3 Bericht door Theo Postma »

Hoi Rob,
pd0nmo schreef:Het zou allemaal snel snel snel, waarschijnlijk al in januari 2006!

Het amateuroverleg in maart beloofde, de tweede helft van 2006.

De notivicatie in Brusssel zou 3 maanden tijd in beslag nemen................
die zijn inmiddels al diverse malen verstreken.
Kijk op de ERO site, volgens mij en ik heb ze allemaal gelezen is het gewoon niet aangevraagd.
Wat is de ERO site?
pd0nmo schreef:We zijn immiddels al ingehaald door diverse landen in Europa waar het wel mogelijk bleek te zijn.
Er zijn wel meer dingen op amateur gebied, waar we ingehaald zijn.
Maar of het ook allemaal beter is? Denk hier aan de veldsterkte regeling in Duitsland.
pd0nmo schreef:Ik probeer gewoon wat discussie los te maken (we horen immers al sinds maart niets meer en volgens de bijlage van onze vergunning gaan de verenigingen het ons bekent maken), maar heb er net als jaren geleden geen vertrouwen meer in, we moesten CW leren en mochten dan op wat HF bandgedeelten uitkomen.
In de electron staat regelmatig een artikel van het HB, hoe het ermee staat.
Ook het AT heeft hier zaken verteld waarom het zo lang duurt.

pd0nmo schreef:Voor de C was het snel geregeld en dat gun ik ze natuurlijk van harte!
Hier was het voordeel dat dit niet internationaal gecoordineerd hoefde te worden. De class was in de ceppt landen gelijk, dat was eigelijk een administratieve handeling.
pd0nmo schreef: Ondertussen betalen we al jaren het zelde bedrag al de F licentie.
Misschien is er iemand die de verantwoordelijken wakker kan schudden.

Best 73's Rob PD0NMO.
Tja, zo zijn de spelregels nu eenmaal, je kunt een F licentie halen :D
Gekheid op een stokje, ik dacht afgelopen vakantie echt dat het er al door was.
Zo veel D amateurs die op 40 aan het werk waren.

Even geduld, dit gaat helemaal goed komen.
Kijk maar de geschiedenis v/d D, eerst op 6 kanalen en ook nog tijdelijk.
En kijk wat er nu al mag, je bent denk ik dan spek koper als je in het begin je D hebt gehaalt, en je ziet hoe veel uitbreiding deze machtiging heeft gekent.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

#4 Bericht door pd0nmo »

angelo schreef:Je zou natuurlijk ook gewoon je F kunnen halen... 8)
Tuurlijk ben ik helemaal met je eens, maar ik ben niet de enige papa domoor.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#5 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik ben er geen echte voorstander van Novice ook op HF toe te laten, het verschil in vergunningen wordt dan wel erg klein, dan kun je net zo goed alles afschaffen. Want als je alleen onderscheid maakt in maximaal vermogen........ Of je je gekochte transciever nou op 25 of op 400 watt zet, dat zal niet veel verschil maken. En opbeide bervergunningen mag je even weinig storing veroorzaken.
Van mij mogen ze de 6m en 23cm wel open stellen voor novice, dan kun je die banden wat meer promoten.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

Re: D - amateurs op HF

#6 Bericht door pd0nmo »

Theo Postma schreef:Hoi Rob,
pd0nmo schreef:Het zou allemaal snel snel snel, waarschijnlijk al in januari 2006!

Het amateuroverleg in maart beloofde, de tweede helft van 2006.

De notivicatie in Brusssel zou 3 maanden tijd in beslag nemen................
die zijn inmiddels al diverse malen verstreken.
Kijk op de ERO site, volgens mij en ik heb ze allemaal gelezen is het gewoon niet aangevraagd.
Wat is de ERO site?
pd0nmo schreef:We zijn immiddels al ingehaald door diverse landen in Europa waar het wel mogelijk bleek te zijn.
Er zijn wel meer dingen op amateur gebied, waar we ingehaald zijn.
Maar of het ook allemaal beter is? Denk hier aan de veldsterkte regeling in Duitsland.
pd0nmo schreef:Ik probeer gewoon wat discussie los te maken (we horen immers al sinds maart niets meer en volgens de bijlage van onze vergunning gaan de verenigingen het ons bekent maken), maar heb er net als jaren geleden geen vertrouwen meer in, we moesten CW leren en mochten dan op wat HF bandgedeelten uitkomen.
In de electron staat regelmatig een artikel van het HB, hoe het ermee staat.
Ook het AT heeft hier zaken verteld waarom het zo lang duurt.

pd0nmo schreef:Voor de C was het snel geregeld en dat gun ik ze natuurlijk van harte!
Hier was het voordeel dat dit niet internationaal gecoordineerd hoefde te worden. De class was in de ceppt landen gelijk, dat was eigelijk een administratieve handeling.
pd0nmo schreef: Ondertussen betalen we al jaren het zelde bedrag al de F licentie.
Misschien is er iemand die de verantwoordelijken wakker kan schudden.

Best 73's Rob PD0NMO.
Tja, zo zijn de spelregels nu eenmaal, je kunt een F licentie halen :D
Gekheid op een stokje, ik dacht afgelopen vakantie echt dat het er al door was.
Zo veel D amateurs die op 40 aan het werk waren.

Even geduld, dit gaat helemaal goed komen.
Kijk maar de geschiedenis v/d D, eerst op 6 kanalen en ook nog tijdelijk.
En kijk wat er nu al mag, je bent denk ik dan spek koper als je in het begin je D hebt gehaalt, en je ziet hoe veel uitbreiding deze machtiging heeft gekent.

Groeten,
Theo
Hoi Theo,

Ja ik luister ook op 40 en ik vind denk ik net als de meerderheid dat er op toestemming gewacht moet worden.

Het halen van een F licencie is een optie, maar die is niet voor iedereen weggelegd.

Oja hier staan de aanvragen e.o. ze in behandeling zijn.

http://www.ero.dk/documentation/docs/ad ... etherlands

73's Rob.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: D - amateurs op HF

#7 Bericht door Yannick PE2YSB »

pd0nmo schreef: Het halen van een F licencie is een optie, maar die is niet voor iedereen weggelegd.


nee idd het is niet voor iedereen weg gelegd, maar moet je het daarom toch maar toelaten, je wilt toch ook dat je dokter gestudeerd heeft, en niet dat hij niet gestudeerd heeft, maar toch is aangenomen omdat hij nou eenmaal niet verder dan de mavo kwam... bijvoorbeeld
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: D - amateurs op HF

#8 Bericht door Theo Postma »

pd0nmo schreef: Hoi Theo,

Het halen van een F licencie is een optie, maar die is niet voor iedereen weggelegd.

73's Rob.
Ja dat kan waar zijn, maar waar een wil, is een weg.
Als je mij bekijkt, heb totaal geen kennis van de materie, toen ik begon te leren.
Heb er voor moeten ploeteren en, heb het record verbroken van pogingen.
Uit eindelijk de c gehaald, want ik wilde ATV doen, en dat kan alleen met een c vergunning( nu F )

Dit alles wil en zegt niets over je inteligentie.
Wel over de materie, als je er onbekent mee bent.
Eenvoudig is het niet, maar zeker haalbaar.

En voor mijn werk, heb ik niets aan deze kennis, werk in de gezondheidszorg, en daar heb je andere vaardigheden nodig.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#9 Bericht door PA5COR »

Ik denk niet dat we de discussie op welles nietes op de H.F. moeten laten aanlopen.

Ik hoor nogal eens op 3630 de ongenuanceerde opmerking na storing in het QSO dat je dat krijgt als je de C gelicenseerden loslaat op de H.F.
Blijkt het toch een Rus t zijn die ff tuned...... :roll:

Het verschil tussen A en C/F gelicenseerden is alleen Morse, Techniek was voor de groepen herzelfde, om dan hoog uit de boom te gaan praten over de "maar" C en F gelicenseerden demonstreert een minachting die dan alleen maar terugslaat op de uiter van die opmerking.

Met andere woorden, ik heb een volledig rijbewijs, en zal dan in het verkeer elke mindere weggebruiker van de weg kunnen jagen, tegen alle wettelijke regels in?

Om dan op dit niveau over de PD stations te gaan ouwenelen is mij te laag, welkom op de H.F zodra die vrijkomt voor deze groep.

Aan de ene kant zeuren dat er te weinig amateurs op de HF banden komen, dan komen de C/F gelicenseerden en is het niet goed?
Nu de PD stations en weer niet goed?

Komt er eindelijk wat meer drukte op de banden, en kun je wat vaker met Nederlandse amatuers in een gezellig QSO gaan en elkaar wat leren.

De machtiging maakt niet de amateur, het is hoe die amateur zich gedraagt op de banden, en naar zijn medemens toe, wat de echte amateur zich onderscheid van de rest.

Alles binnen zijn/haar beperkingen.

Beoordelen is erg gemakkelijk, het voordeel van de twijfel geven blijkbaar erg moeilijk.

Of sluiten we nog steeds onze ogen voor de berg piraten op 70 cm met Hoog vermogen LPD's?

Of de illegale 80/40/20/11 meter band?
(11 meter buiten de 40 Marc en 1 KW of zo...)

Een falend beleid van Agentschap Telecom op het gebied van actieve opsporing zorgt er nu voor dat op 70 een QSO op de LPD kanalen meestal wordt verstoord door hoog vermogen lpd's, en alle andere aangehaalde banden geen opsporing plaats vind.

Maakte men zich daar ook maar eens druk over....

73,
Cor

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#10 Bericht door Yannick PE2YSB »

hier moet ik je wel gelijk geven......
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#11 Bericht door PA5COR »

Er zijn altijd 2 kanten aan een zaak Yannick ;)

Zie de C licentie voor 30 jaar terug, 2 meter en hoger, maximaal 30 watt PEP etc.

Ook deze groep heeft er nogal wat bijgekregen net als de PD groep.

Ook de oudere PA0 serie, velen nog met een oude C licentie welke toen ook in de PA0 serie vielen zijn overgegaan naar de geldende wettelijke toestemming voor de F licentie.
Ook deze groep is van 100 watt naar 400 watt PEP gegaan, meerdere banden erbij (WARC) etc.


Ik heb het allemaal meegemaakt in de 30 jaar dat ik gelicenseerd ben, en bedenk dat wij elkaar geen beperkingen moeten opleggen, dat doet Agentschap Telecom al genoeg.

Bedenk dat he groter de groep gebruikers is op de amateurbanden, hoe meer we in de melk hebben te brokkelen.

Met het oude ( 30 jaar geleden) als heilig beschouwde beleid had over 10 jaar de laatste PA0 station het licht uitgedaan op de H.F. banden.....


73,

Cor

PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

#12 Bericht door PE2HD »

Als het zoveel "drukker" wordt dan dat het nu b.v. op 2 en 70 is :( , zijn ze wat mij betreft meer dan welkom.
Mensen die zich druk maken over de verschillen kunnen zich beter opwinden over het feit dat een C'er zich nu mag omcatten naar A. Daaruit is niet meer op te maken dat die A'er in het verleden er meer moeite voor gedaan heeft.

Gebruikersavatar
PE1ICQ
Berichten: 110
Lid geworden op: 23 aug 2005, 09:54
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: D - amateurs op HF

#13 Bericht door PE1ICQ »

pd0nmo schreef:Ondertussen betalen we al jaren het zelde bedrag al de F licentie.
Dat is geen geldig argument. De kosten voor amateur licenties zijn niet gerelateerd aan de hoeveelheid bandbreedte die we ter beschikking krijgen, maar aan (een evenredige verdeling van) administratie kosten.

73, Arno

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#14 Bericht door Yannick PE2YSB »

PE2HD schreef:Mensen die zich druk maken over de verschillen kunnen zich beter opwinden over het feit dat een C'er zich nu mag omcatten naar A. Daaruit is niet meer op te maken dat die A'er in het verleden er meer moeite voor gedaan heeft.
daarom heb ik met mijn F vergunning een PE call gekozen, hoeven andere niet te verwachten van me dat ik in cw kan werken :P
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#15 Bericht door pa2et »

Het maakt mij niets uit, pd pa px ... Geen rangen en standen alsjeblieft, laten we het gezellig houden. Hoe meer de banden bevolkt raken, hoe beter.

Of er daardoor netto meer Zendamateurs bijkomen betwijfel ik... Helaas, op 2 en 70 is het toch ook al stil. ( Vergeleken met 30 jaar geleden) Ben ik dan toch te laat Zendamateur geworden, ik hoop het niet mensen! :wink:
73
Eat



ham4ever!

Plaats reactie