D - amateurs op HF

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#121 Bericht door Yannick PE2YSB »

Jos pa7wwo schreef:Hoi Allen

Morse was nog simpeler want 8 jarigen haalden dat zonder fouten.
toch zijn er nog hele volksstammen C- amateurs die daar te lui voor waren.

Verder zou het moeten gaan over hoe we de hobby kunnen behouden en meer jeugd kunnen betrekken in en bij de hobby.
Oude koeien en verwijten helpen daar helemaal niets aan.


En die 12 jarige haalde N omdat hij zich daar een jaar lang enorm voor heeft ingespannen en keihard gewerkt heeft.

op de zelfde cursus zaten ook nog 4 volwassenen die na 2 of 3 maanden afhaakten omdet het veel te veel en veel te moeilijk was volgens hun.

Jos
zou dat veel en veel te moeilijk misschien niet aan de cursus liggen in plaats van aan de stof, want even eerlijk, de F vergunning is ook maar MTS niveau. Dat hebben we toch ook bijna allemaal minimaal gedaan?

En als je het voor iedereen allemaal toegankelijk wil maken, schaf heel dat examen dan gewoon af. Waarom zou je een makkelijk en een minder makkelijk examen willen met het zelfde resultaat?

Veel van de cursusen worden gewoon erg slecht gegeven, zelfs het cursus materiaal is vaak slecht. Ik studeer elektrotechniek op de TU, heb dus flink wat achtergrondkennis, maar toen ik de cursusboeken doorlas snapte zelfs ik sommige dingen totaal niet, gewoon door de ongelofelijk rare manier waarop ze sommige onderwerpen behandelen toen ik die dingen even in andere boeken, die niets met zendamateurs te maken hebben na zocht dacht ik "oh bedoelen ze dit maar. Dat ze het even wat duidelijk zeggen."
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#122 Bericht door johnvdpas »

Maar MTS niveau das voor sommige heel heel heel heel erg hoog hoor. Die 12 jarige jongen moest er nog wel 1 jaar voor leren, en hoeveel amateurs zijn er van die leeftijd, niet veel. En wellicht is die jongen wel zwaar itelligent...

By the way ik ken ook een amateur met f die begonnen is als 14 jarige...

Maar toegegeven moet worden dat het n examen kwa niveau niet veel voorstelt. Alleen en dat heb ik al gezegd voor sommige mensen is dat wel zo.

Je hebt ook nog van die lapzwanzen die makkelijk een f kunnen halen maar een n hebben... Die zonder te leren het n halen bijvoorbeeld. Die ken ik ook een en die is bijna klaar met zn hbo... Dan denk ik waarom leer je niet even een weekje of 2 en haal je f maar jah...

Je hebt ook n-ers waarvoor het niveau van de n het minder of meer hoogst haalbare is. (min of meer op een gegeven moment zal iedereen het halen natuurlijk... maar om nu 5 jaar er voor te leren...)

F is idd mts-niveau. Je kunt veel dieper op alles in gaan namelijk. Het is nog steeds globaal. Alleen mts opleiding duurt ook 4 jaar.... Maar mbo, is voor sommige ook erg hoog... En mbo is ook middelbaar, dus het gemiddelde wat de gemiddelde nederlander voor opleiding heeft gedaan.

Zo laag is dat niet eens...

Och beter voelen een amateur is vanwege dat examen echt geen haar beter hoor...

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#123 Bericht door johnvdpas »

Overigens ik persoonlijk vind wel dat je iedereen die op het hbo zit, of gedaan heeft en een n vergunning heeft wel gerust tegen kunt zeggen van waarom ga je je f vergunning niet halen?

Voor die mensen is het namelijk makkelijk tot zeer makkelijk haalbaar. Vraag maar eens aan iemand met hbo als die een n vergunning heeft hoe lang hij er voor geleerd heeft...

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#124 Bericht door Yannick PE2YSB »

Nieuwe leden, die helemaal niets over zendamateurisme weten laten we bij esrac voor de grap altijd even een oud N examen maken, 15 minuten later zijn ze "geslaagd".

maar geloof me, je wilt ze dan echt niet loslaten op de 20m :!:
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#125 Bericht door johnvdpas »

Ja maar das wel nog hoger niveau dan hbo. Maar goed, het idee is hetzelfde... Ik ken er 2, de ene heeft 1 dag (5 uurtjes) "geleerd" en de andere 2. Dan denk ik, leer 2 weken en dan heb je je f... En die mensen hadden ook geen voorkennis van zendamateurisme!


Overigens ook niet iedereen die net zn f examen heeft gehaald wil je ook niet altijd meteen loslaten op 20 meter....

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#126 Bericht door Yannick PE2YSB »

johnvdpas schreef: Overigens ook niet iedereen die net zn f examen heeft gehaald wil je ook niet altijd meteen loslaten op 20 meter....
nee inderdaad, maar ook de erg intilligenten die F in een weekje leren zonder voorkennis, zijn dan in ieder geval een week met de hobby bezig geweest. iemand die zijn N gewoon krijgt niet.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#127 Bericht door Theo Postma »

Theo Postma schreef:Ik denk, dat het sneller gaat om een andere vergunning te halen :mrgreen:
Niet om het een of ander, maar je geeft blijk van het wel heel erg graag willen.
F is de weg 8)

Groeten,
Theo
Deze opmerking is/was bedoelt als humor, meer op de trage gang van zaken.
Maar het is een onderwerp waar geen grapjes mee gemaakt kunnen worden.

Laten we een ding voor op stellen, als ik iets wil, dan conformeer ik me aan de regels of ga er buiten om langs.
Maar laat me niet afhouden om mijn doel te berijken.
En ik kan me niet voorstellen dat een oer D houder nu plots belang heeft bij korte golf.
Voor 30 jaar geleden heeft hij/zij zijn machtiging omhoogzien gaan, zonder zelf een inspanning te leveren.

Het gaat me ook niet om het feit of ik ze dat gun, daar heeft het niets mee te maken.
Wel om het gegeven dat je door niets te doen, je mogelijkheden ziet vergroten.

Maar had ik zo lang willen wachten om ATV te mogen doen op 70?
Dat was dan wel 20 jaar wachten.
Tuurlijk niet, de moeite om het een en ander te behalen, daar maak ik intussen toch ook al 20 jaar gebruik van?

Ik geloof er niet in, dat er nu plots een stormloop gaat komen van N licentie houders, deze die het graag willen, zijn nu ook al bezig.
De tien tallen die er bij komen, geen punt.
Voor mij mogen ze, echt waar, de zelfde rechten als een F houder.
Want waarom zou je moeite doen? Voor kennis?
Dat heb je niet nodig op de korte golf, wel kennis op het gebied van je talen, en dat zit helaas, niet in het examen.

De rest wat je niet weet, dat koop je toch in de winkel?

Dus waarom zo moeilijk doen?
Ik weet het niet, mss is de term "zendamateur" toch wat anders.
Iets wat meer is als, een Melkboer?
(waarom melkboer? weet niet waar ik een zendamateur mee zou kunnen vergelijken)
Een vak hebben, weten waar je over praat.
De passie voor een zender, een antenne.
En niet QRV zijn van na het eten en als iedereen slaapt.

IK ga veel te ver, of laat me even gaan, dat kan ook nog....


Groeten,
Theo
/
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#128 Bericht door angelo »

zo kan ik me herinneren dat iemand (in mijn ogen correct) opmerkte dat er geen vragen stonden over de talen die het meest gebruikt worden op de banden... Engels, Frans, Spaans.

Leuk als je precies weet hoe je moet meten aan je zelfbouw zender die perfect werkt met meet-apparatuur die je NOOIT kunt betalen, dat je weet hoe je een antenne moet bouwen, om vervolgens erachter te komen dat je geen QSO's kunt maken omdat je geen idee hebt hoe je in het engels iets moet zeggen.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#129 Bericht door PA5COR »

Wel ff realisties blijven a.u.b....

De meesten van ons kunnen Engels, al is het niet perfect, soms wat Duits of Frans.

Of denken jullie dat buitenlanders Nederlands kunnen spreken?
De meeste complimenten die ik kreeg waren dan ook van de buitenlandse statons dat wij Nederlanders zoveel en goed buitenlandse talen spraken.

Wat betreft de noodzaak van het eren, ees de hele thread maar door ik herhaal me graag niet ;)

73,
Cor

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#130 Bericht door johnvdpas »

Wellicht word de regeling nog aangepast. Op de veron site stond, dat het binnen 2 weken geregeld zou zijn, als er geen wijzegingen waren...

Wellicht komen die er dus toch... En die wijzegingen kunnen van alles zijn, zowel positief voor de n- vergunninghouders dan negatief...

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Waar gaat het over?

#131 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Jammer dat deze discussie zo ontaard in verschillende richtingen.

De tijd die je steekt in deze berichten ben je niet met de werkelijke hobby bezig, volgens mij.

Vraag je af wat de zin van deze discussie is en of het niet beter is je met de soldeerbout of sleutel/microfoon bezig te houden. Of nog een mogelijkheid, studeren.
Laatst gewijzigd door PA3GNZ, Tjeerd op 26 nov 2006, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#132 Bericht door pa2et »

Heel juist Tjeerd! Pak de hobby op en verbind met micro of sleutel, knutsel, soldeer, lees en wees Amateur.

Dat is ook een manier om verder te komen en te leren
Die E, weten we het nog ...
73
Eat



ham4ever!

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#133 Bericht door johnvdpas »

Och, ik heb begrepen via via dat het weer maanden uitgesteld is. Waarschijnlijk klopt dat bericht wel, maar we zullen zien... Als dat zo is, vind ik ze wel vaag bij at... Ik snap er niks meer van in elk geval...

Het is wel uitstel op uitstel op uitstel dan. Reden genoeg voor een f te halen...

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

Weer een stukje goed nieuws.

#134 Bericht door pd0nmo »

Onderstaand overgenomen van site van de VRZA.

Toch weer vooruitgang.

Rob PD0NMO.

28 november - ** LAATSTE NIEUWS ** LAATSTE NIEUWS ** LAATSTE NIEUWS ** Op 27 november is de ontwerptekst voor publicatie van de toewijzing van een deel van de HF banden aan de "N" vergunninghouders naar de Staatscourant gestuurd.
Publicatie wordt binnen 10 werkdagen verwacht.
Was getekend:
Wim Visch, Voorzitter VRZA.

PA1OZU
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 okt 2006, 14:46
Locatie: Lisse
Contacteer:

#135 Bericht door PA1OZU »

Hoho!! Er staat verwacht. Dus eerst zien dan geloven!!!

Grtz

Martin PA1OZU (die nog in Sinterklaas gelooft en graag met z'n brommerrijbewijs een vrachtwagen van 50 ton rijdt :lol: )
Het is groen en het..........

Plaats reactie