24GHz in de auto, mag dat?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

24GHz in de auto, mag dat?

#1 Bericht door angelo »

Sinds de tweede wereldoorlog is het niet meer verboden geweest om een radio te hebben, tegenwoordig is het verboden om een 'radardetector' in de auto te hebben.
De digibetische 'in hawaii-shirt' rondtuffende VROS bestuurders en overige agenten en boa's rijden tegenwoordig rond met hun radar-detector-detector rond.
Dat ding heeft eigenlijk een verkeerde naam, want het detecteert geen radardetector maar het middenfrequent signaal.
Heb ik dus een ontvanger voor 24.050-24.250 waar ik secundaire gebruiker ben, KAN hun detector daar op af gaan.

Natuurlijk kun je dan bij hoog en laag beweren dat je zendontvanger hun apparaatje heeft laten piepen maar zoals goede (kuch) politiemensen zijn ze natuurlijk onvermurwbaar en trekken ze je auto leeg, of nemen ze deze in beslag. :roll:

Vraag komt naar boven, geeft je licentie een 'get-out-of-jail-free' kaart op?
Iemand ideeen?
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#2 Bericht door wbeekman »

Tuurlijk zit je op een amateurband.
Omdat je sec. bent, moeten ze jou eerst inlichten dat je hun aan het storen bent, zodat jij dan in de gelegenheid moet worden gesteld om te kunnen stoppen met de uitzendingen.

Als ze goed de wet kennen, dan is er niets aan de hand. Je mag toch ook een scanner hebben.
Of een meetzender die nou net de 24 GHz band bestrijkt.
Iedere meetzender verbieden omdat het nou net in de 24GHz band valt, dan krijgen ze problemen met TELECOM service-mensen.

Jij hebt jouw vergunning gekregen om te experimenteren. Dat ben je toch aan het doen.... lijkt mij zo....
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#3 Bericht door Theo Postma »

Eigelijk is het simpel, de radar detector die de politie gebruikt meet het HF signaal van het midden frequent.
Dit signaal wordt in de radar detektor die je kon kopen absoluut niet onderdrukt.
We hebben hier metingen aan gedaan, lachen, echt waar.
Ook hebben we metingen gadaan, aan de opvloger van een zeer bekent merk.
Die is vlak voor de antenne, denk aan een meter afstand, te dedekteren.
Maar dan nog moet je er goed voor staan, anders zie je het midden frequent niet.
En dankzij een wet, je mag geen zender aan hebben staan zonder vergunning, mogen deze radar dektoren niet.
Ook de zendamateur die met zo een consumenten kastje op pad gaat, is in overtreding. Het is duidelijk waarvoor het expiriment voor is.

Maar als jij met fone QRV bent op 24 GHz, nix aan de hand hoor.
Maar ik wil deze mensen wel zien, die mobiel op 24 GHz zijn.
Gewoon thuis heeft al bijna niemand dit, laat staan in de auto.
En de wetgever weet dit ook, dus de kans dat ze een zendende zendamateur tegen komen op 24 GHz, verwaarloosbaar.
De kans dat je de lotto wint is denk ik groter :D

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#4 Bericht door angelo »

Tja, de kans dat je een mobiele 24GHz station tegenkomt is verwaarloosbaar, maar niet verboden en niet onmogelijk (alhoewel een mobiele antenne al knap is). Zo'n gatso roept niet "ik ben primair en ik heb storing".
Dus de DSI straalt ook. Goed te weten (ik zat er aan te denken om zo'n rittenregistratiekastje te bestellen :wink: )

Maar misschien onder het mom van ' use it or lose it ' moeten we maar wat gaan expirementeren :twisted:
No good deed goes unpunished.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#5 Bericht door Yannick PE2YSB »

gewoon proberen ja, zou wel je vergunning op zak houden..... maar ik denk dat je heel veel moet rijden en zenden voor ze je pakken, want hoeveel detector-detectors rijden er rond?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#6 Bericht door Theo Postma »

Ik denk dat dat ook wel mee zal vallen.
Je ziet het zo aan het signaal wat het is, een blik op de analyzer spreekt boek delen.
En die ritten registratie, is een heel goed kope wijze om een mooie analyzer te kopen, en doet het, zeker voor het geld, ook goed.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#7 Bericht door PH7W »

Met 24 GHz ontduik je de Multanova radars helaas niet. Die zitten op 34 GHz.

Achtergrondinfo:
De Gatsometer Radar-24 radars worden door de lokale politiekorpsen gebruikt in flitspalen, in het dorp en langs de snelweg en zitten op 24.125 GHz.
De Multanova 6F radars worden door het KLPD gebruikt, naast de snelweg en zitten op 34.36 GHz.
Bijlagen
Gatsometer Radar-24
Gatsometer Radar-24
Gatsometer Radar-24.jpg (100.51 KiB) 15233 keer bekeken
Multanova 6F
Multanova 6F
Multanova 6F.jpg (32.11 KiB) 15232 keer bekeken
Jorg | PH7W

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#8 Bericht door angelo »

Klopt, het gaat ook niet om onder boetes uit te komen voor te snel rijden, we zijn hier immers geen flitsservice of tuftuf. Wij houden ons puur bezig met het radiogedeelte... En aangezien 'radar' nog steeds de radioband betreft... Het ging er in eerste instantie om dat je NIET 200+ Euro kwijt bent aan een of andere digibetische diender omdat hij denkt dat jij een radardetector hebt, terwijl dat ding van hen geen detector-detector is maar een illegale middenfrequent zendontvanger.

Damn, de oude tijden van vroeger komen weer terug... De tijden dat je dagelijks door 'oom agent' aangehouden werd omdat je antennes op je dak van je auto had en '27 mc is toch echt verboden hoor'...
Viel me nog mee dat er geen 'mexicaanse' repricussies waren als je je vergunning liet zien.... en uit probeerde te leggen dat het geen 11 meter set was maar een goedgekeurde 2m set.
A la "mijn achterlicht is helemaal niet kapot".... <PATS> "jawel hoor"...
Waarschijnlijk lag de lat toen hoger voor wie bij de politie wilde.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Optie

#9 Bericht door PE2AAB »

Volgens de wet mag elke inwoner van Nederland ontvangen wat hij/zij wil.
Een radardetector is ook een dubbelsuper ontvangertje.

Als ontvanger is een radardetector dan ook niet verboden. Hij wordt bij wet verboden onder het mom van 'verboden optie op je auto'. Je moet het zien als blauwe lampjes, neon buizen onder de auto, uitstekende spoilers en ook een uitlaat met net wat teveel dBtjes.

Rick

P.s. Mijn breedbandontvanger voor de microgolfbanden is nog altijd mijn beste reispartner! Ze zeurt alleen als het moet. :p

Rick, PE2AAB
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD0RF
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:56
Locatie: Emmen
Contacteer:

#10 Bericht door PD0RF »

Theo Postma schreef: Maar als jij met fone QRV bent op 24 GHz, nix aan de hand hoor.
Maar ik wil deze mensen wel zien, die mobiel op 24 GHz zijn.
Gewoon thuis heeft al bijna niemand dit, laat staan in de auto.
En de wetgever weet dit ook, dus de kans dat ze een zendende zendamateur tegen komen op 24 GHz, verwaarloosbaar.
De kans dat je de lotto wint is denk ik groter :D

Groeten,
Theo
Nou Theo...doe eens gek en bouw iets dat op 24GHz werkt voor in de auto..heb je een primeur.
Verhaaltje in de electron/cqpa zal het vast goed doen :wink:

Grtz René

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#11 Bericht door Yannick PE2YSB »

een eigen radar voor in de auto op 24 ghz :twisted:
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#12 Bericht door PA5COR »

Bij het doorlezen van oude posts ( leuk ;D) is dit achterhaald.

Zie de uitspraak in deze van de Hoge Raad, waarbij een Pa3 gelicenseerde zijn "propagatiedetector" terug kreeg.

Nooit toegeven dat ie vor radar detectie is, maar voor het volgen en detecteren van de propagatie op de amateurbanden .

:D
Ik heb hem er ook in, leuk dat onderzoek naar propagatie ;)

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#13 Bericht door angelo »

ja, in mijn nieuwe auto wordt ie weer ingebouwd... daisy...
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#14 Bericht door PE2AAB »

PA5COR schreef:Bij het doorlezen van oude posts ( leuk ;D) is dit achterhaald.

Zie de uitspraak in deze van de Hoge Raad, waarbij een Pa3 gelicenseerde zijn "propagatiedetector" terug kreeg.

Nooit toegeven dat ie vor radar detectie is, maar voor het volgen en detecteren van de propagatie op de amateurbanden .

:D
Ik heb hem er ook in, leuk dat onderzoek naar propagatie ;)
Is deze uitspraak openbaar toegankelijk?
M.a.w. Kan ik hem ergens inzien? Ben ZEER benieuwd namelijk! Ik doe nog altijd 'propagatieonderzoek' op 24 GHz.! :D
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#15 Bericht door PA5COR »

Is uitgebreid over gerapporteerd, en op het nieuws geweest.
Op de TufTuf club was toen de hele uitspraak te lezen, uiteraard niet met persoonlijke details.

Het enige waar de wet op verbod van radar detectors op stoelt is het feit dat deze ontvangers geen ander doel hebben om opsporing te hinderen/voorkomen en zo aanleiding geven tot verkeersgevaarlijk gedrag, lees te hard rijden.

Met jouw machtiging toon je aan dat je legaal mag werken in deze banden en er wezenlijk belang bij hebt propagatie onderzoek te doen, en als je stug volhoud dat dit je propagatie detector is om je te waarschuwen voor bijzondere openingen op deze banden, vervalt de kapstok waaran het radardetectorverbod op is gestoeld.

Immers, het verbod op radardetectors is gebaseerd op het feit dat je radarsignalen ontvangt en detecteerd met de detector en dat doe je nu niet, het is een voor de legale amateurbanden legale ontvanger voor propagatiedoeleinden, dat de politie toevallig op de gedeelde banden ook zit met radar is niet jouw probleem.....

Hoofd doel van jouw ontvanger is propagatiedetectie, en als dan radar ook wordt weergegeven is dat storing die je als radioamateur moet accepteren op een gedeelde band(en).

Geen tijd het arrest op te zoeken, zal vast iemand zijn die dit ff kan doen met google.

COr

Plaats reactie