Pensioenleeftijd

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Pensioenleeftijd

#1 Bericht door DK1NL »

Er moet mij toch iets van het hart.
Afgelopen week zat ik wat te luisteren op 15m en hoorde een Griekse amateur.
Nieuwsgierig als ik ben keek ik effe op qrz.com om de gegevens van deze persoon te bekijken.

De beste man was uit 1966 en was nu met pensioen…
Ik ben uit 1962 en moet nog bijna 6 jaar eer ik mijn aow en pensioen mag ontvangen, dan zijn 10 jaar verschil!!!

Als het nu zo was dat Griekenland een ontzettend rijk land zou zijn dat ze zich dit kunnen permitteren helemaal prima maar de werkelijkheid is dat wij miljarden in dat land hebben gestopt.

Ergens zit toch iets goed scheef!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Pensioenleeftijd

#2 Bericht door PH7R »

Aan de overkant is het gras altijd groener. Wees blij dat je in Noord Europa woont, menig Griek wil direct met je ruilen qua levensstandaard.

En Griekenland is netjes de leningen aan het terugbetalen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Pensioenleeftijd

#3 Bericht door PE7K »

DK1NL schreef: 22 jan 2024, 14:13 Als het nu zo was dat Griekenland een ontzettend rijk land zou zijn dat ze zich dit kunnen permitteren helemaal prima maar de werkelijkheid is dat wij miljarden in dat land hebben gestopt.

Ergens zit toch iets goed scheef!
Daar zit niks scheef. Het is prima dat Griekenland geholpen is. Hadden we dat niet gedaan dan was er een bankencrisis ontstaan die z'n weerga niet kent. Een ballon leeg prikken geeft een knal, gecontrolleerd leeg laten lopen is veel beter en dat is wat er is gedaan.

Trouwens, inclusief AOW kreeg een gepensioneerde Griek in 2020 gemiddeld slechts 17.670 euro per jaar. In Nederland ligt dat bedrag op bijna 49.000 euro. Een ander probleem is dat de Grieken via omslag het pensioen van de huidige pensionada's betalen, wij doen dat voor een groot deel anders.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Pensioenleeftijd

#4 Bericht door PA3DAT »

Misschien heeft die Griek zijn eigen bedrijf verkocht? Of hij had een baan waarbij je eerder met pensioen mocht?
Ik kende een (Nederlandse) radioamateur die als commando/duiker bij de marine had gewerkt, over de hele wereld. Veel en lang van huis, zwaar werk (verdronken mensen bergen uit een gezonken schip e.d.) Die mannen gingen al op hun 50e met pensioen.

Je kent de omstandigheden niet.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Pensioenleeftijd

#5 Bericht door TheoP »

DK1NL schreef: 22 jan 2024, 14:13 Ik ben uit 1962 en moet nog bijna 6 jaar eer ik mijn aow en pensioen mag ontvangen, dan zijn 10 jaar verschil!!!
Ik ben van 1959 en ook al 2 jaar met pensioen, heb je toch iets niet goed geregeld?

Theo

on4avt
Berichten: 1506
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Pensioenleeftijd

#6 Bericht door on4avt »

Ik ben van 1953 en al thuis van 2009.

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Pensioenleeftijd

#7 Bericht door DK1NL »

Theo het is je van harte gegund, je zult er ongetwijfeld voor gewerkt hebben.
In principe heb ik een prima pensioen bij het Spoorwegpensioenfomds maar zal toch 67 en 3 maanden moeten werken.

@Alois, wat die zware beroepen betreft daar val ik ook onder en een paar jaar geleden werd door Koolmees zeer trots verteld dat er nu eindelijk een akkoord was mbt de zware beroepen, wat hoor je er nu nog over?

Het komt er op neer dat je werkgever opdraait voor alle kosten mocht je eerder willen stoppen, gaat dus nooit gebeuren.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Pensioenleeftijd

#8 Bericht door PE7K »

Wat is er mis met werken? Ik kon met m'n 60ste met pensioen maar ik vind m'n werk veel te leuk. Trouwens, al die luxe plannen van eerder stoppen met werken moeten wel door iemand betaald worden en door de vergrijzing zijn er steeds meer mensen die met pensioen willen/kunnen/gaan en steeds minder werkende wordt het onbetaalbaar.

Iedereen die kan werken MOET werken vind ik. Dat levert belastinginkomsten op en je bent niet tot last van anderen.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Pensioenleeftijd

#9 Bericht door DK1NL »

Er is niks mis met werken Theo zolang het lichamelijk nog kan.
Ik ben nu 41 jaar werkzaam in het goederenvervoer en door het lopen in de ballast last van slijtage in heupen en knieën.
Een jaar geleden eigenlijk nog niets aan de hand maar merk dat het nu wel snel minder wordt.

Dit is ook de reden dat ik mijn antennes van het dak heb gehaald en een mast in de tuin heb gezet, voelde mij gewoon niet meer zeker op het dak.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Pensioenleeftijd

#10 Bericht door PH7R »

PE7K schreef: 22 jan 2024, 17:43 Wat is er mis met werken? Ik kon met m'n 60ste met pensioen maar ik vind m'n werk veel te leuk. Trouwens, al die luxe plannen van eerder stoppen met werken moeten wel door iemand betaald worden en door de vergrijzing zijn er steeds meer mensen die met pensioen willen/kunnen/gaan en steeds minder werkende wordt het onbetaalbaar.

Iedereen die kan werken MOET werken vind ik. Dat levert belastinginkomsten op en je bent niet tot last van anderen.
Niets mis met werken maar ik heb nu de keuze om niet te werken. Ben financieel onafhankelijk en daarnaast levert vermogen ook belastinginkomsten op.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Pensioenleeftijd

#11 Bericht door PE7K »

Helemaal prima. Jij bepaald zelf wat je met je geld doet maar vermogensbelasting zou wat mij betreft mogen worden afgeschaft. In plaatst daarvan zou ieder rendement (wat het ook is) gewoon als inkomen moeten worden gezien en dus in de inkomstenbelastingen moeten worden belast.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Pensioenleeftijd

#12 Bericht door PH7R »

PE7K schreef: 22 jan 2024, 18:25 Helemaal prima. Jij bepaald zelf wat je met je geld doet maar vermogensbelasting zou wat mij betreft mogen worden afgeschaft. In plaatst daarvan zou ieder rendement (wat het ook is) gewoon als inkomen moeten worden gezien en dus in de inkomstenbelastingen moeten worden belast.
Vermogen (aandelen, spaargeld ed) Box3 zit in de inkomstenbelasting dus wordt belast. Je kunt de vraag stellen of dit voldoende is en bijv belastingheffing op arbeid niet lager moet zijn (zie bijv discussie van Sander Schimmelpennick) en op vermogen hoger. Als ik het goed heb breng jij een deel van je tijd door in Zwitserland. Nu heb ik daar een tijdje gewerkt. Grote plus relatief weinig belasting maar daar in tegen is wonen bijvoorbeeld weer duur. Willen wij een bepaald niveau wan welvaart handhaven dan zijn belastingen (= oa herverdeling) noodzakelijk om voorzieningen te betalen. Door mijn werk kan ik een aantal landen (wonen - werken) met elkaar vergelijken en dan is het nog steeds zo dat we het in Nederland enorm goed voor elkaar hebben en we best tevreden mogen zijn. Dat wil niet zeggen dat we geen enorme problemen hebben, deels veroorzaakt door +10 jaar stilstand. Maar we hebben de kennis en geld om deze op te lossen. Maar dan moeten we wel meer denken vanuit het algemeen belang en niet het optimaliseren van deelbelangen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Pensioenleeftijd

#13 Bericht door PE7K »

Eens, eens, helemaal eens.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Pensioenleeftijd

#14 Bericht door TheoP »

DK1NL schreef: 22 jan 2024, 17:50
Dit is ook de reden dat ik mijn antennes van het dak heb gehaald en een mast in de tuin heb gezet, voelde mij gewoon niet meer zeker op het dak.
Ik heb 45 jaar in de gezondheidszorg gewerkt en voor extra pensioen gespaard.
Want moeten, moet ik echt op de WC :mrgreen: en verder wil ik mss veel, maar ik moet niets.
En van dat extra gespaarde pensioen ben ik nu thuis, en ga ik nooit weer wat doen voor geld.
Te veel vrienden zijn al dood gegaan voor hun 65 jaar, dat gaat mij niet gebeuren!

Theo

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 847
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Pensioenleeftijd

#15 Bericht door Rene - pg3r »

Sinds 1999 zelfstandig ondernemer. Pensioen in eigen beheer. Paar pensioenpotjes bij voormalige werkgevers. En niemand die bepaalt hoe lang ik moet werken.

Plaats reactie