Pensioenleeftijd

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Pensioenleeftijd

#16 Bericht door pe1cmo »

Even gegoogled, want soms is dat je beste vriend, en hier een stukje tekst:

Inmiddels staat het land financieel weer op eigen benen, maar vergrijzing is er nog altijd een groot probleem. Griekenland is een van de meest vergrijsde landen in Europa, meer dan 20 procent van de Grieken is ouder dan 65 jaar. Hervormingen zijn dan ook nodig, maar die juicht de bevolking niet bepaald toe. Nieuwe pensioenplannen werden in 2020 ontvangen met stakingen en demonstraties. Inmiddels is de wettelijke pensioenleeftijd opgetrokken naar 67 jaar, voor mannen en vrouwen die minimaal 4.500 dagen pensioenpremie hebben afgedragen (equivalent van 15 arbeidsjaren). Voor Grieken die een zwaar beroep hebben of moeten werken onder onhygiënische omstandigheden, gelden uitzonderingen. Dat geldt ook voor inwoners die de zorg dragen voor kinderen, broers of zussen met een handicap. Wie graag vroeger met pensioen wil, kan vanaf 62-jarige leeftijd stoppen met werken. Voor elke maand die er minder wordt gewerkt ten opzichte van 67 jaar, gaat er dan wel 1/200 af van het pensioen.
Geen vetpot
Het Griekse equivalent van onze AOW hangt niet af van inkomen en is dus voor iedereen even hoog (onder de eerdergenoemde voorwaarde dat je 15 jaar premie hebt afgedragen, maar ook 15 jaar in Griekenland hebt gewoond). Een vetpot is die voorziening niet: 384 euro per maand. Een flink contrast met onze AOW, die 1.244 euro bedraagt voor alleenwonenden en 838 euro voor mensen die samenwonen of getrouwd zijn.

Bron: https://apg.nl/publicatie/grieks-pensio ... -tegelijk/
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Pensioenleeftijd

#17 Bericht door PE7K »

En zo zie je maar dat het ongenuanceerde geroeptoeter van TS nergens op slaat. Als je eerder met pensioen wil gaan moet je niet naar de gemeenschap kijken en je hand ophouden. Je had in de afgelopen 40 jaar zelf moeten sparen.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Pensioenleeftijd

#18 Bericht door TheoP »

Bij mij op het werk vroegen collega's aan mij hoe het kon dat ik eerder ging stoppen?
Ik vroeg heb je de briefen van de pensioenfonds niet gelezen met voorstellen over extra sparen?
Nee die werden ongelezen weg gegooid of daar begrijp ik toch niets van of mijn verzekering adviseur zei hier niets over.
Vervolgens wees ik naar de parkeerplaats, en zei; zie je in wat voor auto jij voorkomt en waar ik in rij?
Jou auto heeft je 55 duizend euro gekost die van mij 3000 euro.
Weet je hoe lang je van 55 duizend euro kunt leven?
Alles heeft te maken met keuzes en niet met moeten.

Theo

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Pensioenleeftijd

#19 Bericht door PE7K »

Amen
73, Mariëtte https://pe7k.com/

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Pensioenleeftijd

#20 Bericht door pe1cmo »

Je hebt gelijk Theo, daarom ben ik ook eerder met pensioen. Ik moet nog wel ruim een jaar wachten voor de AOW, maar dat mag de pret niet drukken,.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PD1ACB
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2024, 16:51
Roepletters: PD1ACB
Locatie: Valkenswaard

Re: Pensioenleeftijd

#21 Bericht door PD1ACB »

Ben ook van 1959, half dit jaar dus 65.
Moet/mag nu nog "twee en een half jaar"
Na een gezondheids akkefietje 2 jaar geleden, kijk ik er wel naar uit.
Gelukkig heb ik fysiek niet zo'n zware baan, dus we gaan het nog wel volhouden :)

groet, PD1ACB, Henny

on4ged
Berichten: 340
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Pensioenleeftijd

#22 Bericht door on4ged »

DK1NL schreef: 22 jan 2024, 14:13
De beste man was uit 1966 en was nu met pensioen…
Ik ben uit 1962 en moet nog bijna 6 jaar eer ik mijn aow en pensioen mag ontvangen, dan zijn 10 jaar verschil!!!

Ergens zit toch iets goed scheef!
Man man man waar maak jij je toch druk om. Wie weet wat voor een baan die man gehad heeft, en wat de redenen voor zijn vervroegde pensionering op die leeftijd waren. Dit is pure jaloezie. Wees blij voor die man dat hij vervroegd met pensioen is mogen gaan en wens hem er veel geluk en plezier mee. En vooral dat hij er nog heel lang van genieten kan en mag, en dit alles in goede gezondheid. Dat is HAM-spirit.

Om je een hart onder de riem te steken wil ik je mededelen dat ik van 1954 ben en in 2011, een half jaar voor mijn 57, met pensioen gegaan ben. Ik heb er intussen al 13 jaar heerlijk van genoten om zo vroeg te hebben mogen vertrekken.
Binnen enkele jaren kom jij ook wel eens aan de beurt, en dan wens ik je een mooie tijd toe. Geniet er dan voluit van, en dan hoop ik dat anderen weer niet jaloers gaan worden op jou en dat ook nog eens aan de grote klok gaan hangen.
Nog even doorbijten dus en dan ben jij aan de beurt.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Pensioenleeftijd

#23 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3DAT schreef: 22 jan 2024, 16:53 Misschien heeft die Griek zijn eigen bedrijf verkocht? Of hij had een baan waarbij je eerder met pensioen mocht?
Ik kende een (Nederlandse) radioamateur die als commando/duiker bij de marine had gewerkt, over de hele wereld. Veel en lang van huis, zwaar werk (verdronken mensen bergen uit een gezonken schip e.d.) Die mannen gingen al op hun 50e met pensioen.

Je kent de omstandigheden niet.

Inderdaad. Ik mocht op m'n 57ste al "weg"..............Was zo geregeld in de CAO. Was wel 20 jaar terug.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Pensioenleeftijd

#24 Bericht door PA2RU »

Ik ben bijna 52 en moet door tot 68 en 3 maanden zoals dat er nu uitziet
Wat mij zorgen baart is de verhoging van de pensioenleeftijd : je zult net met pensioen zijn en de boel word verhoogd -> opeens een pensioengat
Doordat mensen langer door moeten werken ontstaat er vergrijzing op de werkvloer en een stijging van de jeugdwerkeloosheid.
Dat alles is het gevolg van de stijgende levensverwachting..
73 René PA2RU

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Pensioenleeftijd

#25 Bericht door pe1cmo »

Dit klopt PA2RU zegt, maar ik had gelukkig wat reserve om dat gat op te vullen, ik zit er nu in.
Toen ik werkte was het aldoor 65 jaar, en daarvoor ook wat opgebouwd, maar daar kwamen steeds meer maanden bij en is nu 67 jaar geworden.

Toch hebben we moeite genomen om het huis te verkopen en naar Spanje te verhuizen, en van de zogenaamde overwaarde konden we dit prettige pandje kopen zonder verdere hypotheek.
Van het restje moeten we een 2 jaar overbruggen, maar dat lukt wel.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Pensioenleeftijd

#26 Bericht door PA3DAT »

PA2RU schreef: 23 jan 2024, 11:26 Wat mij zorgen baart is de verhoging van de pensioenleeftijd : je zult net met pensioen zijn en de boel word verhoogd -> opeens een pensioengat
Dat snap ik niet, die leeftijden worden jaren van te voren al vastgelegd.
Hoe kun je dan, terwijl je al met pensioen bent en dus al AOW krijgt, opeens geconfronteerd worden met een pensioengat?

@PE1CMO: dan was je dus nog niet met pensioen, je bent uit eigen beweging eerder gestopt. Je wist al jaren dat je eigenlijk tot je 67e moest doorwerken...

Ik moest tot 66 jaar en 3 maanden, maar ik ben gestopt na 62 jaar en 7 maanden, ik heb (onder meer) mijn pensioen (niet AOW) een paar jaar naar voren gehaald.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Pensioenleeftijd

#27 Bericht door TheoP »

pe1cmo schreef: 23 jan 2024, 10:00 Je hebt gelijk Theo, daarom ben ik ook eerder met pensioen. Ik moet nog wel ruim een jaar wachten voor de AOW, maar dat mag de pret niet drukken,.
Lees ik betaal alles uit eigen zak, uit extra opgebouwd pensioen sparen.
Tot aan mijn AOW en heb ik netto 150 euro minder dan toen ik aan het werk was.
En het stijgt wel mee met de index, heb net weer een verhoging gekregen.

Wat dacht je waarom het pensioen stelsel op de kop moet?
Het groot kapitaal verdient er geen cent aan, onder het mom dat mensen dit prima zelf kunnen regelen.
Ja ja een pensioen, de meesten kunnen al niet eens extra pensioen sparen regelen.
Ik geloof hier namelijk helemaal niets van, de meeste mensen kunnen helemaal niet goed voor zich zelf zorgen.
Ja schreeuwen dat het land vol is bv :mrgreen: maar nadenken over later?

Theo

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Pensioenleeftijd

#28 Bericht door pe1cmo »

Pensioengat, misschien zeg ik het verkeerd.
Maar toen ik begon te sparen was alles ingesteld op 65 jaar, dus dat sparen liep door tot 65 jaar, maar omdat later de wetten veranderd zijn gaan ze pas vanaf je 67e jaar betalen. En omdat het een vast contract was, liep het door tot 65.
En eersre beginnen met uitbetalen, ja dat mag met 20% extra boete bovenop je belasting. Dan wacht ik die 2 jaar wel.

Ik spaarde prive, omdat ik een ondernemer was, dus niet in loondienst waar alles voor je geregeld was.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Pensioenleeftijd

#29 Bericht door PE7K »

Dat is inderdaad een probleem, ik heb dat ook. Het probleem is door de overheid nog veel groter gemaakt door de regeling 'pensioen in eigen beheer' onmogelijk te maken, zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... en-beheer/. Dit heeft voor enorme gevolgen gehad en ik vind het ronduit schandelijk dat de overheid afspraken niet na komt.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Pensioenleeftijd

#30 Bericht door TheoP »

pe1cmo schreef: 23 jan 2024, 16:01 dus niet in loondienst waar alles voor je geregeld was.
Dat is altijd een groot misverstand van veel mensen niet in loondienst zijnde.
Er zijn veel zaken gelukkig geregeld, denk aan ziekte en arbeidsongeschiktheid regelingen.
Maar juist dit extra sparen moest je echt zelf regelen met je pensioenfonds.
En ja ik overbrug van mijn 63 naar 67 jaar, hoezo een gat? :D

Theo

Plaats reactie