Windows en de voordelen

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#61 Bericht door PA0BAK »

Ooit heb ik iemand horen vertellen, dat je eerst moet bepalen wat je met een computer wilt doen en daarna de beslissing moet nemen wat je gaat aanschaffen.
Het besturingssysteem is een container voor je software en dat moet passen, net als je hardware.

Voor de goede orde, in 99% van de gevallen gebruik ik Xubuntu, maar ik heb ook een Windows mogelijkheid, en er staan ook nog een Macbook (uit 2010) en een Chomebook (uit 2022).
Ieder systeem heeft zijn eigen voor- en nadelen, daarnaast is er dan nog de persoonlijke smaak.

Mensen hebben vaak een oordeel over een systeem, zonder dat ze het systeem kennen.
  • Werk je veel grafisch, neem dan een Apple, die is daar het beste in.
  • Wil je alles voorgekauwd zonder problemen gebruiken, neem dan Windows, net als 95% van de mensen.
  • Wil je een systeem, dat snel opstart en veel in de cloud doet, voor weinig geld, neem een Chromebook
  • Zie je een hobby in het uitvogelen hoe je de software kunt laten doen wat jij wilt en hoe jij dat wilt, gebruik dan uitsluitend open source software, dan kan en mag je alles aanpassen.
Nog even voor de goede orde, ik ben geen ICT'er, maar een computer hobbyist :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#62 Bericht door pe1cmo »

Denk dat je toch moet beginnen met een moderne pc aan te schaffen :) Een opel astra blok kun je ook niet zomaar in een opel kadett plaatsen :)
Het is een redelijk moderne PC, nog steeds te koop. (HP Z240) en ja, windows 10 kan ik er zo opzetten, maar moet dat wel al mijn andere software met alle gedoe van dien herinstalleren, niet alles is meer verkrijgbaar, of je moet het in de cloud doen, zoals Office enz.

Maar ik heb geen zin om elk jaar een andere PC te kopen voor dat windows gedoe.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Windows en de voordelen

#63 Bericht door PE7K »

Wat is de service tag van die HP Z240? Staat achterop de computer.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#64 Bericht door PE1PQX »

PE7K schreef: 14 jan 2024, 13:55 Wat is de service tag van die HP Z240? Staat achterop de computer.
Voor een systeem dat vanaf 2016 tot en met 2019 geleverd is??? Hmz....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Windows en de voordelen

#65 Bericht door PE7K »

Met een service tag kun je bepalen wat er mogelijk is en ja, toen bestond er ook al een service tag.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#66 Bericht door pe1cmo »

CZC72975JV en een stikker windows pro.
Overigens heb ik de installatie windows10 pro liggen, maar zoals gezegd zie ik het niet zitten om alle programma's te herinstalleren. (en mogelijk opnieuw te kopen)
Die was toen bijgeleverd
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Windows en de voordelen

#67 Bericht door PE7K »

Deze machine is van juni 2017 en is dus bijna 7 jaar oud. Windows 10 lijkt nog te kunnen, voor Windows 11 ontbreekt er support door ontbrekende drivers.

Welk OS heb je er nu op zitten?
73, Mariëtte https://pe7k.com/

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#68 Bericht door pe1cmo »

Ik draai nu nog op windows 7.
(Naar alle tevredenheid)
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Windows en de voordelen

#69 Bericht door PE7K »

Ja, Windows 7 is een prettig OS maar helaas niet meer onder support. In principe kun je zonder het verlies van settings, programmatuur en bestanden upgraden naar Windows 10 maar je moet wel controleren of de 3rd party tools die je hebt geinstalleerd ook daarwerkelijk geschikt zijn voor Windows 10. Daarvoor moet je te raden gaan bij de leveranciers van die 3rd party tools. Als die leveranciers aangeven dat jij eerst moet upgraden op de lopende Windows 7 dan is dat belangrijk te weten. Het kan ook zijn dat de leverancier van jouw software geen upgrades meer heeft die het mogelijk maakt de software te gebruiken onder Windows 10 of later en dan zul je een andere oplossing moeten vinden. Het is trouwens wel zo dat de upgrade wizard in Windows 10 je wel vertelt of er grote problemen ontstaan door de upgrade en/of dat het aangeeft welke software of drivers niet compatible zijn.
Welke software is belangrijk voor jou die je nu gebruikt?
Heb je de Windows 7 installatie regelmatig voorzien van de laatste updates? Dat is erg belangrijk voor een succesvolle upgrade naar Windows 10! Wist je trouwens dat Windows 10 oktober 2025 ook uit de support loopt? Volgend jaar zul je dus opnieuw moeten upgraden maar upgraden van Windows 10 naar Windows 11 is waarschijnlijk makkelijker dan van Windows 7 in één stap naar Windows 11.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#70 Bericht door pa3met »

PA0BAK schreef: 14 jan 2024, 11:27 Ooit heb ik iemand horen vertellen, dat je eerst moet bepalen wat je met een computer wilt doen en daarna de beslissing moet nemen wat je gaat aanschaffen.
Het besturingssysteem is een container voor je software en dat moet passen, net als je hardware.
klopt wel in het kort...

je bepaalt wat je wil gaan doen
je selecteert het OS wat er het beste bij past
je koopt de hardware benodigd

Per lot van rekening werkt windows op een ouwe commodore64 niet he ;-)


maar de functionaliteit bepaalt het os en dat bepaalt de hardware. Ik zie niet snel een 12TB in memory database virtual machine op windows hobbelen.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Windows en de voordelen

#71 Bericht door pe1rea »

PE7K schreef: 14 jan 2024, 17:53 Deze machine is van juni 2017 en is dus bijna 7 jaar oud. Windows 10 lijkt nog te kunnen, voor Windows 11 ontbreekt er support door ontbrekende drivers.

Welk OS heb je er nu op zitten?
Hmmm, mijn oude Lenovo uit 2015 draait vrolijk Ubuntu 24.04....
Hoef ik geen nieuwe voor te kopen...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#72 Bericht door PA0BAK »

pe1rea schreef: 14 jan 2024, 23:40 Hmmm, mijn oude Lenovo uit 2015 draait vrolijk Ubuntu 24.04....
En is mogelijk sneller dan een nieuwe met Win-11 :idea:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Windows en de voordelen

#73 Bericht door PE9ZZ »

PA1AVL schreef: 14 jan 2024, 09:27 Windows licenties kosten wel veel centjes.
€22 voor Windows 11 Pro OEM. Vinnik wel meevallen. Draait zonder account als een zonnetje in een VirtualBox VM. Op Ubuntu MATE. Je moet uiteraard wel effe wat moeite doen...

Tjerk, 9ZZ

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Windows en de voordelen

#74 Bericht door PA1AVL_ »

Je kunt Windows 11 Pro ook gratis installeren en gebruiken, gewoon legaal, door het niet te registreren. Maar ik doelde eigenlijk op Microsoft licenties voor servers en clients voor bedrijven en instellingen.
Overigens, bij de PC die je gebruikt werd Windows waarschijnlijk al meegeleverd en zat dus in de prijs van de PC.

Wil iemand nog thee trouwens :)
Laatst gewijzigd door PA1AVL_ op 15 jan 2024, 07:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Windows en de nadelen

#75 Bericht door PE9ZZ »

PA1AVL schreef: 15 jan 2024, 07:13Overigens, bij de PC die je gebruikt werd Windows waarschijnlijk al meegeleverd en zat dus in de prijs van de PC.
Nee hoor. Ik gebruik een bejaarde HP Z200 wokstation. Daar zal win7 op hebben gezeten toen-ie nieuw was. Voor mijn servers gebruik ik alleen Linux. De kosten daar zitten in het beheer, niet in de licenties. Bij Windows zouden die er nog bovenop komen.

Tjerk

Plaats reactie