Radio Kootwijk anno 2024...

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Radio Kootwijk anno 2024...

#31 Bericht door PE2AAB »

Toch is die verse media aandacht wel goed. Hier in het dorp bijvoorbeeld hebben ze inmiddels al twee vooroorlogse panden plat gegooid voor nieuwbouw en een derde volgt. Monumentenstatus? geen probleem. Gewoon in een stilzwijgend en nietszeggend regeltje in de lokale krant wordt het medegedeeld en de reden is dat ze de panden niet meer kunnen laten voldoen aan de laatste eisen van het bouwbesluit. Het verbouwen is dus 'te duur' en hoppa. plat.

Dat willen we toch allemaal voorkomen met dit pand zou ik zeggen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Radio Kootwijk anno 2024...

#32 Bericht door TheoP »

PA4WK schreef: 04 jan 2024, 03:15 helaas is alles wat herinnerd aan de oorspronkelijke functie zorgvuldig verwijderd.
Dat valt mee hoor, dan ben je niet echt op onderzoek uit geweest in het veld.
Je kon daar dan de tastbare restanten van de masten nog terug vinden.

Theo

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Radio Kootwijk anno 2024...

#33 Bericht door PA0KLS »

In de zomer van 1966 heb ik als student te Delft stage gelopen in Radio Kootwijk. Er stonden toen nog tientallen zenders voor Radio Scheveningen, allemaal op de HF-banden. Rondom stonden de ruitantennes en verticals daarvoor. Er stond nog één mast van het oorspronkelijke station, met aan de voet een klein huisje, waarin een grote variometer als antenneverlengspoel. Dat ding had litzedraad van wel vingerdik. Het was niet meer in gebruik.

Eigenlijk is het erg jammer dat het VLF-station maar kort operationeel is geweest, net als het tegenstation Radio Malabar. Toen is het verdrongen door de korte golf, waarvan de bruikbaarheid is ontdekt door ons als radiozendamateurs. De Telefunken machinezender was alleen geschikt voor CW en dan niet veel meer dan 10 woorden per minuut, omdat o.a. de bandbreedte van de antenne slechts een paar tientallen hertz was. Dat was wel anders op de korte golf.

Maar bij het zien van de beelden van gebouw A gaat mijn hart wel een beetje open.......

Hoe kwam ik daar terecht? Op de TH (nu TU) was een dame die de stages deed. Ik had geen idee, dus ik ging daar praten, wat de mogelijkheden waren. Ze opende een lade met hangmappen en mijn ogen werden meteen gevangen door zo'n tekstvenstertje daarop, waarin "Radio Kootwijk" stond. Oooo, dat wil ik wel. Dan zal ik dat voor u regelen was haar reactie. En aldus geschiedde.

Ik weet nog als de dag van gisteren dat ik met de trein naar Apeldoorn reisde, alwaar er tweemaal per dag een VAD-bus (Veluwse Autobus Dienst) naar Kootwijk reed. Groot avontuur tegemoet. Ik kreeg een kamertje op de zolderverdieping van het hotel, dat jaren later in vlammen opging. Vanuit een heel klein raampje kon ik net de watertoren zien. Dicht bij het hotel stond het huis van de directeur, de heer Zijp. Ik ben daar nog op bezoek geweest, zijn zoon was een jaargenoot van mij in Delft. Zo gaan dingen soms.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Radio Kootwijk anno 2024...

#34 Bericht door TheoP »

deze foto's komen uit 2015.
De restanten welke in het veld nog te vinden zijn.

Theo
Bijlagen
IMG_5244.JPG
IMG_5266.JPG
IMG_5265.JPG
IMG_5263.JPG
IMG_5262.JPG
IMG_5260.JPG
IMG_5253.JPG

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Radio Kootwijk anno 2024...

#35 Bericht door PB4PT »

In mei 2013 is de verbinding met Malabar opnieuw gemaakt. PI4AA heeft daar toen een item over gemaakt. Vast nog ergens in de archieven terug te vinden.
Ik heb ook nog wat foto's van dat evenement.
Bijlagen
Kootwijk (6).jpg
Kootwijk (2).jpg

PD1PYF
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 mei 2008, 08:42
Locatie: Roosendaal

Re: Radio Kootwijk anno 2024...

#36 Bericht door PD1PYF »

PB4PT schreef: 08 jan 2024, 15:20 Vast nog ergens in de archieven terug te vinden.

youtu.be/2AYC8JElInQ

https://radiokootwijk.nu/geschiedenis-malabar/brochure/

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Radio Kootwijk anno 2024...

#37 Bericht door PA4WK »

Videoverslag VRZA

youtu.be/o04jh2tFQj8
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Zoekontvanger
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 okt 2022, 15:07

Re: Radio Kootwijk anno 2024...

#38 Bericht door Zoekontvanger »

Ben er afgelopen jaren twee keer geweest en vind het nog steeds een indrukwekkende omgeving en een prachtig gebouw.
Jammer vind ik wel dat het gebouw nu zo leeg is en dat het niet bewaard is zoals het ooit was met alle apparatuur erin.
Ik mag hopen dat wat er nu nog is bewaard wordt voor de eeuwigheid; het is cultureel erfgoed.

Jan pa3abk
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Radio Kootwijk anno 2024...

#39 Bericht door Jan pa3abk »

Zoekontvanger schreef: 09 jan 2024, 18:11 Ben er afgelopen jaren twee keer geweest en vind het nog steeds een indrukwekkende omgeving en een prachtig gebouw.
Jammer vind ik wel dat het gebouw nu zo leeg is en dat het niet bewaard is zoals het ooit was met alle apparatuur erin.
Ik mag hopen dat wat er nu nog is bewaard wordt voor de eeuwigheid; het is cultureel erfgoed.
Ja liefst met de langegolf machine zender... en het oude antenne park :-) Hmmm
Met dat laatste vermoed ik dat een aantal bewoners moeten verhuizen....
Op feestdagen uitzendingen....
Als de huidige generatie daar nu komt, zien ze alleen een grote lege kamer, tja daar kan men niet erg warm voor lopen.
Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Jan pa3abk
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Radio Kootwijk anno 2024...

#40 Bericht door Jan pa3abk »

In Belgie had men ook een renommeerd kustsstation, Oostenderadio. Met een eenzelfde systeem als Scheveningenradio, gescheiden zenders en ontvangers.
De HF zenders stonden in Middelkerke. Notabene: bijna midden in een woonwijk!

Het gebouw was ontworpen door een Belgische RT medewerker, waarvan men de naam niet meer weet en dat scheelt een stuk als je het wilt slopen.
Het gebouw heeft enigszins weg van de stijl van Sybolt van Ravenstein...
Na het einde van Oostenderadio begon de sloop al de dag erop, hooguit had een RZA club de mogelijkheid om een "last farewell party" te organiseren met gebruik makend van de antennes.
De zenders waren al afgevoerd naar Ruislede.

Hoe die ceremonie in z'n werk ging zonder nostalgie en emotie zie je hier:
youtu.be/yNiuwWLs42o
Als je het filmpje bekijkt is allemaal minder indrukwekkend. De Marconi zenders ogen als kleine jongens in vergelijk met de Kootwijk zenders maar hadden dezelfde QRO.
Als men op 11 december 2015 de stekker eruit trekt, staat er geen filmploeg klaar om dat vast te leggen, alleen een "liefhebber" als Gilbert Ghyselbrecht doet verslag. Toch duurt het nog een paar jaar voordat het met de "grond gelijk" is gemaakt. Dit oponthoud werd veroorzaakt door een ongeval tijdens de sloop van een zendmast.

”Mijn opdracht was vrij vaag: bouw een droge waterdichte machinehal en een zendtoren; wij zetten er dan onze apparatuur in. Hout en spijkers mochten niet worden gebruikt; gewapend beton leek het aangewezen materiaal, daar dit goed bestand was tegen de invloed van wisselstroom van lage frequentie." Aldus architect Luthmann later. Hij vond zelf kennelijk niet zo'n bijzondere opdracht.

De nostalgie van Kootwijk zit hem in het gebouw van Julius Luthmann. Het is een bijzonder art-deco ontwerp en staat op een "lastige" plek om veel bezoekers te verwerken en daardoor economisch rendabel te worden. De bereikbaarheid met het OV is ook niet je dat... GOOGLE meldt "kan geen verbinding vinden", een beetje vreemd voor een communicatie locatie.
Gelukkig is er een website die het een en ander historisch bewaard.

Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Radio Kootwijk anno 2024...

#41 Bericht door PA0LMD »

PA0KLS schreef: 07 jan 2024, 18:13 In de zomer van 1966 heb ik als student te Delft stage gelopen in Radio Kootwijk. Er stonden toen nog tientallen zenders voor Radio Scheveningen, allemaal op de HF-banden. Rondom stonden de ruitantennes en verticals daarvoor. Er stond nog één mast van het oorspronkelijke station, met aan de voet een klein huisje, waarin een grote variometer als antenneverlengspoel. Dat ding had litzedraad van wel vingerdik. Het was niet meer in gebruik.

Eigenlijk is het erg jammer dat het VLF-station maar kort operationeel is geweest, net als het tegenstation Radio Malabar. Toen is het verdrongen door de korte golf, waarvan de bruikbaarheid is ontdekt door ons als radiozendamateurs. De Telefunken machinezender was alleen geschikt voor CW en dan niet veel meer dan 10 woorden per minuut, omdat o.a. de bandbreedte van de antenne slechts een paar tientallen hertz was. Dat was wel anders op de korte golf.

Maar bij het zien van de beelden van gebouw A gaat mijn hart wel een beetje open.......

Hoe kwam ik daar terecht? Op de TH (nu TU) was een dame die de stages deed. Ik had geen idee, dus ik ging daar praten, wat de mogelijkheden waren. Ze opende een lade met hangmappen en mijn ogen werden meteen gevangen door zo'n tekstvenstertje daarop, waarin "Radio Kootwijk" stond. Oooo, dat wil ik wel. Dan zal ik dat voor u regelen was haar reactie. En aldus geschiedde.

Ik weet nog als de dag van gisteren dat ik met de trein naar Apeldoorn reisde, alwaar er tweemaal per dag een VAD-bus (Veluwse Autobus Dienst) naar Kootwijk reed. Groot avontuur tegemoet. Ik kreeg een kamertje op de zolderverdieping van het hotel, dat jaren later in vlammen opging. Vanuit een heel klein raampje kon ik net de watertoren zien. Dicht bij het hotel stond het huis van de directeur, de heer Zijp. Ik ben daar nog op bezoek geweest, zijn zoon was een jaargenoot van mij in Delft. Zo gaan dingen soms.
Dat komt me bekend voor Klaas !
In die zelfde jaren heb ik daar ook stage gelopen, o.a. in gebouw A, E en F.
Toen was gebouw A nog een en al bedrijvigheid met al die zoemende Philips kortegolf zenders
En ook gelogeerd in dat hotel op een klein kamertje, ik meen dat toen de enige klanten van het hotel enkele stagiaires waren.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Radio Kootwijk anno 2024...

#42 Bericht door PA3DAT »

Jan pa3abk schreef: 09 jan 2024, 22:56 Als de huidige generatie daar nu komt, zien ze alleen een grote lege kamer, tja daar kan men niet erg warm voor lopen.
Jan/pa3abk
Hier wordt heel erg de nadruk gelegd op de functie die het gebouw had, als radiostation. Had men al die apparatuur erin laten staan, dan was het gebouw nu alleen nog geschikt geweest als museum. Een kostbaar museum, mét antennemasten en dat grote gebouw. Dat kan vast niet uit, qua kosten van onderhoud, personeel e.d.

Ik denk dat het gebouw ná die radiofunctie juist is blijven staan omdat het een beroemd stuk architectuur is, ik quote Staatsbosbeheer: "Het gebouw is architectonisch uniek, in zijn bijzondere art-decostijl". Ik liep er ooit enkele Canadese architectuur-studenten tegen het lijf die speciaal naar de Veluwe kwamen voor dit gebouw, niet voor de radiofunctie die het had.

Ik vermoed dat de functie die dit gebouw ooit had, als radiostation, ondergeschikt is aan het gebouw zelf: een prachtig voorbeeld van art-deco!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Radio Kootwijk anno 2024...

#43 Bericht door PA3DAT »

73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Radio Kootwijk anno 2024...

#44 Bericht door PA4WK »

PA3DAT schreef: 10 jan 2024, 15:42
Jan pa3abk schreef: 09 jan 2024, 22:56 Als de huidige generatie daar nu komt, zien ze alleen een grote lege kamer, tja daar kan men niet erg warm voor lopen.
Jan/pa3abk
Hier wordt heel erg de nadruk gelegd op de functie die het gebouw had, als radiostation. Had men al die apparatuur erin laten staan, dan was het gebouw nu alleen nog geschikt geweest als museum. Een kostbaar museum, mét antennemasten en dat grote gebouw. Dat kan vast niet uit, qua kosten van onderhoud, personeel e.d.

Ik denk dat het gebouw ná die radiofunctie juist is blijven staan omdat het een beroemd stuk architectuur is, ik quote Staatsbosbeheer: "Het gebouw is architectonisch uniek, in zijn bijzondere art-decostijl". Ik liep er ooit enkele Canadese architectuur-studenten tegen het lijf die speciaal naar de Veluwe kwamen voor dit gebouw, niet voor de radiofunctie die het had.

Ik vermoed dat de functie die dit gebouw ooit had, als radiostation, ondergeschikt is aan het gebouw zelf: een prachtig voorbeeld van art-deco!
Ja dat begrijp ik, maar het is niet zo raar dat wij als zendamateurs meer belangstelling hebben voor het radio verleden van deze locatie.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Radio Kootwijk anno 2024...

#45 Bericht door PA3DAT »

Nee, daar heb je groot gelijk in! Maar zijn wij niet een uitstervende groep? Daar heeft zo'n monument dus niets aan... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie